آیا مادر یا رحم اهدایی می‌تواند از تخمک خودش استفاده کند؟

Can-a-surrogate-use-her-own-eggs-for-egg-donation01

رحم جایگزین به دو روش اجرا می‌شود. هزینه‌ها در هر روش متفاوت است. استفاده از تخمک اهدایی یا تخمک مادر جایگزین بستگی به چند عامل دارد.

اگر اسپرم یا تخمک والدین مشکلات جدی داشته باشد و به‌ هیچ شکل قدرت تولید مثل نداشته باشد، می‌توان از اسپرم یا تخمک اهدایی استفاده کرد.

سوابق پزشکی و شخصی اهداکنندگان از قبل مشخص شده و دسته بندی شده است.اگر تخمک مادر امکان باروری دارد، با استفاده از اسپرم اهدایی بارور می‌شود و به رحم مادر جایگزین منتقل می‌شود.

اما در بیشتر موارد علت اصلی روی آوردن به رحم اهدایی یا جایگزین، همین مشکلات باروری است. ضعف اسپرم یا تخمک در باروری باعث می‌شود افراد به رحم جایگزین یا سایر روش‌های درمان ناباروری روی بیاورند.تشخیص این که آیا اسپرم و تخمک توان باروری دارند یا خیر، تنها با معاینات تخصصی امکان‌پذیر است.بیشتر زوج‌های نابارور و یا زنانی که به علت بیماری‌های خاص بارداری برایشان خطرناک است، از روش رحم جایگزین استفاده می‌کنند.

هرچند استفاده از این روش مختص دو گروه ذکر شده نیست و زنان مجرد یا زنان دیگری که به هر دلیلی خودشان قصد باردار شدن ندارند هم از رحم جایگزین برای فرزنددار شدن استقبال می‌کنند.اهدای تخمک پروسه‌ای است که طی آن زنی تخمک سالمش را به زن دیگری اهدا می‌کند تا به باردار شدن او کمک کند.این پروسه بخشی از یک تکنولوژی باروری به نام ART است.

butterfly

انواع روش‌های رحم اهدایی یا رحم جایگزین

رحم جایگزین به دو روش انجام می‌شود. در روش اول که قدیمی‌تر است، مادر جایگزین با تخمک خودش باردار می‌شود. در روش دیگر، تخمک مادر اصلی یا تخمک اهدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روش دوم، هیچ پیوند ژنتیکی بین مادر جایگزین و جنین به وجود نمی‌آید.

رحم اهدایی سنتی (Traditional surrogacy)

رحم اهدایی سنتی روشی است که در آن مادر بیولوژیک با تخمک خودش باردار می‌شود و جنین را برای خانواده دیگری به دنیا می‌آورد.در این روش، بچه ارتباط ژنتیکی با مادر جایگزین دارد.قبل از به کار گیری IVF، تنها راه ممکن برای رحم جایگزین همین روش بود.اما اکنون که تکنولوژی و دانش IVF در دست است، والدین می‌توانند تصمیم بگیرند که دوست دارند بچه‌شان از تخمک مادر جایگزین باشد یا جنین ژنتیکی خودشان باشد.

Can-a-surrogate-use-her-own-eggs-for-egg-donation02

در روش سنتی، مادر جایگزین از طریق اسپرم پدر اصلی و تخمک خودش باردار می‌شود.به این ترتیب، تخمک بارورشده مربوط به خود مادر جایگزین است و او مادر ژنتیکی جنین است.عمل لقاح می‌تواند به طور مصنوعی در آزمایشگاه یا به طور طبیعی صورت پذیرد.این موضوع به وضعیت پزشکی افراد هم بستگی دارد. اگر جنین متعلق والدین شکل نگیرد و به لقاح منجر نشود، راهی جز رحم جایگزین سنتی نیست.

معمولا والدینی به سراغ رحم جایگزین سنتی می‌روند که نمی‌توانند اهداکننده‌ خوبی پیدا کنند، دوست ندارند از تخمک ناشناس استفاده کنند و یا می‌خواهند پروسه را با هزینه کمتری پیش ببرند.

روش بارداری جایگزین (Gestational surrogacy)

در روش بارداری جایگزین، پروسه با انتقال جنین به رحم مادر جایگزین آغاز می‌شود.جنین(ها) قبلا از طریق IVF تشکیل شده است. در این روش هیچ پیوند ژنتیکی بین مادر جایگزین و جنین وجود ندارد.بارداری جایگزین نسبت به روش سنتی روش پیچیده‌تری است که نیازمند امکانات و تکنولوژی پزشکی پیشرفته است.این روش جدیدتر طی سی سال اخیر به وجود آمده و مورد استفاده قرار گرفته.بارداری جایگزین به خاطر بیشتر شدن تعداد جلسات مشاوره و پروسه‌های پزشکی، روش گران‌تری است.

Can-a-surrogate-use-her-own-eggs-for-egg-donation03

والدین کم درآمد بیشتر از روش سنتی استفاده می‌کنند اما والدینی که مشکلی با هزینه‌ها ندارند، سراغ بارداری جایگزین می‌روند.بارداری جایگزین پرطرفدارتر است. یک علت مهم این محبوبیت، نبود پیوندهای ژنتیکی است.از آنجایی که در روش بارداری جایگزین هیچ پیوند ژنتیکی بین مادر جایگزین و فرزند نیست، مشکلات قانونی و عاطفی کمتری سر راه زوجین قرار می‌گیرد.به علاوه بارداری جایگزین برای زوج‌هایی که از درمان IVF قبلی‌شان جنین دارند، روش بهتری است. همان جنین می‌تواند در بارداری جایگزین منتقل شود.بسیاری از والدین به این روش بیشتر اعتماد می‌کنند.

بارداری جایگزین چگونه انجام می‌شود؟

بارداری جایگزین در سه مرحله انجام می‌شود:

  • اهدای تخمک یا اخذ تخمک از مادر

والدین، اهداکننده تخمک پیدا می‌کنند یا از تخمک مادر اصلی استفاده می‌کنند. تخمک‌ها طی یک پروسه 30 دقیقه‌ای از تخمدان ها گرفته می‌شوند.

  • بارورسازی تخمک

بعد از گرفتن تخمک از تخمدان، تخمک‌ها به وسیله اسپرم پدر بارور می‌شوند. تخمک بارورشده یا جنین را می‌توان بلافاصله منتقل کرد و یا فریز کرد.

  • انتقال جنین

انتقال جنین پروسه مختصری است که طی آن جنین در رحم مادر جایگزین قرار می‌گیرد. این پروسه خطری ندارد و در مدت کوتاهی انجام می‌شود.

فارغ از روشی که انتخاب می‌کنید، یک نکته مهم سن اهداکننده تخمک است.خوب است بدانید چه از تخمک خودتان استفاده کنید، چه اهدایی و چه مادر جایگزین، تخمک بالاتر از 35 سال زمان بیشتری برای بارورشدن لازم دارد. مسئله مهم در انتخاب نوع درمان، روابط ژنتیکی است.اگر مادر جایگزین با تخمک خودش باردار شود، با بچه پیوند ژنتیکی خواهد داشت.اگرچه در این صورت هم او حق و حقوق قانونی نسبت به بچه ندارد، اما شاید پیوند ژنتیکی و عاطفی او و بچه برای شما خوشایند نباشد.

کدام روش رحم جایگزین برای شما مناسب است؟

اگر می‌خواهید فرزندتان هیچ پیوند ژنتیکی با شخص دیگری نداشته باشد، قطعا باید سراغ روش دوم یعنی بارداری جایگزین (Gestational) بروید.اگر این موضوع برایتان اهمیت ندارد و فکر می‌کنید مهم بعد از تولد است، می‌توانید از روش سنتی استفاده کنید.اما به خاطر داشته باشید هر روشی را انتخاب کنید، شما را از مشاوره و معاینات پزشکی بی‌نیاز نخواهد کرد.بخشی از این تصمیم برعهده شماست، اما بخش دیگر را آزمایشات دقیق پزشکی معین می‌کند که قادر به انجام کدام روش هستید.اگر قصد فرزنددار شدن دارید و نمی‌دانید کدام روش برای شما مناسب است، نگران نباشید.

مشاوره‌های پزشکی می‌توانند مشکل شما را حل کنند.برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. تیم پزشکی عصر طب بین الملل همواره آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله : همه چیز درباره رحم اجاره ای ( رحم جایگزین) در ایران را مطالعه فرمایید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟