آنژوپلاستی و استنت گذاری یا بالون زدن عروق کرونری قلب در ایران

استنت رگ های قلب

آنژوپلاستی و استنت گذاری یا بالون زدن عروق کرونری قلب:

استنت های عروق کرونری قلب، وسایل کوچکی هستند که برای باز نگه داشتن عروق کرونری قلب استفاده می شود. عروق کرونری مسئول تامین خون پر اکسیژن برای قلب هستند. وقتی عروق کرونری تنگ می شوند، اجازه جریان خون کافی به سمت عضله قلب را نمی دهند و در این شرایط، استنت ها مشکل را رفع می کنند. معمولا استنت گذاری به همراه بالون زدن قلب یا آنژیوپلاستی انجام می شود.

استنت رگ های قلب

استنت چیست؟

استنت ها وسایل کوکی هستند که مسیر عبور خون را در رگ های کرونری قلب شما باز می کنند. استنت یک لوله مشبک می باشد که برای درمان عروق کرونری باریک شده استفاده می گردد. در ابتدا یک بالون کوچک برای باز کردن عروق کرونری با آنژیوپلاستی یا بالونینگ استفاذه می شود، سپس استنت قرار داده می شود. گاهی اوقات بسته به شدت بیماری، بیش از یک استنت نیاز است. جنس استنت ها از مواد مختلفی نظیر پارچه ای، فلز شبکه ای یا سیلیکون است. همچنین ممکن است از ترکیب دو یا چند ماده ایجاد شوند. استنت هایی که از جنس پارچه ای هستند، دردرمان عروق بزرگ نظیر آئورت استفاده می شوند.

استنت رگ های قلب

این استنت ها در بدن شما باقی می مانند و شما نیاز دارید تا برای مدتی داروهای تجویز شده قلبی را برای پیشگیری از عوارض جدی در آینده مصرف کنید. این داروها می تواند شامل آسپیرین و سایر داروهای ضد پلاکتی نظیر وارفارین یا ریواروکسابان باشد. لخته خون یا آمبولی ممکن است یکی از عوارض جدی بعد از آنژوپلاستی و استنت گذاری یا بالون زدن عروق کرونری قلب باشد.

استنت رگ های قلب

آنژوپلاستی و استنت گذاری یا بالون زدن عروق کرونری قلب

آنژیوپلاستی یا بالون زدن عروق کرونری قلب یک درمان پزشکی است که در آن از بالون برای باز کردن انسداد عروق مسدود یا تنگ شده ناشی از آترواسکلروز استفاده می شود. این پروسه برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • بهبود علائم بیماری قلبی – عروقی
  • کاهش آسیب ناشی از حمله قلبی یا سکته قلبی
  • کاهش ریسک و خطر مرگ

قبل از بالون زدن قلب، پزشک نیاز است که وضعیت انسداد عروق کرونری قلب را بررسی کند. اگر انسداد وجود داشته باشد، باید تعداد، شدت و محل دقیق رگ های مسدود را بداند. سپس یک بالون داخل عروق کرونری مسدود باز می شود و عامل انسداد را به سمت دیواره های عروق کرونری می فشارد و انسداد رفع می گردد.

وقتی بالون قلبی داخل عروق کرونری باز می شود، پلاک عامل انسداد را فشرده می کند و کنار می زند و با این روش، سایز و قطر رگ مسدود به حالت سالم بر می گردد. در این شرایط، پزشک یک استنت را در آن ناحیه قرار می دهد تا رگ را باز نگه دارد و خطر انسداد مجدد را کاهش دهد. این درمان مانند بستن داربست در داخل عروق کرونری قلب می باشد.

سپس پزشک باد بالون را خالی می کند و آن را خارج می کند. اما استنت در داخل عروق کرونری باقی می ماند.

استنت رگ های قلب
استنت رگ های قلب

انواع استنت های عروق کرونری قلب

  • استنت فلز خالی (bare metal):

این استنت ها دارویی در داخلشان ندارند. این ها صرفا فلزی می باشند که به عنوان داربست، عروق را باز نگه می دارند.

به تدریج که دیواره عروق ترمیم می شود، بافت جدید در اطراف آن محل رشد می کند و استنت را در آن محل نگه می دارد و ثابت می کند. البته رشد بیش از حد این بافت دیواره عروق، خطر ایجاد مجدد انسداد عروق کرونری قلب را دارد.

  • استنت های حاوی دارویی

اخیرا نوع جدیدی از استنت ها مورد استفاده قرار می گیرد که توسط داروهای خاصی پوشیده شده اند. این دارو ها مانع انسداد مجدد استنت ها می شوند. این استنت ها در باز نگهداشتن استنت ها در طول زمان بسیار پرکاربرد هستند.

هر دو نوع استنت فوق الذکر را می توان بسته به مشکل بیمار، آناتومی عروقی و سایر بیماری های فرد در حین بالون زدن قلب استفاده کرد.  به عنوان مثال اگر بیمار نیاز به عمل دیگری غیر از مشکل قلبی داشته باشد، یا اختلالات خونریزی دهنده داشته باشد، بهتر است از استنت های فلزی خالی استفاده کرد.

استنت رگ های قلب

هرچند استنت های حاوی دارو ممکن است در پیشگیری از انسداد مجدد بهتر عمل کند، اما نیاز به درمان با داروهای رقیق کننده خون دارد. این مسئله باعث می شود این استنت ها در بیماران با اختلالات انعقادی یا بیمارانی که نیاز به عمل های جراحی دیگر دارند، کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

استنت رگ های قلب
طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 5010 098 912 98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟