اسلیو معده و انواع روش های جراحی لاغری

جراحی کاهش وزن جراحی لاغری

جراحی لاغری

جراحی لاغری زمانی توصیه می شود که BMI یا شاخص توده بدنی بین 35 تا 40 و بیشتر باشد و یا از بیماری های مربوط به چاقی همچون دیابت و بیماری های قلبی رنج ببرید.

عمل لاغری یک پروسه ی کاهش وزن میباشد که توسط متخصصان جراحی بر روی سیستم گوارش انجام می شود و به افراد بسیار سنگین کمک می کند تا وزن کم کنند. برعکس لیپوساکشن که چربی های اضافی را از بدن خارج می کند، در جراحی لاغری تمرکز روی میزان غذای مصرف  شده و جذب شده می باشد.

تكميم المعدة

این کار به دو شکل صورت میپزیرد : اول با محدود کردن میزان غذاهایی که در معده خود نگه می دارید و در نتیجه احساس سیری بیشتر می کنید و دوم با کوتاه کردن روده ی کوچک و پیشگیری از جذب مولکول های غذا که به دلیل مصرف نشدن به عنوان منبع انرژی به چربی تبدیل خواهد شد .

جراحی لاغری تا حدودی تهاجمی عمل میکند و ممکن است همراه با لاپاراسکوپی انجام شود. این مورد بیشتر ترجیح داده می شود، چرا که با درد کمتری همراهمی باشد و سیر درمان را تسریع می کند. ممکن است بسته به نیاز بیمار و شرایط سلامتی او عملِ باز نیز انجام شود. بیمار پس از این عمل جراحی باید مراقب سبک زندگی خود باشد ، ممکن است دوباره دچار بازگشت وزن شوند. آنهایی که دچار پرخوری عصبی هستند یاافراد افسرده ، بیشتر در معرض این بازگشت وزن می باشند.

عمل جراحی کاهش وزن برای افراد زیر مناسب است:

  • افرادی دارای BMI 35 تا 40 یا بیشتر می باشند
  • افرادی دارای BMI 35 تا 40 یا بیشتر می باشند و از بیماری های مربوط به چاقی رنج می برند.
  • افرادی دارای BMI 30 تا 35 یا بیشتر می باشند و از بیماری های مربوط به چاقی رنج می برند.
اسلیو معده

انواعی از روش های جراحی برای کاهش وزن وجود دارد. امروزه یکی از مهم ترین مشکلات بشریت، اضافه وزن و چاقی می باشد. اضافه وزن و چاقی علاوه بر جنبه های زیبایی، بر سلامت ارگان های مختلف بدن فرد نیز تاثیر می گذارد. از بین راه های مختلفی که برای لاغری وجود دارد، استفاده از جراحی سریع ترین راه و راحت ترین راه برای رسیدن به لاغری می باشد.

جراحی برای کاهش وزن به طور معمول تحت بیهوشی عمومی و به وسیله لاپاروسکوپی انجام می شود. هر کدام از انواع این روش ها، عملکرد و تاثیر متفاوتی بر دستگاه گوارش و بدن شما دارد.

جراحی کاهش وزن
butterfly

به طور کلی چهار نوع عمل جراحی لاغری وجود دارد:

1-عمل بای پس معده

در این عمل جراح با گیره زدن قسمت بالای شکم یک کیسه ایجاد می کند وسپس روده ی کوچک بریده می شود و به قسمت پایین تر وصل می شود تا یک کیسه ی کوچک تر ایجاد شود . در نتیجه شما نمی توانید به اندازه ی قبل غذا بخورید و زودتر احساس سیری کنید .

اسلیو معده

اتصال قسمت پایین روده ی کوچک به کیسه ی کوچک ایجاد شده جذب کالری ها را محدود و اتصال مجدد آن به قسمت بالا و پایین روده ی کوچک به هضم بهتر غذا کمک خواهد کرد

در این نوع عمل جراحی، قسمت ابتدایی معده شما به وسیله جراح بریده می شود و لوله ای که غذا را به معده می برد، به جای معده مستقیما غذا را وارد روده کوچک شما می نماید. این کار باعث می شود میزان غذایی که در معده ذخیره می شود و باعث غذا خوردن بیشتر و عدم سیری در شما می شد، حذف شود.

البته در این روش علاوه بر عدم احساس گرسنگی، میزان جذب مواد غذایی نیز دچار اخلال می شود. عوارض این نوع عمل، فقر مواد غذایی یا سوء تغذیه، عدم جذب ویتامین ها و کمبود غیر طبیعی ویتامین های B12 و D و همچنین احتمال ابتلا به سندروم دامپینگ که نیازمند جراحی های ثانویه برای فتق و کیسه صفرا می باشد.

در این روش جراحی برای کاهش وزن، قسمت ابتدایی معده از طریق یک وسیله قابل تنظیم بسته می شود. این کار باعث می شود تا معده شما غذایی کمتری بگیرد و میزان احساس گرسنگی شما کاهش یابد. این باند از طریق یک وسیله پوستی که در هنگام عمل بر روی سینه قرار داده می شود قابل تنظیم شدن می باشد.

2-عمل اسلیو معده

یکی از روش های جدید جراحی برای کاهش وزن، استفاده از گاسترکتومی اسلیو می باشد. در این روش، قسمت اعظم معده برداشته می شود و معده حالت لوله ای پیدا می کند. در نتیجه مقدار غذایی که در خود جا می دهد کاهش یافته و فرد غذای کمتری می خورد.از جمله نکات ضعف این روش این است که کاهش وزن انجام شده به مرور زمان قابل بازگشت بوده و دائمی نمی باشد. همچنین این روش می تواند بر میزان ترشح هورمون ها و ترکیبات تولید شده توسط معده تاثیر بگذارد.

در این جراحی پزشک 80 درصد معده را برش می دهد و بخش باقی مانده که شبیه به موز است، به قدری کوچک  مشود که نمی تواند غذای زیادی در خود نگه دارد. در نتیجه غذای کمتری خواهید خورد.

3-حلقه گذاری قابل تنظیم معده

در این عمل، پزشک یک حلقه ی قابل تنظیم را در قسمت بالای شکم شما قرار می دهد و یک حفره ایجاد می کند. این کار شبیه به بستن یک گره به دور معده است.  باقی مانده ی شکم در زیر حلقه می ماند. این حلقه با آب نمک پر می شود تا با ابتدای حفره ی شکم تنظیم شود. بنابراین وقتی معده کوچک می شود، کمتر غذا می خورید و وزن شما نیز افزایش نخواهد یافت.

جراحة فقدان الوزن

4- جراحی بای پس روده (انحراف بیلیوپانکراتیک یا انحراف صفراوی)

در این روش، ابتدا عمل اسلیو معده انجام می شود .  سپس دوازدهه (روده اثنی عشر) و آخرین بخش روده کوچک تقسیم و حدود سه چهارم روده ی کوچک بریده می شود. حالا بخش بالایی روده کوچک که آنزیم های پانکراس و صفرا را حمل می کنند، به آخرین بخش متصل می شوند. در این حالت شما غذای کمتری مصرف خواهید کرد ، حفره ی معده شما نمی تواند غذای بیشتری در خود نگه دارد. از آنجا که آنزیم های پانکراس و صفرا در انتهای روده کوچک با هم ترکیب می شوند، کالری کمتری جذب بدن خواهد شد .

این روش نیز همانند بای پس معده می باشد و در آن انحراف ایجاد شده در روده می باشد. در این روش از جراحی برای کاهش وزن، از طریق حذف پانکراس از مسیر جذب غذا، میزان کالری دریافتی بدن شما به شدت کاهش خواهد یافت.

اسلیو معده

در حالت کلی بهترین روش برای کاهش وزن استفاده از رژیم غذایی مناسب در کنار ورزش کردن می باشد. اما در برخی موارد خاص اگر توان و حوصله انجام این کارها را ندارید، می توانید از جراحی برای کاهش وزن استفاده نمایید. انواع روش های جراحی مزایا و معایب خاص خود را دارد و شما با مشورت پزشک بهترین روش جراحی برای کاهش وزن را انتخاب می کنید.

tebmed

مزایای جراحی لاغری:

  • بهبود سلامت ذهن
  • پیشگیری از بازگشت وزن اضافی
  • کمک به کاهش وزن طولانی مدت
  • افزایش طول عمر
  • بهبود کیفیت زندگی
  • کاهش خطر بیماری های مربوط به چاقی

عوارض جراحی لاغری

  • کاهش شدید قند خون
  • ملاقات مکرر با پزشک
  • نیاز به رژیم غذایی مناسب
  • احتمال نیاز به عمل مجدد
  • حالت تهوع
  • احتمال التهاب، زخم و فتق
  • کمبود ویتامین ها و مواد معدنی

میزان موفقیت در عملهای جراحی:

برای بیشتر بیماران کاهش وزن تا 65 درصد اتفاق می افتد  که بیش از 85 درصد آنها 50 درصد از کاهش وزن اولیه را حفظ می کنند.

چه کسانی باید از جراحی های کاهش  لاغری استفاده کنند؟

چاقی پنجمین علت اصلی مرگ و میر است. تخمین زده می شود حداقل سالانه 2.8 میلیون بزرگسال به دلیل اضافه وزن یا چاقی جان خود را از دست می­دهند. جراحی باریاتریک یک گزینه درمانی برای افرادی است که از نظر چاقی دارای BMI بیش از 35 تا 40 دارند و دچار (دیابت، فشار خون بالا، یا آپنه خواب) هستند. با این حال، هزینه درمان به یک نگرانی اساسی برای بیماران تبدیل شده است. جدا از هزینه غیرقابل تحمل، لیست انتظار زیادی در بیمارستان ها و عدم دسترسی به سیستم مراقبت های پزشکی مدرن باعث ناراحتی آنها می­شود.
اگر به دنبال یک مقصد عالی برای جراحی های کاهش وزن و لاغری  هستید، ایران یکی از بهترین مکان ها برای کمک به برآورده کردن تمام انتظارات و گزینه های شما خواهد بود.

جراحی کاهش وزن

هزینه جراحی های  لاغری در ایران و سایر کشورها به چه میزان است؟

هزینه جراحی کاهش وزن در ایران مقرون به صرفه است و در دسترس بودن بهترین جراحان متخصص و بیمارستانهای معتبر،  ایران را به یک انتخاب عالی تبدیل کرده است. هزینه جراحی های کاهش وزن و لاغری مثل بای پس معده در ایران بین 16 الی 20 میلیون می­باشد. شرکت­های بیمه هزینه جراحی لاغری برای افراد با BMI بالا در حد 35 تا 40 را قبول می­کنند.
در انگلستان متوسط هزینه جراحی لاغری از 8000 تا 10000 پوند است. در آمریكا متوسط هزینه این عمل جراحی 8000 تا 27000 دلار می­باشد. در هند این عمل جراحی حدود 250 تا 500 هزار روپیه هند معادل 3500 تا 7000 دلار هزینه دارد. این قیمت پایین جراحی بریاتریک در هند 30 تا70٪ هزینه کمتری نسبت به ایالات متحده و انگلیس دارد.
عمل جراحی های کاهش وزن و لاغری مثل بای پس معده در یک بیمارستان دولتی در دوبی در حدود 22000 درهم امارات یا 6100 دلار می­باشد. به علاوه بعد از عمل 15000 درهم یا بیش از 4000 دلار نیز برای جراحی پلاستیک، مانند لیفتینگ شکم یا ران، که یک سال بعد لازم است، هزینه دارد. هزینه ها در بیمارستان­های خصوصی می­توانند دو برابر شوند. این مراحل برای اماراتی ها رایگان است.

مقایسه هزینه جراحی های کاهش وزن و لاغری در ایران و سایر کشورها چگونه است؟

جراحی های کاهش وزن و لاغری، از انواع جراحی­های باریاتریک(حذف) پزشکی است که برای درمان افراد چاق پیشنهاد می­شود. قبل از مقایسه هزینه­ها لازم است اطلاعاتی در مورد اینگونه از جراحی­ها داشته باشیم.
امروزه بیشتر جراحی های کاهش وزن و لاغری با استفاده از تکنیک های جراحی بسته با حداقل برش (یا جراحی لاپاروسکوپی) انجام می شود. چهار نوع معمول از متداول ترین روشهای جراحی معده برای کاهش وزن عبارتند از:
– لاپاروسکوپی بای پس معده Roux-en-Y.
– لاپاروسکوپی باندینگ معده با قابلیت تنظیم.
– اسلیو گاسترکتومی که یک عمل جراحی برای کاهش وزن است که با برداشتن بخش بزرگی از معده، حدود 15٪ از اندازه اصلی آن کاهش می­یابد.
– سوئیچ یا میان‌بر زدن اثنی عشر (دوازدهه) با انحراف صفرا.
مطالعات نشان داده که جراحی بای پس معده بیشترین کاهش وزن را چه به صورت کوتاه مدت و یا طولانی مدت به خود اختصاص داده است.
مانند هر عمل جراحی بزرگی، بای پس معده و انواع جراحی کاهش وزن و لاغری ممکن است خطرات بالقوه سلامتی را هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت به وجود آورند.

اسلیو معده
جراحی کاهش وزن

مهارت پزشکان ایرانی چه تاثیری در جراحی لاغری در ایران دارد؟

قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از عمل جراحی لاغری در ایران، لازم است از یک جراح ماهر و متخصص در زمینه جراحی کاهش وزن و لاغری مشاوره بخواهید. پزشکان ایرانی با توجه به مهارت و تخصص خود بهترین روش جراحی لاغری را براساس شرایط بدنی بیمار  به او پیشنهاد می­دهد. ممکن است بیماران و پزشکان درک و انتظارات متفاوتی از وزن صحیح داشته باشند، بنابراین بیماران باید از نظرات و مهارت پزشکان ایرانی در رسیدن به وزن صحیح بهره مند شوند.
بیمار لازم است بداند که در جراحی کاهش وزن و لاغری مانند تمام جراحی های دیگر احتمال عوارض بعد از عمل وجود دارد، البته عوارض بیماری چاقی هم کمتر از عوارض جراحی و عواقب آن نیست.
خطرات مرتبط با عمل جراحی می­تواند شامل مواردی از قبیل خونریزی بیش از حد و یا عفونت باشد. ممکن است بیمار در محل برش یا از موقعیتی که بدن هنگام عمل جراحی داشته، احساس درد کند. بعضي از بيماران نيز بعد از عمل جراحي لاپاروسكوپي باریاتریک، درد گردن و شانه را تجربه مي­كنند. به محض اینکه بتوانید مایعات را تحمل کنید، تیم پزشکی جراحی لاغری در ایران داروهای ضد درد از طریق مصرف دهانی را تجویز می کند.

مزایای انجام جراحی لاغری در ایران چیست؟

جراحی لاغری در ایران، مزایای زیادی دارد که از آن جمله به موارد زیر می­توان اشاره کرد:
– متد تحصیلات جراحان ایرانی متفاوت با دیگر کشورهای دنیاست و از دوران آموزش کلاسیک دانشگاهی در حوزه درمان بیماران نیز فعالیت خود را شروع می­نمایند، بنابراین تجربه و مهارت پزشکان ایرانی از همان دوران تحصیلی شکل می­گیرد.
– هزینه انجام عمل جراحی لاغری در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار با صرفه است.
– در سال­های اخیر، مهارت پزشکان ایرانی در صنعت توریسم درمانی در جهان سرآمد بسیاری از کشورها بوده است.
– با انجام عمل جراحی کاهش وزن و لاغری، بیماران از کاهش وزنی به میزان 50 تا 60 از وزن اولیه در فقط یک سال و نیم اول برخوردار خواهند شد.
– بیماری های جانبی حاصل از چاقی با انجام عمل جراحی لاغری در ایران، بهبود یا کاهش می­یابد. از جمله بهبودی یا از بین رفتن کامل دیابت نوع دو، بهبودی سلامت قلب و عروق و تسکین درد مفاصل.
– داشتن نتایج خوب بعد از عمل جراحی در ایران، باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شخص و ایجاد احساس بهتر نسبت به خود خواهد شد.

کاهش وزن بروش " اسلیو معده "

روش اسلیو معده چگونه کشف شد؟

در ابتدا روش اسلیو معده اولین مرحله‌ی جراحی جابه‌جایی دوازده بود. جراحان DS پیش از انجام دومین مرحله‌ی این جراحی، کاهش وزن و بهبود سلامتی چشمگیری را در بیماران خودمشاهده کردند  و این مسئله باعث شد که به‌طور آزمایشی جراحی اسلیو معده را به‌عنوان عمل جراحی اصلی انجام دهند.

إنقاص الوزن

تفاوت اسلیو معده با بای پس معده

در جریان عمل بای پس، قسمت بالایی معده شما توسط جراح به یک کیسه کوچک تبدیل میشود و غذا بدون اینکه از محوطه معده عبور کند، مستقیما به بخش میانی روده کوچک وارد می‌شود. اما همانطور که گفته شد در عمل اسلیو، ۴/۳ بافت معده حذف می‌شود و معده به یک لوله نسبتا باریک تبدیل می‌شود. افرادی که چاقی بیش از دارند مناسب عمل اسلیو هستند .

اسلیو معده

مقایسه‌ی جراحی اسلیو معده با سایر روش‌های کاهش وزن

  • یکی از بهترین روشهابرای کاهش وزن و افزایش سلامتی می باشد
  • یکی از ۳ روش موجود برای ایجاد احساس گرسنگی کمتردر بیمار است
  • ریسک کمتر درمقایسه با سایر روش‌های منجربه کاهش وزن زیاد؛
  • یکی از ۳ روشی که که بازگشت‌پذیر نیست.
  • جراحی اسلیو معده پر طرفدار ترین روش جراحی کاهش وزن تا به امروز بوده است. اکنون این روش درآمریکا ، بیش از ۶۰٪ تمام روش‌های جراحی کاهش وزن انجام می شود .  درحالی‌که در سال ۲۰۱۱ این رقم ۲۴٪ بوده است. درطول همین دوره‌ی زمانی:
  • بای‌پس معده از ۶۲٪ به ۳۷٪ کاهش یافته است.
  • حلقه‌گذاری تنظیم‌شدنی معده (برای نمونه LAP-BAND) از ۷٫۵٪ به ۰٫۸٪ کاهش یافته است.

البته روش‌های جدیدتری مانند بالون معده (دستگاهی که معده را خالی می‌کند) طرفداران بیشتری پیدا کرده اند ، ولی محبوبیت آنها به‌اندازه‌ی جراحی اسلیو معده نیست.

tebmed

آیا برگشت‌ناپذیر بودن اسلیو معده ویژگی بدی است؟

شاید این حقیقت که اسلیو معده (یا گاسترکتومی آستینی عمودی) برگشت‌پذیر نیست، ویژگی بدی نباشد. به طور مثال حالت تهوع، اسهال یا استفراغ، مشکلاتی کوتاه‌مدت هستند. حدود یک نفر از هر ۵ بیمار اسلیو معده دچار بیماری ریفلاکس معده (GERD) خواهند شد ک  که آن هم با گذشت زمان بهبود می‌یابد و نرخ GERD پس از ۳ سال به حدود ۳٪ کاهش می‌یابد.

بدن بیماران هم معمولا اسلیو معده را بهتر از روش‌هایی مانند lap band یا بای‌پس معده تحمل می کنند . برای مثال، اسلیو معده در موارد زیر خطر بسیار کمتری درمقایسه با روش lap band دارد:

  • اتساع مری؛
  • اتساع کیسه؛
  • به‌دام افتادن موادغذایی؛
  • مشکلات پورت (چون در جراحی اسلیو معده پورت یا هر دستگاه دیگری در بدن بیمار کار گذاشته نمی‌شود.)

بای پس یا اسلیو؟

روند  انجام عمل برای هر دو تقریبا برابر است و در هر دو روش، مقدار  غذای مصرفی شما کاهش پیدا میکند و شما زودتر احساس سیری می‌کنید. انتخاب بهترین شیوه عمل برای شما توسط متخصص و پس از ارزیابی و کنترل وضعیت شما انجام خواهد شد.کاهش وزن در عمل بای پس با سرعت بیشتری رخ می‌دهد و در ۱۲-۱۸ ماه پس ار عمل، ۵۰-۸۰% کاهش وزن اضافه مشاهده می‌شود.کاهش وزن در عمل اسلیو، سرعت آهسته‌تر و ثابتی دارد و در ۱۲-۱۸ ماه پس ار عمل، ۶۰-۷۰% کاهش وزن اضافه مشاهده می‌شود.عمل اسلیو در مقایسه با بای پس ساده‌تر است و پروسه‌ی عمل سریع‌تر انجام می‌شود.

جراحی کاهش وزن

چه افرادی می‌توانند عمل اسلیو معده انجام دهند؟

  • شاخص توده‌ی بدنی شما ۴۰ یا بیشتر باشد؛
  • شاخص توده‌ی بدنی شما بین ۳۰ تا ۳۹٫۹ باشد و یک مشکل سلامتی مرتبط با چاقی جدی داشته باشید. رایج‌ترین مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی جدی عبارت‌اند از:
  • فشارخون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت نوع ۲
  • آپنه‌ی خواب
  • موارد فراوان دیگر

چگونه از افزایش وزن خود جلوگیری کنیم

  • ارتباط نزدیک با متخصص تغذیه؛
  • استفاده از مربی شخصی؛
  • شرکت کردن در گروه‌های پشتیبان حضوری یا آنلاین ، لا اقل دو بار در ماه
  • استفاده از برنامه‌ی غذایی مناسب
  • برخورداری از حمایت خانواده واطرافیان
  • حفظ انگیزه

کاهش وزن با اسلیو معده

  • کاهش 70 درصدی وزن در مدت یک سال

روند کاهش وزن در اسلیو معده:

  • ماه سوم: حدود ۳۳٪ از وزن کاهش می‌یابد.
  • ماه ششم: حدود نیمی از وزن کاهش می‌یابد.
  • ماه دوازدهم: تا ۷۰٪ از وزن کاهش می‌یابد.

بیشتر بیماران حدود ۱ تا ۲ سال پس از جراحی به وضعیت ثابتی می‌رسند. معمولا بیمارانی که تغذیه‌ی مناسبی دارند و ورزش می‌کنند، می‌توانند کاهش وزن خود را حفظ کنند یا حتی وزن بیشتری کم کنند.

ولی بسیاری از بیماران دوباره وزن اضافه می‌کنند زیرا در  پایبندی خود به رژیم‌ غذایی مناسب و ورزش دچار لغزش می‌شوند این مسئله به‌دلیل بزرگ شدن  معده با گذشت زمان است که معمولا در اثر پرخوری ایجاد می‌شود.

جراحی کاهش وزن

مراقبت قبل عمل اسلیو :

در روز‌های قبل از عمل باید از مصرف غذا‌های با کربوهیدرات زیاد خودداری شود .
مصرف مایعات و سبزیجات

کاهش وزن قبل از جراحی باعث میشود وزن بیشتر بعد از عمل کم کنید

هرچه وزن شما قبل از جراحی کمتر باشد، احتمال بروز مشکلات و عوارض جراحی هم کمتر خواهد بود.
هرچه زودتر بتوانید خود را به رژیم‌غذایی مناسب و ورزش عادت بدهید، احتمال اینکه پس از جراحی هم این عادت‌ها را حفظ کنید، بیشتر خواهد بود.

پس از انجام عمل جراحی، تا زمان بهبود کامل ، فقط مجاز به نوشیدن مایعات هستید.

رعایت یک سری نکات ضروری است

برای سبک شدن معده قبل از بلع غذا را کاملا بجوید . وسط  غذا، چیزی ننوشید برای جلوگیری از پر شدن کاذب معده  تمام مایعات یک ساعت پس از مصرف هر وعده غذایی صرف شود.

رژیم غذایی قبل عمل:

رژیم غذایی دو هفته قبل از عمل جراحی

  • شکر مصرف نکنید
  • مصرف کربوهیدراتبه مقدار کم
  • افزایش مصرف پروتئین؛
  • سبزیجات بیشترشود
  • مصرف مایعات فراوان

رژیم غذایی دو روز قبل از عمل جراحی

  • هر روز فقط مایعات رقیق، سوپ، یک شیک پروتئین مصرف شود؛
  • در صورت قزع دارو با جراح خود صحبت کنید.

رژیم غذایی ۱۲ ساعت قبل از جراحی

  • هرگونه مواد‌غذایی یا نوشیدنی و  استعمال دخانیات ممنوع است.

هدف مهم شما قبل از جراحی این باشد که تا جای ممکن وزن کم کنید، چون:

  • هر قدرقبل از جراحی وزن بیشتری کم کنید، پس از جراحی هم وزن بیشتری کم خواهید کرد.
  • هرچه وزن شما قبل از جراحی کمتر باشد، احتمال بروز مشکلات و عوارض جراحی هم کمتر خواهد بود.
  • هرچه زودتر بتوانید خود را به رژیم‌غذایی مناسب و ورزش عادت بدهید، احتمال اینکه پس از جراحی هم این عادت‌ها را حفظ کنید، بیشتر خواهد بود.

عمل اسلیو معده چه تاثیری روی مغز شما می‌گذارد؟

وقتی معده خالی است، هورمونی به‌نام( گرلین) را به درون جریان خون ترشح می‌کند. این هورمون باعث می‌شود که مغز پیام گرسنگی را ایجاد کند.پس از خوردن غذا، میزان هورمون گرلین ترشح‌شده کم میشود  و سپس در زمان وعده‌ی غذایی بعدی، دوباره بالا می‌رود. ازآنجاکه معده‌ی شما پس از جراحی اسلیو معده بسیار کوچک‌تر می شود ، میزان هورمون گرلینی که ترشح می‌کند نیز کاهش پیدا میکند.

وجود( گرلین) کمتر در بدن به این معنی است که درمقایسه با پیش از جراحی، گرسنگی کمتری احساس خواهید کرد

اسلیو معده

خطرات و جنبه‌های منفی جراحی اسلیو معده

عوارض جانبی بعد از اسلیو معده:

  • بیماری رفلاکس معده (GERD) که در ۲۰٪ بیماران درطول سال اول تجربه می‌شود، پس از ۳ سال به ۳٪ کاهش می‌یابد.
  • تحمل‌نکردن بعضی از موادغذایی می‌تواند موجب حالت‌تهوع، استفراغ یا سوء هاضمه شود که با تغییر رژیم‌غذایی یا عادات غذایی برطرف می‌شود.
  • درصورت عدم مصرف مکمل‌های تجویزشده، احتمال کمبود انواع ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد.
  • درنتیجه‌ی کاهش وزن سریع، در حدود نیمی از تمام بیماران سنگ‌های صفراوی تشکیل می‌شود.
  • افتادگی پوست درنتیجه‌ی کاهش وزن سریع

درصورت تغییرندادن رژیم‌غذایی و سبک زندگی پس از برداشتن بالون، افزایش دوباره‌ی وزن امکان‌پذیر است

خطرات اسلیو معده:

  • نرخ بقای بسیار بالا (۹۹٫۷٪)
  • مانند هر روش دیگری خطرات کلی بی‌هوشی وجود دارد.
  • این ۳ مورد نسبتا نادر هستند و معمولا زمانی که بیمار هنوز در بیمارستان است، ایجاد/ درمان می‌شوند: نشت خط منگنه (۲٪ بیماران)، خون‌ریزی (۱٪ بیماران) و تنگی مجرا (کمتر از ۱٪ بیماران)

در تمام جراحی‌ها نگرانی در مورد  ایجاد لخته خون وجود دارد. جراح شما برای کاهش این خطر اقداماتی انجام می دهد ، ازجمله استفاده از رقیق‌کننده‌های خون و جوراب‌های واریس پس از جراحی.  همچنین از شما می‌خواهد که در کوتاه‌ترین زمان پس از جراحی از تخت‌خواب بلند شوید و حرکت کنید.

tebmed

مشکلات عمده جراحی اسلیو معده:

  1. مشکلاتی در دستگاه گوارشی
  2. افتادگی پوست
  3. افزایش وزن

1- مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی احتمالی ناشی از جراحی اسلیو معده عبارت است از:

  • بیماری ریفلاکس معده (GERD)؛
  • سوءهاضمه (دیس‌پپسی، Dyspepsia)؛
  • سنگ‌های صفراوی؛
  • تحمل نکردن بعضی از مواد غذایی؛
  • حالت تهوع و استفراغ؛
  • کمبود ویتامین و مواد معدنی.

حدود یک نفر از هر ۵ بیمار، بیماری ریفلاکس معده (GERD) را در ۱۲ ماه اول تجربهخواهد کرد . ولی خوشبختانه این حالت معمولا زمان کمتری طول می‌کشد. پس از ۳ سال به حدود ۳٪ کاهش پیدا می‌کند.

GERD بیماری مزمن بسیار متغیری است که با رویدادهای دوره‌ای ریفلاکس معده مشخص شده و معمولا با سوزش معده همراه می باشد . این بیماری می‌تواند به تغییرات هیستوپاتولوژیک (تغییر ساختار میکروسکوپی) در مری منجر شود. همچنین این بیماری اغلب منجربه التهاب مری (ازوفاژیت، esophagitis) می‌شود. GERD خطر بعضی از عوارض جراحی چاقی مانند سندرم دامپینگ و عفونت خون یا سِپسیس (sepsis) را افزایش پیدا میکند د، ولی این شرایط برای بسیاری، پس از جراحی چاقی بهبود می‌یابد.

درمان‌های خانگی برای درمان ریفلاکس معده : ازجمله پرهیز از مصرف بعضی مواد‌غذایی و نوشیدنی‌هامانند  (الکل، آب مرکبات، غذاهای حاوی گوجه فرنگی و شکلات)، دراز نکشیدن پس از خوردن غذا تا ۳ ساعت، خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر و بلند کردن ۸ اینچی سر در زمان دراز کشیدن.

اگر این روش‌هاموثر نباشد ، ممکن است که پزشک استفاده از آنتی‌اسیدها، H2 blocker یا حتی مهارکننده‌های پروتون پمپ (PPI)  تجویز کند.

2- افتادگی پوست

درمورد بیشتر بیماران چاق، پوست برای مدتی طولانی کشیده شده تا وزن اضافه‌ی آن‌ها را در خورد جای دهد؛ به‌همین‌دلیل حالت ارتجاعی خود را ازدستخواهد داد. جراحی اسلیو معده باعث  می‌شود بیشتر بیماران، وزن زیادی را به‌سرعت ازدست بدهند و پوست بدن آن‌هاقادر نخواهد بود  خود را با این تغییر سریع وفق بدهد.

پوست اضافی موجب کاهش اعتماد به نفس در بیمار می‌شود و علاوه‌برآن مشکلاتی را ایجاد می‌کند که گاه کوچک و جزئی و گاهی هم بسیار جدی و شدید هستند، ازجمله:

  • مشکل در پوشیدن لباس؛
  • مشکل در فعالیت بدنی که می‌تواند بر حفظ وزن و سلامتی بلندمدت اثر بگذارد؛
  • التهاب‌های ایجادشده در چین‌های پوستی (skinfold rashes) یا تحلیل پوست (breakdown of skin)؛
  • عفونت‌های پوستی.

3- افزایش وزن پس از عمل اسلیو

پس از دو سال، تقریبا ۱ نفر از ۲۰ نفری که تحت عمل اسلیو قرار گرفته‌اند، نسبت به پایین‌ترین وزن خود، دچار اضافه وزن می‌شوند و بعد از ۵ سال، هر بیمار اسلیو معده ۵۰٪ از وزنی را که از دست داده بود، دوباره به‌ دست می‌آورد.

اسلیو معده باعث ایجاد سیری زود در فرد می‌شود. مایعات بیشتری باید مصرف شود تا فرد احساس سیری کند. اگر کالری دریافتی بدن شما از طریق مایعات تامین شود، مجبور هستید میزان بیشتری مایعات مصرف کنید و همین امر نسبت به غذا‌های جامد باعث چاقی دوباره خواهد شد

برخی افراد قادر به انجام رژیم‌های غذایی برای مدت طولانی نیستند و همین عامل بزرگ شدن دوباره معده و افزایش دوباره وزن خواهد بود.

جراحی کاهش وزن
جراحی کاهش وزن
جراحی کاهش وزن

بازیابی و ریکاوری در جراحی اسلیو معده

مدت زمانی: ۴ تا ۶ هفته زمان نباز است برای بهبودی کامل

  • مدت بستری‌شدن در بیمارستان: ۲ تا ۳ روز؛
  • مدت مرخصی از کار:۱ تا ۳ هفته؛
  • میزان درد:مشابه درد تجربه‌شده پس از هر جراحی که میتوان با دارو کنترل کرد
  • رژیم‌ غذایی:روند آهسته از مایعات رقیق به غذاهای جامد؛
  • فعالیت:انتقال آهسته به فعالیت‌های عادی و ورزش؛
  • چالش‌ها:بیشتر عوارض جانبی مانند حالت تهوع، مشکلات گوارشی با تغییر در سبک زندگی از بین میرود
  • بعضی از جراحان به بیمار اجازه می‌دهند که در همان روز جراحی به خانه بروند . اگر ترجیح می‌دهید که برای بازیابی و ریکاوری به خانه بروید، از جراح خود بپرسید که آیا چنین امکانی وجود دارد.یا خیر

تاثیر عمل کاهش وزن اسلیو معده بر روی دیابت

چاقی و دیابت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. افراد چاق بعلت نقص در ترشح انسولین و افزایش مقاومت به انسولین مستعد ابتلا به دیابت خواهند بود. مقاومت به انسولین به این معناست که گیرنده های انسولین درون بافت ها قادر به انتقال قند خون ( گلوکوز) به درون سلول ها برای متابولیسم نیستند و در نتیجه قند خون افزایش پیدا خواهد کرد. بطور خلاصه، افزایش چربی و اضافه وزن سبب افزایش مقاومت به انسولین می شود که می بایست با عمل اسلیو اضافه وزن موجود را کاهش داد.

آیا میتوان با عمل کاهش وزن اسلیو، دیابت را کنترل کرد؟

بله ! عمل کاهش وزن اسلیو می تواند بطور غیر مستقیم باعث بهبود دیابت نوع دو در افراد دارای اضافه وزن خواهد شد. به این صورت که کاهش وزن و لاغری در اثر عمل جراحی، سبب تنظیم قند خون شده و در نتیجه باعث بهبود دیابت خواهد شد. در افراد دیابتی با بی ام آی (BMI) یا شاخص توده بدن بیشتر از 30 یا 35 که مصرف دارو نتوانسته است قند خون انها را تنظیم نماید، عمل اسلیو معده به عنوان راه حلی برای این مشکل، توصیه خواهد شد.

اسلیو معده

مطالعات و تحقیقات نشان داده است که قند خون افراد دیابتی (با اضافه وزن) که عمل اسلیو انجام داده اند، نسبت به آنهایی که دارودرمانی را انتخاب نموده اند، بیشتر کنترل شده است.

دیابت چگونه توسط عمل جراحی کاهش وزن اسلیو درمان می شود؟

در عمل اسلیو معده، 75 در صد معده خارج می شود و تنها حجم کوچک لوله ای شکل باقی می ماند. هنگامی که معده کوچک می شود، مقدار غذای مصرف شده کاهش می یابد بنابراین بیمار شروع به کاهش وزن می کند. این کاهش وزن به همراه بی حالی و خستگی مداوم خواهد بود. این هورمون ها انسولین ترشح خواهند کرد که در نهایت سبب بهبود دیابت نوع دو خواهد شد.

اگر دیابت در مراحل ابتدایی خود باشد، بیمار تا سالها بعد از عمل نیاز به مصرف دارو های دیابتی ( مانند insulin و metformin)  نخواهد داشت. برای افراد دیابتی که دیابت طولانی مدت دارند، عمل اسلیو معده می تواند میزان قند خون آنها را از طریق محدود کردن مقدار غذایی که مصرف می کنند، کنترل نماید. اگر بیماران بیشتر از ده سال درگیر دیابت باشند به حدی که شخص نیاز به تزریق انسولین داشته باشد، عمل اسلیو معده می تواند نوع دارو درمانی انها را به مصرف داروهای خوراکی تغییر دهد.

ما اطمینان دارم که قند خون با کاهش وزن تا حداقل ده سال تنظیم خواهد ماند و این تنها یکی از مزایای بلند مدت عمل اسلیو معده می باشد.

نکاتی که باید به خاطر داشته باشید:

عمل اسلیو معده بر روی دیابت نوع دو تاثیر بسزایی خواهد داشت اما می بایست موارد زیر را در نظر داشت:

  • میزان این تاثیر باتوجه به سابقه دارودرمانی و نحوه کنترل دیابت شما در گذشته، متفاومت خواهد بود.
  • رژیم غذایی خود را به تدریج اصلاح نمایید
  • فعالیت های ورزشی را در پیش رو داشته باشید
  • بعد از عمل اسلیو، سلامت عمومی شما (از جمله غدد درون ریز)، می بایست بطور منظم توسط دکترتان چک شود.

مطالعه ای در کشور امریکا بر روی 20000 بیماری که تحت عمل اسلیو قرار گرفته بودند، نشان داد که در نزدیک به 84 درصد بیماران، دیابت درمان شد، میزان قند خون آنها بهبود یافت و نیاز به مصرف داروهای دیابتی در آنها کاهش یافت و یا حذف شد.

همچنین در عمل کاهش وزن اسلیو، علاوه بر اثرات مفید کاهش وزن بر کنترل دیابت و فشار خون،

تاثیرات هورمونی روده کوچک نیز باعث تنظیم میزان انسولین و قند خون خواهد شود و از این رو، عمل کاهش وزن اسلیو به عنوان جراحی متابولیک نیز شناخته می شود.

مراقبت­های بعد از جراحی لاغری چگونه است؟

بهتر است بدانید که مراقبت های بعد از انواع جراحی های چاقی به طور معمول یکسان هستند. در دوران نقاهت از تجربه و مهارت پزشکان ایرانی استفاده کرده و تحت نظر ایشان این دوران را سپری نمایید. توصیه­های پزشکان ایرانی پس از انجام عمل جراحی لاغری در ایران شامل موارد زیر است:
– چند روز اول بعد از عمل را حتما استراحت کنید.
– در روزهای ابتدایی بعد از عمل، فقط مایعات بنوشید و به تدریج خوردن غذاهای سبک را شروع کنید.
– برنامه رژیم غذایی مناسبی را با مشاوره متخصص علوم تغذیه دریافت کرده و دنبال کنید تا بتوانید وزن خود را در میزان صحیح نگهدارید.
– بیمارانی که کاهش وزن خود را تحت نظر پزشک انجام می­دهند، حداکثر 2 برابر بیشتر از افراد عادی گزارش می­دهند که در کاهش وزن موفق بوده اند.
– توجه کنید که معده قابلیت بزرگ شدن دارد و لازم است با کنترل عادات غذایی خود تحت نظر پزشک، از احتمال برگشت چاقی جلوگیری شود.

زندگی پس از عمل اسلیو معده

رژیم‌ غذایی محدود به همراه مصرف مکمل های غذایی؛

  • ورزش منظم؛
  • احساس گرسنگی کمتر
  • تغییر احتمالی در روابط شخصی.

کاهش وزن پس از جراحی اسلیو معده برای بیشتر بیماران جدید اهمیت زیادی دارد . وهمچنین زندگی روز مره بیمار پس از جراحی بسیار اهمیت دارد . برای موفقیت بلندمدت به سعی و پشتکار و تغییر سبک زندگ نیاز دارید

اسلیو معده

روابط پس از کاهش وزن

دوباره لاغر شدن یا لاغری برای اولین بار در زندگی تجربه‌ی تکان‌دهنده‌ای است. بسیاری از بیماران می‌گویند که موارد زیر باعث شگفتی آن‌ها می‌شود:

  • مورد تبعیض قرارنگرفتن به‌دلیل چاقی (برای نمونه، معمولا غریبه‌ها با افراد لاغر رفتار بهتری دارند)؛
  • رفتار محترمانه‌تر دیگران با آن‌ها؛
  • دریافت علاقه‌ی رمانتیک بیشتر ازسوی دیگران؛
  • ایجاد روابط عمیق‌تر (آن‌ها ازنظر جسمی می‌توانند پابه‌پای فرزندان‌شان تحرک داشته باشند، فعالیت کنند و تناسب جسمی و فیزیکی بیشتری با دوستان‌شان دارند.)
  • شنیدن تعریف و تمجید بیشتر ازسوی دیگران؛
  • افزایش اعتماد به نفس و اثر آن بر دیگران؛
  • بهبود کیفیت زندگی جنسی.

البته لاغر بودن جنبه‌های منفی هم دارد. افرادی که مدت‌ها می‌شناخته‌اید، به ظاهر جدید شما عادت ندارند و ممکن است که ندانند چطور باید با شما رفتار کنند. برای نمونه:

  • دوستان و اعضای خانواده‌ای که اضافه‌وزن دارند، چه حسی خواهند داشت وقتی می‌بینند که شما وزن‌تان را کم کرده‌اید، ولی آن‌ها همچنان اضافه‌وزن دارند؟
  • آیا پایبندی به رژیم غذایی سالم‌تر و وعده‌های غذایی کوچک‌تر موجب می‌شود که غذا خوردن با دیگران برای شما مشکل شود؟
  • آیا صمیمیت میان شما و همسرتان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد؟
  • آیا توجه بیشتر دیگران به شما موجب حسادت همسرتان می‌شود؟
  • همکاران‌تان چه واکنشی نشان می‌دهند؟ آیا باید به آن‌ها بگویید که عمل جراحی انجام داده‌اید؟
  • آیا دوستان یا خانواده‌تان با انتخاب‌های نادرست غذایی، پایبندی به مسیر و شیوه‌ی درست را برای‌تان سخت کرده‌اند؟
  • آیا افزایش اعتماد به نفس موجب شده با افرادی که به‌ظاهر «قدیمی» شما عادت داشته‌اند، مشکل پیدا کنید؟

«عینک لاغری» جدیدی که جهان را از پشت آن می‌بینید چطور؟ برای مثال:

  • آیا اگر این‌همه وزن کم نکرده بودم، باز هم طرف مقابل همین‌طور با من رفتار می‌کرد؟
  • حالا که در «سمت دیگر» قرار گرفته‌ام، چطور باید با تبعیض چاقی برخورد کنم؟

بنابراین باید برای رویارویی با «شوک‌های» خوب و همچنین چالش‌برانگیزِ کاهش وزن چشمگیر پس از جراحی اسلیو معده آماده باشید.

tebmed

موانع کاهش وزن را بشناسید.

ژنتیک یکی از عواملی است که در روند کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد . ممکن است بسیاری از افراد عنوان می کنند که رژیم را به خوبی رعایت می کنند و هر روز فعالیت بدنی دارند اما در کاهش وزن موفقیت چشمگری نداشته باشند .

پیاده روی یکی از آسان ترین و کم هزینه ترین فعالیت هایی است که هر فرد می تواند در هر زمان و یا هر مکانی انجام دهد. اغلب افراد می توانند به طور منظم پیاده روی کرده و از فواید فعالیت بدنی بهره ببرند.

روش رایج برای بررسی وزن افراد : تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر). BMI کمتر از ۱۸/۵ نشان می دهد که شما به کمبود وزن مبتلا هستید. BMI بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ بیانگر مناسب بودن وزن است. اضافه وزن و چاقی به ترتیب با BMI بین ۲۹/۹- ۲۵ و ≥ ۳۰ مشخص می شود.

پیشگیری از چاقی از درمان آن مهم تر است. ابتلا به اضافه وزن و چاقی احتمال بروز بیماری های مختلف را افزایش می دهد و ممکن است  سبب مرگ زود هنگام شود. به همین علت است که گفته می شودبرای مشخص کردن اضافه وزن یا چاقی از  از شاخصی به نام نمایه توده بدنی (BMI) استفاده می‌ کنیم.

ویتامین Dدر روند کاهش وزن موثر است. منبع اصلی ویتامین D موجود در بدن ویتامینی است که به کمک نور خورشید در پوست تولید می‌شود. ویتامین  دی در برخی مواد غذایی مانند ماهی، زرده تخم‌مرغ و غذاهای غنی شده هم هست .  میزان ویتامین D مورد نیاز افراد ۱۹ تا ۷۰ ساله ۶۰۰ واحد بین‌المللی (IU) یا ۱۵ میکروگرم است.

. کربوهیدرات‌ها قسمت اعظم انرژی مورد نیاز ما را تامین می‌کنند. والباقی انرژی مورد نیاز بدن از چربی و پروتئین موجود در غذاها تامین می‌گردد.
کربوهیدرات‌های موجود در مواد غذایی به ۲ دسته کلی ساده و پیچیده تقسیم می‌شوند. نوع ساده به ۲ نوع ساده تصفیه شده (مانند شکر) و ساده طبیعی (مانند لاکتوز موجود در شیر و فروکتوز موجود در میوه‌ها) تقسیم می‌شود.

 

طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن:

5010 098 912 (98)+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟