آیا چاقی بر میزان موفقیت عمل پیوند کلیه تاثیر می گذارد؟

تاثیر چاقی بر میزان موفقیت عمل پیوند کلیه

آیا چاقی بر میزان موفقیت عمل پیوند کلیه تاثیر می گذارد؟

کلیه عضوی در بدن انسان است که وظیفه ی پاکسازی مواد زائد و نمک اضافی بدن را بر عهده دارد.

زمانیکه کلیه ها از کار می افتند و یا در عملکردشان اختلال به وجود می آید، به طور عمده دو روش درمانی در پیش روی بیمار است:

دیالیز و عمل پیوند کلیه

در ارتباط با مزایای عمل پیوند کلیه در مقایسه با روش درمانی دیالیز پیشتر در مقاله ی مزایا و معایب عمل پیوند کلیه چیست؟ به طور مفصل پرداخته شده است که در صورت تمایل می توانید در این مقاله اطلاعات کامل را مشاهده بفرمایید.

اما آیا شانس موفقیت همه ی بیماران کلیوی در عمل پیوند کلیه به یک اندازه است؟

یکی از مواردی که همواره به عنوان عاملی موثر بر میزان موفقیت یا عدم موفقیت پیوند کلیه از آن یاد می شود، چاقی یا اضافه وزن شدید در بیماران کلیوی و داوطلبین دریافت کلیه است. این عامل، به قدری بحث برانگیز بوده است که در برخی از مراکز درمانی، از پذیرش اینگونه بیماران کلیوی، برای دریافت کلیه و انجام عمل پیوند کلیه، خودداری می نمایند.

اما آیا در واقعیت نیز چاقی می تواند بر میزان موفقیت عمل پیوند کلیه تاثیر بگذارد؟ آیا اضافه وزن شدید عاملی است که نرخ مرگ و میر را در این بیماران بالا خواهد برد؟

در این مقاله قصد داریم به این پرسش مهم پاسخ دهیم.

butterfly

چه فردی چاق به حساب می آید؟

میزان شاخص توده بدن (BMI)، شاخصی است که همزمان متاثر از قد و وزن فرد خواهد بود. استاندارد این شاخص، میان 18.5 تا 24.9 می باشد. زمانی که این شاخص میان 25 تا 29.9 قرار بگیرد، فرد دارای اضافه وزن است و اگر فراتر از 30 برود، فرد چاق یا دارای اضافه وزن شدید (obese) به حساب می آید.

امروزه، چاقی و اضافه وزن شدید، تبدیل به مسئله ای رایج در میان بیماران کلیوی شده است. بر طبق تحقیقات پزشکی، بیش از 60 درصد بیماران کلیوی که برای دریافت کلیه داوطلب می شوند، از اضافه وزن شدید رنج می برند.

این در حالی است که یک داوطلب ایده آل برای انجام عمل کلیه، در بسیاری از مراکز درمانی، فردی است که BMI او عددی میان 19 تا 25 باشد.

تاثیر چاقی بر میزان موفقیت عمل پیوند کلیه

آیا اضافه وزن شدید مانع از انجام عمل پیوند کلیه می شود؟

واقعیت این است که اگرچه چاقی در زمان انجام عمل پیوند کلیه، می تواند نتیجه ی نهایی عمل را با مشکلاتی رو به رو کند، اما این عامل بر روی میزان مرگ و میر بیماران کلیوی، تاثیر منفی نخواهد گذاشت. بر طبق یافته های پزشکی، خطر مرگ پس از انجام عمل (mortality risk )، در بیماران کلیوی با وزن عادی و بیماران دارای اضافه وزن، تقریبا به یک اندازه بوده است.

با این حال، دور از انتظار نیست که چاقی بتواند بر نتایج عمل پیوند کلیه تاثیر بگذارد. در زمان عمل نیز انجام آن با پیچیدگی های بیشتری همراه خواهد بود.

چاقی می تواند بازگشت کارکرد معمول کلیه ی پیوندی را به تعویق بیندازد  (DGF یا Delayed Graft   Function)، موجب شود که بدن عضو جدید را رد کند، زمان بیشتری برای بستری بودن در بیمارستان مورد نیاز شود و همچنین ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و یا عفونت در زخم های عمل افزایش پیدا کند.

با وجود این مشکلات، بسیاری از پزشکان معتقد هستند در مقایسه با انجام دیالیز طولانی مدت، عمل پیوند کلیه مزایای بسیاری را برای بیمارانی که اضافه وزن شدید دارند، به همراه خواهد داشت. این عمل می تواند کیفیت زندگی آنان را بالا برده و از هزینه های درمانی آنان بکاهد. همچنین، طول عمر آنان را افزایش ببخشد.

بنابراین، جلوگیری از انجام عمل پیوند کلیه، تنها به دلیل اینکه بیمار از اضافه وزن شدید رنج می برد، اقدام درستی نمی باشد و مراکز درمانی بایستی از این مسئله پیشگیری نمایند. هر بیمار، باید به صورت فرد به فرد مورد بررسی قرار بگیرد و نه تنها وزن، بلکه سایر عوامل زمینه ای نیز در نظر گرفته شود.

آیا شما نیز یک بیماری کلیوی هستید که از اضافه وزن شدید رنج می برید و با این حال از انجام دیالیز خسته شده اید؟ آیا تصمیم دارید عمل پیوند کلیه انجام دهید اما نگران هستید شرایط فیزیکی شما، خطرات عمل را بالا ببرد؟

از آنجاییکه هر بیمار، شرایط متفاوتی خواهد داشت، شما نیز باید به صورت فردی، مشورت های لازم را با یک پزشک معالج انجام دهید.

فراموش نکنید، در هر مرحله ای که قرار دارید، مشاوران پزشکی شرکت طب مد توریسم (Tebmedtourism Co. )  نیز آماده پاسخگویی به سوالات شما، به صورت رایگان و در هر ساعت از شبانه روز هستند.

برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله : عوامل و مراحل پیوند کلیه در ایران را مطالعه فرمایید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟