آیا عمل پیوند کلیه بر حاملگی تاثیر خواهد گذاشت؟

آیا عمل پیوند کلیه بر حاملگی تاثیر خواهد گذاشت

آیا عمل پیوند کلیه بر حاملگی تاثیر خواهد گذاشت؟

در طول زندگی، ممکن است عملکرد کلیه‎ها به هر دلیلی با مشکل رو به رو شود و شخصی با نارسایی کلیه، با پاکسازی مواد زاید از بدن خود دست و پنجه نرم کند. در این شرایط، یکی از راه حل‎ها، عمل پیوند کلیه است. این عمل، اگرچه فواید بی‎شماری خواهد داشت، مانند هر عمل پیوند عضو دیگری، عوارض و ملاحظاتی را به همراه خود دارد که بایستی در نظر گرفته شوند.

یکی از مهم‎ترین ملاحظاتی که باید صورت بگیرد، در زنانی است که در سنین باروری هستند و احتمال بارداری و یا تمایل به آن در آنان دیده می شود و با این حال، مجبور میشوند عمل پیوند کلیه را انجام دهند. این عمل، میتواند تاثیراتی را بر بارداری داشته باشد.

butterfly

آیا شما هم سابقه‎ ی عمل پیوند کلیه را داشته اید و یا در شرف انجام آن هستید و از سوی دیگر، دلتان میخواهد بچه‎دار شوید؟ آیا نگرانید که به واسطه ی عمل پیوند کلیه و داروهای مصرف شده، حاملگی شما با معضلاتی غیرقابل پیش بینی رو به رو شود و یا سلامت کودک به دنیا نیامده‎ی خود را به خطر بیندازید؟ و یا حتی نگرانید که نتوانید دیگر هرگز حامله شوید؟ نگرانی شما اگرچه طبیعی است ولی لزوما غیرقابل حل نیست!

یافته های پزشکی ثابت می کند که اگرچه در مراحل اولیه‎ی پس از عمل پیوند کلیه، بایستی از حاملگی پیشگیری شود، اما با گذشت مدت زمان لازم و با توجه بر نوع داروهای مصرفی –که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت- بارداری میتواند روال معمول و امن خود را طی کند و کودکی سالم را برای شما به ارمغان بیاورد.

با ما همراه باشید تا در این مقاله نگاهی بیندازیم به چندی از مسائلی که بهتر است قبل از هرگونه اقدامی برای بارداری، آنها را در نظر گرفته و در مواردی، حتما با پزشک خود مورد بحث قرار دهید.

همچنین فراموش نکنید که مشاوران پزشکی شرکت طب مد توریسم (TebMedTourism) در هر لحظه آمادگی پاسخگویی به سوالات شما را دارند.

آیا عمل پیوند کلیه بر حاملگی تاثیر خواهد گذاشت

چه مدت زمانی را بین عمل پیوند کلیه و اقدام به حاملگی باید صبر کرد؟

به طور معمول، با گذشت 4 هفته از انجام عمل پیوند کلیه، چرخه‏های تخمک گذاری به جریان میفتند و زنان، در فاصله ای 6 تا 9 هفته ای، عادت ماهانه ی خود را باز می یابند.

مدت زمانی که بایستی بین عمل پیوند کلیه و اقدام برای بارداری صبر کرد هنوز مورد بحث است، به عنوان مثال در آمریکا، زمانی حدود یکسال فاصله توصیه شده است. در اروپا، این فاصله ی بهینه، دو سال در نظر گرفته شده است.

رعایت این فاصله‏ی زمانی از این جهت اهمیت می یابد که رژیم دارویی شخص دریافت کننده‎ی کلیه، به ثبات رسیده و برای جنین مضر نباشد و از سوی دیگر، عضو جدید نیز عملکرد بهینه ی خود را به دست آورده باشد.

بنابراین، بهتر است در این فاصله ی زمانی، از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده نمود. اگرچه، از  آنجاییکه یکی از عوارض عمل پیوند کلیه، بالارفتن فشار است، بهتر است در این دوران از قرص‎های جلوگیری از بارداری (که از عوارض آنها نیز بالا بردن فشار است) استفاده نکرد و روشهای پیشگیری از بارداری دیگری را جایگزین نمود.

داروهای مصرفی پس از عمل پیوند کلیه، در زمان بارداری و قبل از آن، چه تغییراتی را بایستی داشته باشند؟

یکی از سوالات اساسی برای زنانی که اخیرا عمل پیوند کلیه را انجام داده‎اند این است که آیا قرص های مصرفی آنان میتواند بر جنین و دوران حاملگی تاثیر منفی بگذارد یا خیر.

اگرچه داروهای معمولی که پس از عمل پیوند کلیه مصرف می شوند، به طور کلی برای مادر و کودک مضر نخواهند بود، اما یکی از مهمترین رژیمهای دارویی پس از عمل پیوند کلیه، استفاده از داروهای مرتبط با سرکوب سیستم ایمنی است. این داروها، قابلیت انتقال به جنین و ایجاد تغییراتی در ساختار ژنتیکی او را دارند و بنابراین، بایستی قبل از هرگونه اقدام به بارداری، به شدت مورد بررسی قرار بگیرند.

داروهای جایگزین مختلفی هستند که میتوانند به این منظور استفاده شوند و بنابراین مهم است که با مشورت پزشک معالج، دارویی مناسب و با کمترین عوارض برای جنین استفاده شود. همچنین، میزان مصرف داروها در طول دوران بارداری نیز، باید مرتبا تحت نظارت پزشک قرار بگیرد.

آیا عمل پیوند کلیه بر حاملگی تاثیر خواهد گذاشت

برای مثال توصیه شده است که از 6 هفته مانده به اقدام برای حاملگی و در طول آن، از دریافت داروهایی مانند CellCept، Myfortic و دیگر اشکال دارویی آن مانند Mycophenolic Acid خودداری شود. از سوی دیگر، احتمال رد عضو جدید در طول دوران بارداری بالا می رود و اهمیت نظارت بر رژیم دارویی دوچندان خواهد شد. در این خصوص لازم است حتما با پزشک معالج مشورت صورت بگیرد.

ذکر این نکته لازم است که در صورتی که رژیم دارویی مادر تحت نظارت و مشورت پزشک معالج باشد، حتی مادر امکان این را دارد که خود به نوزاد خودش شیر دهد، زیرا طبق یافته های پزشکی، میزان بسیار کمی از داروهای مرتبط با عمل پیوند عضو، قابلیت انتقال به نوزاد را از طریق شیر مادر دارند.

آیا نوزادانی که از مادرانی با سابقه ی عمل پیوند کلیه متولد میشوند، مشکلات خاصی را تجربه میکنند؟

در مقایسه با آمارهای معمول، احتمال به دنیا آوردن نوزادان نارس و یا با وزن کم در مادرانی که عمل پیوند کلیه را انجام داده اند، سه برابر است. اما احتمال سقط جنین تفاوت چندانی با حالت معمول ندارد، مگر اینکه مادر، داروهای سرکوب ایمنی خاصی مانند  CellCept و یا Myfortic را مصرف کند. در این حالت، ممکن است حتی سقط صورت نگیرد اما کودک با عفونت یا نقص مادرزادی عضو به دنیا بیاید. بنابراین، در این موارد، باید اطلاعات و آگاهی لازم از سوی تیم پزشکی به مادر داده شود.

اما به طور کلی و بر اساس آمار National Transplantation Pregnancy Registry (NTPR)، کودکانی که از مادرانی با سابقه ی عمل پیوند کلیه متولد شده اند، رشد معمولی را در آینده خواهند داشت و مشکل خاصی را تجربه نمی کنند.

کدام عوارض حاملگی میتواند میزان موفقیت عمل پیوند کلیه را به خطر بیندازد؟

اگرچه مهم است که تاثیر عمل پیوند کلیه بر حاملگی بررسی شود، اما برعکس این مسئله نیز مطرح میشود:

آیا حاملگی میتواند باعث شود بدن مادر در قبول عضو جدید با مشکل مواجه شود؟

بعضی از عوارض حاملگی باید در صورت عمل پیوند کلیه در مادر باردار، مورد بررسی مضاعف قرار بگیرد زیرا ممکن است در طول دوران بارداری منجر به رد عضو جدید در مادر شوند: برای مثال فشار بالای خون و یا پره‌اکلامپسی، که در زنان باردار بدون سابقه ی عمل پیوند نیز ممکن است اتفاق بیفتد، در دریافت کنندگان عضو جدید، احتمال نزدیک به سه برابر پیدا میکند.

همچنین بالا رفتن میزان پروتئین در ادرار (proteinuria) و مسائلی دیگر که بایستی تحت نظارت پزشک معالج قرار بگیرند. به علاوه، در این افراد، میزان احتمال ابتلا به برخی از عفونت ها بالاتر خواهد رفت.

دوره نقاهت بعد از عمل پیوند کلیه

آیا عمل پیوند کلیه، قدرت باروری مردان را تحت تاثیر قرار میدهد؟

از مادران و تاثیر عمل پیوند کلیه بر باروری و دوران حاملگی بسیار گفته شد، اما آقایان چطور؟ لازم به ذکر است که طبق یافته های پزشکی، مردان پس از عمل پیوند عضو، به ندرت مشکل خاصی را تجربه میکنند، حتی اگر در حال مصرف داروهای سرکوب ایمنی خاصی باشند. بنابراین اگر پس از عمل پیوند کلیه، باروری شما با مشکل مواجه شده است، لازم است با پزشک خود مشورت کنید تا یک تست باروری معمول از شما گرفته شود. زیرا ممکن است دارویی خاص در درمان شما، موجب این مشکل شده باشد.

آیا عمل پیوند کلیه بر حاملگی تاثیر خواهد گذاشت

با مروری بر مسائل گفته شده، به نظر میآید در صورت انجام عمل پیوند کلیه، اگرچه لازم است میزان نظارت و مراقبت از حالت عادی بالاتر رود، همچنان میتوان یک دوره‎ی بارداری معمول را در سلامت کامل، چه برای مادر و چه نوزاد، تجربه کرد. بنابراین، در صورتیکه علاقه مند به انجام عمل پیوند کلیه هستید و در رابطه با حاملگی پس از آن دچار تردید هستید، نگرانی خود را کنار گذاشته، همین امروز با مشاوران ما بصورت رایگان مشورت کنید.

مشاوران پزشکی شرکت طب مد توریسم (TebMedTourism) آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله : عوامل و مراحل پیوند کلیه در ایران را مطالعه فرمایید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟