شانس بچه دار شدن از طریق PGD چقدر است؟

شانس بچه دار شدن از طریق PGD چقدر است؟ در گذشته به دنیا آمدن نوزاد دارای اختلال ژنتیکی نه تنها در جامعه پزشکی مهم بود بلکه در مورد سقط این نوزادان در کنگره ها و جلسات بحث ها و اختلافات زیادی وجود داشت. برخی از گروه ها از زنده نگه داشتن این کودکان حمایت می کردند، در حالی که برخی دیگر عدم سقط آنها را جنایتی علیه بشریت می دانستند زیرا زندگی آنها تا زمان مرگ شان پر از درد و رنج است و تولد آنها می تواند هزینه ها و مسئولیت های اضافی زیادی را بر شانه های خانواده قرار دهد.

امروزه راه های زیادی برای بررسی سلامت جنین وجود دارد. آزمایش جدیدی به نام PGD تعداد کودکان متولد شده با ناهنجاری های ژنتیکی را کاهش می دهد. اگر می خواهید در مورد PGD و میزان موفقیت این فناوری باروری بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

tebmed

PGD  ​​چیست؟

تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی (PGD) روشی برای آزمایش ژنتیکی با استفاده از لقاح آزمایشگاهی (IVF)  است. لازم به ذکر است که در صورتی که زوجین نتوانند به روش طبیعی بچه دار شوند، از روش های دیگری مانند لقاح خارج رحمی (IVF) به عنوان کمک برای بارداری در آزمایشگاه استفاده می شود. در این صورت باید از روش PGD برای ارزیابی ژنتیک جنین استفاده کرد.

PGD  را می توان به عنوان یک روش اضافی برای کمک به باروری در نظر گرفت. اکثر پزشکان آزمایش ژنتیکی انجام می دهند و جنین را از طریق IVF درون رحم قرار می دهند. به این ترتیب از نمونه‌هایی از سلول‌های جنینی که “بیوپسی” نیز نامیده می‌شود، برای آزمایش ژنتیکی جنین استفاده می‌شود.

این آزمایش می تواند ناهنجاری های ژنتیکی، ناهنجاری های کروموزومی و ناهنجاری های جنسی را تشخیص دهد.

 

 

چگونه PGD از ناهنجاری ها جلوگیری می کند؟

اکثر زوج هایی که از ناباروری رنج می برند می توانند این مشکل را با PGD که ناهنجاری های کروموزومی را بررسی می کند حل کنند. این روش به شما امکان می دهد تعداد کروموزوم ها را بررسی کنید که برای اینکار از روش FISH استفاده می شود. تقریبا 60 درصد از سقط های جنین با ناهنجاری های کروموزومی مرتبط است و درمان آنها می تواند شانس باردار شدن شما را افزایش دهد. PGD ​​همچنین می تواند از ابتلای جنین به بیماری هایی مانند هموفیلی جلوگیری کند.

فناوری PGD جنسیت جنین ها را قبل از لانه گزینی و بیماری های مربوط به ژن X  از جمله دیستروفی عضلانی، اختلالات روانی و سندرم X شکننده را مشخص می کند. آزمایش های PGD بیماری های ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک، بیماری تای ساکس، سرطان مغز و بیماری هانتینگتون را شناسایی می کند. این ناهنجاری ها را می توان با روش های مولکولی تشخیص داد.

تست PGD برای چه کسانی توصیه می شود؟

زوج ها باید به خاطر داشته باشند که آزمایش PGD تنها با دستور پزشک قابل انجام است. در واقع همانطور که قبلا ذکر شد این آزمایش برای ارزیابی بیماری های ژنتیکی قبل از انتقال جنین انجام می شود. بنابراین، در صورتی که پزشکتان موافق باشد که زن و شوهر ممکن است ژن های بد و بیماری های خاصی داشته باشند، این آزمایش باید انجام شود. افرادی که شرایط زیر را دارا باشند، واجد شرایط انجام تست PGD هستند.

  • زنان بالای 35 سال
  • زوج هایی که سابقه بیماری های ژنتیکی دارند
  • زنانی که سقط های مکرر داشته اند
  • خانم هایی که از روش IVF استفاده می کنند اما باردار نمی شوند
  • والدین کودکان مبتلا به بیماری های ژنتیکی

روش  PGD

آزمایش PGD برای بررسی جنینی که تحت لقاح آزمایشگاهی یا آی وی اف قرار گرفته است استفاده می شود. برای این کار، اولین تحریک تخمدان برای تولید تخمک بیشتر انجام می شود. سپس مرحله پانکچر یا اخذ تخمک انجام می شود و تخمک های بالغ از بدن زن خارج می شوند. در مرحله بعد، اسپرم نیز جمع آوری و با تخمک در آزمایشگاه لقاح داده می شود.

پس از 3 روز، تقسیم جنینی آغاز می شود و جنین به 8 سلول، هر کدام دارای 24 کروموزوم (22 اتوزوم و 2 کروموزوم جنسی) تقسیم می شود. در این مرحله یک یا دو سلول جنینی (بلاستومر) با بیوپسی از تمام جنین های ایجاد شده گرفته می شود و برای هر گونه ناهنجاری کروموزومی یا اختلالات ژنتیکی مورد آزمایش قرار می گیرند. ممکن است به نظر برسد که حذف برخی از سلول ها می تواند برای جنین مشکلاتی ایجاد کند. با این حال، هنگامی که این آزمایش انجام می شود، جنین مدت بیشتری در آزمایشگاه باقی می ماند تا سلول های خارج شده را بازسازی کند. این زمان همچنین می تواند به شناسایی ناهنجاری های کروموزومی قبل از انتقال به رحم کمک کند.

حدود یک هفته بعد، نتایج بیوپسی مشخص می شود. اگر جنین ناهنجاری ژنتیکی نداشته باشد، به رحم منتقل می شود و در صورت مشکوک بودن، آزمایشات ژنتیکی دیگری مانند آمنیوسنتز یا جمع آوری مایع کوریونی نیز در دوران بارداری انجام می شود. جنین های دارای نقص ژنتیکی از بین می روند و در نهایت جنین سالم به رحم مادر منتقل می شود. دو هفته بعد زن تست بارداری می دهد و اگر جواب تست بارداری مثبت شد او با موفقیت باردار شده است. لازم به ذکر است که اگر جنین های سالم دیگری وجود داشت، پزشک آنها را فریز می کند تا در صورت بروز مشکل در درمان، برای سیکل بعدی استفاده شود.

 

 

روش PGD برای تعیین جنسیت

سال هاست که ثابت شده است که جنسیت جنین توسط کروموزوم هایی که اسپرم حمل می کند تعیین می شود. در واقع، برخی از اسپرم ها دارای کروموزوم مذکر (Y) و برخی دیگر دارای کروموزوم مونث (X) هستند. هنگامی که اسپرم دارای کروموزوم X باشد، با کروموزوم X تخمک زن ترکیب می شود و جنین XX یا مونث را ایجاد می کند. از سوی دیگر، اگر اسپرم دارای کروموزوم Y باشد، با کروموزوم X تخمک ترکیب می شود و جنین دارای کروموزوم XY و مذکر خواهد بود.

روش PGD هر جنین را با ارزیابی محتوای ژنتیکی آنها قبل از لانه گزینی برای تشخیص جنسیت آنها بررسی می کند. روش تعیین جنسیت اغلب برای متعادل کردن جنسیت فرزندان در یک خانواده یا گاهی بر حسب تقاضای والدین انجام می شود. همچنین برخی از اختلالات ژنتیکی (اختلالات مرتبط با جنسیت) به طور خاص بر یک جنس تأثیر می گذارد. بنابراین روش تعیین جنسیت می تواند از انتقال بیماری به نوزاد جلوگیری کند.

پزشکان متخصص ساختار ژنتیکی جنین را ارزیابی کرده و آن را برای تشخیص بیماری های ژنتیکی و غربالگری جنسیتی بررسی می کنند. بسته به جنسیت مورد نظر مادر و پدر، یکی از جنین های سالم به رحم مادر منتقل می شود. با توجه به پیشرفت های زیادی که در روش تعیین جنسیت انجام شده است، نتایج با دقت 99.9 درصد بسیار قابل اعتماد هستند.

پس از انتقال جنین، روند بارداری و زایمان ادامه می یابد. بر اساس این دانش، فناوری همیشه به دنبال راهی مطمئن برای جداسازی اسپرم خاص، بارور کردن تخمک و تولد جنین با جنسیت دلخواه است. البته لازم به یادآوری است که استفاده از این روش به منظور تعیین جنسیت ضروری نیست زیرا برای تعیین جنسیت کودک باید از روش IVF استفاده شود و این روش شانس بارداری شما را 30 تا 40 درصد کاهش می دهد.

مزایای روش  PGD

  • تشخیص عمومی: روش PGD می تواند عوامل خطر بسیاری از اختلالات ژنتیکی از جمله هموفیلی، سندرم X شکننده، سندرم رت، فیبروز کیستیک، بیماری تای ساکس، سرطان و ناهنجاری های کروموزومی را شناسایی کند.

 

  • تشخیص زودهنگام: توانایی تشخیص مشکلات ژنتیکی قبل از انتقال جنین به رحم به این معنی است که شما و پزشکتان می توانید جنین های با کیفیتی را انتخاب کنید که شانس بارداری شما را افزایش می دهد.

 

  • کاهش بار مالی: اگر PGD سطح بالایی از اختلالات یا ناهنجاری های ژنتیکی را نشان دهد، زوج ها می توانند گزینه های دیگری مانند اهدای تخمک و اهدای جنین را انتخاب کنند. برای پیشگیری از بسیاری از انواع بیماری‌های ژنتیکی، زوج‌ها می‌توانند از تخمک‌ها و جنین‌های اهدایی سالم استفاده کنند.

معایب روش  PGD

  • در روش PGD ممکن است با شرایطی مانند سندرم تحریک تخمدان، احتمال چند قلوزایی و خطر بالای ابتلا به ناهنجاری های جنینی مواجه شوید.
  • احتمال کمی (حدود 20 درصد مواقع) وجود دارد که جنین در طول بیوپسی و انجماد آسیب ببیند. یک جنین آسیب دیده توسط بیوپسی PGD معمولاً رشد خود را متوقف می کند، به مرحله رشد بعدی نمی رود و منجر به بارداری ماندنی و بادوام نمی شود.
  • معاینه جنین نمی تواند تمام بیماری ها و اختلالات ژنتیکی را آشکار کند، بنابراین تولد یک فرزند سالم نمی تواند صددرصد تضمین شود.
  • جالب است بدانید که انجام روش PDG موضوعی بحث برانگیز است. علیرغم اینکه این روش در بهبود کیفیت زندگی و جلوگیری از نقایص مادرزادی مفید بوده است، بسیاری آن را خلاف ایمان خود می دانند و معتقدند که این روش می تواند در اراده خداوند اختلال ایجاد کند. با این حال، آنها باید توجه داشته باشند که بسیاری از درمان هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند در گذشته مورد انتقاد قرار گرفته بودند.

آیا بعد از PGD هنوز آزمایشات قبل از تولد ضروری هستند؟

از آنجایی که PGD در بافت بسیار کوچک انجام می شود، آزمایش نمی تواند 100٪ دقیق باشد. آزمایش‌های مدرن PGD با استفاده از karyomapping شانس بیش از 95 درصد برای شناسایی موفقیت‌آمیز جنین‌های مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی خاص دارند. آزمایش بارداری (مانند آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی) برای اطمینان از خاتمه نیافتن بارداری توصیه می شود، زیرا در این صورت تشخیص نادرست کمتری وجود دارد. آمنیوسنتز و CVS دقیق تر هستند زیرا هزاران سلول را از جنین جمع آوری می کنند.

در پایان، باید بدانید که در بیشتر موارد مزایای PGD بر خطرات انجام آن غالب است. هنوز در این فکر هستید که آیا باید PGD را در انجام دهید؟ با پزشکان TebMedTourism تماس بگیرید زیرا ما می توانیم اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم، به سوالات شما پاسخ دهیم و به شما کمک کنیم تا به نتیجه گیری خود در مورد اینکه آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر برسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟