انواع تنگی کانال نخاعی و روش های درمان آنها

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی چیست ؟

تنگی کانال نخاعی بر اثر بارک شدن طناب نخاعی در ستون فقرات و در نتجه بر اعصاب نخاعی ایجاد میشود .

ستون فقرات در انسانها نقش مهمی در حفظ پایداری و تناسب بدن ایفا میکند . ستون فقرات از یکسری استخوانها بنام مهره ها تشکل شده اند که از گردن تا دنبالچه ادامه دارد . در واقع این بخش از بدن همانند یک ستون عمل میکند که به فرد اجازه نشستن، چرخیدن و خم شدن را می دهد . ستون فقرات بخش بسیار حساس در بدن انسان می باشد، زیرا اعصاب از بین مهره ها عبور میکند واجازه عبور پیام ها از مغز به اعضاع بدن وبالعکس را میدهد . استخوانها وبافتهای اطراف مهره ها از این اعصاب محافظت میکنند . اگر این اعصاب آسیب نبینند ، سبب اختلال در عملکرد هایی نظیر راه رفتن، تعادل وحواس میشوند.

تنگی کانال نخاعی

کانال نخاعی یک فضای باریک می باشد که نخاع در داخل آن قرار دارد و اعصاب نخاعی از بین آن خارج می شوند. تنگی کانال نخاع اغلب در ناحیه گردن و پایین کمر اتفاق می افتد. برخی افراد با تنگی کانال نخاعی ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند یا برخی دیگر علائمی نظیر درد، خارش، بی حسی و ضعف عضلات داشته باشند. علائم با گذشت زمان بدتر و شدیدتر می شوند. تنگی نخاع در اثر آسیب یا پارگی شریان های نخاع ایجاد می شوند. در موارد شدید، پزشکان ممکن است جراحی تنگی کانال نخاعی برای ایجاد فضای بزرگتر برای طناب نخاعی یا اعصاب پیشنهاد کنند.

تنگی کانال نخاعی
تنگی کانال نخاعی

انواع تنگی کانال نخایی :

دو نوع شایع تنگی کانال نخاعی گردنی وتنگی کانال نخاع کمری می باشد . این دو نوع بر حسب محل قرار گیری در ستون فقرات نامگذاری شده اند و هر فرد ممکن است در بیش از یک سطح دچار تنگی کانال نخاعی گردد .

اگر نخاع در گردن باریکتر شود ، تنگی کانال نخاع گردنی واگر در کمر باریکتر شود ، تنگی کانال نخاع کمری نامیده می شود .

تنگی کانال نخاع کمری ، شایعترین نوع تنگی کانال نخاعی میباشد .

عوامل خطر تنگی کانال نخاع

بیشتر افراد دارای تنگی نخاع در سن بالای 50 سال هستند. اگرچه برخی بیماری های  خورنده استخوان موجب آسیب به طناب نخاع می شوند، اما موارد دیگر آسیب نخاعی هم باید در نظر گرفته شود. این موارد عامل آسیب نخاع می تواند اختلالات مادرزادی و یا اختلالاتی نظیر اسکولیوز(انحراف ستون فقرات) یا بیماری های ژنتیکی منجر به اختلال در رشد استخوان و عضلات باشد. بررسی های رادیولوژیک ستون فقرات در این موارد می تواند برای تشخیص قطعی کمک کند.

پکیج ها

تنگی نخاع
تنگی نخاع

مواردی از تنگی نخاع که نیاز به جراحی تنگی کانال نخاعی دارند؟

در موارد نادری، تنگی نخاع درمان نشده می تواند پیشرفت کند و تبدیل به مشکلی دائمی گردند و نیاز به جراحی تنگی کانال نخاع داشته باشند. علائم تنگی نخاع شامل:

  • بی حسی اندام ها
  • ضعف عضلات
  • اختلال تعادل
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • لرزش و یا فلج اندام ها

نحوه تشخیص تنگی نخاع قبل از اقدام به جراحی تنگی کانال نخاعی

برای تشخیص تنگی کانال نخاعی، پزشک در خصوص یکسری علائم از شما سوال خواهد کرد و سپس معاینات خاصی را برای رسیدن به تشخیص انجام خواهد داد. پزشک تان تعدادی عکس رادیولوژیک برای تعیین علت دقیق علائم تان درخواست خواهد داد. این عکس های رادیولوژیک شامل گرافی ساده ستون فقرات (x-ray) یا ام آر آی (MRI) می باشد. این عکس ها می توانند تغییرات در استخوان ها نظیر چرخش استخوانی را نشان دهد که موجب تنگ تر شدن فضای کانال نخاعی شود و پزشک تان جراحی تنگی کانال نخاعی را به شما توصیه کند.

تنگی کانال نخاعی

درمان تنگی نخاع به روش جراحی تنگی کانال نخاعی

درمان تنگی کانال نخاعی به محل تنگی و نیز شدت علائم شما بستگی دارد. با پزشک تان در مورد بهترین درمان برای مشکلتان مشورت کنید. درصورتی که علائم شما اندک باشد یا هیچ علامتی نداشته باشید، توصیه پزشک ممکن است تحت نظر داشتن و ویزیت منظم دوره ای باشد. همچنین پزشک برخی توصیه های مراقبتی شخصی برای منزل به شما ارائه نماید.اگر این توصیه ها کمک کننده نباشد، درمان دارویی و فیزیوتراپی توصیه خواهد شد. در نهایت اگر با این درمان ها هم مشکل شما رفع نشود، جراحی تنگی کانال نخاعی تنها گزینه موجود می باشد. جراحی صرفا در مواقعی که سایر درمان ها منجر به رفع مشکل بیمار نشود توصیه می گردد. هدف از جراحی تنگی کانال نخاعی، کاهش فشار بر طناب عصبی یا ریشه های عصبی با ایجاد فضای اضافی در کانال نخاعی می باشد.

تنگی نخاع

روش های جراحی تنگی کانال نخاعی  شامل موارد زیر می باشد:

  • لامینکتومی (laminectomy)

در این روش، کل بخش خلفی (لامینا) مهره آسیب دیده خارج می شود و در نتیجه فشار بر طناب نخاعی کاهش می یابد.

  • لامینوتومی (laminotomy):

در این روش جراحی تنگی کانال نخاعی، فقط بخشی از لامینا خارج می شود و سوراخ کانال نخاعی فقط در بخش تحت فشار گشادتر می گردد.

  • لامینوپلاستی (laminoplasty):

این روش فقط در مورد مهره های گردنی استفاده می شود. در این روش، فضای داخلی کانال نخاعی بوسیله تعبیه لولای فلزی در لامینا گشادتر می شود. لولای فلزی در قسمت باز ستون فقرات فاصله ایجاد می کند و باعث کاهش فشار بر طنبا نخاعی می گردد.

تنگی کانال نخاعی

سوالات شایع در خصوص تنگی کانال نخاعی

نحوه درمان تنگی کانال نخاعی چیست؟

درمان بستگی به نوع، دلیل و شدت تنگی دارد. بعضی از انواع تنگی کانال قابل درمان نیستند. به عنوان مثال، تنگی کانال معمولا در اثر پیری ایجاد می شود که متاسفانه هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. به هر حال فشار روی ریشه های عصبی با جراحی قابل درمان می باشد.

راه های درمانی متفاوتی برای تنگی کانال نخاعی وجود دارد. به عنوان مثال، تنگی کانال نخاع کمری با فیزیوتراپی و دارو درمانی قابل کنترل می باشد. در صورت عدم بهبود، درمان جراحی توصیه می گردد. در طی جراحی تنگی کانال نخاعی، بخش استخوانی خارج شده و در نتیجه فشار بر اعصاب کاهش می یابد. در برخی موارد در حین جراحی از پیچ و میله پلاتینی استفاده می شود.

تنگی نخاع
تنگی کانال نخاعی

بهترین دارو برای درمان تنگی کانال نخاعی چیست؟

داروهای مختلفی برای درمان افرادی که از علائم تنگی کانال نخاعی رنج می برند وجود دارد. برخی از این داروها شامل پره گابالین می باشد که موجب کاهش حساسیت ریشه های عصبی می گردد. همچنین موجب کاهش تحریک ریشه های عصبی می گردد.

تاثیر فیزیوتراپی در درمان تنگی کانال نخاعی چیست؟

فیزیوتراپی می تواند در کاهش فشار استخوان بر اعصاب و تحریک ریشه های عصبی موثر باشد. خوشبختانه در بسیاری از بیماران با دارو درمانی و فیزیوتراپی علائم به مقدار چشمگیری کنترل می گردد.

شانس موفقیت جراحی تنگی کانال نخاع چقدر است؟

جراحی تنگی کانال نخاع از شانس موفقیت بالایی برخوردار است. شانس موفقیت عمل بین 90 تا 95% می باشد. البته این درصد موفقیت بسته به محل تنگی، نوع تنگی کانال نخاع و مهارت جراح می تواند متفاوت باشد.

دوره نقاهت جراحی تنگی کانال نخاع چه مقدار طول می کشد؟

بعد از یک عمل جراحی تنگی کانال نخاعی خوب و بدون عوارض بعد از عمل، دوره نقاهت 1 تا 2 هفته طول می کشد. توصیه می گردد بیماران بلافاصله بعد از عمل شروع به حرکت نمایند. در بیشتر بیماران، چند هفته بعد از عمل، فیزیوتراپی توصیه می گردد. فیزیوتراپی قدرت و توان عضلات را افزایش می دهد. بطور معمول، در طی 2 تا 3 ماه بعد از عمل، بهبودی کامل حاصل می گردد. البته مراعات دستورات جراح در خصوص شیوه زندگی بعد از این عمل، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تنگی کانال نخاعی
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 5010 098 912 98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟