آیا ریزش مو در بارداری افزایش می‌یابد

آیا ریزش مو در بارداری افزایش می‌یابد؟

ریزش موی روزانه یک پدیده طبیعی است و نیازی نیست نگرانش باشید. ما معمولا به طور روزانه حین شانه کردن یا شستشوی مو مقداری از موهایمان را از دست می‌دهیم. با این که معمولا زنان طی بارداری موهای درخشان و براق دارند اما برخی با مشکل ریزش مو در بارداری روبرو می‌شوند. همراه باشید تا ببینیم چرا این مشکل روی می‌دهد و چطور باید حلش کرد.

علت ریزش مو چیست؟

به طور میانگین زنان و مردان با ریزش 50 تا 100 تار موی روزانه مواجه هستند.به طور طبیعی زنان در بارداری به علت ترشح هورمون استروژن موهای زیبا و براقی دارند. استروژن از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند. اما این موضوع در مورد همه صدق نمی‌کند. بعضی زنان در بارداری به دلایل مختلف دچار ریزش مو می‌شوند. تعدادی از این دلایل به این ترتیب‌اند:

  • تغییرات هورمونی

سه ماهه اول بارداری فشار زیادی به بدن می‌آورد چون هورمون‌ها به طور گسترده‌ای برای پذیرش جنین دچار تغییر می‌شوند. استرس ممکن است مو را وارد فاز استراحت کند که بخشی از چرخه طبیعی حیات مو است. در نتیجه به جای از دست دادن روزانه صد تار مو، سیصد تار می‌ریزند.قسمت بد ماجرا آنجاست که شما معمولا زودتر از دو تا چهار ماه متوجه این ریزش نمی‌شوید چون خودش را به تدریج نشان می‌دهد.قسمت خوب ماجرا آنجاست که این وضعیت نهایتا شش ماه پایدار است و باعث نمی‌شود به طور همیشگی موهایتان را از دست بدهید.

  • کمبود مواد غذایی مغذی

تغذیه ضعیف بدن را ضعیف می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود. به خصوص در بارداری رژیم غذایی ضعیف تاثیر منفی بیشتری دارد. ریزش مو در بارداری می‌تواند ریشه در تغذیه ضعیف داشته باشد.

  • استرس

استرس یکی دیگر از عوامل ریزش مو است. بارداری می‌تواند چالش بزرگی برای شما و بدنتان باشد که روی وضعیت ذهنی و عاطفی‌تان هم اثر می‌گذارد. ترس و تغییرات فیزیکی ممکن است شما را مضطرب کنند.مواظب خودتان باشید و اگر احساس کردید نیاز به کمک دارید، بلافاصله با یک روان‌درمانگر صحبت کنید.

  • کمبود آهن

ریزش مو می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد. بارداری خطر ابتلا به کم خونی و کمبود آهن را افزایش می‌دهد. مطمئنید میزان آهن دریافتی‌تان کافی است؟ کمبود آهن تبعات بسیاری دارد که ریزش مو یکی از کم‌خطرترین آنهاست. سطح آهن خونتان را با یک آزمایش خون ساده تست کنید.

  • بیماری‌های خاص

بعضی بیماری‌ها باعث ریزش مو می‌شوند. یکی از این بیماری ها بیماری های مربوط به تیرویید است. تیرویید یکی از ارگان هایی است که می تواند روی سطح هورمون ها اثرگذار باشد. ناکارآمدی تیرویید نشانه‌هایی دارد که یکی از آنها ریزش مو است.هم کم کاری و هم پرکاری تیرویید می‌توانند باعث ریزش مو شوند. در بیشتر موارد ریزش مویی که به خاطر کم‌کاری/پرکاری تیرویید باشد، به طور یکسان در نواحی مختلف سر اتفاق می‌افتد.

  • ژنتیک

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک

ریزش موی ناشی از تخمدان پلی کیستیک به خاطر ناهماهنگی هورمونی اتفاق می‌افتد. مویی که به خاطر این سندروم بریزد، رویش طبیعی دوباره نخواهد داشت.اما درمان می‌تواند باعث رشد موی جدید شود. به علاوه گزینه‌های متعددی برای پوشاندن موی ریخته شده به خاطر تخمدان پلی کیستیک وجود دارد.تنظیم هورمون‌ها از طریق درمان دارویی امکان‌پذیر است. گاهی ترکیب چند دارو برای درمان لازم است. به علاوه مصرف زینک، بیوتین و کاهش وزن می‌تواند به درمان شما کمک کند.

چگونه ریزش مو در بارداری را کنترل کنیم؟

توقف ریزش مو در بارداری کاملا بستگی به علت ریزش آن دارد. تا وقتی علتش را پیدا نکنید، نمی‌توانید درمانش کنید.

آیا-ریزش-مو-در-بارداری-افزایش-می‌یابد02
  • از درمان‌های خانگی استفاده کنید

درمان‌های خانگی همیشه گزینه‌های خوبی برای توصیه نیستند اما برای ریزش مو می‎توانید چند مورد را امتحان کنید و نتیجه‌اش را ببینید.

به عنوان مثال، ژل آلوئه ورا را کف سرتان بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند. سپس خوب آب بکشید.راه دیگر این است که یک تخم مرغ را با آبلیمو ترکیب کنید و کف سرتان بگذارید. بگذارید سی دقیقه بماند و بعد آبکشی کنید.

  • یک رژیم غذایی خاص بگیرید

یک مادر باید رژیمی سرشار از ویتامین، مواد معدنی و پروتئین داشته باشد که مواد مغذی از دست رفته‌اش را جبران کند. چنین رژیمی سلامت مو، بدن و پوست شما را نیز افزایش می‌دهد.

  • موی خیس را شانه نکنید

رعایت این موضوع کار سختی نیست اما تاثیر به سزایی برجای می‌گذارد. موی خیس شکننده است. اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود و سپس شانه کنید.

  • کف سرتان را از تابش مستقیم آفتاب و گرما محافظت کنید

تابش مستقیم آفتاب و گرما می‌تواند اثر مخربی روی موهای شما داشته باشد. از آنها دور بمانید تا ریزش مویتان متوقف شود.

  • مکمل مصرف کنید

کمبود مواد معدنی در بدن یک دلیل اصلی ریزش مو است. چه حین بارداری و چه زمان‌های دیگر. کمبود ویتامین می‌تواند به ریزش مو منجر شود یا ریزش مویی را که از قبل شروع شده، بدتر کند.دریافت کافی آهن همانطور که اشاره شد، ویتامین دی، زینک و سلنیوم برای داشتن موهای سالم ضروری است.کمبود سلنیوم ممکن است روی عملکرد تیرویید تاثیر منفی بگذارد و به تیرویید پرکار و ریزش مو منجر شود.داشتن یک رژیم غذایی سالم و منظم کمک بسیاری می‌کند. روی دریافت پروتئین کافی، آهن و مواد مغذی مهم دیگر تمرکز کنید.می‌توانید از پزشکتان بخواهید ویتامین‌های لازم در دوره بارداری را برای شما تجویز کند.

ریزش مو در بارداری نگران کننده نیست

ریزش مو در بارداری یک پدیده طبیعی است پس نگرانش نباشید.ریزش مو باید ظرف سه تا چهار ماه بعد از زایمان متوقف شود. اگر بعد از بارداری خود به خود قطع نشد، با پزشکتان تماس بگیرید.ریزش مو بعد از زایمان هم شایع است که علت اصلی‌اش شیردهی است.برای درمان ریزش موی بعد از زایمان بهتر است با پزشکتان مشورت کنید و از درمان‌های خانگی خودداری کنید. مخصوصا اگر خودتان به نوزادتان شیر می‌دهید.

برای آشنایی بیشتر با شرکت طب مد توریسیم همراه شوید

tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

همکاری با بهترین ها

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

ارائه پکیج های درمانی باورنکردنی

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

منتظر تماس شما هستیم

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟