درمان نقص دیواره بین بطنی قلب (VSD) در ایران

نقص دیواره بین بطنی

درمان نقص دیواره بین بطنی قلب (VSD) : درمان با جراحی یا کاتتر قلبی

نقص دیواره بین بطنی قلب یک بیماری شایع مادرزادی قلب می باشد. اگر نقص جدار بین بطنی قلب کوچک باشد، خودبخود ممکن است بسته شود اما در نقص جدار بین بطنی قلب بزرگ، ترمیم جراحی مورد نیاز است. این جراحی بسته به نوع نقص دیواره بین بطنی قلب به دو شیوه انجام می شود.

نقص دیواره بین بطنی
نقص دیواره بین بطنی

نقص دیواره بین بطنی قلب چیست؟

نقص دیواره بین بطنی قلب در واقع یک سوراخ در دیواره بین دو حفره تحتانی قلب یا بطن های قلب می باشد.  دیواره یا سپتوم قلبی مانع مخلوط شدن خون بین دو سمت قلب می گردد. اما نقص دیواره بین بطنی قلب، درعملکرد طبیعی قلب اختلال ایجاد می کند و سبب می شود خون از سمت چپ قلب به سمت راست قلب رفته و مخلوط شوند. در نتیجه خون پراکسیژن با خون کم اکسیژن مخلوط شده و خون پراکسیژن، به جای ورود به شریان آئورت و انتشار در کل بدن، به سمت ریه ها پمپاژ می گردد. این مسئله باعث فشار کاری بالا به سمت راست قلب نیز می شود.

شایعترین دلیل نقص جدار بین بطنی، مادرزادی و از بدو تولد می باشد.  برخی افراد ممکن است با وجود نقص سپتوم بین بطنی از بدو تولد هیچ علامتی نداشته باشند.

کودکانی که از نقص دیواره بین بطنی رنج می برند ممکن است علائمی نظیر تنفس تند، رنگ پریدگی یا کبودی پوست و یا عفونت های مکرر تنفسی داشته باشند. همچنین ممکن است اختلال در وزن گیری مناسب هم از علائم این بیماری باشد.

نقص دیواره بین بطنی

درمان نقص جدار بین بطنی قلب

نقص سپتوم بین بطنی بسته به ماهیت نقص جدار بین بطنی، علائمی که برای بیمار ایجاد می کند و وجود یا عدم وجود آنوریسم قلبی می تواند به دو شکل درمان شود.

نقص بین جدار بین بطنی کوچک معمولا بدون درمان خاصی خودبخود بهبود یابند. خودبخود بسته می شوند و علائم خاصی ایجاد نمی کند. هرچند در موارد متوسط نقص دیواره بین بطنی قلب، احتمال بسته شدن خودبخودی نامحتمل می باشد و نیاز به اقدام جراحی است.

نقص سپتوم بین بطنی بزرگ ممکن است علائمی در طی نوزادی یا کودکی ایجاد کند. حفره بین بطنی بزرگ که سبب ایجاد علائم می شوند، معمولا خودبخود بسته نمی شوند و معمولا نیاز به اقدام جراحی است.

انواع روش های ترمیم نقص دیواره بین بطنی قلب

1- ترمیم نقص سپتوم بین بطنی قلب با استفاده از کاتتر قلبی

تا سال 1990 تنها راه ترمیم حفره بین بطنی قلب، روش جراحی بود. اما در حال حاضر، ترمیم نقص دیواره بین بطنی با استفاده از کاتتر قلبی امکان پذیر است.

ترمیم نقص دیواره بین بطنی با استفاده از کاتتر قلبی با بی هوشی عمومی انجام می شود. در طی پروسه درمانی با کاتتر قلبی، یک کاتتر از طریق کشاله ران وارد ورید می شود و به سمت سپتوم بین بطنی یا دیواره بین بطنی هدایت می شود. کاتتر یک لوله باریک و منعطف می باشد که یک وسیله کوچک چتری شکل را حمل می کند. جراح از کاتتر برای هدایت این وسیله یا مش کوچک به محل نقص دیواره بین بطنی قلب استفاده می کند.

نقص دیواره بین بطنی

وقتی کاتتر به دیواره بطن قلب رسید، جراح کاتتر را بیرون می کشد و آن وسیله یا مش را در محل صحیح قرار می دهد تا به سوراخ بین بطنی بچسبد. این وسیله کوچک یا مش از دو سوی سوراخ، به دیواره بین بطنی می چسبد. جراح مش را در محلش ثابت می کند و کاتتر را از بدن بیمار بیرون می آورد. این وسیله کوچک یا مش بطور دائمی و برای همیشه در داخل قلب می ماند.

در طی 6 ماه، بافت طبیعی بدن بتدریج روی وسیله رشد می کند و نیازی به جایگزین کردن آن با رشد طبیعی کودک نیست.

نتایج درمان نقص سپتوم بین بطنی قلب با استفاده از کاتتر قلبی در کودکان عالی است. انسداد سوراخ بین بطنی بدون هیچگونه نشتی مهمی صورت می گیرد.

2- درمان نقص دیواره بین بطنی قلب با روش جراحی قلب

وقتی درمان دارویی برای نقص جدار بین بطنی قلب پاسخ مناسب ندهد یا سوراخ بین بطنی خودبخود بسته نشود، بیماران باید تحت عمل جراحی قرار گیرند. عمل جراحی با بی هوشی عمومی انجام می گردد.

نقص دیواره بین بطنی داخل قلب قرار دارد. درنتیجه جراح باید در ابتدا خون داخل قلب را بیرون بکشد. برای این کار حین عمل از یک دستگاه بای پس قلبی – ریوی استفاده می شود. در این روش، یک دستگاه خون را از قلب و ریه بیرون می راند و به گردش در می آورد. همچنین دی اکسید کربن خون را جدا می کند و اکسیژن به خون اضافه می کند. وقتی خون از داخل قلب خارج شد، جراح به راحتی به سوراخ دسترسی می یابد. سپس سوراخ را با یک پچ یا وصله می بندد.

نقص دیواره بین بطنی

این پچ یا وصله معمولا از مواد مصنوعی است. جراح آن را با استفاده از بخیه به محل مورد نظر می چسباند. وقتی سوراخ بین بطنی بسته شد، جراح قلب را می بندد و دستگاه بای پس قلبی – ریوی را جدا می کند.

به مرور زمان، بافت طبیعی بدن روی پچ رشد می کند و آن را در محلش محکم می کند. نتایج درمان حفره بین بطنی قلب با روش جراحی عالی است. عوارضی نظیر خونریزی یا عفونت بعد از عمل در تعداد کمی از بیماران ممکن است رخ دهد.

طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن:

5010 098 912 98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟