کویر و بیابان های ایران

کلوت 3 e1602327238632

بهترین و معروف ترین کویرهای ایران

شاید برای بسیاری از شما جالب باشد تا با بهترین و معروف ترین کویرهای ایران آشنا شوید و بدانید هر یک در کدام گوشه از سرزمین پهناورمان ایران قرار گرفته اند؟ یا اینکه علاقه‌مند باشید از کویرهای بزرگ ایران اطلاعاتی به دست بیاورید و بدانید بهترین کویر برای مسافرت در ایران کجاست؟ به همین جهت امروز در عصر طب بین الملل سراغ بهترین و معروف ترین کویرها و بیابان های ایران می رویم تا در مروری سریع با ویژگی ها، امکانات و تفریحاتی که در آنها وجود دارد بیشتر آشنا شویم.

 

 

دشت لوت

دشت لوت نام دشتی بیابانی با وسعت حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر در جنوب شرقی ایران است که ۱۰ درصد از وسعت کشورمان را شامل می شود. این دشت بخشی‌هایی از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را در بر گرفته و عنوان بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است.

دشت لوت از جمله مناطق فراگرم و خشک جهان می دانند و هسته آن در سال های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ گرم‌ترین نقطه بر سطح کره زمین بوده و دانشمندان رنگ تیره و خشکی سطح آن را علت این دمای بالا دانسته اند.

این کویر منطقه ای شگفت انگیز است و چنین جاذبه های حیرت انگیزی را می توان در آن دید: بزرگترین شهر کلوخی جهان، مرتفع‌ترین هرم های ماسه‌ای دنیا با حداکثر ارتفاع ۴۸۰ متر، ۴۰ مخروط آتشفشان کواترنر، پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه، دشت‌ هایی از گدازه های بازالتی چاله چاله، پهنه‌های شنی مواج، بزرگ‌ترین تپه‌های شنی پوشیده از گیاه جهان، پهنه هایی به شکل چندضلعی‌های متعدد و …

 

 

کویر مرنجاب اصفهان

جاده را که به آخر رساندید به کاروانسرای شاه عباسی می رسید که به نوعی مروارید این کویر زیبا هم هست و زمانی استراحتگاه تاجرانی بوده که از طریق جاده ابریشم، به سرزمین های دور می رفتند؛ کاروانسرایی با برج و باروهای بسیار بلند که اطرافش با شن های طلایی رنگ کویر احاطه شده است و امروز در قالب یک اقامتگاه سنتی از مسافران میزبانی می کند. هر چه از کاروانسرا دورتر شوید بیشتر خود را غرق این دریای بی پایان شنی می بینید که در برخی جاهایش مملو از درختان تاغ است، آن قدر انبوه که به آن ها جنگل های تاغ هم می گویند. اگر کمی به تپه های شنی دقت کنید شاید رد پای حیوانات کویری مثل گربه های و روباه های شنی را هم ببنید که لحظه ای برای شکار از مکان امن خود بیرون آمده اند.

شاید بتوان این کویر را قلب کویر های ایران نامید چرا که در مرکزی ترین قسمت بیابان های ایران قرار گرفته است و البته به خاطر نزدیکی به پایتخت و ویژگی های مناسب جغرافیایی، داشتن فضایی امن و اعتدال نسبی آب و هوایی فضایی مناسب برای توسعه گردشگری و سرمایه گذاری های بلند مدت است.

در مجموع باید گفت که زیبایی های این کویر تمام نشدنی است؛ تپه‌های شنی بلند، دریاچه نمک بی نظیر و جزیره سرگردانی که در وسط دریاچه قرار دارد همه و همه به زیبایی های این کویر می افزاید.

 

 

کویر مصر اصفهان

با فاصله گرفتن از روستا دیگر خانه ای به چشم نمی خورد و صدای مردمان نیز به گوش نمی رسد. دیگر تنها چیزی که وجود دارد پهنه ای به رنگ خاک است که سراسرش را شن های روان پوشانده اند؛ شن هایی سبک که سوار بر باد به این سو و آن سو می روند و گویی بر تن کویر نقش می زنند. آن ها بر روی هم انباشته می شوند و تپه ای ایجاد می کنند تا بتوانی به بالای آن بروی و عظمت کویر را از نمایی دیگر به تماشا بنشینی. بی حساب و کتاب نیست که نام این جلوه شگفت انگیز طبیعت را دریای شنی کویر مصر گذاشته اند…

گاه گیاهانی دیده می شوند که با قدرت در برابر ناملایمات ایستاده و از همین خاک بی حاصل سربرآورده اند. همین گیاهان هم چهره ای تازه را به این گستره خاکی هدیه می دهند.

یک رنگی و سکوت بهترین دلیل برای رفتن به میانه این کویر است که بسیاری را به سوی خود می کشاند اما نمی توان از تفریحات آن نیز چشم پوشی کرد. در کویر مصر می توانید تجربه هایی تازه از هیجان را برای خود خلق کنید و خاطره ای خوش بیافرینید.

 

 

کلوت شهداد کرمان

اگر از شهر شهداد به سمت شهرستان نهبندان به راه بیفتید، پس از مدتی چشم تان به تابلویی می خورد که شما را به سمت کلوت های شهداد راهنمایی می کند و شما را به بازدید از جاذبه ای در بیابان لوت می خواند. شاید در نگاه اول این سوال در ذهن تان شکل بگیرد:

کلوت یعنی چه؟

کلوت به برجستگی هایی گفته می شود که بین شیارهای U شکل ایجاد شده اند. راس این برجستگی ها صاف به نظر می رسد؛ اما طرفِ رو به باد آن ها به صورت پرشیب و طرف دیگر آن ها به صورت کم شیب شکل گرفته است. این اشکال معمولا در رسوبات قدیمی و نرم دریاچه ها ایجاد می شوند و به شکل تپه‌های فرسایشی رخ می نمایند. کارشناسان بر این باورند که کلوت از دو واژه «کل» به معنای «آبادی» و «لوت» اسم همین منطقه یعنی دشت لوت، تشکیل شده است.

حالا که با کلوت آشنا شدید باید بگوییم که کلوت های شهداد در گستره ای 11 هزار کیلومترمربعی شکل گرفته اند و برخی این منطقه را شهر افسانه ای کلوت ها می نامند. این عارضه طبیعی حدود 20 هزار سال قبل در اثر فرسایش آبی و بادى، ایجاد شده است. زمین شناسان این منطقه را یکی از قطب های گرمایی زمین می دانند و ساکنان اروپای سبز برای دیدن آن به ایران می آیند. آن قدر طرفداران سفر به این منطقه زیاد شده اند که یک کمپ کویری هم در حوالی کلوت ها احداث شده است تا گردشگران به امکانات مناسب دسترسی داشته باشند.

کلوت‌ های شهداد از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش، پدیده ای بی نظیر در دنیا به شمار می روند و هنوز اصول و خواص پیدایش آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد. این کلوت ها که از شمال به جنوب کشیده شده اند، حدود ۱۴۵ کیلومتر طول دارند و  عرض شان از غرب به شرق به ۷۰ کیلومتر می رسد.

این سازه های طبیعی در موازات تل ماسه‌های بزرگ شرق دشت لوت واقع شده اند؛ دشتی که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می خورد. در نزدیکی کلوت‎های شهداد و در دل دشت لوت، تمدنی با قدمت بیش از 6 هزار سال کشف شده است. کارشناسان آثار بسیاری از جمله سفال، مجسمه و زیوآلات و قدیمی ‎ترین درفش جهان با نام «درفش شهداد» را از همین منطقه به دست آورده اند. این منطقه هم از نظر طبیعی پدیده ای منحصر به فرد است و هم از نظر تاریخی اهمیت فراوانی دارد.

 

 

کویر ریگ جن

ریگ جن، نام کویری شگفت انگیز، اسرار آمیز و کمی ترسناک در ایران است که سومين ریگ زار بزرگ ایران محسوب می شود و در جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد. این کویر با وسعتی در حدود ۴۵۲۶ کیلومتر مربع در جنوب غربی دشت کویر قرار گرفته و از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است. البته هنوز توافقی بر سر وسعت این کویر وجود ندارد. برخی می گویند که ریگ جن آنقدر وسیع است که می توان مساحت آن را برابر با بیش از ۳۰ کلان شهر همچون تهران در نظر گرفت اما این تخمین آن قدرها هم نزدیک به واقعیت به نظر نمی رسد چرا که شهری مانند تهران حدود ۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

اتفاقات بی‌پاسخ و توجیه نشده بسیاری در این منطقه روی داده و بر سر زبان ها افتاده است؛ محلی ها این منطقه را محل قتل و دفن موجوات زنده می دانند و با ترس خاصی از آن سخن می گویند. باتلاق‌های سهمگین این کویر می تواند مرگ را برای هر موجود زنده‌ای به ارمغان آورد. خطرناک ترین اتفاقی که می تواند گردشگران کم تجربه را در این منطقه غافلگیر کند، فرو رفتن در گل و لجن باتلاق های ریگ جن است که سرانجامی جز مرگ در پی نخواهد داشت.

در این کویر چیزی به جز نمک، ماسه، باتلاق و شن زار به چشم نمی آید و خبری از حتی قطره ای آب شیرین نیست. یک دشت فرسایش یافته زیربنای ریگ جن را تشکیل می دهد و تپه های ماسه ای برخان (۱) و تپه های ماسه ای هرمی (۲) در سراسر آن پراکنده اند. در جای جای این کویر رسوبات نمکی فراوانی دیده می شود که از دامنه های فرسایش یافته البرز نشات گرفته اند. ریگ جن از شمال با کوه گوگردی، از جنوب با کوه ملاهادی و از شرق با جاده دامغان به جندق محدود شده و در قسمت شمالی آن نیز بقایایی از یک مسیل پهناور قرار دارد که آب حاصل از بارش های نادر فصلی را از ارتفاعات کوه گوگردی به سوی قلب ریگ جن هدایت می کند.

 

 

کویر ریگ زرین یزد

کویر ریگ زرین در استان یزد و در میان روستاهای بیاضه، روستای ساغند و کویر بافق قرار گرفته است. این کویر برای ریگزارهای بلند خود که از دور به مانند کوه به نظر می رسند، شهرت پیدا کرده است. قدم زدن روی شن های روان، صعود به بالای ریگزارها، تماشای آسمان پرستاره کویر و … از جمله کارهایی ست که در این کویر می توان انجام داد. اما قسمت هیجان انگیز ماجرا در این کویر، خدماتی ست که کمپ کویری ریگ زرین اردکان ارایه می دهد؛ امکانات و خدماتی که شامل اجرای موسیقی زنده، سالن سینما، رصد ستارگان، سافاری، موتورسواری، شتر سواری، سایت تخصصی پرواز، آشپزخانه برای تهیه پیتزا و … می شود و اقامت در اینجا را هیجان انگیزتر می کند.

 

 

کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال در نزدیکی شهر بافق استان یزد قرار دارد و یکی از کویرهای بکر و تماشایی ایران محسوب می شود. نام خاص این کویر برگرفته از گربه ای وحشی به همین نام است که در این حوالی زندگی می کند. همچنین به دلیل وجود کمپ کویری کاراکال مجتمع شهید برزگری، امکانات عالی برای گردش و گشت و گذار در این کویر وجود دارد. شترسواری، موتور چهارچرخ، سافاری، اجرای موسیقی زنده، سرسره آبی، رصد آسمان شب و … از جمله خدمات و امکانات این مجتمع است. در کنار اینها می توانید از چادرها و کومه های این کمپ برای شب مانی استفاده و زیبایی کویر را هر چه بیشتر لمس کنید.

 

 

کویر دروازه قرآن

کویر دروازه قرآن یزد یکی دیگر از کویرهای منحصر به فرد استان یزد است که در نزدیکی شهر واقع شده و جاذبه ای متفاوت را در خود جای داده است. اینجا شما در زمان گردش در کویر با منظره ای جذاب از دریاچه ای در میان شن ها و رمل ها روبرو می شوید که از پساب تصفیه فاضلاب شهر یزد درست شده اند و به نام حوض جعفر در میان مردم شناخته می شود. علاوه بر این چندین کمپ کویری نیز در این منطقه وجود دارد که به گردشگران و علاقه مندان به کویر خدمات رسانی می کنند؛ اما در میان آنها دو کمپ سندباد و هفت سنگ مشهورترند و امکانات عالی برای تفریح و خوشگذرانی مسافران فراهم کرده اند. از جمله این امکانات می توان به شترسواری، پرواز با کایت باگی، اسکی روی شن، پرواز با پاراگلایدر، زیپ لاین، رستوران شیشه ای، موسیقی زنده، موتور چهارچرخ و موارد دیگر اشاره کرد.

 

 

ساحل درک

شاید برای تان عجیب باشد ببینید که نام ساحل دریای درک در لیست معروف ترین و بهترین کویرهای ایران قرار گرفته است؛ اما از آنجایی که در این ساحل دریا و کویر به هم می پیوندند و منظره ای فوق العاده جذاب و رویایی به وجود می آورند تصمیم گرفتیم تا نام اینجا را نیز در لیست مان قرار دهیم. در ساحل درک که درنزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است شما می توانید چشم انداز زیبایی از همنشینی دریا، ساحل، رمل های شنی کویری و نخل های سر به فلک کشیده را در کنار هم تماشا کنید. البته امکانات خاصی در این ساحل وجود ندارد اما دیدن یکی از زیباترین سواحل ایران در کرانه دریای عمان چیزی نیست که بخواهید آن را به دلیل کمبود امکانات کنار بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟