عمل آب مروارید (کاتاراکت) در ایران

جراحة الساد جراحی آب مروارید

آب مروارید چیست؟

کاتاراکت یا آب مروارید بیماری چشمی می باشد که در آن یک کدورت در عدسی چشم ایجاد شده و منجر به تاری دید در نگاه به نور می شود. در موارد شدید، کاتاراکت یا آب مروارید باعث اختلال در عملکرد زندگی روزانه فرد بیمار شده و در این وضعیت، چشم پزشک توصیه به جراحی آب مروارید می کند. جراحی آب مروارید یا کاتاراکت روشی است که در آن عدسی مشکل دار بیمار خارج شده و با یک عدسی مصنوعی سالم جایگزین می گردد. در بیشتر بیماران، لیست انتظار طولانی موجب آسیب بیشتر به چشم می شود. هرچند در این دوره انتظار برای عمل، بیمار می تواند سایر امور درمانی خود را پیگیری کرده و انجام دهد.

cataracts2 1 e1601805859311

این بیماری قابل اصلاح با عینک یا لنز یا جراحی های اصلاح عیوب انکساری نظیر لازیک نمی باشد. روش های جراحی نوین آب مروارید معمولا باعث بهبود دید و کاهش وابستگی به عینک می شوند. آب مروارید در سنین پایین هم شایع بوده و در کل بیماری شایعی در ایران می باشد. خوشبختانه امروزه با روش های نوین جراحی آب مروارید، یکی از بهترین و موفق ترین نتایج عمل حاصل می شود.

دلایل ایجاد آب مروارید

در اغلب موارد آب مروارید با افزایش سن و یا در اثر ضربه و آسیب به بافت عدسی داخل چشم ایجاد می گردد. در برخی بیماران، بیماری های ژنتیکی احتمال ایجاد کاتاراکت را افزایش می دهد. با افزایش سن، انعطاف پذیری و شفافیت لنز چشم ها کمتر می شود و عدسی داخل چشم ضخیم تر می گردد. تغییرات ایجاد شده در عدسی چشم به مرور زمان و با افزایش سن تشدید می گردد. این عارضه می تواند در یک چشم و یا هر دو چشم ایجاد شود.

مزایای جراحی آب مروارید

درمان جراحی آب مروارید، تنها درمان قطعی آب مروارید است. درصورتی که آب مروارید کیفیت زندگی فرد بیمار و یا انجام فعالیت های روزمره فرد نظیر مطالعه و رانندگی را تحت تاثیر قرار دهد، بیشتر پزشکان جراحی آب مروارید را توصیه می کنند.

جراحی آب مروارید به معنی جایگزین کردن عدسی کدر و تیره با یک عدسی مصنوعی شفاف از جنس پلاستیک می باشد. عدسی مصنوعی جایگزین شده، مشابه عدسی طبیعی چشم عمل کرده و جزئی از ساختار چشم می گردد.

butterfly

هزینه جراحی آب مروارید چقدر است؟

هزینه جراحی برای افراد فاقد دفترچه بیمه بالاتر از سایر افراد می باشد. هزینه جراحی آب مروارید در افراد فاقد دفترچه بیمه به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل نوع لنز داخل چشمی تعبیه شده، تکنولوژی بکار رفته حین عمل جراحی و نیز تجربه و مهارت جراح چشم پزشک دارد. خوشبختانه بیشتر عمل های جراحی آب مروارید تحت پوشش بیمه می باشد. اگر شما عمل تعبیه لنز تک کانونی استاندارد را در پیش دارید، این عمل با کمترین هزینه ها انجام می شود. اما در صورتی که عمل جراحی آب مروارید شما تعبیه لنز داخل چشمی چند کانونی باشد (  در برخی موارد هزینه لنز داخل چشمی بر عهده خود بیمار است) یا همزمان با جراحی آب مروارید، جراحی های دیگر نظیر آب سیاه و غیره را هم داشته باشید، ممکن است هزینه ها بالاتر باشد.

آب مروارید یا کاتاراکت

جراحی آب مروارید

کاتاراکت یا آب مروارید به معنی کدر شدن عدسی داخل چشمی می باشد که در حالت عادی شفاف است. در افراد با آب مروارید، نگاه کردن با عدسی تیره و کدر مشابه نگاه کردن با عینک کثیف می باشد.

کاتاراکت یا آب مروارید موجب دشواری دید درهنگام مطالعه، رانندگی بویژه در شب و دیدن چهره افراد می گردد. آب مروارید در مراحل ابتدایی خیلی بینایی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. در این مراحل، استفاده از عینک و قرار گرفتن در محیط روشن تا حدود زیادی مانع دید تار می شود، اما با پیشرفت بیماری، دید به طور محسوس مختل می گردد. در این شرایط، جراحی آب مروارید ضروری است. خوشبختانه در کل جراحی آب مروارید یک درمان قطعی و کم عارضه آب مروارید می باشد.

روش جراحی کاتاراکت چگونه است؟

این جراحی یک عمل بسیار کم عارضه می باشد که حدود 15 دقیقه به طول می انجامد. البته شما باید حدود 90 دقیقه یا بیشتر برای آمادگی اولیه (نظیراستفاده از قطره های گشادکننده مردمک چشم یا کنترل داروهای مصرفی شما قبل از عمل) یا ارزیابی های بعد از عمل در مرکز درمانی حضور داشته باشید. همچنین قبل از ترک کلینیک، دستورالعمل مراقبت های بعد از عمل آب مروارید به شما داده خواهد شد.

آب مروارید
جراحی آب مروارید

باید بعد از عمل به مدت 1 هفته از چشم بند (محافظ چشم) در زمان خواب و بیداری استفاده شود. بعد از عمل جراحی آب مروارید، برای بهبودی کامل و محافظت از چشم ها در برابر نور خورشید و سایر نورها، استفاده از عینک آفتابی مناسب توصیه می گردد. بیشتر مراکز درمانی به دلیل استفاده از قطره های بی حسی حین عمل و برای اطمینان از شرایط بعد ازعمل بیمار، حضور 1 همراه را توصیه می کنند.

در حالی که چشم تان روند بهبودی بعد از عمل را طی می کند، ممکن ایت قرمزی و یا تاری دید داشته باشید. این عوارض ممکن است تا چند روز یا حتی چند هفته بعد از عمل ادامه یابد.

tebmed

در برخی بیماران، وجود سایر بیماری های همزمان چشم، مانع عمل جراحی آب مروارید می شوند.  در این بیماران، استفاده از عینک یا لنزهای تماسی توصیه می گردد.

هر چشم بطور جداگانه و معمولا به فاصله چند هفته عمل می شود. این عمل معمولا سرپایی انجام می شود، یعنی بیمار بعد از عمل جراحی آب مروارید نیازی به بستری شدن و ماندن در بیمارستان ندارد. در حین جراحی آب مروارید، پزشک از داروهای بی حسی موضعی چشم استفاده می کند. این جراحی، عملی کم عارضه می باشد، هرچند ممکن است خونریزی و عفونت از عوارض ناشایع این عمل باشد. همچنین این عمل ممکن است خطر جداشدگی شبکیه را به همراه داشته باشد.

در جراحی آب مروارید، عدسی از میان کپسول داخل چشمی به همراه کپسول دورآن خارج می شود. این روش در حال حاضر به عنوان شایعترین روش عمل انجام نمی شود و فقط در موارد خاصی نظیر مواردی که عدسی نسبتا متورم شده و کپسول نمی تواند آن را به درستی نگه دارد، استفاده می شود.

آب مروارید

در جراحی کاتاراکت به روش خارج کپسولی، یک برش در بخش قدامی کپسول عدسی داده می شود و کپسول قدامی می تواند جایگزینی برای لنز داخل چشمی باشد. این نوع جراحی آب مروارید به دو شکل انجام می شود:

  1. با برش بزرگ
  2. با برش کوچک

جراحی بوسیله یک برش بزرگ در بخش خارجی کپسول انجام می شود. قرنیه به صلبیه به طول حدود 9 تا 11 میلیمتر متصل می باشد. بعد از برش و باز کردن کپسول قدامی، هسته عدسی خارج می شود و بعد از شستشوی داخل کپسول، عدسی داخل چشم قرار داده می شود و برش با حدود 6 تا 9 عدد بخیه بسته می شود. بخیه ها بعد از 2 تا 3 ماه برداشته می شوند. بنابراین برای رسیدن بینایی به سطح نسبتا نرمال، حدود 2 تا 3 ماه زمان نیاز است. تنها نکته نامناسب این روش جراحی، دوره بهبود طولانی حدود 2 تا 3 ماهه این روش است.

در روش دوم ، خروج عدسی آب مروارید با یک برش کوچک حدود 3 میلیمتری صورت می گیرد.

آب مروارید یا کاتاراکت

عمل جراحی آب مروارید یا کاتاراکت چقدر به طول می انجامد؟

این عمل بین 15 تا 30 دقیقه طول می کشد. البته مجموع زمان های عمل جراحی و آمادگی های قبل عمل و ریکاوری بعد از عمل در کل بین 2 تا 3 ساعت طول می کشد.

بعد از عمل جراحی آب مروارید، از چه عواملی باید دوری کرد؟

در چند هفته اول بعد از عمل جراحی ، باید از برخی عوامل پرهیز شود:

  • فعالیت شدید بدنی و بلند کردن وسایل سنگین (وسایل با وزن بالای حدود 12 کیلوگرم)
  • خم شدن طولانی، ورزش سنگین یا فعالیت های مشابهی که ممکن است در طول دوره بهبودی چشم شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • برخورد مستقیم آب با چشم ها که ممکن است منجر به عفونت چشم شود.
  • باز ماندن چشم ها در طی دوش گرفتن یا حمام رفتن.
  • دوش آب گرم یا سونای گرم.
  • فعالیت هایی که منجر به رسیدن گرد و غبار، آلودگی یا سایر عوامل آلوده به چشم گردد.
    پکیج ها

بعد از عمل، شما نیاز به آرامش دارید و نوبت ویزیت مجدد بعد از عمل توسط چشم پزشکتان نباید رانندگی کنید. تا چند هفته بعد از عمل جراحی آب مروارید، تعدادی قطره چشمی برای شما تجویز خواهد شد که باید بطور منظم مورد استفاده قرار گیرد. البته براساس نیاز های خاص هر فرد و نتایج بعد از عمل، ممکن است پزشکتان دستورالعمل و توصیه های دیگری نیز داشته باشد. اگر بعد از عمل جراحی آب مروارید هر سوالی داشتید، می توانید با پزشکتان مشورت کنید. درصورتی که شما نیاز به جراحی آب مروارید در هر دو چشم داشته باشید، باید بنا به توصیه پزشک بین دو عمل 1 تا 3 هفته منتظر باشید تا قبل از عمل جراحی آب مروارید چشم دوم، چشم اول بطور کامل بهبود یابد.

جراحی آب مروارید

لنز مبتلا به کاتاراکت چگونه خارج می شود؟

برای بازگرداتدن بینایی بیمار، لنز اسیب دیده چشم خارج و به جای آن یک لنز مصنوعی سالم که به ان لنز داخل چشمی گفته می شود جایگزین می شود. در حین عمل جراحی آب مروارید یا کاتاراکت، با یک تیغ جراحی یا یک لیزر، برش کوچکی در سطح قدامی چشم داده می شود. لیزر می تواند لنز یا عدسی چشم را به چند تکه تقسیم کرده و خروج آن را راحت کند. بطور معمول، بعد از عمل جراحی آب مروارید یا کاتاراکت، چشم ها به سرعت بهبود می یابند و نیازی به بخیه حین عمل نیست. امروزه لیزرهای دیجیتالی که با کامپیوتر کنترل می شوند، می تواند بسیاری از مراحل عمل جراحی آب مروارید یا کاتاراکت را کنترل کند. بنابراین خطاهای انسانی به مقدار بسیار زیادی کاهش می یابد.

tebmed

آیا کاتاراکت فقط در میان افراد مسن شایع است؟

بله، احتمال جراحب آب مروارید یا کاتاراکت در افراد بالای 50 سال بیشتر است. تقریبا همه افراد بالای 75 سال نیاز به عمل جراحی آب مروارید یا کاتاراکت دارند. هرچند آب مروارید یا کاتاراکت از بدو تولد، اتفاقی نادر اما ممکن در برخی نوزادان است. احتمال کاتاراکت یا آب مروارید مادرزادی، در نوزادان با مادران مبتلا به آبله مرغان یا سایر بیماری های عفونی در دوره بارداری داشته اند، بیشتر است. کاتاراکت یا آب مروارید ارثی ممکن است ارثی نیز باشد.

آمادگی های ضروری قبل از عمل چیست؟

بطور معمول قبل از عمل جراحی آب مروارید، بیمار باید 12 ساعت ناشتا باشد و آب و مواد غذایی مصرف نکند. همچنین نباید قبل از عمل دارویی مصرف شود زیرا ریسک خونریزی بعد از عمل را ممکن است افزایش دهد. به همین دلیل لازم است در خصوص وضعیت سلامتی و نیز بیماری ها و داروهای مصرفی احتمالی خود بطور دقیق با پزشکتان مشورت کنید.

آب مروارید یا کاتاراکت

عوارض احتمالی عمل جراحی آب مروارید یا کاتاراکت چشم چیست؟

مشابه سایر روش های جراحی، عوارض بعد از عمل جراحی کاتاراکت ممکن است رخ دهد. این عوارض شامل موارد زیر است:

درد، تورم، عفونت و یا خونریزی.

خوشبختانه احتمال رخداد این عوارض بعد از این عمل جراحی چشم کم است.

مراعات توصیه زیر می تواند عوارض بعد از عمل را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد:

هر علامت غیر طبیعی را بلافاصله به پزشک معالجتان اطلاع دهید تا ریسک عوارض بعد از عمل کاهش یابد.

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم
طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 5010 098 912 98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟