جراحی دیسک ستون فقرات یا دیسککتومی

جراحی دیسک گردن

عمل جراحی برداشتن دیسک ستون فقرات چیست؟

بین استخوان های مهره در ستون فقرات، لایه اتصال کننده ای به نام دیسک قرار دارد که شوک ضربات و اصطکاک بین مهره ای را رفع می کند. فتق دیسک ستون فقرات یا بیرون زدگی دیسک ستون فقرات یا پاره شده دیسک ستون فقرات اتفاقی است که ممکن است در هر بخش از ستون فقرات رخ دهد، هر چند در مهره های کمری و مهره های گردنی شایعتر است. بلند کردن وسایل سنگین یا چرخیدن ناگهانی و شدید ستون فقرات ممکن است باعث پارگی یا بیرون زدگی دیسک ستون فقرات گردد. این مشکل با عمل جراحی دیسک ستون فقرات یا دیسککتومی قابل درمان می باشد. در حین عمل جراحی دیسک ستون فقرات، دیسک بیرون زده یا پاره شده که بر ریشه های عصبی و نخاع فشار وارد می کند، برداشته می شود.

جراحی دیسک ستون فقرات

جراحی دیسک ستون فقرات یا دیسککتومی نوعی جراحی برای درمان دیسک ستون فقرات پاره شده یا فتق شده می باشد. در این عمل، برای کاهش فشار بر اعصاب، محتویات دیسک پاره شده خارج می شود. ستون فقرات از تعدادی استخوان مهره که به هم وصل شده اند تشکیل می شود. در بین این مهره ها، دیسک قرار دارد که خاصیت کشسانی و الاستیسیته دارد و مانند یک سپر عمل میکند و از آسیب شدید به ستون فقرات جلوگیری می کند.

دیسک ستون فقرات

در حین اين جراحی، بخشی از استخوان دیسک مشکل دار خارج می شود. همچنین جراح، سالم بودن عصب های نخاعی را که از طریق سوراخ های عصبی ستون فقرات خارج می شوند بررسی می کند. سوراخ های عصبی ستون فقرات، سوراخ های کوچکی هستند که بین استخوان های مهره ای قرار دارند. این ریشه های عصبی با منشا نخاع، از کنار غضروف بین مهره ای، از سمت راست و چپ ستون فقرات خارج می شوند.

چه کسانی نیاز به عمل جراحی دیسک ستون فقرات دارند؟

پزشکان برای بهبود درد بیمار و بازگشت بیمار به فعالیت های طبیعی روزانه توصیه به عمل جراحی برداشتن دیسک بیرون زده ستون فقرات می کنند.

در موارد زیر جراح توصیه به عمل جراحی دیسک بیرون زده ستون فقرات می کنند:

  • درد شدید پا، ضعف یا بی حسی اندام ها که موجب اختلال در زندگی روزمره بیمار گردد.
  • عدم بهبود علائم اولیه بیمار علیرغم درمان غیر جراحی 4 هفته ای بیمار
  • بیمارانی که نتایج معاینات و بررسی های رادیولوژیکی نشان دهد در صورت عمل جراحی دیسک ستون فقرات، به مقدار قابل توجهی علائم ضعف و بی حسی اندام ها رفع خواهد شد.

در صورتی که بیمار علائم سندروم دم اسبی یا کودا اسپینا داشته باشد، باید در اولین فرصت و بصورت اورژانسی عمل جراحی برداشتن دیسک ستون فقرات گردد.

علائم سنروم دم اسبی یا کودا اسپینا شامل:

  • بی اختیاری ادراری یا مدفوع
  • رخداد ناگهانی ضعف در هر دو پا
  • بی حسی و گزگز در پاها، باسن یا ناحیه تناسلی
d 1 e1601734271962
lrn spine e1601734309114

انواع روش های عمل جراحی دیسککتومی

عمل جراحی دیسک ستون فقرات در بیمارستان انجام می شود و بیمار با بی هوشی عمومی یا ناحیه ای عمل می شود. روش دیگر جراحی دیسک ستون فقرات، میکرودیسککتومی نامیده می شود که طی آن جراح از یک میکروسکوپ ویژه برای بررسی دیسک ها و اعصاب نخاعی استفاده می کند. با استفاده از این روش برش بافتی کمتر بوده و در نتیجه آسیب کمتری به بدن وارد می شود. درمان به روش عمل جراحی دیسک بیرون زده ستون فقرات در مقایسه با درمان های غیر جراحی تاثیر بیشتری در کاهش درد بیمار دارد. درمان با استفاده از اشعه لیزر، تکنیک های مدرن تری بوده و درد و خطرات کمتری دارند. قبل از عمل جراحی برداشتن دیسک بیرون زده یا پاره شده ستون فقرات، بهتر است در خصوص صحیح ترین روش های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه انواع روش های جراحی دیسک ستون فقرات را توضیح می دهیم:

 1- به روش لامینکتومی

این جراحی در ابتدا با برداشتن بخش لامینای مهره برای مشخص کردن ریشه عصبی طناب نخاعی انجام می شود. سپس جراح بخش ژلاتینی دیسک و بعد کل بخش ژلاتینی حلقه دور ریشه عصبی را جدا می کند.

  • سپس کل فضای اطراف ریشه عصبی را بررسی می کند تا تکه های احتمالی که بر ریشه عصبی فشار وارد می کند را خارج نماید. سپس جراح سوراخی را که ریشه عصبی از داخل آن می گذرد گشادتر می کند. در نهایت جراح بعد از کسب اطمینان از این که ریشه عصبی کامل آزاد است و هیچ فشاری روی آن نیست، زخم را می بندد.
shutterstock 599682911a e1601734355205

2- به روش میکرودیسککتومی

جراحی میکرودیسککتومی ستون فقرات توسط یک برش بسیار کوچک و میکروسکوپی انجام می شود. در این روش، جراح دیسک آسیب دیده را بوسیله یک دوربین کوچک که به ابتدای یک لوله باریک وصل است، خارج می کند.

3- به وسیله آندوسکوپی

در جراحی دیسک ستون فقرات به این روش، یک آندوسکوپ، یعنی وسیله ای مانند آرتروسکوپ توسط ایجاد یک برش بسیار کوچک درسطح ستون فقرات به داخل ستون فقرات فرستاده می شود.

این دستگاه آندوسکوپ توسط یک وسیله تصویربرداری کامپیوتری فلوروسکوپیک به سمت دیسک آسیب دیده هدایت شده و محتویات هسته ژلاتینی یا هر بخشی از دیسک را که به طناب نخاعی فشار می آورد، خارج می کند.

c834cf5891521ea2bc0e459a0aff7e19

پزشکان برای رفع درد و بازگرداندن فعالیت فیزیکی روزانه بیمار، عمل جراحی برداشتن دیسک بیرون زده ستون فقرات را توصیه می کنند.

اقدامات بعد از جراحی دیسککتومی

بیشتر بیماران یک روز بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوند و طی یک تا دو هفته آینده می توانند رانندگی کنند. فرد باید از خم شدن و بلند کردن وسایل سنگین برای مدت 4 تا 6 هفته پرهیز نماید. بطور معمول بیمار می تواند فعالیت های سبک خارج از منزل را بعد از 2 تا 4 هفته و فعالیت های سنگین خارج از خانه و نیز فعالیت های ورزشی را بعد از 2 تا 3 ماه انجام دهد.

بیشتر جراحان توصیه به انجام فیزیوتراپی بعد ازگذشت 3 هفته از عمل جراحی دیسک ستون فقرات می کنند. فیزیوتراپی بعد از عمل به مدت 6 تا 8 هفته ضروری است. می توان گفت بعد از 4 ماه، فرد عمل شده کاملا بهبود یافته است.

جراحی دیسک کمر

انتظارات بعد از عمل جراحی برداشتن دیسک بیرون زده یا پاره شده ستون فقرات چیست؟

بلافاصله بعد از عمل جراحی و رفع علائم بی حسی اندام ها، بیمار توصیه به شروع راه رفتن و  فیزیوتراپی با فعالیت اندک می گردد. در طی این مدت، درد بیمار را می توان با داروهای ضدرد و مسکن کنترل کرد.

بیماران ممکن است موارد زیر را بعد از عمل تجربه کنند:

  • در حین نشستن احساس راحتی نداشته باشند. این حالت ممکن است بعد از عمل رخ دهد و توصیه می گردد بعد از عمل، بیمار از نشستن های بالای 20 دقیقه پرهیز نماید. این احساس ناخوشایند حین نشستن به تدریج از بین می رود.
  • بیماران بعد از عمل جراحی دیسک ستون فقرات نیاز دارند تا مدتی پیاده روی منظم انجام دهند. این امر به تقویت عضلات و بهبود زخم و اسکار عمل کمک می کند.
  • بطور معمول بیماران فعالیت های روزمره خود را باید در اسرع وقت بعد از عمل شروع کنند. در برخی بیماران، پزشک توصیه به برنامه های بازتوانی می کند که شامل تمرینات ورزشی در منزل و فیزیوتراپی است.
دیسک ستون فقرات

عوارض احتمالی بعد از جراحی دیسککتومی

این جراحی، یک عمل کم عارضه و کم تهاجمی می باشد. هرچند همانند هر روش جراحی دیگر، ممکن است عوارضی داشته باشد که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • بی حسی و گزگز بعد از عمل جراحی دیسک ستون فقرات
  • عفونت محل عمل
  • آسیب عصبی در حین عمل جراحی دیسک ستون فقرات
  • خونریزی در محل عمل
  • آسیب به مایع مغزی – نخاعی
  • آسیب به رگ های خونی داخل ستون فقرات

خطرات عمل جراحی دیسککتومی چیست؟

همانند سایر درمان های جراحی، عمل جراحی برداشتن دیسک ستون فقرات هم ممکن است عوارض و خطراتی داشته باشد. این عوارض شامل سندروم بی هوشی، عفونت یا آسیب به نخاع یا ریشه های عصبی در حین عمل می باشد.

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟