عمل آنژیوپلاستی در ایران

آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی چیست؟

آنژیوپلاستی عملی است که منجر به باز شدن عروق مسدود  و احیای جریان خون به سمت عضله قلب می گردد. البته آنژیوپلاستی در رفع انسداد عروق نواحی  مختلف بدن کاربرد دارد. وقتی آنژیوپلاستی برای رفع انسداد عروق تغذیه ای قلب انجام می شود، به آن آنژیوپلاستی عروق کرونری گفته می شود. وقتی آنژیوپلاستی برای برقراری جریان خون به سمت مغز انجام می شود، آنژیوپلاستی عروق کاروتید نام می گیرد.

عروق تغذیه کننده قلب ممکن است توسط چربی، سلول ها و مواد دیگر مسدود شود که این امر موجب کندی جریان خون به سوی قلب شده و درد قفسه سینه ایجاد می گردد.در برخی مواقع یک لخته خون موجب انسداد کامل جریان خون شده و منجر به سکته قلبی می شود. آنژیوگرافی روشی است برای درمان آرتریواسکلروز(انسداد شریان ها) و برقراری دوباره جریان خون به سمت عضله قلب.

پزشکتان توسط آنژیوپلاستی عروق را باز می کند و خون به سمت عضله قلب جریان پیدا می کند.

آنژیوپلاستی

مزایا و معایب آنژیوپلاستی:

همان طور که همه بویژه افرادی که سکته قلبی را تجربه کرده اند می دانند، آنژیوپلاستی زندگی افراد را نجات می دهد. آنژیوپلاستی به شما کمک می کند تا جریان خون طبیعی به سوی قلب تان داشته باشید. البته قبل از اینکه آنژیوپلاستی انجام دهید، باید مزایا و معایب آنژیوپلاستی را بدانید. گاهی اوقات ممکن است یک لخته خون موجب اختلال کامل و انسداد در جریان خون گردد که منجر به سکته قلبی می شود. آنژیوپلاستی مسیر جریان خون را به سمت عضله قلب باز می کند. در آنژیوپلاستی، پزشک از یک استنت برای باز کردن عروق کرونری و احیای جریان خون مناسب به عضله قلب استفاده می کند.

افرادی که نیاز به آنژیوپلاستی دارند معمولا از علائم حمله قلبی نظیر درد قفسه سینه و تنگی نفس رنج می برند. علائمی که بعد از انجام آنژیوپلاستی دیگر نخواهند داشت. بعد از قراردادن یک استنت داخل عروق کرونری در طی آنژیوپلاستی که یک روش غیر تهاجمی است، دیگر نیازی به جراحی بای پس قلبی نخواهید داشت.

قبل از انجام آنژیوپلاستی باید بدانید که این عمل احتمال سکته قلبی مجدد را به شدت کاهش می دهد. آنژیوپلاستی نیاز به بستری طولانی مدت ندارد و دوره نقاهت کوتاهی دارد. نیازی ندارید که بعد از آنژیوپلاستی روزهای متعددی را دست از کار بکشید و استراحت کنید. برای آنژیوپلاستی نیازی به بی هوشی عمومی ندارید و پزشک با بی حسی موضعی آنژیوپلاستی را انجام خواهد داد.

بگذارید بیشتر در مورد معایب و مزایای آنژیوپلاستی صحبت کنیم. آنژیوپلاستی خطر آرتریواسکلروز یا گرفتگی شریان ها را کاهش می دهد. آنژیوپلاستی با فراهم کردن خون مورد نیاز، موجب بهبود عملکرد کلیه ها نیز می گردد. آنژیوپلاستی موجب می شود به سرعت بهبود یابید و احساس ضعف و خستگی را در فعالیت های روزمره از شما دور می کند. با آنژیوپلاستی جریان خون پاهای شما بهتر شده و از گانگرن یا سیاه شدن اندام ها پیشگیری می شود.

مشابه سایر جراحی ها، آنژیوپلاستی یکسری مزایا و معایبی دارد.

گاهی ممکن است حین آنژیوپلاستی جدار عروق خونی آسیب ببیند و موجب خونریزی گردد. در صورتی که پزشک جراح مهارت کافی نداشته باشد، احتمال رخداد عوارض بیشتر می شود. پارگی عروق در اثر فشار بالون های جراحی به جدار عروق نیز از دیگر معایب آنژیوپلاستی است.

انسداد عروقی از دیگر عوارض می باشد. برخی بیماران ممکن است به ماده استنت حساسیت نشان دهند و موجب تورم در ناحیه صورت و خارش بدن شود. عارضه دیگر ایجاد اسکار در محل قرارگیری استنت است که ممکن است موجب نیاز به قرار دادن استنت دیگر گردد. وقتی تعداد لخته های خون در عروق بسیار باشد، ممکن است ریسک سکته های قلبی یا مغزی را افزایش دهد. بعد از آنژیوپلاستی باید یکسری دارو استفاده کنید که ممکن است نسبت به این داروها حساسیت و واکنش ایجاد شود. آنژیوپلاستی ممکن است موجب ضربان نامنظم در بیمار ایجاد کند.

آنژیوپلاستی
آنژیوپلاستی

بعد از قراردادن استنت، محل زخم ممکن است عفونی شود. در موارد نادری هم ممکن است نارسایی کلیه ایجاد شود.

آنژیوپلاستی درمان قطعی و دائمی انسداد عروقی نیست و ممکن است در برخی بیماران عروق مجددا باریک شوند.

این شرایط تنگی مجدد نام دارد. درصورتی که برای آنژیوپلاستی از استنت استفاده نشود، احتمال انقباض و تنگی عروقی بیشتر است.

پروسه آنژیوپلاستی بی خطر می باشد اما آنژیوپلاستی یکسری مزایا و معایبی دارد. این عوارض شامل موارد زیر است:

در محل آنژیوپلاستی ممکن است کبودی رخ دهد. این عارضه به دلیل آسیب دیواره عروق حین آنژیوپلاستی ناشایع نیست و ممکن است بهبودی این عارضه کمی زمانبر باشد.

مزایا و معایب آنژیوپلاستی متنوع هستند. برخی از این عوارض جدی و خطرناک بوده و ممکن است حتی موجب سکته قلبی، سکته مغزی، نیاز به آنژیوپلاستی مجدد یا حتی مرگ شود.

آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی چگونه انجام می شود؟

  1. پزشک ناحیه کوچکی در کشاله ران یا مچ دست را با بی حسی موضعی بی حس می کند و یک لوله کوچک را به داخل شریان می فرستد. این پروسه دردی بیشتر از یک خونگیری ساده نخواهد داشت.
  2. یک لوله کوچک پلاستیکی یا کاتتر وارد سیستم عروقی می گردد تا به عروق کرونری قلب برسد.
  3. با استفاده از تصویربرداری با اشعه x، کاتتر وارد شریان مسدود می گردد. سپس یک سیم بسیار نازک داخل ناحیه مسدود هدایت می شود. این سیم از یک کاتتر و یک بالون کوچک تشکیل شده است.
  4. بالون رگ را گشاد می کند و پلاک را به گوشه رگ رانده و رگ را باز کرده و جریان خون به سادگی و درستی برقرار می شود. این پروسه می تواند بیش از یک بار انجام شود.
  • در برخی بیماران یک وسیله فلزی بر روی یک بالن خاصی نصب می گردد و به محل انسداد منتقل می شود.
  • با باز کردن بالون، این وسیله یا تور فلزی به دیواره های عروق می چسبد و به باز شدن عروق کمک می کند.
  • داروهای تجویزی پزشکتان نظیر آسپرین یا پلاویکس را مرتب و طبق دستور استفاده کنید.
  • گاهی اوقات در حین عمل از یک سوند ادراری استفاده می شود. باید توجه داشت که این سوند نباید توسط دست خارج یا کشیده شود زیرا ممکن است منجر به آسیب مجرا و خونریزی گردد.
  • پس از آنژیوپلاستی، تمامی مدارک پزشکی تان نظیر اکوکاردیوگرافی، نوار قلب، تست ورزش، مدارک آنژیوپلاستی قبلی یا مدارک جراحی قلب قبلی را بردارید و به همراه داشته باشید.

مراقبت های ضروری قبل از آنژیوگرافی

  • 3 ساعت قبل از عمل باید ناشتا باشید.
  • دوش بگیرید و موهای نواحی  کشاله ران دو طرف، قفسه سینه و هر دو دست را اصلاح کنید.
  • آزمایشات قبل از آنژیوگرافی را انجام دهید.
  • قرص پلاویکس را طبق دستور پزشکتان مصرف کنید.
  • قرص آسپرین را طبق دستور پزشکتان مصرف کنید.
آنژیوپلاستی

نکات مهم بعد از آنژیوپلاستی

  • محل عمل که معمولا مچ دست یا کشاله ران می باشد باید بی حرکت باشد زیرا یک وسیله ای داخل آن است که بعد از چند ساعت  خارج خواهد شد و در صورت حرکت دادن، ممکن است موجب پارگی رگ و خونریزی گردد.
  • وقتی کاتتر توسط پزشک یا پرستار از مچ دست یا کشاله ران خارج می شود، یک پانسمان فشاری روی زخم قرار داده می شود تا از خونریزی داخلی جلوگیری گردد. بعد از خروج کاتتر، باید 4 تا 5 ساعت دراز بکشید و پزشک یا پرستار در این مدت خونریزی محل  زخم را کنترل می کند.
  • در چند روز اول بعد از عمل، نباید وسایل سنگین بلند کنید یا از پله ها بالا یا پایین بروید یا روی محل عمل بخوابید.
  • شیوه زندگی صحیح را مراعات کنید، یعنی غذای کم چرب استفاده کنید، ورزش منظم انجام دهید، سیگار را ترک کنید، داروهای قلبی تجویز شده را طبق دستور استفاده کنید و طبق برنامه توسط پزشکتان ویزیت شوید.

سوالات شایع در خصوص آنژیوپلاستی

مزایای آنژیوپلاستی چیست؟

  • آنژیوپلاستی نیاز به بی هوشی عمومی ندارد و با بی حسی موضعی انجام می گردد.
  • نیاز به بستری طولانی مدت ندارد.
  • عوارض عمل قلب باز نظیر زخم بزرگ نخواهید داشت.
  • محدودیت حرکتی بسیار کم است و نیازی به مرخصی استعلاجی طولانی در محل کار نخواهید داشت.
  • ریسک آترواسکلروز یا گرفتگی عروقی را کاهش می دهد.
  • مهم است که روی زخم پانسمان و پوشیده بماند و از آن مراقبت کنید.
  • بنا به توصیه پزشکتان می توانید ورزش و فعالیت های فیزیکی داشته باشید.
آنژیوپلاستی

بعد از عمل آنژیوپلاستی، عروق تا چه مدت باز می ماند؟

در موارد نادری ممکن است شریان ها به تدریج دوباره مسدود شوند، بالاخص اگر عمل آنژیوپلاستی به درستی و با استفاده از استنت انجام نشده باشد. تنگی مجدد بعد از آنژیوپلاستی ممکن است رخ دهد. در برخی بیماران ممکن است به دلیل کشش عروق حین آنژیوپلاستی، جدار عروق ضخیم تر گردد. قرار دادن استنت در داخل عروق مسدود ممکن است زخم یا اسکاری در جدار عروق ایجاد کرده و موجب بروز آرتریواسکلروز گردد. بنابراین 6 ماه بعد از آنژیوپلاستی باسد مجددا توسط پزشکتان معاینه  شوید تا وضعیت شریان ها بررسی گردد.

اگرچه گرفتگی مجدد عروق شایع است اما این مسئله در همه بیماران رخ نمی دهد و این عمل در اغلب بیماران پیش آگهی خوبی دارد.

مطالعات نشان می دهد میزان بقای بیماران درمان شده با آنژیوپلاستی و جراحی قلب باز در طی یک دوره زمانی 5 ساله بعد از عمل، تقریبا مشابه و یکسان است.

آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی چقدر طول می کشد؟

طول مدت انجام آنژیوپلاستی به تعداد رگ های کرونری مسدود و شدت آرتریواسکلروز یا انسداد این رگ ها بستگی دارد. این زمان بسته به عوامل مذکور بین 30 دقیقه تا 3 ساعت زمان می برد.

آیا بیمار در حین عمل هوشیار است؟

بیمار در طی آنژیوپلاستی هوشیار است. یعنی این عمل با بی حسی ناحیه ای انجام شده و معمولا نیازی به بی هوشی عمومی نیست.

استنت تا چه مدت در شریان ها باقی می ماند؟

استنت ها بطور دائم در عروق شما باقی می ماند و طوری طراحی شده اند که در تمام طول عمر شما در داخل بدنتان باشند.

اهمیت آنژیوپلاستی چیست؟

عمل آنژیوپلاستی برای باز کردن شریان های مسدود و در اتاق عمل انجام می شود. با قرار دادن یک استنت در داخل عروق خونی مسدود، جریان خون به سمت قلب شما برقرار می شود و در نتیجه زندگی تان نجات پیدا می کند و کمک می کند تا قلب شما به درستی کار کند.

آنژیوپلاستی

آیا آنژیوپلاستی فقط در مورد عروق کرونری قلبی انجام می شود؟

عمل باز کردن عروق دارای آرتریواسکلروز، در بخش های مختلف بدن ممکن است انجام گردد.  وقتی آنژیوپلاستی برای رفع انسداد عروق تغذیه ای قلب انجام می شود، به آن آنژیوپلاستی عروق کرونری گفته می شود. وقتی آنژیوپلاستی برای برقراری جریان خون به سمت مغز انجام می شود، آنژیوپلاستی عروق کاروتید نام می گیرد.

تاثیر آنژیوپلاستی تا چه مدت پایدار است؟ آیا شما نیاز به عمل مجدد آنژیوپلاستی بعد از مدتی خواهید داشت؟

آرتریواسکلروز ممکن است مجددا ایجاد شود که به آن گرفتگی مجدد عروقی گفته می شود. البته وقتی یک استنت داخل عروق شما قرار داده می شود احتمال گرفتگی مجدد عروقی نادر است. هرچند برخی بیماران بعد از انجام عمل، ممکن است نیاز به جراحی بای پس یا عمل قلب باز پیدا کنند.

آنژیوپلاستی

بعد از عمل آنژیوپلاستی، هر چند وقت یکبار باید به پزشک قلب مراجعه نمایم؟

اگر شما عمل جراحی برای درمان آرتریواسکلروز یا گرفتگی عروقی انجام داده باشید، نیاز است که بطور منظم توسط پزشک معالج ویزیت شوید. باید بطور مکرر توسط پزشک ویزیت شوید تا مطمئن شویم انسداد مجدد عروقی رخ نداده است.

عوارض احتمالی آنژیوپلاستی چیست؟

این عمل همانند سایر روش های جراحی ممکن است پاره ای عوارض داشته باشد. برخی از این عوارض اهمیت چندانی نداشته و بعد از مدتی بهبود می یابد. برخی دیگر از این عوارض که ممکن است مهمتر باشند شامل کبودی محل، سکته مغزی، خطر حملات قلبی، رشد اسکار در داخل استنت و نیز ضربان نامنظم یا آریتمی می باشد.

طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن:5010 098 912 98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟