خطرات احتمالی پیش روی مادر جایگزین در روش رحم اجاره ای

خطرات احتمالی پیش روی مادر جایگزین در روش رحم اجاره ای

یکی از روش های جدید و سودمند در درمان ناباروری، استفاده از رحم اجاره ای و یا مادر جایگزین  (Surrogate Mother) است.

این روش، برای زوج هایی که از روش های مرسوم درمان ناباروری خسته شده اند، مزایا و معایبی به همراه خواهد داشت که در مقاله ی “مزایا و معایب روش رحم اجاره ای برای درمان ناباروری” به طور کامل به آن پرداخته شده است.

اما یکی دیگر از افراد مهمی که در این فرآیند نقش کلیدی خواهد داشت، “مادر جایگزین” یا همان زنی است که می پذیرد در رحم خود جنین شخص دیگری را پرورش دهد تا به این وسیله، به آرزوی فرزندآوری یک زوج نابارور، جامه ی عمل بپوشاند.

اما آیا این فرآیند، قرار است سلامت این مادر را به خطر بیندازد؟ چه خطراتی ممکن است در مسیر این فرآیند انسان دوستانه در انتظار یک مادر جایگزین باشد؟

در این مقاله این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد. با این حال اگر در این مسیر نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید، از مشاوره با تیم پزشکی ما (TebMedTourism Co.) غافل نشوید.

butterfly

تصمیمی سرنوشت ساز:

یکی از مهم ترین تصمیماتی که یک زن در زندگی خود می تواند بگیرد، تصمیم برای مادر جایگزین شدن در روش درمان رحم اجاره ای است. اگرچه با این انتخاب، این زن می تواند زندگی یک زوج نابارور را به بهترین نحو تغییر دهد، اما زندگی خود او نیز قرار است به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد.

یک مادر جایگزین، قرار است حامل نوزادی باشد که در نهایت از او جدا و تحویل زوج دیگری داده خواهد شد. این مسئله، به غیر از دردسرهای مرسوم همراه با بارداری، پیچیدگی و بار روحی-روانی بسیاری را نیز ممکن است به همراه داشته باشد. بنابراین، او بایستی از تمامی خطرهایی که در این مسیر ممکن است رخ دهد آگاه باشد.

به طور کلی، می توان مشکلات پیش رو را به سه دسته تقسیم کرد:

  • مشکلات پزشکی
  • مشکلات عاطفی
  • مشکلات حقوقی

مشکلات پزشکی پیش روی مادر جایگزین در روش رحم اجاره ای

  • عوارض بارداری

روش رحم اجاره ای، در درجه ی اول، بارداری را به همراه خواهد داشت. بنابراین مادر جایگزین میتواند تمامی عوارض محتمل بارداری را تجربه کند: از جمله حالت تهوع های صبحگاهی، افزایش وزن، تورم برخی از اندام ها، کمر درد، سوزش معده و سایر موارد آزاردهنده. در شرایطی، ممکن است این عوارض شدیدتر نیز بروز پیدا کنند: برای مثال دیابت همراه بارداری (gestational diabetes)، فشار خون بالا و یا حتی آسیب به اندام های تولید مثلی.

از سوی دیگر، مانند هر بارداری دیگری، احتمال سقط جنین و یا تولد نوزاد زودرس نیز وجود خواهد داشت که نیازمند نظارت و معاینه ی مرتب و تجویز داروهای مناسب توسط پزشک معالج به منظور پیشگیری است. اگرچه احتمال سقط جنین با افزایش سن مادر جایگزین است که بالا خواهد رفت و برای مثال، در بازه ی 20 سالگی، به ندرت اتفاق می افتد.

در مواردی نیز حاملگی خارج از رحم و یا ectopic pregnancy رویت شده است. در صورت مشاهده ی علائم این نوع بارداری، از قبیل خونریزی واژن و یا کمردرد شدید، بایستی هرچه سریعتر جهت معالجه به پزشک مربوطه مراجعه کرد.

  • چند قلوزایی

در این روش، از آنجایی که در مرحله ی تلقیح مصنوعی به روش IVF یا ICSI،  چندین جنین در بدن مادر قرار می گیرد تا شانس بارداری افزایش یابد، احتمال بارداری های چندقلویی وجود دارد.

این مسئله، نیازمند دستورالعمل های مشخصی از سوی پزشک معالج خواهد بود تا زندگی روزمره ی مادر و نتیجه ی نهایی آسیب نبیند.

در چنین حالتی، احتمال به دنیا آوردن نوزادانی با وزن کم و یا زودرس،  دکولمان جفت یا کندگی جفت (Placental abruption) و همچنین نیاز به انجام سزارین افزایش خواهد یافت.

روش ” کاهش جنین در حاملگی چند قلویی” (Multifetal pregnancy reduction)  یا (selective reduction)، روشی است که میتواند برای کاستن از تعداد جنین های موجود در رحم در مراحل اولیه و در صورت مشاهده بارداری چندقلویی مورد استفاده قرار بگیرد.

  • مصرف داروهای خاص

در این فرآیند همچنین خطرات محتملی در ارتباط با روش IVF (لقاح آزمایشگاهی) وجود دارد. از آنجایی که مادر جایگزین بایستی داروهایی را به دلیل فرآیند IVF، افزایش احتمال بارداری و همچنین تنظیم چرخه ی قاعدگی مصرف و یا تزریق نماید، کبودی محل تزریق، واکنش های آلرژیک و افزایش سندرم های پیش از قاعدگی محتمل است.

در موارد نادری، احتمال برخی از عفونت ها نیز وجود دارد.

  • انتقال جنین

در زمان انتقال جنین به بدن مادر جایگزین نیز ممکن است تجربه های ناخوشاندی اتفاق بیفتد. برای مثال گرفتگی عضلات، خونریزی و در مواردی اندک، عفونت هایی که با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان باشند.

با وجود این پیچیدگی های محتمل، بسیار مهم است که شرکت تسهیلگر درمان به روش رحم اجاره ای (surrogacy agency) مورد نظر شما، قبل از هرگونه اقدامی، معاینات و آزمایشات کاملی را از شما به عمل آورد. این معاینات، این اجازه را به پزشک معالج خواهد داد تا از شرایط زمینه ای شما مطلع باشد و بتواند از وقوع مشکلات غیرعادی در مسیر بارداری پیشگیری نماید.

شرکت TebMedTourism Co. یک شرکت تسهیلگر درمان ناباروری به روش رحم اجاره ای با مجوز سازمان بهداشت و درمان ایران است که می تواند در این مسیر شما را همراهی کند.

خطرات احتمالی پیش روی مادر جایگزین در روش رحم اجاره ای

مشکلات عاطفی پیش روی مادر جایگزین در روش رحم اجاره ای

علاوه بر مشکلات پزشکی ذکر شده، مادر جایگزین شدن تصمیمی است که عواقب روحی و روانی محتملی را برای مادر به همراه خواهد داشت.

در حالیکه یک تیم پزشکی و کلینیک درمان ناباروری مجرب و حرفه ای می تواند مشکلات و خطرات احتمالی پزشکی روش رحم اجاره ای را مدیریت نماید، عوارض عاطفی این مسئله، مستقیما مادر جایگزین را هدف می گیرد و نباید بی اهمیت شمرده شوند.

  • افسردگی

در این روش، اگرچه مادر جایگزین ازینکه به زوج ناباروری کمک خواهد کرد تا بتوانند طعم پدر و مادر شدن را تجربه کنند، خوشحال خواهد بود، احساس افسردگی در مادر جایگزین، در طول و بعد از این فرآیند بسیار محتمل است. این احساس فقدان  و افسردگی، مخصوصا پس از انجام زایمان و جدا شدن از نوزادی که نه ماه در بدن مادر جایگزین بوده است، بیشتر خواهد شد.

در این حالت بسیار مهم است که مادر جایگزین، شبکه ای حمایتی از افراد را به طور خود داشته باشد و یا در صورت نیاز، به روانشناس و مشاوری مرتبط مراجعه کند تا از احساس ناخوشایند او کاسته شود.

  • تاثیر بر روابط شخصی و خانوادگی

مادر جایگزین شدن می تواند بر زندگی خانوادگی فرد، روابط او با همسر و کودکانش تاثیر بگذارد و تنش هایی را به وجود آورد.

از آنجاییکه در مراحل اولیه ی فرآیند، روابط جنسی فرد با همسرش تحت تاثیر قرار میگیرد و از سوی دیگر، در ماه های آخر بارداری، وظایف همسر در مراقبت از امور خانه افزایش خواهد یافت، بسیار مهم است که از همان شروع فرآیند، رضایت همسر فرد وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، در این دوره مادر جایگزین بایستی ارتباطی خوب با زوج نابارور شکل دهد که مشابه هر نوع رابطه ی انسانی تازه شکل گرفته ای، می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد.

مشکلات حقوقی پیش روی مادر جایگزین در روش رحم اجاره ای

  • عدم پایبندی به قرارداد و تعهدات مالی

مهم است که هر دوطرف به تعهدات خود پایبند بمانند. مواردی گزارش شده است که در آن، پس از پایان فرآیند، زوج نابارور از انجام تعهدات مالی خود در قبال مادر جایگزین سر باز زده اند و با بالعکس.

بنابراین مهم است که یک تیم حقوقی مجرب، در کنار شرکت تسهیلگر درمان ناباروری به روش رحم اجاره ای مورد نظر شما قرار داشته باشد و امورات حقوقی را مدیریت نماید.

شرکت طب مد توریسم  این توانایی را دارد که در مراحل قانونی این فرآیند نیز در کنار هر دو سوی ماجرا قرار بگیرد و با بستن قرادادهای رسمی و محضری، تا حد امکان از وقوع چنین مشکلاتی پیشگیری کند.

آیا با مرور این مقاله، در تصمیم گیری برای مادر جایگزین شدن دچار احساس تردید شده اید؟

این مسئله لازم به ذکر است که بسیاری از این خطرات محتمل، خطراتی هستند که در بارداری طبیعی نیز وجود خواهند داشت.

در کنار خطراتی که در این مسیر ممکن است وجود داشته باشد، اگر شما در کنار یک تیم پزشکی مجرب قرار داشته باشید، لزومی وجود ندارد که این موارد را شخصا تجربه کنید. غیر قابل انکار است که هر فردی، شرایط متفاوتی را خواهد داشت و بنابراین، مسیر متفاوتی را طی خواهد کرد.

در نهایت، یاری رساندن به یک زوج نابارور در رسیدن به آرزوی داشتن فرزند خودشان، تجربه ای است که برای شما احساس و ارزش بسیاری به همراه خواهد داشت.

همچنین، اگر نیاز به مشورت بیشتری دارید، مشاوران پزشکی شرکت طب مد توریسم (TebMedTourism Co ) آماده پاسخگویی به سوالات شما، به صورت رایگان و در هر ساعت از شبانه روز هستند.

برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله : همه چیز درباره رحم اجاره ای ( رحم جایگزین) در ایران را مطالعه فرمایید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟