سنگ شکنی کلیه از راه مجرای ادراری (TUL)

تفتيت الحصوات سنگ شکنی از راه مجرای ادراری

سنگ شکنی از راه مجرای ادراری پروسه ای است که طی آن سنگ داخل اورتر یا میزنای یا حالب خارج می شود. پزشک از یک وسیله دوربین دار باریک برای جستجو و یافتن سنگ استفاده می کند. در این روش، نیازی به ایجاد برش بر روی پوست شما نمی باشد.  پزشک لوله باریکی را از طریق پیشابراه به سمت میزنای یا حالب و بعد به سمت کلیه هدایت می کند. جراح از یک سبد داخل این لوله برای خروج سنگ های کوچک استفاده می کند. همچنین برای خرد کردن و خروج سنگ های بزرگ، از یک لیزر استفاده خواهد کرد. این پروسه درمانی نیازی به حضور یا بستری طولانی مدت نخواهد داشت.

سنگ شکنی کلیه یا (TUL) چیست؟

سنگ شکنی کلیه از راه مجرای ادراری روشی شایع برای خروج سنگ کلیه یا مجاری ادراری با  استفاده از یک لوله میکروسکوپی خاص و در برخی بیماران با استفاده از لیزر برای ریز کردن و در نتیجه خروج سنگ می باشد. سنگ شکنی از راه مجرای ادراری معمولا در درمان سنگ های کلیه، مثانه یا مجاری ادراری استفاده می شود.

سنگ شکنی کلیه

سنگ حالب معمولا با علائمی نظیر درد شدید، تهوع و استفراغ، و در موارد نادر با انسداد و تخریب کلیه همراه است. بنابراین، درمان قدرتمند در کوتاه مدت برای سنگ حالب بسیار ضروری تر از سنگ کلیه است. سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه اقدامی است که طی آن، پزشک سنگ حالب را خارج می کند.

در حالت کلی، سنگ شکنی با استفاده از شوک یا ضربه برای سنگ های کلیه یا بخش های فوقانی میزنای یا حالب کاربرد دارد اما اغلب برای سنگ بخش های میانی و تحتانی میزنای یا حالب مناسب نیست.

در این وضعیت، معمولا سنگ شکنی از راه مجاری ادراری برای خروج سنگ قسمت میانی یا تحتانی میزنای یا حالب استفاده می شود. در این روش برشی بر روی پوست شما داده نمی شود. اسکوپ یا لوله باریک توسط پزشک از مسیر پیشابراه و میزنای یا حالب به سمت کلیه هدایت می شود.

جراح از یک سبد داخل این لوله برای خروج سنگ های کوچک استفاده می کند. همچنین برای خرد کردن و خروج سنگ های بزرگ، از یک لیزر استفاده خواهد کرد. این پروسه درمانی نیازی به حضور یا بستری طولانی مدت نخواهد داشت.

سنگ شکنی از راه مجرای ادراری تفتيت الحصوات عبر الاحليل
سنگ شکنی کلیه

سنگ میزنای یا حالب در کوتاه مدت علائمی نظیر درد شدید، تهوع و استفراغ و گاهی انسداد یا آسیب به مجاری ادراری ایجاد می کند، بنابراین درمان سنگ میزنای در مقایسه با سنگ کلیه اورژانسی تر می باشد.

90% از سنگ های میزنای یا حالب با سایز 4 میلیمتر و 60% از سنگ های میزنای یا حالب با سایز 4-6 میلیمتر بطور ناگهای دفع می شوند و می توان با توصیه به مصرف  آب و مایعات فراوان و نیز دارو درمانی، به مدت 2 تا 4 هفته منتظر ماند. اگر در طی این مدت زمانی سنگ دفع نشد، درمان انتخابی سنگ شکنی از راه مجاری ادراری می باشد.

مراحل سنگ شکنی از راه مجاری ادراری

پروسه سنگ شکنی از راه مجاری ادراری با بی حسی در اتاق عمل انجام می گردد. بسته سایز و محل قرارگیری سنگ، پروسه درمانی بین 30 دقیقه تا 2 ساعت ممکن است طول بکشد. به عبارت دیگر سنگ شکنی از راه مجرای ادراری می تواند یک پروسه ساده یا بسیار پیچیده باشد.

در سنگ شکنی از راه مجاری ادراری، در ابتدا نیاز است که پزشک وضعیت مثانه را بررسی نماید و نیز یک استنت در پیشابراه قرار دهد. بهتر است قبل از این پروسه درمانی، یک عکس رادیولوژیک گرفته شود. بسته به محل قرارگیری سنگ، یک لوله یا اسکوپ نرم داخل پیشابراه قرار می گیرد.

سنگ شکنی از راه مجرای ادراری تفتيت الحصوات عبر الاحليل

لوله یا اسکوپ پیشابراه یک وسیله خاص و بسیار نازک است که برای دید مستقیم داخل پیشابراه قرار می گیرد. برخی اسکوپ های پیشابراه مانند پوشال نرم هستند و برخی دیگر اندکی سخت می باشند.

سنگ شکنی کلیه

عوارض احتمالی بعد از قراردادن یک اسکوپ پیشابراه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • تنگی مجرا
  • خونریزی

سنگ شکنی از راه مجاری ادراری یک درمان موفق برای سنگ های حالب یا میزنای بویژه در بخش های تحتانی و میانی آن می باشد.

بعد از سنگ شکنی از راه مجاری ادراری چه مواردی را باید مراعات کرد؟

  • از فعالیت های بدنی شدید پرهیز کنید.
  • هیچ محدودیتی برای پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها وجود ندارد.
  • هیچ ممنوعیتی برای فعالیت جنسی زناشویی وجود ندارد.
  • از ورزش سنگین، پرش یا جست و خیز پرهیز کنید.
  • در صورت رخداد تب یا خونریزی شدید از مجرا، بیمار باید در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه کند.
  • مصرف داروهایی نظیر آسپیرین، وارفارین، پلاویکس، ایندومتاسین، دیکلوفناک و بوفن فقط با تجویز پزشک مجاز است.

سوالات شایع درخصوص سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه

چه کسانی نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه دارند؟

شایعترین علامت سنگ حالب درد در ناحیه کشاله ران و زیر شکم است که مشابه سنگ کلیه می باشد. بنابراین، برای افتراق این دو، بیمار نیاز به اقدامات تشخیصی دقیق تر دارد. بیماران ممکن است علائم دیگری نظیر تب، لرز، حجم کم ادرار، خون در ادرار و تهوع و استفراغ داشته باشند.

سنگ شکنی از راه مجرای ادراری تفتيت الحصوات عبر الاحليل

آیا نوع آب مصرفی یا محل زندگی فرد ارتباطی با رخداد سنگ و نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه دارد؟

برخلاف باور عموم، ارتباط واضح و تایید شده ای بین نوع و کیفیت آب مصرفی با رخداد سنگ کلیه و حالب و نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه وجود ندارد. به عبارت دیگر، استفاده از آب جوشیده یا مصرف آب معدنی با کاهش یا افزایش نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه ندارد.

سنگ شکنی از راه مجرای ادراری تفتيت الحصوات عبر الاحليل

چه عواملی ممکن است موجب نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه باشد؟

احتمال نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه برای افرادی با سابقه قبلی سنگ کلیه در فرد یا خانواده وی بیشتر است. سایر ریسک فاکتوها مانند چاقی و کم آبی بدن می تواند احتمال نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه را افزایش دهد. بیماری های مرتبط با یون کلسیم، نظیر افزایش جذب کلسیم در بیماری هایی نظیر بیماری التهابی روده (IBD) می تواند موجب افزایش احتمال نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه گردند. همچنین استفاده از رژیم غذایی با قند، پروتئین یا نمک بالا نیز می تواند موجب سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه گردند.

چه آزمایشاتی ضرورت نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه را مشخص می کند؟

در بیماران با علائم مشکوک به سنگ کلیه یا سنگ حالب، آزمایشات و بررسی های مختلفی برای مشخص شدن منشا و محل فعلی سنگ توسط تیم پزشکی انجام می شود. این بررسی ها بطور معمول با معاینات فیزیکی و اخذ شرح حال آغاز می گردد. آزمایشات معمول برای بیماران کاندید سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه شامل سونوگرافی کلیه، مثانه و مجاری ادراری، رادیوگرافی ساده شکم و گاهی ام آر آی کلیه ها و شکم، پیلوگرام رتروگرید و یا سی تی اسکن شکم می باشد.

سنگ شکنی از راه مجرای ادراری تفتيت الحصوات عبر الاحليل

شایعترین نوع سنگ حالب و سنگ کلیه کدام است؟

شایعترین نوع سنگ کلیه و سنگ حالب، سنگ های کلسیمی هستند. کاهش مصرف غذاهای غنی از اگزالات نظیر اسفناج، گوجه فرنگی، بادام زمینی، چیپس سیب زمینی، چغندر و شکلات ریسک ایجاد سنگ های کلسیمی را کاهش می دهد. همچنین در افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، یا افرادی که رژیم غذایی غنی از پوره مصرف می کنند، احتمال سنگ های اوریک اسیدی بالاتر است. پورین در گوشت، ماهی و صدف فراوان است.

سنگ شکنی از راه مجرای ادراری تفتيت الحصوات عبر الاحليل

چه عواملی می توانند از نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه جلوگیری کنند؟

مشابه سنگ کلیه، مهمترین نکته ای که می تواند از نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه جلوگیری کند، پرهیز از کاهش چشمگیر حجم ادرار (به کمتر از 1 لیتر در شبانه روز) می باشد. این مسئله همچنین ممکن است موجب آسیب جدی به سایر ارگان های بدن نیز گردد.

چه نوع رژیم های غذایی می تواند در پیشگیری از نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه موثر باشد؟

مشابه بسیار از بیماری های دیگر، نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه می تواند با استفاده از رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم قابل پیشگیری باشد. در این خصوص، مهمترین مسئله استفاده کافی از آب و مایعات است. دفع حدود 2.6 لیتر ادرار در روز با مصرف مقدار مناسب آب می تواند در تخلیه مناسب کلیه ها و پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه موثر باشد. سایر انواع مایعات نظیر سودا (آب گازدار) یا آبمیوه مرکبات نیز در این خصوص مفید است. استفاده از غذاهای غنی شده با اکسیژن و نیز کاهش مصرف پروتئین حیوانی و نمک نیز در پیشگیری از نیاز به سنگ شکنی از راه مجرای ادراری یا پیشابراه مفید است.

طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟