کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP در ایران

ERCP کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک

کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP چیست؟

کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP یک روش تشخیصی – درمانی برای مشکلات کبد، مجاری صفراوی، کیسه صفرا و پانکراس است. این روش ترکیب اطلاعات اخذ شده با رادیوگرافی با اشعه X و یک آندوسکوپ می باشد. پزشک از طریق دهان و حلق، لوله اسکوپ را به سمت معده و ابتدای روده باریک هدایت می کند. البته پزشک درمانگر می تواند در طول این مسیر سایر ارگان ها را نیز از نظر مشکلات احتمالی مشاهده و بررسی کند. سپس یک لوله را از داخل اسکوپ رد می کند و یک ماده حاجب تزریق می کند. این ماده حاجب باعث می شود ارگان ها با اشعه X بطور جداگانه و دقیق قابل رویت باشند.

ERCP کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک
ERCP کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک

عوارض و خطرات احتمالی کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP چیست؟

ممکن است شما بخواهید از پزشکتان درخصوص میزان اشعه استفاده شده در این روش سوال کنید. همچنین توصیه می شود درخصوص خطرات احتمالی ناشی از این روش پرسش کنید. با این روش تشخیصی – درمانی، همه تست های اشعه X را می توان برای بررسی اختلالات احتمالی ارگان های داخل بدن انجام داد. عوارض ناشی از اشعه x بر بدن به تعداد دفعات تماس با این اشعه در طول عمر بستگی دارد. درصورت احتمال باردار بودن، حتما به پزشکتان اطلاع دهید زیرا تماس با اشعه X در بارداری می تواند سبب ایجاد مشکلات و اختلالات غیرمنتظره در نوزاد گردد. درصورت حساسیت های دارویی حتما به پزشک اطلاع دهید. برخی مشکلات و عوارض این ارگان های بررسی شده را با استفاده از این روش می توان درمان کرد.

در حین کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP چه اتفاقاتی می افتد؟

کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP  در یک کلینیک ویژه یا بیمارستان انجام می شود. اقدامات صورت گرفته بر حسب شرایط شما می تواند متغیر باشد. نگران نباشید زیرا شما هیچ دردی را حین کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP  احساس نخواهید کرد. اگر درخصوص کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP  سوال یا نگرانی دارید، از پزشکتان بخواهید اطلاعات بیشتری در خصوص این روش و نتایج آن به شما ارائه دهد. شانس موفقیت روش تشخیصی – درمانی کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP  بالا می باشد و همیشه اطلاعات و منافع خیلی خوبی از این روش حاصل می شود و به همین دلیل یک روش پرکاربرد می باشد. هرچند در گذشته، برخی بیماران از خطرات و عوارض این روش شکایت داشتند و اظهار می کردند که درمان سخت تر و بدتر از تحمل بیماری است، اما امروزه با پیشرفت دانش پزشکی، این روش بسیار کم عارضه تر و کم خطر تر شده است.

ERCP کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک
ERCP کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک

بعد از کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP  چه اتفاقاتی می افتد؟

بعد از کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP ، از شما خواسته می شود که مدتی در اتاق ریکاوری بمانید. وقتی تنفس، ضربان قلب و فشار خون شما پایدار شد و شما آمادگی داشتید، از بیمارستان مرخص می شوید یا به اتاق بخش منتقل می شوید. اگر عمل به خوبی انجام گرفته باشد، ممکن است در همان روز از بیمارستان مرخص شوید، بنابراین از همراهتان بخواهید تا شما را به منزل برساند. بعد از عمل، معمولا خوردن و آشامیدن تا چند روز با محدودیت انجام خواهد گرفت.

بعد از این روش تشخیصی- درمانی، احتمالا تا 2 الی 3 روز اندکی گلودرد یا اختلال در بلع داشته باشید. در اغلب موارد، بعد از کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP  ، دوز معینی از آنتی بیوتیک برای پیشگیری از پانکراتیت یا اتهاب و عفونت پانکراس تجویز می شود. معمولا بعد از چند روز می توانید رژیم غذایی و فعالیت های روزمره خود را شروع کنید، مگراینکه در موارد خاصی پزشکتان از شما بخواهد که به دلایلی این کار را به تاخیر بیندازید.

ERCP کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک
ERCP کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک

درصورتی که علائم زیر را داشتید، حتما به پزشکتان اطلاع دهید:

  • تب و لرز
  • قرمزی پوست
  • تهوع شدید
  • استفراغ
  • اختلال بلع پایدار
  • درد گلویی که بتدریج بدتر و شدیدتر می شود
  • خونریزی
  • ترشحات از محل عمل
  • درد شکم
  • دفع مدفوع سیاه یا خونی

بعد از کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپیک یا ERCP ، بسته به شرایط خاص شما، ممکن است پزشک روش ها و توصیه های دیگری به شما داشته باشد.

طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟