بعد از عمل بینی چطور باید خوابید؟

بعد از عمل بینی چطور باید خوابید؟

فکر کن، همه به من می­گفتن خوش­خواب! اما الان چی… بعد از عمل بینی، احساس می­کنم که دماغم خیلی حساس و شکننده شده. بعضی وقتها سر اینکه نکنه موقع خواب صورتم به بالش بخوره و دماغم از فرم بیفته، به هم می­ریزم. باید این دفعه که رفتم دکتر، درست به توصیه‌­هاش گوش می­دم که باید چطور بخوابم تا دماغم شبیه کوفته نشه!

عمل جراحی بینی، روشی جراحی برای تغییر و بهبود ویژگی­های بینی است، البته گاهی هم برای بهبود تنفس و عملکرد بینی انجام می­شود. این تکنیک، یکی از متداولترین جراحی­های زیبایی در ایران است و جراحان ایرانی، تبحر خاصی در انجام آن دارند. با این وجود، برخی از بیماران، نگران مراقبت­های بعد از جراحی هستند، زیرا نگهداری از بینی عمل شده، شاید به اندازه کار پزشک اهمیت داشته باشد. به خصوص، نحوه استراحت و خوابیدن بیماران پس از جراحی تاثیر بسیار زیادی بر نتیجه نهایی عمل خواهد داشت. اگر شما سوالاتی درباره نحوه رسیدگی و نگهداری از بینی بعد از عمل جراحی بینی دارید، تا پایان همراه طب مد توریسم باشید تا با آگاهی بیشتری اقدام به عمل کنید.

چرا به عمل بینی نیاز دارم؟

عمل بینی می­تواند برای تغییر در سایز، شکل یا ویژگی­های بینی صورت بگیرد. مشخصا، دلایل دیگری نیز برای جراحی بینی وجود دارد، برای مثال، درمان و ترمیم نقایص مادرزادی، بهبود مشکلات تنفسی و یا ترمیم مشکلات و دفرمه شدن­های پس از سوانح و آسیب­های فیزیکی.

برای تشخیص اینکه این عمل برای شما مناسب است یا خیر، حتما باید با یک جراح متخصص دیدار و صحبت کنید تا مطئمن شوید که کاندید مناسبی برای عمل بینی هستید.

آیا عمل بینی برای من مناسب است؟ بیشتر بخوانید!

قبل از عمل بینی باید چکارهایی انجام دهید؟

مانند هر عمل جراحی دیگری، شما باید یک سری مراحل را پشت سر بگذارنید تا به روز عمل برسید. این مراحل به طور کلی، عبارتند از:

ویزیت توسط جراح

پزشک در حین ویزیت، سوالات مختلفی خواهد پرسید تا از انتظارات شما از عمل بینی بیشتر بداند. از آن مهم­تر، شما باید کاملا و به صورت جزئی، پزشک را در جریان سوابق پزشکی مانند انسداد بینی، جراحی­ها، داروهایی که مصرف می­کنید و یا اختلالات خونریزی خود بگذارید.

آزمایش و معاینه

قبل از انجام یا حتی توصیه به جراحی، پزشک درخواست آزمایش خون می­دهد و به طور داخل و بیرون بینی شما را بررسی می­کند. این معاینه کمک می­کند تا جراح درباره ضخامت پوست، استحکام غضروف­های بینی و … آگاهی پیدا کند. تمامی این ویژگی­های بینی باعث تعیین نتیجه عمل خواهد شد و بر نحوه تنفس شما هم تاثیرگذار خواهد بود.

عکس­برداری

اکثر متقاضیان عمل بینی، علاوه بر مهارت و تخصص پزشک، دنبال عکس­های قبل و بعد از عمل بیماران قبلی نیز هستند. در واقع، درخواست نمونه کار از پزشک کاملا رایج و پذیرفته است. پس جای تعجبی ندارد که این روند برای شما هم اتفاق بیفتد. در واقع، دستیاران پزشک از زوایای مختلف از بینی شما عکس می­گیرند. از این عکس­ها می­توانید برای تبیین بهتر خواسته و انتظار خود از هدف نهایی عمل، استفاده کنید.

داروها

پزشک احتمالا از شما می­خواهد تا مصرف داروهایی نظیر آسپرین و ایبوبرفون را برای دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل قطع کنید. شما باید تمام داروهایی که مصرف می­کنید را با پزشک بررسی کنید تا یا پزشک آنها را تایید کند یا داروهای دیگری را جایگزین سازد.

عمل بینی چگونه انجام می­شود؟ در طب مد بیشتر بخوانید!

قبل از عمل بینی باید چکارهایی انجام دهید؟

انواع جراحی بینی

اکثر مردم تصور می­کنند که تنها یک نوع جراحی بینی وجود دارد و آن هم جراحی زیبایی یا پلاستیک است. این در حالیست که در حقیقت، دو نوع اصلی جراحی پلاستیک وجود دارد:

  • عمل بینی ترمیمی: از این روش برای کمک به بیمارانی که می­خواهند فرم و عملکرد بینی خود پس از جراحت یا برخی از نقایص مادرزادی را ترمیم کنند، استفاده می­شود. اگر انحراف تیغه بینی دارید و تنفستان دچار مشکل شده یا انسداد بینی دارید، عمل جراحی ترمیمی بینی می­تواند کمک کننده باشد.
  • جراحی زییایی بینی: جراحی زیبایی بیشتر بر ظاهر بینی و تقارنش با صورت تمرکز دارد.

عمل جراحی بینی به چه صورت است؟

در روز جراحی، یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان باید شما را همراهی کنند تا بعد از جراحی و ترخیص، شما را به منزل برسانند و برای حداقل 24 ساعت کنار شما بمانند. در اتاق عمل، طبق صلاحدید جراح، متخصص بیهوشی شما را کاملا بیهوش می­کند (بیهوشی عمومی) یا از بیحسی موضعی برای شما استفاده می­کند.

دو روش عمده برای جراحی بینی وجود دارد: جراحی باز یا بسته. در تکنیک بسته، برش­ها پنهان هستند و جراحی داخل بینی انجام می­شود اما در روش باز، جراح از طریق برش­های خارجی که در پایه بینی میزند به استخوان و غضروف­های بینی دسترسی پیدا خواهد کرد.

سپس، جراح برای کوچک کردن بینی، این استخوان یا غضروفها را برداشته یا از حجم آنها کم خواهد کرد. البته برخی از افراد نیاز به اضافه کردن غضروف دارند که این جراح این غضروف را یا از قسمتهای داخلی­تر بینی یا گوش، و یا در موارد نادر از استخوان دنده تامین می­کند.

جراح بعد از ترمیم یا تغییر موارد لازم، پوست و بافت را سر جای خود برمی­گرداند و برش­ها را بخیه می­زند. سپس، شما را به بخش ریکاوری می­فرستند تا بر روند هوشیار شدن شما نظارت داشته باشند. احتمالا همان روز از بیمارستان ترخیص خواهید شد، هرچند برخی دیگر از افراد به خاطر مشکلاتی که پیش ممکن است پیش بیاید، باید یک شب در بیمارستان بستری باشند.

تمیز کردن بینی بعد از عمل بسیار ضروریست، اما چگونه این کار را درست انجام دهید؟ بیشتر بخوانید!

مراقبت­های پس از عمل بینی

پزشک یا پرستاران، قبل از ترخیص، به شما نکات و دستورانی را برای نگهداری و مراقبت از بینی جدیدتان خواهند گفت. پس از ترخیص، یک فرد بالغ (یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان) باید شب را کنار شما بماند. پس از درآمدن از بیهوشی باید مرتب مایعات شفاف بنوشید تا بدنتان را هیدارته نگه دارید. هر چقدر  بدن بیشتر هیدراته باشد، احتمال تهوع و استفراغ کمتر می­شود. باید پس از عمل و به دستور پزشک باید شروع به خوردن غذاهای سالم و مقوی کنید تا احساس بهتری داشته باشید و بدن سریعتر روند نقاهت را طی کند. از آنجا که پس از عمل، فعالیت بدنی شما برای مدتی کمتر خواهد بود، بهتر است میوه و سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از یبوست جلوگیری کنید.

استراحت و خواب، بخش مهمی از مراقبت­های پس از جراحی است. خوابیدن به تقویت سیستم ایمنی و تسریع بهبود کمک می­کند. باید هنگام خواب، سرتان را بالاتر از بدن قرار دهید. در روزهای ابتدایی پس از عمل، هنگام استراحت نیز باید مایعات بنوشید و کمپرس یخ روی چشمها و بینی قرار دهید. اگر 2 یا 3 روز ابتدایی از کمپرس یخ استفاده کنید، میزان ورم و کبودی کاهش پیدا خواهد کرد.

برای چند هفته دور ورزشهای سنگین و پرتحرک را خط بکشید. اما می­توانید با دوستانتان دور هم جمع شوید یا آهسته راه بروید. در هر صورت، باید از برداشتن، کشیدن یا زور زدن خودداری کنید زیرا ریسک خونریزی را افزایش می­دهد.

از آنجا که بدن به شدت در حال کار و فعالیت است تا زودتر بهبود پیدا کند، طبیعی است که در چند روز ابتدایی پس از عمل، احساس خستگی و کوفتگی داشته باشید. هرچند با مصرف داروهای ضدرد تجویز شده، از بروز درد می­توان جلوگیری کرد اما نباید نقش خواب را در کاهش احساس درد نادیده گرفت. البته باید توجه داشته باشید که روش خوابیدن پس از عمل بینی با روزهای دیگر و عادی متفاوت است.

بعد از عمل بینی چطور بخوابم؟

بعد از عمل بینی چطور بخوابم؟

برای هفت­های اول، برای خوابیدن، حداقل به دو بالش نیاز دارید. شما باید به پشت بخوابید (پشت سرتان روی بالش باشد) تا ریسک کوبیدن صورت به بالش و آسیب رساندن به بافت نرم بینی پس از جراحی به حداقل برسد. البته که روشهای خلاقانه دیگری نیز برای خوابیدن عمودی وجود دارد، برای مثال برخی از بیماران از بالش­های گردنی استفاده می­کنند تا راحت­تر باشند یا برخی نیز از صندلی قابل تنظیم یا همان recliner استفاده می­کنند تا سر در حالت عمودی باشد و بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد.

اکثر مواقع، باید خودتان را برای 7 تا 10 شب عمودی خوابیدن آماده کنید. این روش خوابیدن برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن ضروریست زیرا بافت بینی شکننده و نرم شده است. البته شاید بیشتر افراد بعد از عمل، به صورت طبیعی، عمودی بخوابند و مراقب بینی خود باشند اما داشتن بالش یا پتوی تا کرده اضافه در دو طرف بدن، باعث می­شود تا به صورت ناگهانی و تصادفی در خواب  غلت نزنید و صورتتان را روی بالش نگذارید.

اگر این سبک خوابیدن را رعایت کنید، علاوه بر تسریع در بهبود و کاهش مشکلات احتمالی پیش رو، تورم صورت نیز کمتر می­شود و نتیجه بهتری خواهید گرفت. در جلسات ویزیت بعد از عمل، جراح روند بهبود شما را بررسی می­کند و مشخص می­کند که چه زمانی برای برگشت به حالت قبلی و نرمال خواب مناسب است. همانطور که قبلا گفتیم، باید برای 7 تا 10 روز به این شیوه بخوابید و استراحت کنید اما برخی از افراد، نیاز دارند تا دوره طولانی­تری را به صورت نشسته بخوابند.

هزینه عمل بینی چقدر است؟ بیشتر بدانید!

عوارض جراحی بینی

عمل بینی مانند سایر جراحی­های درمانی یا زیبایی، ریسک­ها و  عوارض جانبی احتمالی خود را دارد. اگر از این عوارض اطلاع داشته باشید، بهتر می­توانید خودتان را برای آنها آماده کنید. برخی از این عوارض خفیف­تر و متداول­تر هستند، برای مثال:

درد: باید بدانید که هر فردی که تحت عمل زیبایی بینی قرار می­گیرد، درجاتی از درد و ناراحتی را خواهد داشت. البته این دردها تنها چند روز دوام خواهند داشت و با مصرف داروهای تجویزی می­توان آنها را کنترل کرد.

تورم: یکی دیگر از عوارض غیرقابل اجتناب عمل بینی، تور است که بخاطر دستکاری شدید بافت­ها، استخوان و غضروف­های بینی رخ می­دهد. این تورم، واکنش بدن به چنین صدماتی و تلاش آن برای درمان تروما و آسیب است. استفاده از پک یخ می­تواند در کاهش تورم مفید باشد. اکثر تورم­ها در هفته اول یا دوم برطرف می­شوند.

کبودی: حلقه­های کبود دور چشم نیز واکنش نرمال بدن به عمل بینی است. این اتفاق بخاطر دستکاری استخوان بینی رخ می­دهد که باعث خونریزی زیر پوستی می­شود. این کبودی­ها عموما 24 ساعت پس از جراحی ظاهر می­شوند و انتظار میرود تا 7 یا 10 روز بعد نیز از بین بروند.

بی­حسی: بسیاری از بیماران در بالای لب خود احساس بی­حسی خواهند داشت که می­تواند برای هفته­ها یا ماهها ادامه داشته باشد اما در موارد معدودی، این بی­حسی دائمی می­شود و تا پایان عمر همراه آنها خواهد بود.

برخی دیگر از عوارض و ریسک­های کمتر متداول عبارتند از: عفونت، واکنش شدید به ماده بیهوشی، ایجاد حفره در حفره بینی، و یا نیاز به جراحی دوم.

اگر جراح باتجربه و متخصصی را انتخاب کنید، می­توانید این ریسک­های طولانی مدت و نارضاینی از عمل را کاهش دهید.

از عوارض عمل بینی چه می­دانید؟ بیشتر بخوانید!

کانال یوتیوب عصر طب بین الملل

سخن پایانی

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی، یکی از محبوب­ترین جراحی­های زیبایی در دنیاست که میزان موفقیت در آن، به همان اندازه که در دستان جراح است، به خود افراد نیز بستگی دارد. در واقع، مراقبت­های پس از عمل به قدری ضروری هستند که در صورت رعایت نکردن آنها، به نتیجه دلخواه خود نخواهید رسید.

Author: Elham Aghamolaei

Publisher and SEO specialist: beheshteh hadizadeh

butterfly

شرکت عصر طب بین الملل با بهره مندی از پزشکان با تجربه و اساتید دانشگاهی، بالاترین کیفیت عمل زیبایی را با قیمتی مناسب و منطقی به شما ارائه می کند.

جهت مشاوره رایگان با پزشکان ما، لطفا با ما در ارتباط باشید:

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 00989032881930

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟