نشانه های سرطان کلیه چیست؟

نشانه های سرطان کلیه

نشانه های سرطان کلیه چیست؟

سرطان کلیه زمانی بروز پیدا می کند که DNA  یا ماده ی ژنتیکی موجود در سلول های یکی از کلیه ها و یا هر دوی آنها، دچار جهشی غیرعادی شود و رشد و تقسیم سلولی در کلیه ها به صورت نامتوازن رخ دهد. در این شرایط، تومور یا تومورهایی میتوانند در یکی از کلیه ها و یا هردوی آنها به وجود بیایند.

در مقاله ی ” سرطان کلیه و عوامل عمده ی ابتلا به آن” به برخی از عوامل موثر بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان کلیه پرداخته شده است. همانطور که در این مقاله گفته شده است، بسیاری از عوامل موثر بر این بیماری، عوامل مشخص و منحصر به فردی نیستند و می توانند منجر به بیماری های دیگری نیز شوند.

این نکته درباره ی نشانه های سرطان کلیه نیز صادق است.

در مراحل اولیه ی ابتلا به سرطان کلیه، معمولا علائم کمی وجود دارند و فرد، زمانی که برای بررسی موارد و معضلات دیگری، تصویربرداری یا آزمایشاتی را انجام می دهد، پی به این بیماری خواهد برد.

علائم مشهود سرطان کلیه، معمولا در زمانی نمایان خواهند شد که تومور سرطانی رشد پیدا کرده و بیماری به سایر قسمت های بدن بیمار انتقال یافته باشد (به اصطلاح متاستاز رخ داده باشد).

در گذشته، سه گانه ی کلاسیکی شامل درد پهلو، احساس وجود توده در پهلو و خون در ادرار به عنوان رایج ترین علائم سرطان کلیه شناخته می شد. اما امروزه، می دانیم که علائم متعدد و متفاوتی نظیر کم خونی، درد استخوانی، کاهش وزن و … وجود دارند که می تواند نشان دهنده ی ابتلای فرد به سرطان کلیه و یا تومور کلیوی باشد.

butterfly

در این مقاله با ما همراه باشید تا به برخی از علائم ابتلا به سرطان کلیه بپردازیم.

  • کم خونی

در حال حاضر، کم خونی شایع ترین علامت سرطان کلیوی است. کلیه ها پروتئینی به نام اریتروپویتین تولید می کنند که باعث تولید سلول های قرمز خون در مغز استخوان می شود. با ابتلا به سرطان کلیه، تولید این پروتئین ها کاهش یافته و منجر به کم خونی ناشی از کمبود گلبول های قرمز (آنمی) می شود.

در مقابل، در برخی از افراد، سلول های سرطانی کلیه منجر به افزایش پروتئین اریتروپویتین میشوند. در این حالت تعداد گلبول های قرمز خون به شدت افزایش پیدا خواهد کرد که به آن سندرم های پارانئوپلاستیک (Paraneoplastic syndrome) گفته می شود.

  • وجود خون در ادرار (هماچوری)

این علامت که یکی از علامت های شایع سرطان کلیه است، معمولا زمانی دیده میشود که تومور کلیوی گسترش یافته است (متاستاز شده باشد).

در این حالت، ادرار میتواند کاملا خونین باشد (هماچوری خالص)، یک رنگ صورتی ملایم پیدا کند و یا خون صرفا در حالت میکروسکوپی مشاهده شود.

  • درد شکمی، کمردرد و یا درد در پهلوها بدون داشتن دلیل مشخص

این درد میتواند به حالت های مختلف، یعنی از دردی ملایم تا دردی تند و ضربان دار اتفاق بیفتد.

  • تورم در پاها و مچ پا

از آنجاییکه کلیه ها نقش مهمی در تنظیم تعادل مایعات بدن (الکترولیت ها) دارند، هرگونه بیماری کلیوی از جمله سرطان کلیه، میتواند موجب اختلال و احتباس مایعات در بدن شود. این عارضه به شکل تورم در پاها و مچ پا دیده می شود.

  • فشار خون بالا

کلیه ها در بدن هورمون هایی را تولید می کنند که نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارند. فشار خون بالا و مزمن ممکن است نشانه ای از سرطان کلیه باشد و یا خود منجر به نارسایی کلیوی شود.

  • تب

تب بالای 38 درجه که یا از بین نمی رود و یا به صورت دوره ای تکرار میشود و دلیل آن آنفلوانزا یا سرماخوردگی و یا عفونت دیگری نمی باشد، از علائم شایع سرطان کلیه است.

همچنین در برخی از مبتلایان، گرگرفتگی همراه با احساس سوزش در صورت، گردن و اندام ها نیز مشاهده شده است.

  • خستگی مفرط

این خستگی، برخلاف خستگی معمولی، عمیق است و معمولا با خواب شبانه نیز رفع نخواهد شد.

  • کم اشتهایی

کم اشتهایی یکی از علائم شایع سرطان کلیه است. در این حالت، فرد به ندرت احساس گرسنگی خوهد داشت.

  • کاهش وزن غیرعمدی

به از دست دادن 5 درصد یا بیشتر از وزن بدن در مدت زمان 6 تا 12 ماه، کاهش وزن غیرعمدی گفته می شود. این علامت، از علائم شایع سرطان کلیه است که در حدود یک سوم از افراد مشاهده می شود.

کاهش وزن میتواند با سندرم کچسکی (Cachexia) همراه باشد یا نباشد. این سندرم با از دست دادن حجم عضلات مشخص می شود.

  • احساس وجود غده یا توده بر روی کمر، پهلوها و یا شکم:

هرگونه توده در این نواحی، حتی اگر یک توده ی چربی باشد که با افزایش سن پدید آمده باشد، بایستی توسط پزشک معالج مورد بررسی قرار بگیرد.

  • واریکوسل (در مردان)

واریکوسل یا وجود یک رگ بزرگ شده (واریس) در بیضه ها که اغلب در سمت راست اتفاق می افتد، میتواند نشان دهنده ی وجود یک تومور بزرگ کلیوی باشد.

  • علائم پارانوپلاستی

سندرم های  paraneoplastic شامل مجموعه ای از علائم می شود که به دلیل تولید نامتناسب هورمون ها یا مواد دیگر توسط سلول های سرطانی ایجاد می شوند. در مراحل اولیه ی ابتلا به سرطان کلیه، این سندرم ها ممکن است منجر به تغییراتی غیرعادی از جمله بالا رفتن سطح کلسیم خون (همراه با علائمی مانند تهوع)، ضعف و سردرگمی و کج خلقی، افزایش گلبول های قرمز خون (اریتروسیتوز) و افزایش و نارسایی در عملکرد کبد شوند.

نشانه های سرطان کلیه

در انتها، ذکر این نکته نیز لازم است که گاهی اگرچه فرد مبتلا به سرطان کلیه است، هیچ یک از علائم ذکر شده را تجربه نخواهد کرد. در موارد دیگر، فرد برخی از این علائم را تجربه می کند اما دلیل آن، بیماری زمینه ای ساده تری برای مثال عفونت ادراری و یا سنگ کلیه خواهد بود.

همچنین، در صورتیکه سرطان کلیه در سایر مناطق بدن گسترش یافته باشد (متاستاتیک رخ داده باشد)، علائم دیگری نیز می تواند مشاهده شود. سرطان کلیه اغلب در ریه ها، استخوان ها و مغز گسترش میابد و علائم آن به ترتیب میتواند سرفه و تنگی نفس، درد استخوانی و یا توهم و مشکل در حفظ تعادل باشد.

به هر صورت، اگر این علائم را تجربه کرده اید و نگران هستید که به سرطان کلیه مبتلا شده اید، حتما باید آزمایشاتی را در این خصوص انجام بدهید و تحت نظر یک پزشک معالج قرار بگیرید. بهترین روش برای درمان یک بیماری، تشخیص آن بیماری در مراحل اولیه ی آن است.

فراموش نکنید که پزشکان مشاور شرکت طب مد توریسم (TebMedTourism Co.) نیز آماده پاسخگویی به سوالات شما ( به صورت رایگان) در تمامی ساعات شبانه روز هستند.

برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله : عوامل و مراحل پیوند کلیه در ایران را مطالعه فرمایید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟