گلوکوم یا آب سیاه چیست؟

الزرق آب سیاه

تشخیص بیماری چشم، نوع درمان دارویی یا جراحی بیماری چشم، یکی از حساس ترین و دشوارترین اعمال پزشکی است که دانش و تجربه کافی در خصوص ساختار چشم به عنوان یکی از حیاتی ترین اعضاء بدن را می طلبد. یکی از این اعمال جراحی چشم، جراحی گلوکوم یا آب سیاه است. در این مقاله در خصوص این موضوع صحبت خواهد شد.

گلوکوم چیست؟

گلوکوم یا آب سیاه یک بیماری چشم می باشد که موجب فشار و آسیب  اعصاب بینایی می شود. گلوکوم یا آب سیاه ممکن است به دلایل ارثی یا سایر دلایل ایجاد شود. اعصاب اپتیک یا بینایی اطلاعات را از چشم به مغز می برد. بنابراین هرگونه آسیب به این اعصاب، منجر به از دست دادن بینایی می شود. تشخیص گلوکوم یا آب سیاه در زمان مناسب بسیار اهمیت دارد. گاهی مواقع تشخیص گلوکوم یا آب سیاه نسبتا ساده است. در موارد دشوار برای تشخیص، آسیب به اعصاب بینایی به شکل افزایش فشار داخل چشم  خود را نشان نمیدهد. به همین دلیل پزشکان گلوکوم را به عنوان یک گروه از بیماری های مشابه در چشم تعریف می کنند که شامل موارد و انواع مختلفی از اختلالات می باشد که میتواند تحت عنوان گلوکوم یا آب سیاه تعریف شود. اگر گلوکوم یا آب سیاه به موقع تشخیص و درمان نشود می تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی گردد.

آب سیاه

گلوکوم یا آب سیاه بیماری است که موجب آسیب به عصب بینایی یا اپتیک می گردد. این بیماری به مرور زمان بدتر می شود و به افزایش فشار داخل چشم مربوط است. افزایش فشار داخل چشم می تواند موجب آسیب به عصب بینایی شود و درصورت ادامه این آسیب، آب سیاه می تواند منجر به نابینایی دائمی شود.

آب سیاه می تواند بدون درمان درست، منجر به نابینایی شود. آب سیاه در بیشتر بیماران بدون علامت یا با درد مختصر بروز می کند؛ پس اگر نگران وضعیت چشم خود هستید، بهتر است قبل از پیشرفت بیماری، بطور منظم توسط یک چشم پزشک ویزیت شوید، بویژه اگر بالای 40 سال دارید. افراد با سابقه فامیلی آب سیاه باید هر 1 تا 2 سال تحت معاینه چشم پزشکی قرار گیرند. همچنین افراد با سابقه دیابت یا بیماری دیگر چشمی همانند افراد با سابقه ارثی آب سیاه در معرض ابتلا به آب سیاه هستند. بهتر است بطور منظم به چشم پزشکتان مراجعه کنید.

الزرق آب سیاه
الزرق آب سیاه

گلوکوم یا آب سیاه می تواند به دو گروه عمده تقسیم شود:

  • گلوکوم یا آب سیاه زاویه بسته: وضعیتی است که ساختمان عنبیه باریک می شود و مسیر تخلیه مایع چشم در داخل چشم ها بسته می شود.
  • گلوکوم یا آب سیاه زاویه باز: شایعترین نوع گلوکوم یا آب سیاه می باشد که حدود 70 تا 90 درصد بیماران را تشکیل می دهد. گلوکوم یا آب سیاه زاویه باز وضعیتی است که بخش ترابکولار چشم مسدود می شود و منجر به افزایش فشار داخل چشم می گردد.

گلوکوم یا آب سیاه چطور تشخیص داده می شود؟

آزمایش تشخیصی گلوکوم یا آب سیاه یک روش تشخیصی مستقیم و بدون درد است. این تست تشخیصی تونومتری نام دارد و طی آن، فشار داخل چشم برای بررسی علائم هشداری اندازه گیری می شود. چشم پزشک ممکن است برای بررسی دقیق تر، قدرت بینایی فرد یا سلامتی عصب بینایی را برای تشخیص دقیقتر ارزیابی کند.

آب سیاه
الزرق آب سیاه

چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به گلوکوم یا آب سیاه هستند؟

گلوکوم یا آب سیاه در افراد بالای 40 سال شایعتر است. در افراد با بیماری هایی نظیر نزدیک بینی یا دیابت احتمال رخداد گلوکوم یا آب سیاه بیشتر است. گلوکوم یااب سیاه با فشار نرمال چشم در افراد با بیماری های قلبی عروقی و نیز در افراد با فشار چشم پایین شایعتر است. یکی از راههای دوری از رخداد گلوکوم یا آب سیاه شدید، معاینات منظم چشم پزشکی بعد از 35 سال است.

علت ایجاد آب سیاه چیست؟

آب سیاه نتیجه آسیب پیشرونده عصب بینایی در اثر افزایش فشار مایع سگمان قدامی چشم می باشد. بطور مشخص، مایع چشمی از طریق یک مجرای مشبک در داخل کره ی چشم جریان پیدا می کند. اگر این کانال به هر دلیلی بسته شود، مایع در یک نقطه تجمع می یابد. دلیل اصلی این انسداد نا مشخص است اما پزشکان اعتقاد دارند عوامل ارثی (ژنتیکی) و نیز آسیب و ضربات چشمی می توانند از دلایل این انسداد باشند.

دلایل دیگر می تواند شامل آسیب شیمیایی به چشم ها، عفونت چشمی شدید، انسداد عروق داخل چشم، بیماری های التهابی و یا ندرتا عوارض جراحی قبلی کره چشم باشد. آب سیاه یا گلوکوم معمولا هر دو چشم را درگیر می کند، هرچند ممکن است در یک چشم شدیدتر باشد.

بهترین روش برای توضیح  گلوکوم یا آب سیاه، مقایسه کره چشم با یک توپ بادی می باشد. یک توپ فوتبال یا بسکتبال برای حفظ شکل و فرم خود، نیاز به فشار هوا دارد. مشابه یک توپ، کره چشم هم برای حفط حالت کره ای و حفظ عملکرد بینایی نیاز به فشاری معین در مایع چشم دارد. حال هر عاملی که درعملکرد ساختارهای داخلی چشم برای گردش طبیعی مایع داخل چشم اختلال ایجاد کند، منجر به افزایش خطرناک فشار داخل چشم می گردد. وقتی فشار داخل چشم بصورت خطرناک افزایش یابد، چشم نخواهد توانست با تخلیه مایع داخل چشم فشار را کاهش دهد. در نتیجه این فشار تا جایی افزایش می یابد که به عصب چشمی (عصب اپتیک) می رسد و به رشته های عصبی چشم آسیب دائمی و برگشت ناپذیر زده و به نابینایی دائمی منجر می گردد.

آب سیاه
آب سیاه

در گلوکوم یا آب سیاه، محل تخلیه چشم بسته شده و مایه چشم نمی تواند از داخل چشم خارج شود. بنابراین، به دلیل تولید مداوم این مایع، فشار داخل چشم افزایش می یابد. به عبارت ساده تر، گلوکوم به دلیل افزایش شدید فشار زجاجیه چشم یا مایع داخل چشم ایجاد می گردد.

دلیل اصلی این افزایش فشار به نوع بیماری گلوکوم یا آب سیاه شما مربوط می شود. از آنجایی که گلوکوم یا آب سیاه به مجموع بیماری های متفاوت کره چشم اطلاق می شود که موجب افزایش فشار داخل چشم می شوند، دلایل این افزایش فشار کره چشم هم متفاوت هستند.

علت دقیق ایجاد آب سیاه یا گلوکوم برای پزشکان و دانشمندان مشخص نیست. دلیل عمده رخداد گلوکوم اختلال و انسداد در جریان تخلیه آب داخل چشم می باشد. این انسداد مانع تخلیه آب داخل چشم شده و به چشم آسیب می زند. این آسیب چشم در اثر عدم تخلیه مایع چشم و در نتیجه افزایش فشار داخل چشم و فشار براعصاب بینایی رخ می دهد. به دلیل ساختار شکننده عروق خونی و اعصاب داخل چشم، این فشار می تواند موجب آسیب آنها و در نتیجه از بین رفتن بینایی گردد.

بنابراین معاینه منظم چشم ها می تواند بهترین راه ارزیابی وضعیت چشم و پیشگیری از گلوکوم و درمان در مراحل اولیه باشد.

درمان آب سیاه یا گلوکوم چیست؟

گوکوم به دلیل تجمع بیش از حد مایع در کره چشم رخ می دهد. این مایع مسئول تغذیه و حفظ سلامتی چشم می باشد. بعد از تخلیه و گردش مایع در کره چشم، این مایع سیاه از طریق مجاری خارج سلولی در جلوی چشم  و نیزاز گوشه چشم تخلیه می شود.

قطره های چشمی و سایر داروها می تواند در درمان گلوکوم موثر باشد. استفاده منظم از داروها و معاینات منظم دوره ای می تواند تا حدود زیادی در درمان گلوکوم کاربرد داشته باشد. هرچند در موارد شدید بیماری، ممکن است جراحی گلوکوم تنها راه درمانی باشد.

درمان آب سیاه می تواند درمان دارویی، درمان لیزری و یا درمان با جراحی میکروسکوپی باشد.

الزرق آب سیاه
الزرق آب سیاه
آب سیاه
  • درمان گلوکوم با قطره های چشمی

قطره های چشمی می توانند با کاهش ترشح اشک ونیز بهبود تخلیه اشک چشم، فشار داخل چشمی را کاهش دهند. عوارض این قطره های چشمی ممکن است شامل آلرژی، قرمزی چشم، خارش چشم و تحریک و تیرگی چشم باشد. برخی داروهای درمان گلوکوم ممکن است پاره ای عوارض قلبی یا ریوی نیز داشته باشند. مطمئن شوید که داروهایی که مصرف می کنید و نیز داروهایی که به آن حساسیت دارید را به پزشکتان اعلام کرده اید.

  • درمان آب سیاه با لیزر:

درمان لیزری به تخلیه مایع از داخل چشم کمک می کند. این روش درمان می تواند در هر مرحله ای از تشخیص آب سیاه استفاده شود، هرچند معمولا قدم بعدی در صورت عدم پاسخ به درمان دارویی می باشد. در بیشتر بیماران، بهتر است بیمار بعد از درمان لیزری، درمان دارویی را نیز ادامه دهد.

آب سیاه
الزرق آب سیاه
  • درمان آب سیاه با جراحی میکروسکوپی

هدف از جراحی گلوکوم، تعبیه یک خروجی جدید برای تخلیه مناسب مایع اضافی تولید شده توسط چشم می باشد. اگرچه چشم پزشک ممکن است در هر زمانی توصیه به جراحی گلوکوم داشته باشد، اما اغلب درمان جراحی در صورت عدم پاسخ به تجویز داروهای کاهش فشار چشم یا درمان با لیزرتوصیه خواهد شد. به هر حال تنها کسی که زمان و نوع عمل جراحی گلوکوم  را بر اساس شرایط بیماری شما می تواند تعیین کند، چشم پزشک شما خواهد بود.

جراحی ممکن است در بیمارستان یا کلینیک انجام شود. قبل از جراحی آب سیاه، داروهای آرامبخش برای تسکین درد بیمار تجویز می شود؛ همچنین چشم ها با داروهای موضعی بی حس می گردد. جراح چشم پزشک بخش کوچکی از اسکلرا یا صلبیه را جدا کرده و یک کانال کوچک برای خروج مایع چشمی ایجاد می کند. سپس، قسمتی از بخش سفید صلبیه چشم که خارج شده، توسط یک لایه نازک و شفاف از ملتحمه جایگزین می گردد.

در جراحی آب سیاه، قبل از شروع عمل، داروهای آرامبخش تجویز می شود. سپس چشم بیمار توسط قطره های بی حسی موضعی قوی بی حس می گردد. در این مرحله، چشم پزشک یک تکه کوچک از صلبیه یا اسکلرا (خارجی ترین لایه کره چشم) را جدا می کند تا بتواند کانال کوچکی برای تخلیه مایع چشم فراهم آورد. سپس بخش سفید جدا شده از صلبیه چشم توسط یک لایه نازک و شفاف از ملتحمه جایگزین می شود. مایع داخل چشم بوسیله کانال ایجاد شده جدید و از زیر لایه ملتحمه که آن را می پوشاند خارج می شود.

بعد از جراحی آب سیاه، تا چند هفته قطره های موضعی آنتی بیوتیک و ضد التهابی تجویز می گردد تا از عفونت و تورم بعد از عمل این بیماری چشم پیشگیری گردد.

آب سیاه

باید به این نکته توجه داشت که این قطره های جدید، متفاوت از قطره های تجویز شده قبل از عمل برای درمان گلوکوم می باشند. بیمار باید در چند هفته اول بعد از عمل جراحی، بطور منظم توسط چشم پزشک معاینه و ارزیابی گردد.

آب سیاه

چطور می شود از گلوکوم پیشگیری کرد؟

بهترین راه پیشگیری از آب سیاه یا گلوکوم، رعایت مراقبت های مربوط به چشم و داشتن الگوی زندگی مناسب است. هرچند دستورالعمل خاصی برای پیشگیری از گلوکوم یا آب سیاه وجود ندارد، اما اصلاح الگوی زندگی و مراقبت های مناسب چشم تاثیر خوبی در پیشگیری از گلوکوم یا آب سیاه دارد. گلوکوم بیماری مرموزی می باشد و اغلب بیماران وقتی متوجه بیماری شان می شوند که بیماری ریشه دوانده و آسیب به اعصاب بینایی ایجاد شده است. بنابراین معاینات منظم چشم پزشکی بهترین راه پیشگیری از بیماری شدید و تشخیص و درمان زودرس گلوکوم یا آب سیاه می باشد.

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم
طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟