عمل جراحی تمپانوپلاستی یا عمل جراحی ترمیم پارگی پرده گوش

ترمیم پارگی پرده گوش

تعریف عمل جراحی ترمیم پارگی پرده گوش

تمپانوپلاستی یا عمل ترمیم پارگی پرده گوش یک عمل جراحی مخصوص برای ترمیم پرده گوش سوراخ شده و اتصال پرده گوش آسیب دیده  به استخوانچه های کوچک داخل مجرای گوش و پشت پرده گوش است. بحث و بررسی در خصوص پرده گوش موضوع بحث ماست و در ادامه در خصوص این عمل و اهداف آن اطلاعات مفیدی ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

دو دلیل اصلی برای سوراخ شدن و پارگی پرده گوش وجود دارد:

  • عفونت مزمن گوش
  • ضربه به گوش
ترمیم پارگی پرده گوش
ترمیم پارگی پرده گوش

پرده گوش 3 لایه مختلف دارد که شامل لایه بیرونی (از جنس کوتانئوس)، لایه میانی از جنس فیبروس) و لایه داخلی (از جنس غشای موکوس) می باشد. در شرایط نا مناسب، پارگی در لایه میانی گوش اتفاق می افتد. پارگی پرده گوش کوچک معمولا خودبخود ترمیم می شود اما پارگی های وسیع پرده گوش نیاز به عمل جراحی ترمیم پرده گوش دارد. همچنین عفونت های مزمن گوش یکی از دلایل پارگی پرده گوش است. هرچند وجود یک شیء داخل گوش، ضربه یا سیلی به گوش و نیز انفجار نزدیک به گوش از دلایل دیگر پارگی پرده گوش هستند.

ترمیم پارگی پرده گوش
ترمیم پارگی پرده گوش

امروزه تمپانوپلاستی یا عمل جراحی ترمیم پرده گوش یک عمل شایع می باشد. اما عمل جراحی ترمیم پارگی پرده گوش تا چه میزانی می تواند در بازیابی شنوایی فرد موثر و مفید باشد؟

عمل جراحی ترمیم پارگی پرده گوش شانس موفقیت 85 تا 90% دارد، البته میزان موفقیت تا حدود زیادی به وسعت پارگی پرده گوش دارد. همچنین در برخی بیماران، هدف از عمل جراحی ترمیم پارگی گوش، بازیابی قدرت شنوایی در حد قابل قبول و نه کامل است.

تشخیص و آمادگی قبل از تمپانوپلاستی یا عمل جراحی ترمیم پارگی پرده گوش:

  • معاینه میکروسکوپی دقیق
  • شنوایی سنجی برای سنجش شدت و نوع افت شنوایی
  • سابقه قبلی افت شنوایی
  • تست سرگیجه یا ضعف عضلانی
  • آزمایشات خونی و ادراری

در برخی بیمارانی که از پارگی در حاشیه پرده گوش رنج می برند، ممکن است تست فیستولا نیز ضروری باشد.

انواع مختلف روش های تمپانوپلاستی یا عمل جراحی ترمیم پارگی پرده گوش، روش های آماده سازی مختلفی پیش از جراحی دارند. تست شنوایی می تواند هرگونه اختلال شنوایی را شناسایی کند. شما در حین عمل جراحی ترمیم پارگی پرده گوش، هیچ دردی را احساس نخواهید کرد زیرا این عمل معمولا با بی هوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می گیرد.

ترمیم پارگی پرده گوش
ترمیم پارگی پرده گوش

اقدامات قبل و بعد از عمل جراحی ترمیم پارگی پرده گوش:

معمولا در حدود 2 تا 3 ساعت بعد از عمل، شما می توانید به منزل برگردید. ضروری است که آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشکتان را به درستی مصرف کنید. باید بعد از عمل، از گوشتان در برابر ورود آب محافظت کنید. اگر واکنش های آلرژیک یا سرما خوردگی داشتید، باید سریعا با پزشکتان در خصوص لزوم مصرف داروهای آنتی بیوتیکی یا ضد حساسیتی مشورت کنید.

پک یا پانسمان گوش بعد از گذشت 10 روز از عمل، زیر میکروسکوپ پزشکی از گوش شما خارج می شود و طی این مدت، ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد درد و مسکن داشته باشید.

عوارض احتمالی عمل جراحی  ترمیم پارگی پرده گوش می تواند شامل رد پیوند یا گرافت ایجاد شده بر روی پرده گوش و در نتیجه پارگی مکرر پرده گوش باشد. همچنین سایر عوارض شامل باریک شدن یا تنگی مجرای گوش، اتصال یا چسبندگی در لایه میانی پرده گوش، فیستول اطراف لنف گوش و نیز از دست رفتن شنوایی باشد. سایر عوارض شامل جابجایی، بیرون زدگی یا آسیب پروتز گوش باشد. آسیب به عصب فاسیال یا عصب صورت نیز از جمله عوارض احتمالی می تواند باشد.

صدای اضافی در گوش و سرگیجه از سایر عوارض بعد از عمل می باشند، البته این عوارض موقتی و گذرا بوده و با گذشت زمان و ترمیم کامل پرده گوش رفع می شوند.

ترمیم پارگی پرده گوش
ترمیم پارگی پرده گوش

برخی بیماران نگران این مسئله هستند که آیا وزوز گوش و صدای اضافی در گوش دائمی هستند؟

پاسخ این است که این عوارش نادر بوده و تا حدودی به مهارت جراح نیز مربوط می شود.

بلافاصله بعد از عمل ممکن است شما احساس عدم تعادل یا سرگیجه داشته باشید. نباید نگران شوید. زیرا این مسئله تا حداکثر 1 هفته بعد از عمل ممکن است وجود داشته باشد و بعد از آن به طور کامل رفع می شود. احتمال از دست رفتن دائمی شنوایی بعد از عمل جراحی ترمیم پارگی پرده گوش بسیار نادر است.

طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟