مزایا و معایب روش رحم اجاره ای برای درمان ناباروری

مزایا و معایب روش رحم اجاره ای

مزایا و معایب روش رحم اجاره ای

یکی از جدیدترین و متداول ترین روش های درمان ناباروری، روش رحم اهدایی یا رحم اجاره ای است.

این روش توانسته است برای زوج های بسیاری که از درمان های طولانی مدت و بی نتیجه ی ناباروری خسته شده اند، امیدی تازه به ارمغان بیاورد.

این فرآیند می تواند به دو صورت اتفاق بیفتد: رحم اجاره ای سنتی (Traditional) و رحم اجاره ای بارداری (Gestational)

در مقاله ی کدام یک از روش های رحم اجاره ای رایج تر است؟ می توانید درباره ی تفاوت های این دو روش بیشتر مطالعه نمایید.

به طور خلاصه، در حالت دوم، برخلاف حالت اول که بین مادر جایگزین و جنین ارتباط بیولوژیکی وجود خواهد داشت، مادر جایگزین صرفا نقش حامل جنین را بازی می کند و کودک به لحاظ ژنتیکی 100% به والدین نابارور مرتبط می شود.

بنابراین این روش می تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. در جهانی که در آن زنان و مردان بسیاری بنا به دلایل مختلفی قابلیت باروری و فرزندآوری ندارند، این روش اجازه خواهد داد که آنان نیز فرصت تجربه ی پدر و مادر بودن را به دست آورند.

اما هر روشی، در کنار مزایای خود، قطعا معایب و پیچیدگی هایی را به همراه خواهد داشت.

بنابراین، قبل از هرگونه اقدامی، بهتر است که افراد با همه ی جنبه های مسئله رو به رو شوند و آگاهانه تصمیم بگیرند.

در این مقاله، قصد داریم به برخی از مزایا و معایب روش اجاره ای برای درمان ناباروری بپردازیم. با ما همراه باشید.

butterfly

مزایای روش رحم جایگزین یا رحم اجاره ای:

  1. راه حلی جدید و امیدبخش

برای بسیاری از والدین، به دلایل متعددی از قبیل سن، رحم جایگزین می تواند نه تنها یک راه حل، بلکه تنها راه حل برای داشتن فرزند باشد. در این روش، آنها این فرصت را به دست می آورند تا کودکی را از همان بدو تولد بزرگ کنند و احساس والد بودن را به طور کامل تجربه کنند.

  1. پیوند ژنتیکی

یکی از مهم ترین مزایای روش رحم جایگزین برخلاف سایر روش ها (از جمله فرزندخواندگی) این است که بین حداقل یکی از والدین نابارور یا هر دو والد با جنین، ارتباط ژنتیکی وجود خواهد داشت.

البته این روش به انواع مختلف می تواند اتفاق بیفتد:

  • لقاح اسپرم پدر اصلی و تخمک مادر اصلی
  • لقاح اسپرم پدر اصلی و تخمک اهدا کننده
  • لقاح اسپرم اهدا کننده و تخمک مادر اصلی

و …

که همانطور که مشخص است، ارتباط ژنتیکی مذکور می تواند به شیوه های مختلف حاصل شود.

  1. نرخ بالای شانس موفقیت

از سال 1986 که اولین حاملگی به روش رحم اجاره ای اتفاق افتاد، این روش پیشرفت بسیاری کرده و آزمون و خطاهای متعددی را از سر گذرانده است. پیشرفت فناوری های پزشکی از جمله IVF و حرفه ای تر شدن تیم های مشاوره ی پزشکی در یافتن مادرهای جایگزین مناسب، از دیگر دلایل نرخ بالای موفقیت این روش است.

از سوی دیگر، از آنجایی که یکی از شروط لازم برای مادر جایگزین بودن این است که فرد، سابقه ی یک بار حاملگی و فرزندآوری را داشته باشد، برخلاف سایر روش های درمان ناباروری، احتمال ناکامی در این فرآیند پایین خواهد آمد.

  1. حمایت و سازوکارهای قانونی مناسب

در بسیاری از کشورهای جهان، همچون ایران، سازوکارهای قانونی مناسبی برای حمایت از این روش درمان ناباروری به وجود آمده است. همچنین موانع و پیچیدگی های قانونی این روش در قیاس با روش “فرزندخواندگی” بسیار کمتر خواهد بود. با این حال، همچنان مهم است که برای پیگیری بهتر امور، با یک تیم مشاوره ی پزشکی حرفه ای مشورت کنید تا همه چیز به نحو احسن برای شما پیش برود.

مشاوران پزشکی شرکت طب مد توریسم (TebMedTourism Co) شما را در این مسیر از شروع تا پایان همراهی می کنند.

  1. مشمول بودن

این روش، به والدین نابارور این اجازه را خواهد داد تا در نقاط عطف متعددی از فرآیند بارداری، دخیل بشوند و در کنار مادر جایگزین قرار بگیرند. این مسئله، چه به لحاظ احساسی-روانی، چه پزشکی، مزایای بسیار و آرامش خاطر را برای آنان به همراه خواهد داشت.

از مزایای این روش گفتیم، اما دشواری ها و معایب آن چه خواهد بود؟ در ادامه به آنها می پردازیم.

مزایا و معایب روش رحم اجاره ای

معایب روش رحم جایگزین:

  1. هزینه و تعهدات مالی نسبتا بالا

این تصمیم، تصمیم ساده ای نیست و قرار است افراد بسیاری را درگیر خود کند. از والدین نابارور گرفته، تا مادر جایگزین، تیم پزشکی، کلینیک ناباروری و همچنین مراجع قانونی. بنابراین، بایستی آمادگی مالی مناسبی از سوی والدین مذکور وجود داشته باشد.

با این حال، روش هایی برای کاستن از هزینه های این روش وجود دارد که یکی از آنها، انجام و پیگیری آن در کشورهایی مانند ایران است. در حالیکه در کشوری مانند آمریکا، بودجه ای نزدیک به حداقل 150000 دلار برای این اقدام لازم است، در ایران، با وجود امکانات پزشکی پیشرفته، هزینه ها به طرز مشهودی کاهش خواهد یافت.

اگر کنجکاوید درباره ی هزینه ها اطلاعات بیشتری داشته باشید، می توانید همین الان با ما مشاوره ی رایگان انجام دهید.

  1. اعتماد و اطمینان

برخلاف بارداری به روش طبیعی، در این روش، والدین نابارور سلامت نوزاد خود را به فردی غریبه می سپارند. اگرچه فرآیندهای مشخصی پیش از انتخاب مادر جایگزین برای اطمینان از حسن انتخاب طی می شود، با این حال، والدین بایستی با این مسئله کنار بیایند که قرار است به انسانی دیگر اعتماد کرده تا در نهایت نوزاد خود را صحیح و سالم از او تحویل بگیرند.

البته در بسیاری موارد، با گذشت زمان ممکن است پیوند و دوستی عمیقی بین والدین نابارور و مادر جایگزین به وجود بیاید که خود می تواند تسهیل بخش فرآیند اعتماد و آرامش خاطر در آنان باشد.

  1. سازوکارهای قانونی متعدد

اگرچه حمایت های قانونی، نکته ی مثبت این مسئله است، با این حال گاهی این فرآیندها می تواند به شدت زمان گیر و فرسایشی شوند. همچنین در بسیاری از کشورها، مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و … این روش تنها زمانی قابل قبول است که به صورت “نوع دوستانه” و یا ” altruistic surrogacy” اتفاق بیفتد و بنابراین، با موانعی رو به رو خواهد بود.

  1. پیدا کردن یک تیم پزشکی حرفه ای

یکی از مهم ترین پیچیدگی های روش رحم جایگزین، یافتن یک تیم مشاوره ی پزشکی مناسب برای سپردن و طی کردن این مسیر به آنان است. چه والدین نابارور و چه مادر جایگزین، باید این اطمینان را به دست آورند که یک انتخاب درست و حرفه ای انجام داده اند تا نگرانی های آنان چه به لحاظ پزشکی چه قانونی به حداقل برسد.

بنابراین، با مروری بر مطالب گفته شده، مشخص است که تصمیم برای درمان ناباروری به روش رحم اجاره ای، تصمیمی سخت و حساس است و هر دو سمت ماجرا، بایستی با آگاهی کامل به مزایا  و معایب این روش آن را انتخاب نمایند.

اگر سوالات بیشتری برای شما پیش آمده و نیاز به راهنمایی های بیشتری دارید، یا تصمیم خود را گرفته اید و می خواهید بدانید گام بعدی چه خواهد بود، هیچ جای نگرانی نیست.

 مشاوران پزشکی شرکت طب مد توریسم (TebMedTourism ) آماده پاسخگویی به سوالات شما، به صورت رایگان و در هر ساعت از شبانه روز هستند.

برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله : همه چیز درباره رحم اجاره ای ( رحم جایگزین) در ایران را مطالعه فرمایید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟