دیالیز و روش های درمان نارسایی کلیه

درمان کلیه

علل شایع از کار افتادن کلیه ها چیست؟

بطور کلی سه علت برای نارسایی کلیه ها مطرح می شود که عبارتند از:

۱- دیابت کنترل نشده

2- فشار خون بالا

3- التهابات

توصیه می شود افرادی که مبتلا به دیابت و فشارخون هستند برای جلوگیری از ابتلا به نارسایی کلیه بیماری شان را جدی گرفته و به درمان آن بپردازند.

نارسایی کلیه

سومین علت نارسایی کلیه و از کارافتادن کلیه ها بیماری های التهابی سلول های تصفیه کننده خون یا گلومرونفریت میباشد که علت آن ناشناخته است. بعضی از بیماری های ارثی از قبیل بیماری کیستیک ارثی کلیه، سنگ های کلیه بزرگ و انسدادی و مصرف داروهای مخدر از جمله هروئین نیز باعث نارسائی کلیه خواهد شد .

در مراحل شروع کم کاری کلیه ها ممکن است کاملاً بی علامت باشندو زمانی که عملکرد کلیه حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کند  علائم نارسائی خود را به صورت فشارخون بالا، دفع پروتئین، تکرر ادرار، بالارفتن اوره و کراتینین خون، ضعف عمومی و بی حالی  تورم در پلک ها و دست و پا، ، بی اشتهایی و بوی بدن دهان نشان داده شود

درمان کلیه

آیا می توان از درمان نارسایی کلیه ها اجتناب کرد؟

نارسایی کلیه افسردگی می آورد که تصمیم گیری را سخت می کند اگر بیمار حس می کند که افسرده است، حتماً باید با کسی صحبت کند، چرا که افسردگی بر تصمیم گیری بیمار اثر منفی دارد. بیمار باید در صورت نیاز به دنبال درمان و مشورت با متخصص هم باشد.
از روی آگاهی بهتر می توان تصمیم گیری کرد . بنابراین، هر چه در زمینه نارسایی کلیه بیشتر بدانیم، تصمیم گیری در زمینه نوع درمان هم برای ما آسان خواهد بود.

جلسات آموزشی درباره دیالیز و پیوند در بیمارستان ها برگزار می شود و در این جلسات بیماران و خانواده بیماران می توانند هر پرسشی دارند مطرح کنند. پزشکان هم درباره انواع درمان از جمله اقدامات کنترلی، اطلاعات لازم را به بیماران ارائه می دهند. بد نیست اگر با یک مددکار اجتماعی یا یک مشاور یا یک روحانی هم صحبت شود.

درمان کلیه

سه راه برای درمان نارسایی کلیه

دیالیز: همودیالیز (دیالیز خونی) یا دیالیز صفاقی

اقدامات کنترلی

پیوند کلیه

کلیه

انواع روش های دیالیز

۱- همودیالیز: در این روش تصفیه خون را طریق فیستول دست و توسط ماشین انجام می شود. خون شما از طریق فیستول وارد دستگاه میشود و مواد زائد آن توسط دستگاه جذب می شود .پس از تمیز شدن به بدن شما برمیگرد  این روش بهترین و مؤثرترین نوع دیالیز میباشد

۲- روش دیالیز صفاقی: (یا استفاده از پرده های طبیعی پوشاننده احشاء شکم بیمار)

(پرده ای طبیعی که حفره شکم را میپوشاند) استفاده میشود. پرده بعنوان صافی عمل می کند.  مواد زائد و مایعات میتوانند از بدن دفع شوند. در دیالیز صفاقی، فرایند دیالیز داخل شکم بیمار با استفاده از غشا طبیعی (صفاق) بعنوان غشا دیالیز انجام می گیرد. مویرگهای صفاق دارای تعداد زیادی منافذ کوچک است. خون از خلال عروق خونی به صفاق جریان یافته و از کنار منافذ عبور می کند بنابراین آب و مواد سمی به آسانی میتوانند از خلال منافذ عبور کنندو به هنگام دیالیز حفره صفاق بعنوان مخزن مایع دیالیز مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان کلیه

تعداد جلسات دیالیز در هفته چقدر است؟

بسته به شدت نارسائی کلیه و کم کار شدن کلیه ها تعداد دیالیز فرق می کنند و از یک جلسه در هفته و تا سه جلسه در هفته انجام می شود.

آیا تنها راه بیمار انجام دیالیز تا آخر عمر می باشد؟

خیر، امروز ه انجام پیوند کلیه یکی از اقدامات درمانی مهم در جهت خلاص شدن از انجام دیالیز مصنوعی است در روش پیوند کلیه یکی از کلیه های فرد دهنده کلیه به فرد گیرنده که مبتلا به نارسائی کلیه است به روش جراحی پیوند زده می شود.

عوارض دیالیز کدامند؟

عفونت و حساسیت به مایع دیالیزو افت فشارخون، ، از عوارض احتمالی دیالیز است. ضعف عضلانی شکم افزایش قند خون همراه با محلول دیالیز قندی، افزایش وزن . همودیالیز همچنین خطرات منحصر به فرد زیر را دارد: کاهش فشار خون ، کم خونی یا نداشتن گلبول قرمز کافی ، انقباض عضلات ، افزایش سطوح پتاسیم خون ، افسردگی ، اختلالات خواب ، پریکاردیت که التهاب غشای اطراف قلب است.

در صورت مشاهده علائم زیر بلافاصله به پزشک مراجعه شود:

  • تهوع
  • استفراغ
  • دلشوره
  • بی قراری
  • سرگیجه
  • گرفتگی عضلانی
  • رنگ پریدگی

عوارض دیالیز سالمندان چه می باشد؟

1- گرفتگی عضلات

در بین ورزشکاران گرفتگی عضله یک امر عادی میباشد. اما گرفتگی عضلات در بین دیالیزی ها نیز اتفاق می افتد. در صورت بروز گرفتگی عضلانی از کمپرس گرم و ماساژ عضلانی اندام مبتلا استفاده شود تا این مشکل در بیماران دیالیزی برطرف شود.

۲- خونریزی

خونریزی در بیماران دیابتی بسیار خطرناک است باید دائما مراقب باشید که بیماران دیابتی که دیالیز نیز می شوند خصوصا سالمندان دیالیزی دچار چنین مشکلاتی نشوند.

به منظور پیشگیری از خونریزی (هپارین حین دیالیز توصیه می شود ) برای نظافت دندان ها از مسواک نرم و برای تراشیدن موهای زائد بدن از ریش تراش برقی استفاده شود  تا پوست صدمه ای نبیند  و از وارد کردن هرگونه صدمه به پوست خودداری شود. از مصرف آسپرین خودداری شود و در صورت بروز خونریزی از ناحیه دسترسی به عروق ناحیه را با یک گاز استریل فشار داده و در صورت ادامه خونریزی فوراً به واحد دیالیز یا اورژانس بیمارستان مراجعه شود. برای کم کردن آسیب پوست در اثر خارش و به علت تجمع سموم ناخن ها کوتاه شود از به کار بردن اجسام سخت برای خاراندن پوست جدا خودداری شود .

۳- خارش پوست

جهت محافظت از خشکی پوست از صابون های مرطوب کننده جهت شستشوی پوست و همچنین از کرم ها و لوسیون ها جهت نرم و مرطوب کردن استفاده شود .

۴- خشک شدن لب ها

از قرار گرفتن در محیط های با درجه حرارت بالا خودداری شود. بعد از مصرف مواد غذایی دندان ها مسواک زده شوند. دهان با محلول سرکه رقیق شستشو داده شود ( به کاهش بوی آمونیاک دهان و رفع حالت بی اشتهایی و تهوع و استفراغ ) کمک می کند. جهت مرطوب نگه داشتن لب ها توصیه می شود از قطعات یخ و یا پماد نرم کننده استفاده شود.

۵- خستگی از دیالیز در سالمندان

برایکم کردن خستگی در افراد دیالیزی این کار فعالیت ها و برنامه ورزشی در اول صبح انجام شود و دوره های استراحت در طی روز برنامه ریزی شوندو برای رفع بی خوابی اقداماتی مانند؛ حمام با آب ولرم ، مصرف نوشیدنی های گرم، انجام فعالیت های سبک، (پیاده روی یا قدم زدن در یک پارک ) در یک یا دو ساعت قبل از خواب ماساژ پشت و اندام ها بسیار مفید است.

اقدامات کنترلی

یعنی این که بیمار از انجام دیالیز سرباز می زند، ولی همچنان با تیم پزشکی خود در تماس است ممکن است بخواهد از گروهی کمک بگیرد که کارش کمک به بیمار و خانواده اوست تا کم تر دچار مشکل و درد عوارض شود. رژیم غذایی و دارو درمانی اغلب بخشی از این اقدامات است.
برخی به جای درمان، اقدامات کنترلی را می پسندند . نارسایی کلیه اغلب باعث می شود زندگی فرد دچار تحولات زیادی بشود. دیالیز و پیوند کلیه باعث تغییر در شیوه زندگی مبتلایان می شود.  اکثر آن ها راه هایی می یابند تا با آن کنار بیایند.آن ها می توانند لذت کامل را از زندگی خود ببرند، کار کنند، مطالعه کنند، به خانواده خود برسند، ورزش کنند و در جامعه فعالیت کنند.

اما به هر حال این احتمال وجود دارد که مشکلات دیگری مانند سکته یا حمله قلبی پیش بیاید و به تدریج سلامت فرد بدتر شود و زندگی را غیر قابل تحمل کند، به ویژه اگر فرد مبتلا خود را ببازد.

به هر حال، برای برخی به هر دلیل درمان بسیار دشوار است.
بسیاری به امید این که در نهایت پیوند می شوند، شروع به دیالیز می کنند. البته پیوند این طوری نیست که همیشه موفق باشد یا به راحتی بتوان برای پیوند کلیه پیدا کرد. بنابراین، به دیالیز باید به عنوان درمان بلند مدت نگاه کرد و البته نه این که مادام العمر باشد.

درمان کلیه

البته باز هم باید گفت که وقتی بیماری می خواهد تصمیم گیری کرده و درمان مورد نظر را انتخاب کند، همچنان می تواند اقدامات کنترلی را به عنوان انتخاب خود در نظر بگیرد. اگر هم نمی تواند تصمیم قطعی بگیرد، می تواند برای کوتاه مدت دیالیز شود تا ببیند دیالیز چگونه است.
می توان بعد از مدتی دیالیز را کنار گذاشت!

قطع دیالیز می تواند باعث مرگ افرادی شود که مدت زیادی تحت دیالیز بوده اند، به خصوص افراد مسن این افراد می توان بعد از مدتی مصرف داروهای مورد استفاده در پیوند کلیه را قطع کرد.

پیوند کلیه

پیوند باعث ارتقاء کیفیت زندگی می شود اما بدون خطر نیست. داروهای قوی که برای جلوگیری از پس زدن پیوند کلیه مصرف می شوند، می توانند باعث عفونت، سرطان پوست و سرطان های خطرناک شوند. برای درمان برخی از سرطان ها باید مصرف داروهای پیوند کلیه را متوقف کرد که این خود باعث پس زدن کلیه شده و آنگاه باید دوباره به فکر دیالیز شدن افتاد.
برخی هم ممکن است به سبب نارسایی کلیه دچار بیماری استخوان شوند یا رگ مناسب برای دیالیز نداشته باشند که این گونه افراد در صورت پس زدن پیوند ممکن است اقدامات کنترلی را به جای دیالیز انتخاب کنند.

طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟