آیا اهدای تخمک در اسلام حرام است؟

آیا-اهدای-تخمک-در-اسلام-حرام-است

تقریباً 15 تا 20 درصد از زوجین در سراسر دنیا از ناباروری رنج می برند. در همین حال استفاده از فناوری های کمک باروری (ART) در حال رایج تر شدن است. این فناوری های کمک باروری شامل اهدای تخمک، اسپرم و جنین هستند. این روزها در کشورهای غربی اهدای نطفه روشی بسیار قابل قبول برای درمان ناباروری است، اما در بسیاری از کشورها به دلیل مسائل اخلاقی استفاده از نطفه های اهدا شده بسیار بحث برانگیز است.

اهدای تخمک چیست؟

اهدای تخمک بخشی از فرآیند کمک باروری (ART) است که طی آن یک زن که تخمک نابارور دارد از زنی دیگر (معمولاً کمتر از 33 سال سن) تخمک سالم دریافت می کند تا با استفاده از روش IVF یا ICSI در یک محیط آزمایشگاهی  بوسیله اسپرم همسر خود بارور شده و تشکیل جنین بدهد. سپس این جنین در رحم وی کاشته می شود تا به بارداری تبدیل شود.

روند اهدای تخمک

روند اهدای تخمک می تواند چندین مرحله داشته باشد. معمولاً اولین قدم در این روند مشاوره های جسمی و روانی به منظور صحبت در مورد کارهایی است که باید انجام شوند تا زوج آماده انجام این روند شده و همچنین صحبت درمورد نوع چالش هایی است که آنها می توانند در این دوره داشته باشند.

پس از مشاوره و آماده شدن برای روند اهدای تخمک، شما باید فرد اهدا کننده را با کمک شرکت های تسهیلگر درمان ناباروری، مراکز بهداشت باروری یا به طور مستقل انتخاب کنید. سپس می بایست چرخه های قاعدگی شخص اهدا کننده و شخص گیرنده به منظور دستیابی به بهترین نتیجه با یکدیگر هماهنگ شوند.

طب‌ مد توریسم به عنوان رهبر گردشگری درمان شما رو به خواندن مطالب زیر دعوت می کند:
?Is donating eggs haram
Egg donation in Iran

 پس از انجام همگام سازی چرخه ها نوبت به بازیابی تخمک یا پانکچر تخمک می رسد که با استفاده از یک کاوشگر یا پروب تحت هدایت سونوگرافی انجام می شود. در همان روز بازیابی تخمک، پدر نمونه اسپرم می دهد تا از آن برای عمل لقاح استفاده شود. معمولاً بعد از سه روز جنین آماده انتقال به رحم گیرنده است.

تخمک های اهدایی را از کجا باید تهیه کرد؟

تخمک های اهدایی را می توان از سه منبع مختلف خریداری کرد.اولین منبع “کلینیک های باروری” است که در آنجا تخمک های اهدایی تازه و منجمد برای فروش وجود دارند. همچنین اگر می خواهید از یک اهدا کننده شناخته شده استفاده کنید، نیاز دارید که به یک کلینیک بروید و مراحل اهدا و انجام روشIVF  را در آنجا انجام دهید. “بانک تخمک های اهدایی” فقط تخمک های منجمد را می فروشد و آنها را به کلینیک های باروری می فرستد تا توسط متقاضیان استفاده شوند و آخرین منبع “شرکت های تسهیلگر تخمک های اهدایی هستند که در آنجا با هماهنگی شرکت تسهیلگر،  تخمک های اهدایی تازه متعلق به گروهی از اهدا کنندگان وجود دارند.

نگرش اسلامی نسبت به اهدای تخمک

 

در میان کشورهای مسلمان، استفاده از فن آوری های کمک باروری (ART) در حال رایج شدن است. هیچ محدودیت شرعی برای یک زوج متاهل نابارور وجود ندارد که نتوانند درمان های باروری مورد نیاز خود را دنبال کند. با این حال، موضوع اهدای نطفه در دین اسلام هنوز یک موضوع بحث برانگیز است. اختلافات چشمگیری بین عقاید مسلمانان سنی و شیعه در مورد این مسئله وجود دارد. در حالی که مکتب فکری اهل سنت استفاده از شخص ثالث را در روند تولید مثل ممنوع می کند، قوانین مربوط به نطفه در مکتب فکری شیعه انعطاف پذیرتر است. با این حال، هنوز بحث هایی جدی خصوصا در مورد اهدای اسپرم وجود دارند به طوری که این عمل در تمامی مکاتب اسلامی ممنوع می باشد.

اهدای تخمک از دیدگاه اهل سنت

 

در مکتب اهل سنت، انجام روش های درمان باروری مانند IVF و بازیابی اسپرم و تخمک مشکلی ندارد اما باید برای حصول اطمینان از اینکه این نطفه ها متعلق به یک زن و شوهر هستند کنترل دقیقی وجود داشته باشد. اگر اینگونه باشد، انجام آن حلال (مجاز) محسوب می شود. اما اقدام به هرگونه ترکیب نطفه های زن و مردی که شرعا و قانونا ازدواج نکرده اند حرام (غیرمجاز) محسوب می شود و می تواند با زنا مقایسه شود. زیرا زن تخمک بارور شده شخصی را حمل می کند که شوهر قانونی او نیست. همچنین در مورد اهدای تخمک آنها اینگونه استدلال می كنند كه از آنجا كه اهداكننده تخمک مادر بیولوژیكی كودك است، احتمال بروز تعارضات عاطفی بین او و مادرتنی وجود دارد.

همچنین هر موقعیت دیگری که خارج از رابطه زناشویی باشد حرام است، به عنوان مثال لقاح هرگونه اسپرم منجمد پس از طلاق زوج یا مرگ شوهر اکیدا ممنوع است. در نتیجه در کشورهایی که دارای اکثریت مسلمانان اهل سنت هستند، هرگونه اهدای نطفه توسط شخص ثالث و هرگونه لقاح خارج از شرایط زناشویی کاملاً ممنوع و غیرقانونی است. با این حال، ظهور روش اهدای تخمک و روش رحم جایگزین باعث شده تا تعداد کمی از مقامات مذهبی اجازه دهند این رویه ها بین همسران مشترک (زنان مشترک یک شوهر) انجام شوند.

فتوای مراجع شیعه

وضعیت مسلمانان شیعه به نوعی متفاوت است. در این شاخه از اسلام، برخی از فقهای مذهبی وجود دارند که درمورد اهدای نطفه از طرف شخص ثالث نگرشی مشابه با نگرش فقهای اهل سنت دارند. با این حال در سال 1999، آیت الله خامنه ای رهبر ایران اعلام كرد كه اجاره رحم و اهدای تخمک یا جنین تحت شرایط خاصی مجاز است. او اعلام کرد که ” انتقال جنین به رحم زن مورد نظر در هر صورت منع شرعی ندارد ولی باید از لمس و نظر حرام اجتناب شود… “

اهدای تخمک می تواند مجاز باشد به شرطی که شوهر با اهدا کننده تخمک حتی به صورت موقت ازدواج کند،  به این ترتیب نطفه ها از زوجی که شرعا زن و شوهر هستند حاصل می شوند. روش اهدای جنین نیز حلال است زیرا جنین از یک زوج متاهل حاصل می شود و به یک زوج متاهل دیگر اهدا می شود که دربرگیرنده هیچ گونه عمل جنسی نیست که بتوان آن را زنا نامید. مهم است که بدانیم واژه “زنا” در مذهب شیعه به تماس جنسی و جسمی اطلاق می شود و انتقال نطفه را نمی توان زنا دانست در حالی که در نگرش اهل سنت دیدگاه سختگیرانه ای نسبت به این مسئله وجود دارد.

اهدای تخمک از دیدگاه شیعه

 

از نظر اهل تشیع، زنا عملی مذموم است زیرا می تواند ساختار خانواده را از هم بپاشد، در حالیکه اهدای تخمک و اهدای جنین می تواند باعث حفظ خانواده و حیثیت زوجین شده که این امر از اهداف مهم شرع است.

ایران به عنوان یک کشور که دارای اکثریت جمعیت مسلمانان شیعه است، یکی از پایگاههای مهم در کشورهای اسلامی، برای درمان ناباروری ازطریق روش هایی همچون رحم اجاره ای و اهدای تخمک به شمار می رود، زیرا این اقدامات کاملاً توسط قوانین کشور و مراجع دینی پشتیبانی شده هستند. متخصصان حرفه ای ما در شرکت عصرطب بین الملل( Co TebMedTourism) اینجا هستند تا میزبان شما در ایران زیبا بوده و در تمام طول راه با شما باشند تا زمانیکه بتوانید کودک خود را در آغوش بگیرید.

در پایان می توان گفت که فن آوری های نوین تولید مثل در سراسر جهان و همچنین کشورهای اسلامی درحال محبوب تر شدن هستند. مقامات اسلامی از فن آوری های جدید درمانی استقبال کرده و آنها را مطابق با اخلاقیات دینی و محلی خود شکل می دهند. اگرچه همانطور که در این مقاله بحث شد اسلام می تواند اشکال مختلف خود را داشته باشد.

tebmed

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟