آیا بیماری HIV از طریق درمان ناباروری با استفاده از رحم اجاره ای قابل انتقال است؟

HIV از طریق رحم اجاره ای

آیا بیماری HIV از طریق رحم اجاره ای قابل انتقال است؟

امروزه، زوج های نیازمند به درمان ناباروری بسیاری وجود دارند که با استفاده از درمان ناباروری به روش رحم اجاره ای، فرصت پدر و مادر شدن را به دست آورده اند. در این روش، آنها می توانند با استفاده از رحم اهدایی یا رحم جایگزین، صاحب فرزندی شوند که با پدر و مادر خود صد در صد ارتباط بیولوژیکی دارد.

در این میان، زوج هایی نیز هستند که یا هر دو و یا یکی از آنها به بیماری HIV مبتلا می باشند. معمولا این تصور وجود دارد که این افراد نمی توانند فرزندی از خود داشته باشند و یا حتما فرزند آنها نیز به ایدز مبتلا خواهد شد.  اما این تصور چقدر درست است؟

واقعیت این است که امروزه، با وجود پیشرفت های علم پزشکی، روش رحم اجاره ای یکی از بهترین انتخاب ها برای افراد مبتلا به HIV برای داشتن فرزند است.

اما آیا بیماری HIV از طریق این روش به نوزاد انتقال نخواهد یافت؟ و یا آیا مادر جایگزینی که نقش حامل جنین را دارد، در معرض این بیماری قرار نخواهد گرفت؟

در این مقاله قصد داریم به این سوالات (و حتی کمی بیشتر!) بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

butterfly

زمانیکه موضوع انتقال و یا عدم انتقال بیماری HIV از طریق روش رحم اجاره ای مورد پرسش است، از سه دیدگاه کلی می توان موضوع را بررسی نمود.

سوال اول: آیا لزوما فرزند یک زوج نیازمند درمان ناباروری که مبتلا به HIV هستند، به این بیماری آلوده خواهد بود؟

یکی از روش های نوین در کلینیک های ناباروری به منظور مقابله با انتقال HIV، شستن اسپرم است.

در این روش، در ابتدا، تخمک های بیمار زن مبتلا به HIV  که تحت درمان ضد ویروسی (antiretroviral therapy و یا AVR) قرار دارد و بار ویروسی او غیرقابل شناسایی (undetectable viral load ) است، با استفاده از IVF و یا ICSI بارور خواهد شد تا به رحم مادر جایگزین منتقل شود. در این حالت، احتمال انتقال HIV از بیمار زن به نوزاد بسیار ناچیز (1 از 1000) خواهد بود.

از سوی دیگر، بیمار مرد مبتلا به HIV، نمونه ی اسپرم خود را جهت بررسی برای لقاح مصنوعی به کلینیک ارائه میدهد. پس از آن، اسپرم “شسته” خواهد شد، به این دلیل که ویروس HIV تنها در مایع منی (seminal fluid) وجود دارد و در خود اسپرم نخواهد بود. سپس اسپرم در یک محلول جدید به حالت تعلیق درآمده و می توان از آن را به صورت برودتی (cryogenically) نگهداری کرد. در نهایت، از این اسپرم شسته شده، می توان با خطر بسیار کمتری در IVF و یا IUI استفاده کرد.

سوال دوم: آیا مادر جایگزین برای یک زوج نیازمند به درمان ناباروری و مبتلا به HIV، به این بیماری آلوده خواهد شد؟

تا امروز هیچ موردی از انتقال بیماری HIV از طریق روش رحم اجاره ای و یا فناوری IVF به مادر جایگزین مشاهده نشده است.

واقعیت این است که یک بیمار مبتلا به HIV، اگر تحت درمان ضدویروسی  قرار گرفته و بار ویروسی غیرقابل شناسایی در خون او وجود داشته باشد، قادر به انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی نخواهد بود. همین موضوع را می توان در ارتباط با روش رحم اجاره ای دید، زیرا در این روش نیز جنین از اسپرم فرد آلوده به HIV ایجاد شده و در رحم مادر جایگزین کاشته می شود.

با این وجود، این اقدامات و ملاحظات بایستی قبل از شروع فرآیند و در طول آن صورت بگیرد تا سلامت مادر جایگزین تضمین شود:

  • بیمار (و یا بیماران) بایستی از پروتکل های درمانی HIV پیروی کرده و کلیه ی داروهای مرتبط را طبق دستور العمل پزشک معالج خود مصرف نماید.
  • برای مدت حداقل 6 ماه، بار ویروسی غیر قابل شناسایی داشته باشد و نتایج آزمایشات مرتبط با این موضوع را ارائه دهد. برای اطمینان از اینکه بار ویروسی غیر قابل شناسایی است، بایستی چندین نمونه اسپرم از بیمار گرفته شود و اگر در هر یک از آنها HIV شناسایی شد، آن نمونه کنار گذاشته می شود.

مقدار قابل قبول بار ویروسی در آزمایش، <40 copies/mL، <80 UI/mL و یا <1.6. Log است. اگر بالاتر ازین میزان بود، لازم است بیماران به مدت حداقل سه ماه تحت درمان مربوطه قرار بگیرند.

  • آزمایش های مرتبط با عفونت های مقاربتی انجام داده شود تا مشخص شود به عفونت های مقاربتی فعال دیگری مبتلا نیستند.

در نهایت، برای اینکه از سلامت مادر جایگزین اطمینان بیشتری حاصل شود، او بایستی قبل از انتقال جنین و چندین هفته به صورت مداوم تحت درمان داروهای ضدویروس (antiviral medication ) قرار بگیرد. این داروها برای مصرف در اوایل بارداری (سه ماهه اول) ایمن هستند و مشکلی نه برای مادر نه برای نوزاد به وجود نخواهند آورد.

به این فرآیند “پیشگیری قبل از در معرض قرار گرفتن ” و یا pre-exposure prophylaxis گفته می شود و یکی از داروهای تجویزی به این منظور، Truvada (تنوفوویر / امتریسیتابین) خواهد بود. اطلاعات بیشتر را حتما از پزشک معالج به دست آورید.

آیا بیماری HIV از طریق درمان ناباروری با استفاده از رحم اجاره ای قابل انتقال است؟

سوال سوم: آیا یک بیمار مبتلا به HIV می تواند مادر جایگزین شود؟

جواب این سوال با دو سوال قبلی متفاوت است: خیر!

زیرا امکان انتقال HIV به نوزاد در دوران بارداری و یا در مرحله ی وضع حمل وجود خواهد داشت.

با این حال روش هایی نیز برای کاستن از ریسک و امکان انتقال HIV به نوزاد در دوران بارداری نیز وجود خواهد داشت که خارج از حوصله ی این مقاله خواهد بود.

بنابراین، حق فرزندآوری، حقی نیست که اگر شما، همسرتان و یا هردوی شما به HIV مبتلا باشید، از آن محروم شوید. همانطور که در این مقاله به آن پرداخته شد، می توان دید که با رعایت دستورالعمل های پزشکی مشخص و در صورتیکه تحت نظر یک کلینیک درمان ناباروری مجرب قرار بگیرید، شما نیز می توانید فرزند خودتان را داشته باشید.

با این وجود، قابل درک است که چه برای یک زوج نیازمند درمان ناباروری مبتلا به HIV و چه برای مادر جایگزینی که می خواهد حامل نوزاد آنان باشد، این تصمیم، تصمیمی مهم و حساس خواهد بود.

آیا سوالات و نگرانی های بیشتری دارید؟

مشاوران پزشکی شرکت طب مد توریسم(TebMedTourism Co.)    آماده پاسخگویی به سوالات شما، به صورت رایگان و در هر ساعت از شبانه روز هستند.

برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله : همه چیز درباره رحم اجاره ای ( رحم جایگزین) در ایران را مطالعه فرمایید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟