درمان پارگی رباط صلیبی قدامی و خلفی زانو: ترمیم یا بازسازی

رباط صلیبی قدامی و خلفی زانو

پارگی رباط صلیبی قدامی و خلفی زانو

رباط صلیبی قدامی زانو (ACL) و رباط صلیبی خلفی زانو (PCL) دو لیگامان یا رباط اصلی زانو هستند. اگر این رباط ها پاره شود یا آسیب ببینند، نیاز به ترمیم جراحی خواهند داشت. و یا اگر شدت آسیب زیاد باشد، ممکن است برای رفع مشکل، بازسازی رباط صلیبی قدامی یا خلفی زانو نیاز باشد.

رباط صلیبی قدامی و خلفی زانو

نقش رباط صلیبی قدامی در مفصل زانو

رباط صلیبی قدامی تثبیت کننده اصلی مفصل زانو می باشد که بدون آن ممکن است مفصل زانو خالی کند یا ناپایدار باشد. این مسئله بویژه در ورزشکارانی که نیاز به زانوی قوی و پایدار دارند مهم است.

رباط صلیبی قدامی و خلفی زانو

نقش رباط صلیبی خلفی در مفصل زانو

رباط صلیبی خلفی یکی از 4 رباطی می باشد که زانو را در محل خودش نگه می دارد و سبب ثبات زانو می گردد. بطور خاص، رباط صلیبی خلفی برای در یک راستا قرار گرفتن استخوان های تیبیا و فمور (ساق و ران) ضروری است. این رباط در پشت مفصل زانو کشیده شده و استخوان تیبیا را به استخوان فمور وصل می کند. رباط صلیبی خلفی زانو مانع حرکت بیش از حد استخوان تیبیا یا ساق به سمت عقب می شود.

آسیب رباط صلیبی قدامی زانو: ترمیم یا بازسازی

در گذشته  آسیب رباط صلیبی قدامی با جراحی بازسازی درمان می شد. این روش بدین معنی است که در آن جراح ارتوپد، بخش باقیمانده رباط صلیبی قدامی پاره شده را با یک رباط جدید جایگزین می کند. این رباط جدید از بافت های نواحی دیگر بدن گرفته می شود و یا از بافت های یک متوفی گرفته می شود.

هرچند جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی بسیار موفق است، اما برخی جراحان ارتوپد اعتقاد دارند که این روش، درمان ایده آل برای افراد با رباط صلیبی قدامی آسیب دیده نیست.

بنابراین، جراحی ترمیمی رباط صلیبی قدامی زانو در نتیجه تلاش برای یافتن راه حل مناسب تر برای درمان بیماران با آسیب رباط صلیبی قدامی ابداع شد. البته این روش موفقیت چشم گیری نداشت ولی منجر به ایجاد روش جدید درمانی بنام بازسازی رباط صلیبی قدامی زانو گردید که امروزه درمان استاندارد آسیب رباط صلیبی قدامی می باشد. در این روش جدید، بازسازی رباط بدون استفاده از بافت رباط قدامی انجام می شود.

رباط صلیبی قدامی و خلفی زانو

آسیب رباط صلیبی خلفی: ترمیم یا بازسازی

آسیب رباط صلیبی خلفی منجر به خمیده شدن زانو به سمت عقب می شود که در اثر یک ضربه مستقیم به استخوان تیبیا یا ساق پا ایجاد می شود. اگر آسیب شدید باشد، برای درمان باید عمل جراحی انجام شود.

در گذشته آسیب رباط صلیبی خلفی با عمل جراحی درمان می شد. اما نیروی جاذبه استخوان تیبیا یا ساق را به سمت عقب می کشد و منجر به افزایش فشار بر رباط صلیبی خلفی ترمیم شده زانو می گردد و مانع بهبودی کامل رباط صلیبی خلفی ترمیم شده می شود. نتایج نه چندان مطلوب این روش منجر به روش جدیدی شد که بازسازی رباط صلیبی خلفی نام دارد.

رباط صلیبی قدامی و خلفی زانو

بازسازی رباط صلیبی قدامی و خلفی زانو

بازسازی رباط صلیبی قدامی با بی هوشی عمومی انجام می شود. جراح ارتوپد بخش های آسیب دیده رباط صلیبی قدامی را خارج می کند و یک بخش از تاندون جدید را جایگزین آن می کند. این بافت جدید ” گرافت ” نامیده می شود که از یک بخش دیگر بدن خودتان گرفته می شود که اتوگرافت نام می گیرد. البته ممکن است از بافت یک فرد متوفی (مرگ مغزی) گرفته شود که آلوگرافت نام دارد.

حفره های کوچکی در استخوان ران و ساق ایجاد می شود تا گرافت را در محل صحیح ثابت کرد. سپس ارتوپد بافت پیوند شده را با بخیه یا سایر وسایل اتصالی به استخوان می چسباند. در نهایت گرافت مثل یک داربستی می شود که بافت لیگامان یا رباط بر روی آن می تواند رشد کند.

بازسازی رباط صلیبی خلفی نیز با گرافت از بافت خود بیمار (اتوگرافت) یا شخص دیگر (آلوگرافت) و یا رباط انجام می شود. بازسازی رباط صلیبی خلفی نیز با بی هوشی عمومی انجام می شود. جراح ارتوپد یک برش کوچک در مفصل زانو ایجاد می کند. سپس با استفاده از یک وسیله جراحی، بافت آسیب دیده رباط صلیبی خلفی را جدا می کند و یک بخش جدید را جایگزین آن می کند. سپس یک سر این رباط بازسازی شده را به استخوان ران و س دیگر آن را به استخوان ساق پا محکم می کند.

رباط صلیبی قدامی و خلفی زانو

نتیجه گیری:

در صورتی که آسیب به رباط صلیبی قدامی یا خلفی رخ دهد، می تواند ترمیم شود. اگرچه این روش ها می تواند به حفظ پایداری زانوی شما کمک بسزایی کند، اما ممکن است قدرتش مثل سابق نباشد. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟