تحریک عمیق مغزی یا DBS برای درمان بیماری پارکینسون

تحریک عمیق مغزی DBS

معرفی تحریک عمیق مغزی یا DBS برای درمان بیماری پارکینسون: تحریک عمیق مغزی یا DBS چیست؟

تحریک عمیق مغزی یا DBS برای درمان پارکینسون، یک تکنیک پزشکی است که در آن الکترودها یا وسایل رسانا در مغز برای ارسال تکانه های الکتریکی غیر طبیعی قرار داده می شود. این روش شامل 4 بخش است:

  • لیدهایی که به الکترودهای کاشته شده در مغز ختم می شوند.
  • یک وسیله شبیه ضربان ساز که تکانه های الکتریکی را ایجاد می کند.
  • لیدهای تاخیری که تکانه های الکتریکی را از وسیله ضربان ساز منتقل می کنند.
  • اپراتور کامپیوتر که علائم دستگاه ضربان ساز را تنظیم می کند.
تحریک عمیق مغزی DBS
تحریک عمیق مغزی DBS

چطور می توان فهمید که تحریک عمیق مغزی یا DBS برای درمان بیماری پارکینسون روش درمانی مناسبی برای بیمار است؟

هرچند تحریک عمیق مغزی یا DBS برای درمان بیماری پارکینسون یک روش ایده آل برای تشخیص و درمان بیماری پارکینسون می باشد، اما قبل از انتخاب این روش درمانی در بیمار با علائم پارکینسون، باید یک ارزیابی کلی انجام شود. بیمار باید توسط تیمی از متخصصین تحت بررسی و معاینه قرار گیرد. این تیم شامل متخصصین روانپزشکی و مغز و اعصاب است. درصورتی که بیمار با درمان دارویی به خوبی کنترل شده باشد، تحریک عمیق مغزی یا DBS برای درمان بیماری پارکینسون روش درمانی انتخابی نخواهد بود.

افراد مناسب برای تحریک عمیق مغزی یا DBS برای درمان بیماری پارکینسون شامل افراد زیر می باشد:

  • عدم کنترل مناسب علائم بیماری علیرغم مصرف دوز مناسبی از لوودوپا
  • علائم بیماری موجب کاهش چشمگیر کیفیت زندگی بیمار گردد.
  • علائم غیر طبیعی و ناخودآگاه حرکتی علیرغم تغییر دارو بهبود پیدا نکرده باشد.
  • دوزهای بالاتر از لوودوپا بطور مکرر نیاز باشد.
  • بیمار توانایی مصرف صحیح داروها را نداشته باشد.
تحریک عمیق مغزی DBS

تحریک عمیق مغزی یا DBS برای درمان بیماری پارکینسون: چگونه تحریک عمیق مغزی یا DBS برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود؟

تحریک عمقی مغز یا DBS برای درمان بیماری پارکینسون، تکانه های الکتریکی را به سمت مغز ارسال می کند که مسئول علائم ایجاد شده در بیماری پارکینسون هستند. درصورتی که فعالیت های الکتریکی غیرطبیعی مغزی تشدید شود، این تکانه های الکتریکی غیرطبیعی قابل تشخیص هستند.  سه ناحیه مختلف در مغز می تواند هدف تحریک عمیق مغزی یا DBS قرار گیرند که شامل:

  • هسته ساب تالامیک
  • گلوبوس پالیدوس داخلی
  • هسته بطنی تالاموس.
تحریک عمیق مغزی DBS
تحریک عمیق مغزی DBS

هر ناحیه نقش متفاوتی در کنترل حرکات بدن انسان دارند. در تحریک عمیق مغزی یا DBS، الکترودها داخل مغز کار گذاشته می شوند. این الکترودها به وسیله سیم به یک وسیله ضربان ساز که در قفسه سینه و زیر استخوان ترقوه قرار دارد وصل می شوند. وقتی ضربان ساز فعال می شود، امواج الکتریکی را به سمت مغز ارسال می کنند و امواج مغز را تغییر می دهند. درواقع امواج تحریک عمیق مغزی یا DBS مشابه ضربان ساز قلبی عمل می کنند. به عبارت دیگر، تحریک عمیق مغزی یا DBS به عنوان ضربان سازی برای مغز بیمار عمل می کند.

تحریک عمیق مغزی یا DBS برای درمان بیماری پارکینسون، تست پاسخ به لوودوپا:

پاسخ به دوز مشخصی از لوودوپا به عنوان یک تست تکمیلی برای تشخیص بیماران استفاده می شود. در این تست، بیمار دوز مشخصی از لوودوپا را در زمان مشخصی استفاده می کند. بیمارانی که به مصرف دوز مشخصی از لوودوپا پاسخ مناسبی می دهند، معمولا به تحریک عمقی مغزی یا DBS نیز پاسخ خوبی خواهند داد. برای بیشتر بیماران، درمان پارکینسون با تحریک عمقی مغز یا DBS مشابه درمان با لوودوپا می باشد، با این تفاوت که عوارض مصرف داروها را نخواهد داشت. تحریک عمیق مغزی یا DBS کماکان یک روش درمانی مناسب برای بیماران با ترمور یا لرزش دست ناشی از بیماری پارکینسون است که با لوودوپا درمان نمی شوند. همچنین تحریک عمقی مغز یا DBS برای کاهش دیس کینزی یا اختلال در حرکات ارادی بدن ناشی از پارکینسون نیز کمک کننده است.

تحریک عمیق مغزی DBS
طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 5010 098 912 98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

1 دیدگاه دربارهٔ «تحریک عمیق مغزی یا DBS برای درمان بیماری پارکینسون»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟