میزان موفقیت IUI در مقایسه با IVF

میزان موفقیت IUI در مقایسه با IVF

زوجین معمولاً پس از عدم موفقیت در بارداری برای مدت طولانی به استفاده از فناوریهای کمک باروری مانند IVF رو می آورند. با این حال، روش های متفاوتی وجود دارند که همگی هدف مشترکی را دنبال می کنند، اما ممکن است برای انواع خاصی از بیماران مفید باشند و البته هزینه های متفاوتی نیز دارند. در این مقاله، ما قصد داریم تا میزان موفقیت IUI در مقایسه با IVF را بررسی کرده و در مورد میزان موفقیت آنها صحبت کنیم.

روش IUI چیست؟

تلقیح داخل رحمی یا به اختصار “IUI” نوعی درمان باروری است که بندرت تهاجمی بوده و تقریباً یک روش ساده است. در این روش، با کیفیت ترین نمونه اسپرم در مجاورت تخمک در رحم قرار می گیرد و این امر احتمال تلقیح را بیشتر می کند.

مصرف داروهای باروری تولید تخمک بالغ را افزایش داده و در نتیجه می تواند شانس باروری را بالا ببرد. پزشکان باروری از طریق سونوگرافی و آزمایش خون بر سلامت بیمار در حین مصرف دارو نظارت می کنند.

تلقیح داخل رحمی درمانی مناسب برای زوجهایی است که مشکلات باروری مردانه مانند کیفیت پایین اسپرم ها یا تعداد کم اسپرم های متحرک دارند. اگر تعداد کل اسپرم های متحرک کمتر از 5 میلیون باشد  احتمال بارداری با IUI کم است، زیرا تعداد کم اسپرم یا تحرک پایین اغلب به این معنی است که برخی از مشکلات مربوط به توانایی بیوشیمیایی و مولکولی وجود دارد. در این مورد، استفاده از لقاح آزمایشگاهی (IVF)  همراه با تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (ICSI) انتخاب بهتری است.

روش IUI چیست؟

روش IUI  می تواند برای موارد زیر موثر باشد:

  • ناباروری ناشی از مشکلات تخمک گذاری
  • ناباروری با عامل مردانه خفیف
  • مشکل اندومتریوز خفیف
  • ناباروری بدون دلیل

روش IUI نمی تواند برای موارد زیر موثر باشد:

  • انسداد لوله های فالوپ
  • ناباروری با عامل مردانه شدید
  • اندومتریوز شدید
  • اسکار شدید لگن

روش IUI چگونه انجام می شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، قبل از شروع روند خانم بیمار باید از داروها برای افزایش تعداد تخمک های خود در آن چرخه استفاده کند. کلینیک باروری بر سلامت او در این دوره نظارت می کند. این روش در روزهای تخمک گذاری بعدی بیمار انجام می شود.

نمونه اسپرم معمولاً باید در همان روز عمل از شریک مرد تهیه شود. سپس نمونه اسپرم شسته و تصفیه می شود تا سایر مواد شیمیایی که ممکن است مشکلی در لقاح ایجاد کنند از بین رفته و در نتیجه کیفیت مایع منی افزایش یابد. سپس اسپرم از طریق واژن با استفاده از یک کاتتر استریل به داخل حفره رحم تزریق می شود. روش IUI یک روش نسبتاً سریع و بدون درد مشابه پاپ اسمیر است.

میزان موفقیت روش IUI

میزان موفقیت IUI به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر موفقیت روش IUI را در بین همه بیماران در نظر بگیریم، میزان موفقیت بین 5 تا 15 درصد در هر چرخه خواهد بود. با این حال، میزان موفقیت گزارش شده در موارد مختلف می تواند متفاوت باشد. میزان موفقیت IUI در زنان بالای 40 سال حدود 1 تا 4 درصد است که میزان موفقیت قابل توجهی نیست. زنان بالای 40 سال اغلب روشIVF  را سریعتر از بیماران جوانتر امتحان می کنند.

میزان موفقیت IUI برای زنان مبتلا به اندومتریوز 6.5 درصد در هر چرخه و 15.3 برای کسانی که دارای ناباروری غیر قابل توضیح هستند می باشد. میزان بارداری با روش IUI بدون استفاده از دارو حدود 2 درصد است، در حالی که با استفاده از تزریق دارو و روش IUI  میزان موفقیت حدود 11درصد است. تکرار چرخه ها نیز عامل مهمی برای موفقیت روش IUI است. هرچه شما بیشتر تحت فرایند IUI قرار بگیرید، احتمال بارداری بیشتر می شود. بیشتر حاملگی های موفق IUI بعد از 3-4 بار اقدام صورت می گیرند.

butterfly

روش IVF چیست؟

لقاح آزمایشگاهی (IVF) رایج ترین روش فناوری کمک باروری است که به بسیاری از زوج ها برای بچه دار شدن کمک کرده است. در این فرایند، لقاح در شرایط آزمایشگاهی (در شیشه) اتفاق می افتد. جنین حاصله می تواند در رحم مادر بیولوژیکی یا مادرجایگزین کاشته شود.

در سال 1978، اولین نوزاد IVF با موفقیت در انگلستان متولد شد. روشIVF می تواند به زنانی که سن باروری خود را پشت سر گذاشته اند یا به سن یائسگی رسیده اند و یا کسانی که لوله های فالوپ ندارند کمک کرده تا باردار شده و صاحب فرزند شوند. فناوری IVF همچنین به لقاح در زوج هایی که دارای ناباروری با عامل مردانه هستند کمک می کند.

روش IVF چیست؟

روشIVF برای داوطلبانی که مشکلات زیر را تجربه می کنند گزینه مناسبی است:

  • اندومتریوز
  • مشکل در باردار شدن از طریق رابطه جنسی منظم
  • لوله های فالوپ مسدود شده یا از دست رفته
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • ناباروری با عامل مرد
  • التهاب شدید لگن
  • چرخه تخمک گذاری نامنظم
  • استفاده از تخمک اهدایی یا عدم توانایی در تولید تخمک
  • سابقه بیماری ژنتیکی و ضرورت کنترل ژنتیکی

روش IVF ممکن است برای زنانی که مشکلات زیر را دارند گزینه مناسبی نباشد:

  • تومورهای فیبروم
  • اختلال عملکرد تخمدان
  • سطوح غیرطبیعی هورمون ها
  • ناهنجاری های رحمی

روش IVF  چگونه انجام می شود؟

در این روش بیماران زن برای داشتن تخمک های بالغ در چرخه قاعدگی خود باید از تزریقات و انواع دیگر درمان ها استفاده کنند. بعد از اینکه تخمک ها به طور کامل بالغ شدند، در حالی که تحت بیهوشی خفیف هستید، پزشک مربوطه تخمک ها را از طریق واژن بیرون می آورد. در همان روز، شریک مرد نمونه مایع منی را ارائه می دهد. سپس اسپرم از مایع منی جدا شده و شسته می شود تا کیفیت اسپرم افزایش یابد.

در آزمایشگاه جنین شناس اقدامات آماده سازی را انجام داده تا تلقیح اتفاق بیفتد. پس از 2-6 روز، جنین های حاصله بر اساس کیفیت مورد بررسی قرار می گیرند و با کیفیت ترین جنین (ها) به رحم منتقل می شود. سرانجام پس از حدود دو هفته اگر آزمایش خون بارداری مثبت را نشان داد، نتیجه کار حاصل شده است.

میزان موفقیت روشIVF

میزان موفقیت روش IVF به عوامل مختلفی همچون سن، ذخیره تخمدان، وضعیت لوله های فالوپ، شیوه زندگی و غیره بستگی دارد. هرچه سن زن کمتر باشد، میزان موفقیت به ویژه در زنان زیر 35 سال بیشتر است. اگرچه محاسبه میزان موفقیت بصورت دقیق کار پیچیده ای است، اما در اینجا اطلاعات به صورت تقریبی بر اساس سن زنان گرد آوری شده است:

  • 9٪ برای زنان زیر 35 سال
  • 26 تا 40.2 درصد برای زنان بین 35-40 سال
  • 9 تا 12.6٪ برای زنان 41 ساله و بالاتر

روش IUI در مقایسه با ;IVF تفاوت در چیست؟

اغلب توصیه می شود که بعد از سه بار انجام روش IUI  ناموفق IVF انجام دهید. با این حال، این امر به شدت به دلیل ناباروری بستگی دارد. اگر دلیل آن عدم تخمک گذاری است، و یا کمتر از 30 سال داشته و دارای ذخیره تخمدان کافی هستید می توانید چند بار دیگر تلاش کنید. اگر زن 40 ساله یا مسن تر است و یا اینکه ذخیره تخمدان کمی دارد، ممکن است لازم باشد روش IVF را سریعتر انجام دهد. بنابراین می توان گفت روشIVF مرحله بعدی روشIUI  است. یکی دیگر از عوامل مهم در تصمیم گیری در مورد روش، هزینه های درمان است. به دلیل روش بسیار ساده تر درمانIUI ، این روش ارزان تر از روش IVF  است.

در روشIUI ، بسیاری از مراحل به طبیعت بدن واگذار می شود، زیرا اسپرم باید تا انتهای لوله فالوپ شنا کند، تخمک را پیدا کرده و آن را بارور کند. این مراحل در روش IVF به روش ساده تری انجام می شود. به عنوان مثال با استفاده از فناوریICSI  می توان اسپرم را به داخل تخمک وارد کرد. بنابراین میزان موفقیت IUI بسیار کمتر از روش IVF است.

اگر برای باردار شدن مشکل دارید ضروری است که به پزشک متخصص مراجعه کنید، از گزینه های خود مطلع شده و تصمیم بگیرید که کدام فناوری باروری برای شما بهترین روش است. اگر علاقمند هستید که درمان های خود را در خارج از کشور دنبال کنید، ایران می تواند یکی از بهترین انتخاب ها از نظر کیفیت خدمات پزشکی، پزشکان حرفه ای، و هزینه های مقرون به صرفه باشد. تیم باروری ما در ایران تمام گزینه های درمانی مناسب، مزایا و معایب آنها، میزان موفقیت، زمان مورد نیاز و هزینه ها را به طور مفصل برای شما توضیح می دهد. سپس می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از روش های IUI یا IVF بهترین گزینه برای شما است.

برای اطلاعات بیشتر: مقایسه روش IUI و IVF را مطالعه نمایید.

Author: Leila Nazari
Publisher and SEO specialist: beheshteh hadizade
tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تماس: 1930 288 903 98+

آدرس: تهران – میدان هفت حوض -تقاطع هشت متری اول – پلاک 2 – واحد 6

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟