تهرانگردی / بخش اول

میلاد

تهران، پایتخت ایران زمین، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر کشور است. شهری که برای بیش از ۲۰۰ سال به عنوان پایتخت انتخاب شده و بیشتر تصمیم های مهم اداری، اجرایی و سیاسی در آن گرفته می شود. تهران با مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربع، قلب تپنده ایران محسوب می شود و بسیاری از جنبه های اقتصادی، فرهنگی، علمی، سیاسی کشور متاثر از فعالیت های آن است. پایتخت ایران برای بسیاری شهری است با همهمه، درگیری، شلوغی و آلودگی تمام نشدنی؛ اما خیلی ها از این شهر به عنوان مکانی عالی برای پیشرفت، کار و ترقی یاد می کنند. تهران جنبه های متفاوت و متنوعی دارد و برای آنهایی که به دنبال گردشگری سیاسی، ورزشی، تفریحی، طبیعی، هنری، فرهنگی و … هستند گزینه های مناسب و جذابی را در اختیار می گذارد.

عصر طب بین الملل در راستای رسالت خود برای معرفی شهرهای مهم و توریستی ایران قصد دارد تا در مطلبی جامع و مهم به بررسی جنبه های مختلف این کلان شهر دوست داشتنی بپردازد و شما را با زیر و بم این شهر آشنا کند. همراه مان شوید تا در سفری مجازی به گوشه گوشه بزرگترین شهر کشور سری بزنیم و دیدی بهتر از تهران به دست آوریم.

 

 

چند نمونه از جاذبه های گردشگری تهران

 

پیست توچال تهران

توچال را همه با بامش می شناسند و تا حدی با آن آشنایی دارند. در سال ۱۳۵۵ بود که تله کابین این مجموعه تا قله ۳۹۴۴ متری توچال رفت و این امکان را فراهم آورد که در فاصله ۵ کیلومتری از میدان تجریش تهران، بتوان اسکی را تجربه کرد. این پیست در ایستگاه ۷ تله کابین توچال قرار دارد و دارای دو تله سیژ و یک تله اسکی، یک هتل و دو رستوران است. توچال یک پیست بین المللی محسوب می شود و تا به حال چندین دوره مسابقه بین المللی اسنوبرد را میزبانی کرده است. نزدیکی به مرکز شهر، ایمنی مسیر حرکت تا پیست، هتل زیبا و مجهز توچال، مدرسه اسکی و … از مزایا و امکانات این پیست به شمار می روند.

 

 

پیست اسکی شمشک تهران

در ۵۷ کیلومتری شمال شرقی تهران و در روستای شمشک به پیست اسکی شمشک می رسیم که از سال ۱۳۳۷ در این مکان قرار دارد. پیست اسکی شمشک بعد از پیست دیزین، دومین پیستی بود که توانست از طرف فدارسیون جهانی عنوان بین المللی را از آن خود کند. یکی از امکانات مهم شمشک، وجود پیست شبانه در آن است که ۹۵۰ متر طول دارد و علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در آن به اسکی بپردازند. ۲ تله سیژ، ۳ تله اسکی بشقابی و ۲ تله اسکی چکشی به همراه ۲ هتل و ۴ ستوران از امکانات این پیست به شمار می روند. هوای خوب و نزدیکی این پیست به تهران از دلایل محبوبیت آن نزد پایتخت نشینان و مسافران این شهر است.

برج آزادی تهران

یکی از دیدنی های تهران، برج آزادی ست که به عنوان یکی از نمادهای تهران و حتی ایران شناخته می شود و در خاطره جمعی تهرانی ها و مردم کشورمان جایگاه ویژه ای دارد. برج آزادی به دلیل معماری منحصر به فرد خود و اینکه در طول تاریخ کوتاهش شاهد وقایع مختلف سیاسی و اجتماعی مهمی بوده است، اهمیت بسیاری دارد؛ تا جایی که در نظرسنجی های مختلف، بیشتر مردم تهران این برج را به عنوان نماد شهر انتخاب کرده اند.

آشنایی با برج آزادی تهران 

بدون هیچ مقدمه ای به سراغ معرفی برج آزادی می رویم؛ سازه ای تماشایی با معماری حیرت انگیز که در میان یکی از میدان های مهم تهران، میدان آزادی خودنمایی می کند. برج و میدان آزادی در ابتدا برای یادبود جشن های 2500 ساله شاهنشاهی، توسط معمار هنرمند حسین امانت طراحی و ساخته شدند و تا پیش از انقلاب با نام های برج شهیاد آریامهر و میدان شهیاد بین مردم شهرت داشتند. نام هایی که بعد از انقلاب به برج و میدان آزادی تغییر پیدا کردند. آنچه این برج را به یکی از مهمترین جاذبه های شهری پایتخت تبدیل می کند، معماری شگفت انگیز و تلفیقی آن است که با الهام از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی ساخته شده است. این سازه باشکوه البته تنها در میان ایرانی ها محبوبیت ندارد و به دلیل حال و هوای خوشی که در میدان آزادی جریان دارد گردشگران خارجی بسیاری را نیز شیفته خود کرده است. همچنین برج آزادی از تاریخ 26 اسفندماه سال 1350 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

 

 

برج میلاد تهران

برج میلاد سازه ای با ارتفاع 435 متر است که پیشنهاد ساختش در سال ۱۳۷۰ مطرح شد و در دی ماه ۱۳۷۶ کلنگ آغاز ساخت آن را به زمین زدند. ساخت این سازه 11 سال به طول انجامید و در ۱۶ مهر ۱۳۸۷ با شعار ” آسمان نزدیک است ” افتتاح شد. در نگاه اول می توان افتخارات این سازه را در نظر گرفت و آن را از نظر معماری و ساختار تحسین کرد؛ افتخارانی همچون بلندترین برج ایران، ششمین برج مخابراتی دنیا، بیستمین سازه بلند نامتکی (سازه‌هایی بدون نگه‌دارنده‌ای همانند سیم و دکل)، مقام نخست از نظر وسعت کاربری سازه راس برج با زیربنای ۱۳۰۰۰ متر و…. همچنین جلوه زیبای این سازه را در میان شهر نیز نمی توان نادیده گرفت که به هنگام شب به اوج خود می رسد.

اما این تنها نمای بیرونی و ویژگی های فنی و مهندسی نیست که باعث محبوبیت برج میلاد شده اند؛ در این برج و محوطه اطرافش فرصت های زیادی برای خوشگذرانی وجود دارد که پاسخ تمام سلیقه ها را می دهد.

 گشتی در محیط جذاب برج میلاد

با ورود به بخش فضای باز محوطه برج میلاد، در یک سو فضاهای سبز و درختان را می بینید که جلوه زیبایی دارند و کمی حال تان را جا می آورند. قسمت جذاب تر نورپردازی های جالبی است که در سراسر محوطه انجام داده اند و در نهایت آب نمای معروف برج که چندین فواره دارد و به سوژه عکاسی افراد بسیاری تبدیل شده است. جوی های آب را نیز در این فضا می بینید که فواره های کوتاهی دارند؛ چیزی شبیه به باغ های ایرانی اما مدرن تر!

 

 

شهربازی ژوپیتر مرکز خرید کورش تهران

اگر می خواهید فرزندتان فرصت بازی با ۱۱۰ وسیله جذاب و مهیج را داشته باشد و در محیطی شاد و جذاب به گردش بپردازد، راه تان را به سوی کورش مال کج کنید و در طبقه دوم به سراغ شهربازی ژوپیتر بروید. البته اینجا فقط مخصوص کودکان نیست و بزرگترها هم می توانند لحظات شادی را برای خود خلق کنند. در کنار دستگاه هایی مانند چرخ و فلک، کاروسل و …، بازی های کامپیوتری جذابی نیز در این شهربازی به چشم می خورند و از سوی دیگر مینی بولینگ، بسکتبال، فوتبال دستی، چکش قدرتی، دارت و … نیز فرصت های خوبی را برای خوشگذرانی به شما می دهند. قرارگیری این شهربازی در مجتمع کورش و دسترسی راحت آن به فودکورت و امکانات رفاهی، محبوبیت آن را دوچندان می کند.

فان تایم ارگ تجاری تجریش تهران

فان تایم یک شرکت بین المللی است که بعد از راه‌اندازی شعبه های خود در شهرهای ترکیه، به سراغ ایران آمده و یکی از شعباتش را در مرکز تجاری ارگ تجریش راه اندازی کرده است. فان تایم ارگ تجریش ۲۰۰۰ مترمربع وسعت دارد و با داشتن ۱۱۵ بازی متنوع فرصت خوبی برای گذراندن ساعاتی خوش و هیجان انگیز به شمار می رود. طراحی داخلی فان تایم ارگ بسیار جالب توجه است و ار کارهای آقای ایمان مقصودی یکی از طراحان ایرانی بین المللی محسوب می شود. اتاق گریم، سالن تولد و پارکینگ از امکانات این شهربازی به شمار می روند.

 

 

عمارت بادگیر کاخ گلستان

کاخ گلستان نامی است که در میان جاذبه های تهران می درخشد و در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نیز جای دارد. بیشتر مردم این مجموعه را اثری از دوره قاجار می دانند؛ اما تاریخ آن به سال های بسیار دورتر باز می گردد. کاخ گلستان با قدمتی بیش از ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران به شمار می رود و با زیبایی هایش دل از هر بیننده ای می برد. ناصر نجمی در کتاب «طهران در عهد ناصری» می‌ نویسد که به دلیل قرار گرفتن این مجموعه در باغ یا گلستان و وجود باغچه ها و خیابان‌ های دراز با درختان چنار و سرو نامش را گلستان گذاشته اند. البته این تنها یک حدس است و هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. این مجموعه سال ها میزبان شاهان بوده و آقا محمدخان قاجار، فتحعلی شاه، محمد شاه قاجار، ناصرالدین شاه قاجار، مظفرالدین شاه قاجار، محمدعلی شاه قاجار و احمدشاه قاجار در آن سکونت داشته اند.

امروزه کاخ گلستان با وسعتی برابر با 5/4 هکتار که تنها یک دهم وسعت اولیه آن است در گوشه ای از شهر تهران زیر گرد و غبار فراموشی کمر خم کرده است و روزگار می گذراند. از آن همه شکوه فقط چند ساختمان باقی مانده که در میان ساخت و سازهای جدید گم شده اند. جایی که امروز به آن قدم می گذاریم، عمارت بادگیر است که در گوشه ای از این مجموعه قرار دارد…

 

 

آتشکده آدریان تهران

یکی از ویژگی های ایران، همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف در آن است. با وجود آنکه بیشتر ساکنان این سرزمین مسلمان هستند اما پیروان دیگر مذاهب و ادیان نیز در آن زندگی می کنند. آنها آیین های خاص خود را دارند و این آداب را در نیایشگاه های خودشان به جای می آورند. مسیحیان به کلیساهای زیبای شان می روند، یهودیان در کنیسه های شان آرامش می یابند و زرتشتیان در آتشکده ها گرد هم می آیند.

امروز می خواهیم به سراغ یکی از آتشکده های زیبای سرزمین مان برویم و کمی بیشتر با نیایشگاه زرتشتیان آشنا شویم. بیشتر ما تعریف آتشکده های مناطق کویری ایران به ویژه یزد را شنیده ایم و کم و بیش با آنها آشنایی داریم. مکان هایی که آتشی فروزان در دل خود دارند و جایی برای راز و نیاز با معبود به شمار می روند. آتشکده ای که قصد معرفی آن را داریم در دل یکی از خیابان های قدیمی شهر پرهمهمه تهران جای خوش کرده است و به عنوان تنها آتشکده پایتخت شناخته می شود. مکانی جذاب و پر از آرامش که معماری و تزییناتش نظر هر کسی را به خود جلب می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟