روستا های ایران

3

روستاهای ایران که بسیاری از آنها ناشناخته مانده‌اند، یکی از زیباترین مناطق برای گردش و تفریح هستند. اما در این مورد نیز عده‌ای معتقدند اگر روستاها قرار است به دست مردم تبدیل به منظره ای نازیبا شوند و با دیدن شان وسوسه ویلاسازی غلبه ‌کند و از بکری دربیایند، بهتر است ناشناخته بمانند. ما در اینجا زیباترین روستاهای ایران را معرفی کرده‌ایم، روستاهایی که به ویژه در بهار و تابستان سرسبزند، باشد که آنها را همانطور که هست زیبا و بکر نگه داریم.

 

زیباترین روستاهای ایران

 

کندوان روستای صخره ای در تبریز

ستان آذربایجان شرقی پر از شگفتی و جذابیت های بسیار است؛ از بناهای تاریخی و پر ابهت تبریز، مراغه و جلفا در دوران های مختلف گرفته تا رودها، جنگل ها و کوهساران سربلند که این استان را غرق در زیبایی و شکوه کرده اند. در این میان، روستای صخره ای و متفاوت کندوان حکایت دیگری دارد. روستایی از توابع شهرستان اسکو با قدمتی بسیار و معماری خاص و کندو مانند که هر بیننده ای را کنجکاو می سازد که بداند در پس این صخره های درهم فرورفته چه می گذرد.

روستای کندوان در دامنه کوه سلطان داغی، از کوه های رشته کوه سهند، جای خوش کرده و روزگار می گذراند. این روستای صخره ای در گذر زمان و به دلیل گدازه ها و مواد مذاب ناشی از فعل و انفعالات آتشفشانی کوه های سهند، باد، باران و برف و صد البته دخالت دست انسان به حالت امروزی خود درآمده است. کندوان از معدود روستاهای صخره ای ایران و جهان است و به همراه روستاهای کاپادوکیه در ترکیه، داکوتا در آمریکا و روستای میمند در کرمان این شکل از معماری را دارند. هر چند امروزه تنها در دو روستای میمند و کندوان ایران زندگی جریان دارد و دو روستای دیگر خالی از سکنه هستند. کندوان روستایی با ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریاست که رودخانه کندوان در امتداد آن جریان دارد و جزوی از دهستان سهند به شمار می آید.

خوب است بدانید کندوان به واسطه ویژگی های معماری صخره ای و سبک زندگی خاص مردمان آن به شماره ۱۸۵۷ و در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

ماسوله گیلان

۶۰ کیلومتر آن طرف تر از مرکز استان گیلان، رشت، شهری با وسعت ۱۰۰ هکتار قرار دارد که با نام ماسوله شناخته می شود و بر اساس منابع مختلف، قدمت آن به حدود هشتصد تا هزار سال پیش می رسد. این شهر جایی است که شما می توانید تلفیق تاریخ، طبیعت و فرهنگ را به خوبی در آن ببینید و در هر گوشه ای از آن شاهد جاذبه ای تازه و ناب باشید. ماسوله در بسیاری از اوقات سال تن پوش سپیدی بر تن می کند و غرق در مه می شود. حلقه زدن مه به دور این شهر به حدی زیباست که گاه از قدم گذاشتن به درون آن منصرف می شوید و دوست دارید از دور تنها نظاره گر چنین چشم انداز با شکوهی باشید.

این شهر در دامنه‌ی کوهپایه ای و در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریاهای آزاد به صورت پلکانی، شکل گرفته و پایین ترین و بالاترین نقطه آن حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع دارند.

در نگاه اول شاید تنها ساختار این شهر و پلکانی بودن معماری آن توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند اما در کنار این ویژگی، وجود کوهستان های مرتفع، جنگل، ییلاقات سرسبز، آبشار و … نیز افراد علاقه مند را به ماسوله می کشانند و لحظاتی خوش را به آن ها تقدیم می کنند. محدوده مرکزی ماسوله از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه مشرف است و در طرف شرق آن، دره هایی زیبا دیده می شوند.

وجود جلوه های طبیعی و تاریخی قابل توجه در این شهر باعث شده تا تحت حفاظت میراث فرهنگی و سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گیرد تا به خوبی از آن نگهداری شود. ماسوله اولین شهر تاریخی زنده کشور است که نامش از تاریخ ۳۰ مرداد سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در انتظار ثبت به عنوان میراث جهانی نیز هست.

بد نیست بدانید که در طرح میراث فرهنگی و گردشگری یونسکو، در میان هشت کشور آسیای میانه و هیمالیا، از بافت تاریخی این شهر به عنوان نماینده آثار تاریخی ایران نام برده شده است.

 

 

فیلبند مازندران

طبیعت شمال ایران به قدری زیباست که تا مدت ها می توان از آن سخن گفت و به پایان نرسید؛ خطه سرسبز کشورمان که در هر گوشه از طبیعتِ خود، زیبایی سحرانگیزی را به نمایش می گذارد. از جمله این دیدنی ها که در سال های اخیر شهرت و محبوبیت فراوانی پیدا کرده است، ییلاق فیلبند در شهرستان بابل استان مازندران است. روستایی که از توابع دهستان خوشرود به شمار می رود و ییلاق اهالی روستای دیواملکشاه محسوب می شود. مردم این روستا در ماه های گرم سال به ییلاق فیلبند می روند و از خنکای هوای این منطقه و چراگاه های آن استفاده می کنند. فیلبند در زمستان ها به دلیل سوز و سرما و بارش برفِ شدید خالی از سکنه می شود و تنها تعداد کمی از اهالی در این ییلاق باقی می مانند. ارتفاع 2300 متری ییلاق فیلبند آن را به مرتفع ترین روستای بخش شرقی استان مازندران تبدیل کرده و بسیاری از آن با نام بام شرقی مازندران یاد می کنند. مهمترین و جذابترین ویژگی فیلبند اقیانوس ابری ست که بیشتر اوقات روستا را در بر می گیرد و چشم انداز فوق العاده ای به آن می بخشد. بسیاری از گردشگران برای تماشای این دریای ابر به این روستا می آیند و با دیدن منظره خارق العاده گذر ابرها از زیر پای شان با خاطره ای خوش به خانه باز می گردند.

وصف زیبایی های روستایی مانند ییلاق فیلبند کار آسانی نیست و شرح آن لحظه ای که ابرها تا دوردست ها زیر پای شما گسترده شده اند به سختی در کلمه می آید. با این همه در این قسمت سعی می کنیم به بهترین شکل دیدنی ها و تفریحات ییلاق فیلبند را برای تان توصیف کنیم.

 

 

میمند شهربابک

در 38 کیلومتری شمال شرقی شهربابک استان کرمان، روستایی زیبا و تماشایی درهای خود را به روی گردشگران داخلی و خارجی گشوده و دل از آنها برده است؛ روستایی با معماری صخره ای و مردمانی مهربان و مهمان نواز که میمند نام دارد. نامی که با مرور فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران، به چشم تان می خورد و ردای غرور را بر تن تان می نشاند.

هر چند نمونه‌های معماری صخره‌ای در دیگر کشورها نیز دیده می شود؛ اما هیچ کدام به پای میمند نمی رسند و جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری این روستا را ندارند. مهم ترین شاخصه میمند جریان زندگی در آن است؛ اگر این روستا را با مواردی چون دهکده کاپادوکیه (Cappadocia) در ترکیه مقایسه کنیم مسکونی بودن خانه ها به خوبی خودش را نشان می دهد؛ ویژگی خاصی که در کمتر روستای صخره ای دیگری از این نوع به چشم می خورد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۲۴۰ متر است و وسعت آن به ۴۲۰ کیلومتر مربع می رسد.

 

 

روستای زیارت گرگان

سالانه افراد زیادی به گرگان سفر می کنند؛ اما از برخی جاذبه های اطراف این شهر بی خبرند. کافیست دل از شهر بکنید و از گرگان بیرون بزنید تا با حدود نیم ساعت رانندگی یکی از زیباترین روستاها را ببینید که در میان دره رودخانه «خاصه رود» قرار گرفته است. روستایی که می توانید چند روز هم در آن اقامت کنید و حسابی به گشت و گذار بپردازید. روستای زیارت به اسامی دیگری همچون زیارت خاصه رود، زیارت خسرو و زیارات نیز شناخته می شود. این روستا در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا قرار دارد. اختلاف 10 الی 15 درجه با شهر گرگان و فاصله کم آن با مرکز شهر، این روستا را به منطقه ییلاقی و گردشگری مشهوری تبدیل کرده است.

در مسیر روستای زیارت…

زیبایی های سفر به روستای زیارت به محض خروج از گرگان و ورود به جاده روستا آغاز می شوند. شما وارد جاده‌‌ای جنگلی و زیبا می شوید که پیچ در پیچ و کمی خطرناک است؛ اما زیبایی های بسیاری را در خود دارد. جاده ای با پیچ‌‌‌های تند و رو به بالا به طول 7 کیلومتر که در هر لحظه شما را شگفت زده می کند. طی کردن این مسیر آن قدرها سخت نیست چرا که وجود رستوران ها، کافه‌‌ها و کیوسک‌‌های کنار جاده و مناظر شما را به اندازه کافی سرگرم می کنند.

بسیاری از طبیعت دوستان این مسیر را با پای پیاده طی می کنند؛ اما برای این کار باید سابقه کوهنوردی یا طی کردن مسیر‌‌های سربالایی داشته باشید وگرنه از پس آن بر نمی آیید. مسیر برگشت سرپایینی است و فشار کمتری دارد پس تازه کارها این مسیر را انتخاب می کنند.

 

 

سرولات در شمال ایران

امکان ندارد تا به حال نام غذای گیلانی را شنیده باشید و نام رستوران خاور خانم به گوش تان نخورده باشد؛ رستورانی که باعث شهرت روستای سرولات در منطقه چابکسر استان گیلان شد و نام آن را بر سر زبان ها انداخت. سرولات در 3 کیلومتری جنوب چابکسر قرار گرفته و در میان بلندی های کوه های البرز در شمال ایران با چشم اندازهای خیره کننده، رستوران ها و غذاهای محلی خوش عطر و طعم و … بسیاری را برای خوشگذارنی و تفریح به سوی خود می کشاند. روستای رویایی سرولات بر فراز یک دره و در میان دو رودخانه آچی رود و کورئه جای خوش کرده و از سمت چند کوه احاطه شده است. روستای سرولات در تقسیم بندی های کشوری جزوی از بخش چابکسر و شهرستان رودسر محسوب می شود و گفته شده عمر سکونت در این روستا به 400 سال قبل می رسد.

چه هنگامی که از میدان شهر به سمت روستای سرولات حرکت می کنید، چه زمانی که داخل سرولات به گشت و گذار مشغولید و چه موقعی که در ویلا یا خانه ای محلی به تماشای مناظر اطراف مشغول هستید یک چیز به شما بیشتر از همه آرامش می دهد و شما را شیفته این روستا می کند؛ چشم اندازهای فوق العاده و جذاب از کوهستان، جنگل، دریا و شهر. منظره فوق العاده جنگل سرسبز شمال که با صدای آب در هم می آمیزد، مِهی که هر از گاهی روستا را در آغوش خود می گیرد، منظره رویایی ساحل چابکسر و رامسر که تا افق ادامه دارد و دره ای پر از کشتزارها، جلگه های سبز و باغ های مرکبات لذت حضور در اینجا را چند برابر می کند.

 

 

 

روستای امامزاده ابراهیم گیلان

پس از پشت سرگذاشتن جاده پیچ در پیچ به روستایی می رسیم که به سبب وجود مکانی مقدس شکل گرفته و به حیات خود ادامه می دهد. نام روستا امامزاده ابراهیم است که بیشتر با عنوان شازده ابراهیم یا شاهزاده ابراهیم خوانده می شود و برخی آن را شهرک چوبی امامزاده ابراهیم می خوانند. اینجا روستایی ییلاقی با طبیعتی تحسین برانگیز است که در 23 کیلومتری جنوب شرقی شهر شفت و 57 کیلومتری شهر رشت قرار دارد و از شمال به روستای طالقان، از شرق به امامزاده هاشم و از غرب به روستای سیاهمزگی محدود می شود.

این روستای کوهستانی کم و بیش به همان شکل قدیمی اش حفظ شده است و خانه های چوبی رنگارنگ آن رنگین کمان را در ذهن تان تداعی می کند. برای همین ساختار چوبی است که برخی به این روستا عنوان شهرک چوبی امامزاده ابراهیم را داده اند. در روستا با گذرگاه های سنگ فرش شده مواجه می شوید و مهمانسراهایی را می بینید که هر یک می توانند شبی به یادماندنی را برای تان رقم بزنند. هسته اصلی روستا یک بازار است که در چند راسته در حوالی آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) شکل گرفته و محیطی جذاب را ایجاد کرده اند. همه گردشگرانی که از نقاط مختلف ایران و حتا جهان به ویژه کشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز به این روستا می آیند، آن را بی نظیر و تحسین برانگیز توصیف می کنند.

جمعیت این روستا متغیر است؛ در فصول سرد به دلیل برودت هوا، 80 خانوار در آن حضور دارند و این عدد در فصول گرم به 500 نیز می رسد. زبان اهالی تالشی است و فقط 5 درصد جمعیت را در تابستان گیلک زبانان تشکیل می دهند که با اجاره مسافرخانه ها به فعالیت در صنعت گردشگری مشغول هستند.

 

 

روستای فهرج یزد

در ۳۰ کیلومتری شرق شهر یزد، در مسیر بزرگراه بافق-یزد روستایی در قلب کویر جا خوش کرده است که دنیای درونش حال و هوایی دیگر را برای تان به ارمغان می آورد. روستای فهرج سکونتگاهی کهن است که قدمت آن به پيش از اسلام می رسد. البته فرقی نمی کند که دوستدار تاریخ باشید یا خیر، اگر حتا با دیدن قلعه باستانی و آب انبار قدیمی و مسجد کهن به وجد نیایید، با قدم زدن در روستا و دیدن سادگی خانه های خشتی، روح تان تازه می شود. در اینجا می توانید به سراغ کمپ کویری هم بروید و در کنار کشف زیبایی های طبیعت، با تفریحات هیجانی، حال و هوای تان را عوض کنید. هم‌صحبتی با مردم فهرج هم خود جاذبه ای برای این روستاست؛ قصه های شیرینی را تصور کنید که با لهجه یزدی برای تان روایت می شوند. در اینجا مادربزرگ ها و پدربزرگ ها حرف های زیادی برای گفتن دارند و فقط دو گوش شنوا و مشتاق می خواهند.

روستای فهرج از شمال شرقی به کوه چلته می رسد و در ارتفاع 1270 متری از سطح دریا واقع شده است. نام روستا به مانند قدمتش به قبل از اسلام بر می گردد. نام اولیه آن «فرافر» بود؛ اما در قرون چهارم و پنجم هجری قمری به «پهره» یا «پهرشت» تغییر یافت. در طول زمان این روستا به «فهرج» مشهور شد. در ادامه برای تان می گوییم که این روستای کهن چه چیزهایی برای تان مهیا کرده است.

وقتی وارد فهرج می شوید خانه هایی از خشت و گل می بینید که گویی زمان را در ذهن شما به عقب بر می گردانند. خانه های این روستا با خشت، گل، آجر و آهن ساخته شده اند. مسجد جامع در مرکز روستاست و بافت مسکونی قدیمی به صورت نیمه متمرکز و خطی، حول آن شکل گرفته است. وقتی در گذرگاه های این روستا قدم می زنید، با ساباط ها مواجه می شوید؛ کوچه هایی مسقف که سایه ساری برای خستگی عابران فراهم کرده اند. در این روستا هم مانند سراسر یزد، رد پای بادگیرها را می بینید و برای لحظاتی این نشانه هوش ایرانیان را تحسین می کنید.

 

 

روستای اصفهک طبس

در 38 کیلومتری شرق شهر بزرگ طبس در خراسان جنوبی روستای بسیار زیبا و کوچکی وجود دارد که به خاطر بافت تاریخی و بسیار زیبایش مشهور است. این روستای زیبا اصفهک نام داشته و در بخش دیهوک از توابع شهر طبس قرار دارد.

اصفهک از بازماندگان زلزله مرگبار طبس است که در سال 57 رخ داد و باعث تخریب بخش زیادی از بافت اصلی روستا شد به گونه ای كه حدود ٥ سال پس از زلزله، تقریبا نشانی از سكونت در روستا به چشم نمی خورد. بعد از وقوع زلزله در کنار روستا خانه های جدیدی برای ساکنان ساخته شد و بافت تاریخی آن خالی از سکنه ماند؛ اما هنوز هم بخش هایی از همان بافت زیبای تاریخی با خانه های کاه گلی وجود دارد که قدم زدن در آن و لمس دیوار های کاه‌گلی و خنکِ خانه ها، حال و هوای سال ها پیش، وقتی روستا جان داشت را به شما خواهد بخشید.

یکی دیگر از ویژگی ها و البته دیدنی های روستای کویری اصفهک، پوشش گیاهی خاص آن است. در کنار این روستا زمین های کرت بندی شده ای وجود دارد که به خاطر آب و هوای معتدل و به نسبت خنک روستا در آن ها زعفران و پونه های بومی کشت می شود. همچنین وجود درختان نخل و بوی مست کننده درختان نارنج که به صورت نامنظم دور تا دور روستا را احاطه کرده اند خاطره ای متفاوت از گردش در یک روستای کویری را به شما هدیه می دهد. یکی از دلایل رشد این درختان خودرو وجود چند قنات پر آب مثل قنات های عباس آباد، توکل آباد (در خود روستا)، ده‌نو و اسکندر آباد در اطراف روستاست. از دیگر دلایلی که سفر به اصفهک را به یک گشت و گذار جذاب تبدیل می کند بازدید از یکی از رصدخانه های کویری ایران است که در سال 95 توسط جمعی از کارشناسان در این روستا ساخته شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟