عمل برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری (TURP) در ایران

برداشتن پروستات

عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP چیست؟

برخی اوقات ممکن است آقایان به دلیل بزرگی پروستات با مشکلات ادراری روبرو شوند. این علائم ادراری گاهی با درمان دارویی رفع می شوند ولی در موارد شدیدتر، ممکن است پزشک توصیه به جراحی کند. در افراد با مشکلات ادراری شدید، عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP مفید است. عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجاری ادراری یا TURP یک درمان بسیار موثر است، هرچند امروزه روش های کمتر تهاجمی در حال شایعتر شدن با نتایج بهتر است.

برداشتن پروستات

غده پروستات که مسئول تولید مایع منی در آقایان می باشد، در زیر مثانه قرار گرفته و دور لوله ای را می پوشاند که مسئول انتقال ادرار به خارج از بدن به نام اورترا یا پیشابراه است. گاهی اوقات غده پروستات بزرگ شده و موجب علائم ناخوشایندی برای بیمار می گردد. این  علائم ناخوشایند بیشتر در ادرار کردن است. برای درمان، پزشک ارولوژیست توصیه به عمل برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP می کند. در طی این عمل، جراح اورولوژیست بخشی از غده پروستات را از راه مجرای پیشابراه بدون ایجاد برش بر روی پوست خارج می کند.

عمل جراحی TURP چگونه انجام می شود؟

در طی عمل برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP، جراح معمولا از یک وسیله لوله ای به نام رزکتوسکوپ برای دسترسی و خروج پروستات استفاده می کند. سپس، جراح اورولوژیست با کمک رزکتوسکوپ بافت اضافی پروستات که موجب انسداد مسیر ادراری شده است را خارج می کند. رزکتوسکوپ 12 اینچ یا 25 سانتی متر طول و نیم اینچ یا 25/1 سانتی متر قطردارد. رزکتوسکوپ از یک دوربین چراغ دار و یکسری دریچه برای کنترل جریان ادرار تشکیل می شود. رزکتوسکوپ همچنین یک حلقه الکتریکی از جنس سیم برای کنترل خونریزی و برش بافت استفاده می شود. در طی عمل برداشتن پروستات از راه مجاری ادراری یا TURP، جراح اورولوژیست از این حلقه فلزی برای برداشتن بخش مشکل دار بافت پروستات و در نتیجه باز کردن مسیر مسدود مجرای ادراری استفاده می کند. برداشتن بافت درگیر پروستات بصورت یکباره برداشته می شود و بقایای بافت با جریان ادرار به سمت مثانه هدایت می شود. وقتی پروسه عمل به پایان رسید، همه چیز از داخل مثانه پاک می شود. دلیل علائم تحریکی ادراری نظیر تکرر ادرار بعد از عمل برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP همین دستکاری مجرا در حین عمل است. این مسئله به سادگی با نوشیدن حجم بالای مایعات، مصرف غذاهای با فیبر غذایی بالا، پرهیز از مصرف الکل، پرهیز از فعالیت بدنی شدید و یا ارتباط جنسی بعد از عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP قابل درمان و کنترل می باشد.

برداشتن پروستات
resectorcope turp

چه کسانی نیاز به برداشتن عمل پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP دارند؟

افرادی که علائم ادراری با منشا پروستات دارند، کاندیدهای خوبی برای عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP هستند. این علائم با منشا پروستات ممکن است به دلیل سرطان پروستات یا بزرگی خوش خیم پروستات یا BPH که ناشی از افزایش سن است، باشند. عمل برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP یک عمل با شانس موفقیت بالا و عوارض کمی است، هرچند ممکن است مانند هر عمل دیگری عوارضی داشته باشد. این عوارض می تواند شامل مشکلات موقت در ادرار کردن، خونریزی شدید، کاهش سطح سدیم در خون و یا ارگاسم خشک (عدم تخلیه یا تخلیه اندک مایع منی در طی یک فعالیت جنسی)  باشد.

چه زمانی عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP ضروری است؟

بطور کلی عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP می تواند علائم ادراری مربوط به پروستات را رفع نماید. این علائم شامل موارد زیر است:

  • تکرر ادرار و احساس نیاز اورژانسی به ادرار کردن
  • اختلال در شروع ادرار کردن
  • ادرار کردن آهسته و طولانی (کاهش قطر ادرار)
  • تکرر ادرار در شب ها
  • قطع و وصل شدن ادرار
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار بعد از ادرار کردن
  • عفونت ادراری
برداشتن پروستات

انسداد ادراری می تواند عوارض جدی و شدیدی ایجاد کند. در صورت انسداد ادراری، در ابتدا کلیه ها و مثانه آسیب می بیند یا بی اختیاری ادراری ایجاد می شود. در طولانی مدت موجب ایجاد سنگ مثانه یا خون در ادرار می گردد. در این حالت، عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP به بیماران توصیه می گردد.

پیشگیری از نیاز به عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجاری ادراری یا TURP با رژیم غذایی مناسب به شرح ذیل:

  • ماهی سالمون: این نوع ماهی اگا 3 و چربی های مفید دارد که می تواند در پیشگیری و کاهش بزرگی ارگان های بدن از جمله بزرگی پروستات نقش بسزایی داشته باشد.
  • گوجه فرنگی: گوجه فرنگی حاوی یک نوع آنتی اکسیدان است که برای غدد پروستات مفید بوده و از سرطان پروستات پیشگیری می کند.

میوه های خانواده توت ها: میوه هایی نظیر تمشک، توت فرنگی، زغال اخته، توت سیاه غنی از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ریسک سرطان را با از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن کاهش می دهد.

علاوه بر میوه های فوق، افزودن آجیل، مرکبات، پیاز و سیر به رژیم غذایی روزانه می تواند احتمال نیاز به عمل برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری را کاهش دهد.

همچنین در طول زندگی بهتر است مصرف برخی مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، محصولات لبنی و الکل را در رژیم غذایی روزانه خود کمتر کنید، زیرا بر اساس مطالعات علمی مختلف، این مواد غذایی می توانند ریسک ایجاد بزرگی خوش خیم پروستات یا BPH را افزایش دهند.

خطرات بعد از عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP چیست؟

مشابه سایرعمل های جراحی، عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP ممکن است عوارض یا مشکلاتی ایجاد کند که شامل موارد زیر می باشد:

  • مشکلات حین ادرار کردن: بعد از عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجاری ادراری یا TURP ممکن است عفونت ادراری ایجاد شود. این یک عارضه شایع بعد از عمل جزاحی برداشتن پروستات از راه مجاری ادراری یا TURP یا هرگونه اقدام بر روی پروستات می باشد. تجویز آنتی بیوتیک بعد از عمل به بیماران در این زمینه کمک می کند. در واقع چند روز بعد از عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجاری ادراری یا TURP ممکن است اختلال موقتی در ادرار کردن ایجاد شود. در این مواقع، درصورتی که نتوانید خودتان ادرار کنید یک کاتتر یا سوند می تواند به شما کمک کند.
  • ارگاسم یا نعوظ خشک: یکی ازعوارض نسبتا شایع و طولانی مدت عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجاری ادراری یا TURP می باشد. نام دیگر این عارضه انزال رتروگراد است. در این عارضه، حین تحریک و تخلیه جنسی، هیچ مایع منی خارج نمی شود یا به مقدار اندک خارج می شود و به صورت عقب گرد به جای خروج از بدن، به داخل مثانه می ریزد. این مسئله برای بدن خیلی زیان آور و آسیب زا نیست.
برداشتن پروستات

عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجاری ادراری یا TURP چقدر زمان می برد؟

برای انجام عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجاری ادراری یا TURP حدود 60 تا 90 دقیقه طول می کشد. قبل از عمل، بیماران تحت بی هوشی عمومی یا بی حسی نخاعی قرار خواهند گرفت.

توصیه ها و دستورالعمل های بعد از عملTURP چیست؟

بعد ازعمل لازم است که بیماران به مدت 1 تا 2 روز تحت نظر باشند. در طی این مدت، در طی این 1 تا 2 روز اول، ادرار کردن با کمک کاتتر یا سوند ادراری انجام می گیرد، زیرا به دلیل تورم مجرای ادراری ناشی از دستکاری، ممکن است انسداد در مسیر ادرار ایجاد شده باشد. مشاهده خون اندک در ادرار بعد از عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری یا TURP، طبیعی است، هرچند وجود خونریزی شدید طبیعی نیست و باید به پزشک جراح اطلاع داده شود. وضعیت عمومی بیمار طی 6 تا 8 هفته بعد از عمل کاملا بهبود می یتبد. در طی این برهه زمانی، نوشیدن آب فراوان، پرهیز از فعالیت جنسی و مصرف مواد غذایی با فیبر بالا مانند سبزیجات و میوه ضروری است.

برداشتن پروستات
طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟