فتق کشاله ران: انواع، علائم و درمان

فتق کشاله ران

فتق کشاله ران

فتق کشاله ران به معنی بیرون زدگی یا تورم بافت ها در دیواره پایینی شکم یا کشاله ران می باشد. این بافت های بیرون زده از میان عضلات جدار شکم عبور می کند و می تواتند مشکلات پزشکی شدیدی ایجاد کند. هرچند فتق کشاله ران کوچک علامت خاصی ندارد، اما موارد شدید می تواند باعث ایجاد ناراحتی در بیمار شود که باید درمان گردد.

فتق کشاله ران
فتق کشاله ران

فتق به این معنی است که بخشی از یک ارگان در بدن بیرون می زند. این بیرون زدگی ممکن است در مسیر اشتباه یا از طریق یک سوراخ غیر طبیعی باشد. فتق کشاله ران وقتی اتفاق می افتد که بخشی از روده از راه یک ناحیه ضعیف عضله جدار شکم در کانال اینگواینال (کشاله ران) بیرون می زند.  کانال اینگواینال یک گذرگاه دیواره شکم در نزدیکی کشاله ران است.

فتق کشاله ران در مردان 10 برابر بیشتر از زنان رخ می دهد. این مسئله وقتی رخ می دهد که بافت چربی از طریق یک ضعف در جدار شکم نزدیک کشاله ران بیرون می زند.

علائم فتق کشاله ران:

فتق کشاله ران کوچک ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. هرچند فتق کشاله ران بزرگ موجب تورم در ناحیه کشاله ران یا ناحیه تحتانی شکم شود. این تورم ممکن است در حالت ایستاده یا سرفه یا زور زدن تشدید شود. همچنین ممکن است این ناحیه دچار درد یا حساسیت شدید در صورت لمس شود. علائم دیگر شامل:

  • درد در هنگام ورزش، خم شدن یا سرفه
  • درد تیز و ناگهانی
  • احساس سوزش و درد
  • تورم کیسه بیضه در مردان
  • احساس پری و سنگینی در کشاله ران
فتق کشاله ران

اگر فتق بزرگتر شود، ممکن است بخشی از روده بیرون زده در سوراخ فتق گیر کند و نتواند به محل قبلی در داخل شکم برگردد. در این حالت، جریان خون آن بخش از روده گیر کرده دچار انسداد می گردد. بنابراین، خطر پیچ خوردن، پارگی و مرگ روده گیر کرده وجود دارد.

فتق کشاله ران

انواع فتق کشاله ران:

  1. فتق غیر مستقیم:

این فتق، شایعترین نوع فتق کشاله ران می باشد که در نوزادهای نارس قبل از بسته شدن کامل کانال اینگواینال یا کشاله ران در دوران جنینی رخ می دهد. البته این نوع فتق ممکن است در هر سنی از زندگی فرد علامتدار شود. این نوع فتق شایعترین نوع فتق کشاله ران در مردان است.

  1. فتق مستقیم:

این نوع فتق در اثر زور زدن های مکرر در طول سالیان متمادی و در اثر ضعف عضلات رخ می دهد. این نوع فتق بندرت در کودکان ایجاد می شود و در بزرگسالان شایعتر است.

  1. فتق حبس شده یا اینکارسره:

این نوع فتق یک اورژانس پزشکی می باشد که طی آن، بافت روده در کشاله ران گیر می کند و نمی تواند خارج شود. به عبارت دیگر، تورم ناحیه فتق با فشار دادن رفع نمی شود.

فتق کشاله ران
  1. فتق خفه شده یا استرانگوله:

وقتی بخشی از روده که داخل کیسه فتق قرار دارد دچار انسداد شدید می شود، در ابتدا جریان خون قطع می شود. وقتی که گانگرن یا سیاه شدن کیسه فتق رخ دهد، فتق استرانگوله یا خفه شده نام می گیرد. این یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که نیاز به درمان جراحی اورژانسی دارد.

درمان فتق کشاله ران یا فتق اینگواینال

فتق های علامتدار یا فتق هایی که بزرگتر می شوند، باید تحت درمان با عمل جراحی قرار گیرند. برای برخی بیماران وسیله ای بنام فتق بند تجویز می شود که ناحیه کشاله ران را فشار می دهد تا بصورت موقتی باعث بهبود علائم شود. هرچند این یک روش درمانی موقتی بوده و بصورت دائمی نمی تواند علائم را مرتفع کند.

دو نوع اصلی درمان فتق کشاله ران یا فتق اینگواینال شامل درمان جراحی فتق به روش جراحی باز و درمان جراحی فتق به روش لاپاروسکوپی می باشد.

فتق کشاله ران
فتق کشاله ران
  1. عمل جراحی فتق به روش جراحی باز:

این روش برای بیشتر موارد فتق کشاله ران استفاده می شود. این عمل با بی هوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود. جراح یک برش در کشاله ران ایجاد می کند. سپس بافت فتق شده را به محل اصلی آن در داخل هل می دهد و محل فتق را با بخیه ترمیم می کند. در بیشتر بیماران، جراح از یک وسیله صناعی بنام مش (mesh) برای تقویت ناحیه فتق و جلوگیری از رخداد فتق مجدد که بر روی محل فتق تعبیه می شود، استفاده می کند.

  1. عمل جراحی فتق به روش لاپاروسکوپی

در این روش درمانی، جراح 3 عدد سوراخ کوچک در جدار شکم ایجاد می کند. سپس شکم را با یک گاز بی خطر باد می کند. در ادامه یک دستگاه لاپاروسکوپ را از طریق این سوراخ ها وارد محل فتق می کند. لاپاروسکوپ یک وسیله لوله ای شکل جراحی است که یک دوربین به سر آن وصل است و برای اقدامات تشخیصی درمانی استفاده می گردد.

درحالی که جراح بر روی مانیتور تصاویر را رویت می کند، بافت های فتق یافته یا بیرون زده را به محل صحیح آن فشار می دهد. سپس از بخیه برای بستن ناحیه فتق شده استفاده می کند.

در کل شانس موفقیت عمل طولانی مدت روش لاپاروسکوپیک کمتر از روش جراحی باز می باشد.

فتق کشاله ران
طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟