PGD و PGS چه تفاوتی با هم دارند؟

PGD-و-PGS-چه-تفاوتی-با-هم-دارند؟01

اگر در فکر انجام IVF هستید، از پزشکتان بپرسید آیا لازم است تست PGD را بدهید؟برای فهمیدن تفاوت PGD و PGS، ابتدا باید بدانیم خود PGD و PGS چیست و چه کارکردی دارند.به طور خلاصه، آزمایش PGS یک آزمایش ژنتیکی روی جنینی است که از طریق IVF متولد شده. هدف این آزمایش تشخیص سلامت جنین و کمک به شما برای داشتن یک کودک سالم است.همراه باشید تا بیشتر درباره این آزمایش‌ها بدانید.

butterfly

PGD چیست؟

PGD مخفف Preimplantation genetic diagnosis (تشخیص ژنتیکی قبل از کاشت) است. PGD یک تکنولوژی کمک باروری است که در پروسه IVF برای بالا بردن احتمال بارداری و زایمان موفق استفاده می‌شود.PGD تستی ژنتیکی روی سلول‌های گرفته شده از جنین است که کمک می‌کند بهترین جنین برای بارداری انتخاب شود و از انتقال بیماری ژنتیکی زوجی که حامل ژن هستند جلوگیری شود.

PGD انواع مختلفی دارد که هرکدام برای یک اختلال به کار می رود. مثل PGT-A, PGT-M, PGT-SR  انجام PGD به همه توصیه می‌شود اما بیشتر از همه برای کسانی لازم و مفید است که ریسک کروموزوم غیرعادی و یا بیماری خاص ژنتیکی دارند.از جمله زنانی که سقط‌های مکرر داشته‌اند یا در بارداری قبلی، نوزاد دارای کروموزوم غیرعادی بوده است.زنان بالای 38 سال و مردانی که اسپرم غیرعادی دارند احتمال بیشتری دارد جنین با مشکلات کروموزومی تولید کنند.به علاوه اگر شخصی بازآرایی ساختار کروموزوم ها را انجام دهد، PGD می تواند تشخیص دهد که کدام جنین دارای مقدار طبیعی ماده کروموزومی است.

PGD چیست؟ PGD مخفف Preimplantation genetic diagnosis (تشخیص ژنتیکی قبل از کاشت) است. PGD یک تکنولوژی کمک باروری است که در پروسه IVF برای بالا بردن احتمال بارداری و زایمان موفق استفاده می‌شود. PGD تستی ژنتیکی روی سلول‌های گرفته شده از جنین است که کمک می‌کند بهترین جنین برای بارداری انتخاب شود و از انتقال بیماری ژنتیکی زوجی که حامل ژن هستند جلوگیری شود. PGD انواع مختلفی دارد که هرکدام برای یک اختلال به کار می رود. مثل PGT-A, PGT-M, PGT-SR انجام PGD به همه توصیه می‌شود اما بیشتر از همه برای کسانی لازم و مفید است که ریسک کروموزوم غیرعادی و یا بیماری خاص ژنتیکی دارند. از جمله زنانی که سقط‌های مکرر داشته‌اند یا در بارداری قبلی، نوزاد دارای کروموزوم غیرعادی بوده است. زنان بالای 38 سال و مردانی که اسپرم غیرعادی دارند احتمال بیشتری دارد جنین با مشکلات کروموزومی تولید کنند. به علاوه اگر شخصی بازآرایی ساختار کروموزوم ها را انجام دهد، PGD می تواند تشخیص دهد که کدام جنین دارای مقدار طبیعی ماده کروموزومی است.

وقتی 25% یا 50% احتمال وجود بچه‌ای با اختلال ژنتیکی هست، PGD تشخیص می‌دهد کدام نطفه‌ها به آن اختلال دچارند و کدام نطفه‌ها نیستند. پس از این روش تشخیصی، برای اقدام به بارداری و انتقال به رحم از نطفه‌های سالم استفاده می‌شود

آیا PGD بی‌خطر است؟

PGD نوعی بیوپسی جنین است. ممکن است این موضوع نگرانی‌هایی درباره سلامت جنین حین و بعد از انجام PGD ایجاد کند. اما می‌توانید مطمئن باشید  PGDخطری برای جنین ایجاد نمی‌کند. داده‌های سال‌ها PGD    بر روی حیوانات و نیز هزاران نوزاد سالم به دنیا آمده نشان می‌دهد این آزمایش خطری خارج از ریسک‌های عادی برای جنین ندارد.

تحقیقات روی جنین‌های به دنیا آمده بعد از PGD، نشان داده اند که انجام این روش، تاثیر خاصی را روی رشد نورولوژیک کودک در سال‌های اولیه حیات ندارد.به علاوه در جنین‌هایی که تست PGD کروموزومی روی آنها انجام شده بود، بارداری‌های کمتری به سقط ناشی از مشکلات کروموزومی منجر شد. دلیلش ساده است، چون این مشکلات قبل از انتقال جنین به رحم تشخیص داده می‌شوند و جنین ناسالم منتقل نمی‌شود. برداشتن چند سلول تروفکتودم جنین اولیه برای آزمایش، قابلیت جنین برای رشد کامل حین بارداری را تغییر نداده است.

PGS چیست؟

PGS یک روش آزمایشگاهی است که به بررسی کروموزمی جنین پیش از انتقال به رحم می‌پردازد.کروموزم‌ها منبع خوبی برای بررسی قابلیت بارداری هستند. از طریق PGS قبل از کاشت جنین، مشکلات کروموزومی قابل تشخیص است و می‌توان از عواقب امر پیشگیری کرد.

PGD-و-PGS-چه-تفاوتی-با-هم-دارند؟03

اگر مشکلی در کار باشد، جنین منتقل نمی‌شود و بلافاصله یک درمان دیگر برای ناباروری آغاز می‌شود.اگر مشکلی به سقط منجر شود، نه تنها زوج از نظر عاطفی متضرر می‌شوند بلکه سقط پسرفتی جدی برای درمان‌های بعدی هم هست.همچنین به وسیله PGS می توان جنسیت جنین را قبل از انتقال تعیین کرد و روش اصلی تعیین جنسیت جنین محسوب می شود.

تفاوت PGD و PGS چیست؟

هم PGD و هم PGS آزمایشات سلامت جنین هستند. PGD آزمایش دقیق‌تری است که تنها به چک کردن کروموزوم بسنده نمی‌کند و یک بررسی کامل ژنتیکی قبل از انتقال جنین است.PGD اختلالات ژن مغلوب را نیز می تواند چک‌کند. ممکن است اختلالات ژن مغلوب مثل فیبروز کیستیک، در والدین نشانه و علامتی نداشته باشد اما می‌توانند ژن بیماری را منتقل کنند و موجب بیماری در فرزند گردد.

بیماری های مربوط به جنسیت در مورد کروموزوم X یا Y از طریق PGD قابل تشخیص است. در حقیقت، PGD آزمایشی برای شناسایی جنین‌هایی است که در معرض خطر بالای وراثت یک اختلال قرار دارند.PGD فقط برای بررسی سلامت و وضعیت ژنتیکی جنین نیست بلکه می‌تواند به تشخیص علل ناباروری هم کمک کند. اگر بارها سقط داشتید، PGD در تشخیص علت و جلوگیری از تکرار آن سودمند است.برای فراهم کردن نتایج ژنتیکی جنین، باید یک متخصص جنین شناسی از بلاستوسیست جنین نمونه برداری کند.

در کل، PGD و PGS تشخیص‌های پیش از تولد هستند. این تست‌ها می‌توانند قبل از انتقال جنینی که با IVF ایجاد شده، اطلاعات زیادی به والدین و پزشکان بدهند.امروزه PGD و PGS بخشی از پروسه عادی IVF هستند و هرکس اقدام به IVF می‌کند، معمولا آزمایشات هم روی جنین اش انجام می‌شود. هدف از IVF باردار شدن با جنین سالم است و این آزمایشات به رسیدن به هدف کمک می‌کنند. پس چرا که نه؟

در علوم پزشکی چندان نمی‌شود از قطعیت صد درصدی حرف زد. با این وجود بسیاری از مشکلات ژنتیکی را با PGD  و PGS می‌توان تشخیص داد. علاوه بر این می‌فهمید آیا جنین مورد آزمایش، پتانسیل یک بارداری سالم و تبدیل به نوزاد را دارد یا خیر.

کاربرد این آزمایش‌ها پیشگیری یا حذف مشکلات قطعی است و به همه توصیه می‌شوند. اما اگر شما یا همسرتان می‌دانید ریسک فاکتوری دارید که احتمال انتقال به جنین را دارد، ضروری است PGD و PGS را انجام دهید.سوالاتی که در این زمینه به ذهنتان می‌رسد، ممکن است مضطرب تان کند. هر سوالی دارید بی درنگ از پزشک بپرسید. اگر سوالاتی درباره خدمات درمان ناباروری یا آزمایش‌ها دارید، همین امروز یک جلسه انلاین با تبم پزشکی طب مد توریسم (TebMedTourism Co.) برای مشاوره تنظیم کنید.

برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله : همه چیز درباره رحم اجاره ای ( رحم جایگزین) در ایران را مطالعه فرمایید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟