راهنمای کامل بارداری با IVF

راهنمای کامل بارداری با IVF

اخیرا متوجه شده­اید که برای بچه­دار شدن نیاز به روش­های کمک بارداری، از جمله IVF، دارید؟ زمانیکه دکتر این خبر را به شما می­دهد، احتمالا  قبلا تنها نام این پروسه پزشکی را شنیده­اید و هیچ تصوری از مراحل متعدد آن ندارید. به همین دلیل، زوج­های نابارور باید به طور کامل و واضح درباره IVF مطالعه کنند و از پزشک خودشان، سوال بپرسند تا بتوانند بر ترس­های خود غلبه کنند و تصمیم درستی بگیرند. در واقع، IVF مانند قدم گذاشتن درر راهی جدید برای شروع سفری پرماجرا و نهایتا رسیدن به مقصد سفر است. و چه مقصدی دل انگیزتر از در آغوش گرفتن نوزاد خود است!

IVF با تمامی نکات مثبت و منفی که دارد، یکی از آخرین دستاویزهای زوج­های نابارور برای باردار شدن و فرزندآوری است. با این وجود، قبل از آغاز این راه، زوج­ها باید کاملا درباره این شیوه درمان مطلع شوند و بدانند که قرار است چه اتفاقاتی در این بازه زمانی رخ دهد. با طب مد توریسم همراه باشید تا با مراحل مختلف آمادگی و انجام IVF بیشتر آشنا شوید و برای این مرحله مهم و متفاوت زندگی خود آمادگی بیشتری داشته باشید.

1. IVF چیست؟

اجازه دهید تا ابتدا معنی کلمه IVF را بررسی کنیم. IVF مخفف عبارت In vitro fertilization است که از دو جز تشکیل شده است. I vitro که به معنی “اتفاق افتادن در ظرف آزمایشگاهی یا هر محیط دیگری خارج از بدن موجود جاندار” است و fertilization که به معنی باروری است. در نتیجه، این عبارت به لقاح (باروری) آزمایشگاهی یا خارج از رحمی در فارسی ترجمه شده است.

در این تکنیک، تخمک و اسپرم در ظرف آزمایشگاهی و داخل آزمایشگاه با یکدیگر ترکیب می­شوند و پس از چند روز، تخمک بارور شده را به رحم منتقل می­کنند. البته مشخص است که چنین تعریف ساده­ای نمی­تواند جزئیات و پیچیدگی­های IVF را مشخص کند. پس برای فهم بهتر ماجرا، بهتر است از نزدیک به آن نگاه کنیم و مرحله به مرحله جلو برویم.

برای اطلاع از هزینه IVF به وبسایت ما بیایید!

2. چه کسی نیاز به IVF دارد؟

اگر بخواهیم کلی بگوییم، IVF روشی برای درمان ناباروری است. اما می­تواند به زوج­هایی که توانایی بارداری طبیعی دارند اما به دلیل آگاهی از مشکلات ژنتیکی خود، نمی­خواهند طبیعی باردار شوند نیز کمک کند تا مشکلات ژنتیکی به فرزندشان منتقل نشود. بعلاوه، IVF یکی از آخرین درمان­ها برای باردار شدن خانم­های بالای 40 است. البته از IVF برای موارد زیر نیز استفاده می­شود:

  • ناباروری به علت فاکتور مردانه: چنین اختلالی می­تواند اشی از تولید نابهنجار اسپرم، تولید کم اسپرم، اختلال در مسیر اسپرم­ها و یا حتی تحرک ضعیف اسپرم­ها باشد.
  • مشکلات تخمدان: هر گونه اختلالی در تولید تخمک در طول عادت ماهانه را می­توان جز مشکلات تخمدان حساب کرد. شایع­ترین علامت اختلالات تخمدان، پریودهای نامنظم یا حتی قطع پریود است.
  • مشکلات لوله فالوپ: اگر لوله فالوپ بسته باشد یا آنها را برداشته باشند، تخمک به سختی می­تواند بارور شود. حتی اگر تخمک بتواند خود را به اسپرم رسانده و بارور شود، ممکن است در لوله گیر بیفتد و باعث بارداری خارج از رحم شود.
  • بیماری التهابی لگن: این بیماری جز بیماریهای عفونی است و عموما ناشی از عفونتهای مقاربتی است. اگر دستگاه تولید مثل خانمها نظیر رحم، تخمدانها یا لوله فالوپ عفونت کنند، می­تواند منجر به زخم­ها و اسکارهایی در این نواحی شود. یکی از عوارض اسکارهای لوله فالوپ، ناباروری است.
  • اندومتریوز: در این بیماری، بافتی که سطح داخل رحم را می­پوشاند در سایر اعضای بدن نظیر تخمدان­ها، لوله فالوپ و حتی مثانه رشد می­کند. این وضعیت دردناک، علاوه بر مختل کردن زندگی روزمره افراد، گاهی باعث ناباروری نیز می­شود. البته بهتر است بگوییم که برای خانم­های مبتلا به اندومتریوز، باردار شدن دشواتر است وگرنه در اکثر موارد خفیف و متوسط بیماری، مشکلی برای باردار شدن وجود ندارد.
  • بستن لوله­ها: در عمل بستن لوله که جز موارد دائمی جلوگیری از بارداری است، لوله فالوپ قطع، پیچیده یا بسته می­شود. اگر بعد از این عمل، خانم مایل به بارداری باشد، دو روش پیش پای اوست: عمل باز کردن مجدد لوله­ها یا IVF.
  • ناباروری بدون دلیل: برخی از زوج­ها بدون هیچ دلیل خاصی باردار نمی­شوند. یعنی با وجود آزمایش­های مختلف، پزشک نمی­تواند دلیل قطعی ناباروری زوج را اعلام کند. این زوج­ها نیز شانس بارداری از طریق IVF را دارند.

IVF با تخمک اهدایی چگونه خواهد بود! خواندن این مقاله را از دست ندهید.

البته باید توجه داشت که IVF روشی جادویی نیست که برای تمام زوج­های نابارور مناسب باشد. هیچ پزشک و مرکز ناباروری به شما تضمین نمی­دهد که روش IVF صد در صد موفقیت آمیز خواهد بود. در واقع، اکثر زوج­ها باید چندین مرتبه تحت درمان با IVF قرار گیرند تا موفق به بارداری شوند.

نحوه عملکرد IVF

3. نحوه عملکرد IVF

IVF از چندین مرحله تشکیل شده است. در واقع، بعد از مصرف یک سری دارو، تخمک­ها به مرحله برداشت می­رسند و در آزمایشگاه با اسپرم ترکیب می­شوند تا بارور شوند. در نهایت، تخمک­های بارور یا همان جنین­ها به رحم منتقل می­شوند تا بارداری اتفاق بیفتد. به صورت نرمال، هر چرخه کامل IVF حدود دو تا سه هفته طول می­کشد.

از آنجا که این روش درمانی، روشی گران­قیمت و پیچیده است، متخصصین حرفه­ای تمامی مراحل پیش روی زوج نابارور را به طور کامل توضیح می­دهند تا آنها آگاهانه قدم در این راه بگذارند. در ادامه مقاله، مراحل مختلف IVF را قدم به قدم توضیح خواهیم داد.

3.1. قبل از IVF چه کار باید کرد؟

IVF مسیری طولانی و پر پیچ و خم است و زوج­های متقاضی این روش درمانی باید خود را چه از نظر روانی و چه از نظر فیزیکی، برای آن آماده کنند. از جمله کارهایی که برای آماده کردن بدن، قبل از شروع IVF، پیشنهاد می­شود، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغذیه سالم و متناسب
  • نگه داشتن وزن در محدوده سالم
  • مصرف ویتامین­های ضروری و تجویز شده
  • خودداری از مصرف سیگار، دخانیات و الکل
  • کاهش مصرف کافئین

حفظ سلامت روحی و روانی نیز از دیگر کارهایی است که باید آن را قبل از آغاز IVF تمرین کنید. روشهای مختلفی برای مدیریت و کاهش استرس و اضطراب وجود دارد: انجام یوگا و مدیتیشن، صحبت و در میان گذاشتن نگرانی­ها با عزیزان، پیوستن به گروههای پشتیبانی از زوج­های نابارور، و دعا کردن و انجام مناسک دینی و مذهبی.

تا جای ممکن از پزشک معالج خود سوال بپرسید تا ذهنتان روشن شود. اکثر ترسها و استرس­های IVF ناشی از ناآگاهی از روند درمان، نرخ موفقیت این کار و عوارض جانبی آن است.

قبل از آغاز مراحل اصلی IVF، پزشک معالج شما یکسری آزمایش خون درخواست می­کند تا سطح هورمون­های خون شما را بسنجد. این آزمایش خون تعداد و کیفیت تخمک­ها را نشان خواهد داد. آزمایش خون می­تواند عدم انطباق گروه خونی پدر و مادر را نیز نشان دهد. علاوه بر اینها، یکسری آزمایشهای متداول برای اطمینان از سالم بودن و رد بیماری­های عفونی و واگیردار نظیر HIV، هپاتیت B و C، و سفلیس نیز درخواست خواهد شد.

کمی قبل از شروع مراحل اصلی، متخصص ناباروری دستور آنالیز مایع منی شوهر و همچنین، اجرای یک ماک انتقال جنین را خواهد داد. در انتقال جنین آزمایشی، عمق رحم بررسی خواهد شد و با استفاده از دستگاه سونوگرافی، لایه داخلی رحم نیز چک می­شودو

بهترین مرکز IVF در تهران!

3.2. روند درمان با IVF

بعد از اتمام موفقیت آمیز آزمایش­ها و تست­های درخواست شده، مراحل اصلی IVF آغاز می­شود که حدودا بین دو تا سه هفته زمان خواهد برد. به این مراحل در اصطلاح یک سیکل کامل IVF گفته می­شود.

3.2.1. تحریک تخمدان

اولین قدم در روند درمان ناباروری از طریق IVF، استفاده از یک سری داروهای هورمونی برای تحریک تخمدانهاست. با مصرف این داروها، تخمدان­ها به جای رها کردن تنها یک تخمک (که در سیکل قاعدگی عادی رخ می­دهد)، مجبور به تولید چندین تخمک خواهند شد. از داروهای هورمونی تزریقی مختلفی برای این کار استفاده می­شود، اما مهم­ترین آنها عبارتند از: کلومیفن، LH، FSH و گنادوتروپین‌ها. این داورها عموما به مدت 10 روز و شبی دو تا سه تزریق مصرف خواهند شد.

در طی این دوران، شما باید مرتب به مطب یا مرکز پزشکی سر بزنید تا پزشک از طریق آزمایش خون و سونوگرافی بتواند زمان مناسب مرحله پانکچر یا تخمک کشی را تعیین کند.

3.2.2. تخمک کشی یا پانکچر

بعد از اینکه پزشک تشخیص داد که فولیکول­ها تقریبا بالغ شده­اند، آخرین دوز تزریقی نیز انجام خواهد شد تا طی 24 تا 36 ساعت، تخمک­ها آزاد شوند. سپس، روز عمل تخمک کشی برای شما فیکس خواهد شد.

در طول تخمک کشی که از طریق لوله­ای باریک و سونوگرافی واژینال انجام خواهد شد، شما بی­هوشی بسیار خفیف دریافت خواهید کرد و دردی احساس نمی­کنید. پس از برداشتن تخمک­ها، آنها را در ظرف مخصوص قرار داده و داخل انکیباتور قرار می­دهند.

البته نمونه مایع منی شوهر نیز باید صبح عمل پانکچر در مرکز باروری آماده باشد. از آنجا که اهدای اسپرم در ایران مجاز نیست، خانمها تنها مجاز به استفاده از اسپرم شوهر خود یا جنین اهدایی هستند.

در طول مرحله باروری، تخمک­های سالم و بالغ انتخاب شده و تک به تک با اسپرم­های سالمی که از مایع منی جدا شده­اند، در آزمایشگاه ترکیب می­شوند. 5 تا 7 روز پس از باروری تخمک­ها و زمانیکه تخمک به مرحله بلاستوسیست رسیدند، ممکن است پزشک دستور نمونه­برداری یا آزمایش ژنتیکی قبل از لانه گزینی را بدهد تا از نرمال بودن آنها اطمینان حاصل کند.

3.2.3. انتقال جنین

5 روز پس از تخمک کشی، جنین انتخابی از طریق سونوگرافی و یک لوله نازک و بلند به رحم منتقل خواهد شد. اگر پس از 9 تا 10 روز همه چیز خوب پیش برود، لانه گزینی انجام خواهد شد و پس از دو هفته، پزشک دستور آزمایش خون برای تایید بارداری را خواهد داد.

3.3. پس از IVF

عمل انتقال جنین، ساده و بدون درد است اما پس از انجام عمل، یک سری راهکارها وجود دارد که می­تواند شانس بارداری شما را افزایش دهد. برای مثال، مصرف به موقع و اندازه داروهای تجویز شده، پرهیز از سکس تا زمان اعلام نتیجه آزمایش بارداری، عدم حضور در مکان­های پرخطری که افراد بیمار حضور دارند، مصرف غذاهای سالم و مقدار زیادی آب و مایعات، پرهیز از فعالیت­های شدید ورزشی و خودداری از استعمال دخیانیات و الکل، باعث بالا بردن شانس بارداری موفق خواهد شد.

اگر می­خواهید درباره عوارض IVF بیشتر بدانید، خواندن این مقاله را از دست ندهید!

اگر درمان شما با موفقیت انجام شد و جواب آزمایش خون و نظر دکتر درباره بارداری شما مثبت بود، شما به متخصص زنان و زایمان ارجاع داده خواهید شد تا ادامه بارداری را تحت نظر متخصص بگذرانید و خدمات پزشکی و سلامتی مناسبی را دریافت کنید.

کانال یوتیوب عصر طب بین الملل

4. سخن پایانی

همه زوج­ها توانایی بارداری توانایی را ندارند و برای بارور شدن نیاز به کمک­های درمانی نظیر IVF دارند تا بتوانند فرزند خود را در آغوش بگیرند. IVF یکی از تکنیک­های کمک باروری است که در مقایسه با سایر روش­های درمان ناباروری، شانس موفقیت بیشتری دارد.

با این وجود، باید در نظر داشته باشید که این روش، هزینه بالایی دارد و پیچیده است و برای هر کسی مناسب نیست. IVF از چندین مرحله تشکیل شده است: از آزمایش­های پیش از شروع درمان گرفته تا مصرف دارو و تحریک تخمدانها و انتقال جنین و نهایتا اعلام بارداری.

با همراهی پزشکان متخصص طب مد توریسم، این پروسه پیچیده را آسان­تر طی کنید!

Author: Elham Aghamolaei

Publisher and SEO specialist: beheshteh hadizadeh

butterfly

شرکت عصر طب بین الملل با بهره مندی از پزشکان با تجربه و اساتید دانشگاهی، بالاترین کیفیت آی وی اف را با قیمتی مناسب و منطقی به شما ارائه می کند.

جهت مشاوره رایگان با پزشکان ما، لطفا با ما در ارتباط باشید:

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 00989032881930

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟