آیا بارداری به وسیله روش های درمان ناباروری از طریق IVF یا ICSI خطر بالایی دارد؟

بارداری-به-وسیله-روش-های-درمان-ناباروری

هر بارداری مقدار مشخصی از خطرات را در پی دارد، صرف نظر از اینکه این روش با کمک تکنیک های کمک باروری مانند اهدای تخمک روی داده باشد یا به طور طبیعی اتفاق افتاده باشد. پیدایش یک انسان توسط تقسیم سلول ها فرایندی بسیار پیچیده بوده و خصوصا در هفته های اول در معرض شکست است. بنابراین بسیاری از حاملگی ها در مراحل اولیه به پایان می رسند، حتی در مورد زنان جوان و سالم نرخ حاملگی در هر چرخه قاعدگی حدود 20 یا 30 درصد است.

توانایی تولید مثل زنان از سن 35 سالگی کاهش می یابد. بعد از 40 سالگی، احتمال بارداری طبیعی حدود 8 درصد است و در عین حال احتمال سقط جنین بیشتر می شود. بنابراین هر بارداری که بعد از 35 سالگی اتفاق می افتد، به عنوان بارداری های پر خطر در نظر گرفته می شود. این بدان معنا نیست که خطرات خاصی برای مادر و کودک وجود دارد، اما پزشکان باید با احتیاطی بیش از حد معمول روند بارداری را کنترل کنند.

عوامل خطر در بارداری

 

اولین خطر مربوط به سن مادر است. هرچه سن مادر بالاتر می رود، خطرات بارداری نیز افزایش می یابد. در مورد زنان جوان، عوارض دیگری نیز وجود دارد که می تواند به عنوان عوامل خطر در نظر گرفته شود. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اختلالات متابولیکی
  • بیماری های مزمن مانند دیابت یا روماتیسم
  • بیماری قلبی عروقی
  • سبک زندگی ناسالم مانند تغذیه نامناسب ، کمبود ورزش و …
  • مصرف دارو برای سایر مشکلات سلامتی
  • استفاده از الکل، سیگار و مواد مخدر
  • فشار خون بالا

 

در حال حاضر در سراسر جهان 25 تا 30 درصد زنان باردار وجود دارند که جز گروه پر خطر محسوب می شوند. با این حال، با کمک های پزشکی جامع در دوران بارداری، احتمال وقوع عوارض کمتر می شود.

butterfly

خطرات بارداری

در سراسر جهان حدود 40 میلیون زوج از روش های درمانی کمک باروری مدرن بهره می برند. باردار شدن با استفاده از لقاح مصنوعی خطراتی درست مشابه با بارداری طبیعی دارد. برخی از خطرات را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

حاملگی خارج رحمی:

شانس وقوع حاملگی خارج رحمی همیشه وجود دارد. به این دلیل که جنین ها حتی اگر در رحم کاشته شده باشند می توانند حرکت کنند. در روند درمان های باروری به دلیل بررسی های جامعی که از پیشرفت بارداری انجام می شود، بارداری خارج رحمی می تواند در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شود.

سقط جنین:

حدود 10 تا 15 درصد از کل بارداری ها به سقط جنین ختم می شود. با درمان IVF  خطر سقط جنین می تواند کمی بیشتر شود. با این وجود یکی از مهمترین دلایل آن میانگین سنی مادران است که معمولاً در طی این مراحل بالاتر است.

خطرات بارداری بوسیله روش هایIVF  و  ICSI

در حاملگی بوسیله روش های IVF یا ICSI ، از هورمون درمانی به منظور تحریک رشد فولیکول استفاده می شود. علاوه بر این گاهی اوقات 2 یا 3 جنین به رحم منتقل می شوند که می تواند منجر به بارداری های متعدد شود. این تلاش ها می توانند حداقل دو عارضه جانبی داشته باشند:

سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) :

تحریک هورمونی می تواند باعث افزایش فعالیتهای تخمدان شود. فعال شدن بیش از حد تخمدان می تواند منجر به جمع شدن مایعات در شکم و درد شدید شود. اما خطر روی دادن OHSS  حداکثر 2٪ است.

حاملگی های چندقلویی:

 در روش IVF ، با تصمیم پزشک ممکن است دو یا سه جنین در رحم کاشته شود. در نتیجه این امر می تواند منجر به بارداری های متعدد شود. دوقلوها در حدود 15-25 درصد موارد متولد می شوند و در 3 درصد بارداری ها سه قلوها به دنیا می آیند. این مسئله می تواند میزان زایمان های زودرس، عقب ماندگی رشد درون رحم و سقط جنین را افزایش دهد.

 یک مطالعه آمریکایی با بررسی 40 هزار کودک از طریق بارداری با روشIVF و 3 میلیون کودک از طریق بارداری طبیعی نشان داد که خطر ابتلا به وزن پایین در هنگام تولد پس از استفاده از روش های کمک باروری، دو برابر میزان بارداری طبیعی است. مطالعه دیگری نشان داده است که بارداری هایی که بیش از یک سال طول کشیده اند نسبت به بارداری هایی که در مدت زمان کوتاهی اتفاق افتاده است خطر بالاتری در مورد وزن پایین هنگام تولد، عقب ماندگی جنین و سزارین دارند.

انتقال اختلالات ژنتیکی:

مطالعات اخیر نشان می دهد که ممکن است احتمال انتقال اختلال ژنتیکی در روش ICSI افزایش یابد زیرا در  3 تا 5 درصد مردان نابارور، یک عامل ژنتیکی وجود دارد و همچنین ممکن است کودک در آینده مشکل باروری داشته باشد. به همین دلیل قبل از شروع مراحل ICSI ، انجام مشاوره ژنتیکی و حتی انجام روش PGD (تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی) توصیه می شود.

مشکلات زایمان:

در بارداری ها با کمک روش های درمانی کمک باروری، میزان زایمان های زودرس یا مرگ های داخل رحمی کمی بیشتر از بارداری های طبیعی است. همچنین حاملگی های بوجود آمده از طریق IVF بیشتر به زایمان القایی یا سزارین احتیاج دارند. با این حال فرض بر این است که این عوارض ناشی از روش لقاح نیستند، بلکه به دلیل افزایش احتمال داشتن فرزندان چندقلو و عوامل خطر در خود مادر است.

همچنین، زنانی که درگیر درمان باروری هستند اغلب مشکلاتی نظیر بی نظمی چرخه قاعدگی ، ناهنجاری های رحم و چاقی دارند. بنابراین رخ دادن نقایص مادرزادی به میزان کمی بالاتر بعد از انجام روش های IVF و ICSI بیشتر از خود روش به پتانسیل خطر والدین مربوط می شود.

چه کسی می تواند از روش IVF استفاده کند؟

فناوری IVF می تواند برای زوجینی که از مادر جایگزین برای بچه دار شدن استفاده می کنند مفید باشد. همچنین  این روش با استفاده از فرآیند اهدای تخمک، در فرزندآوری زنانی که تخمک نابارور دارند کمک می کند. روش IVF  می تواند حتی به آن دسته از زوجینی که مشکلی در باروری ندارند اما نگرانی هایی در مورد اختلالات ژنتیکی جاری در خانواده خود دارند کمک کند. آنها می توانند به منظور جلوگیری از انتقال اختلالات به کودک، از روش IVF+ PGD استفاده کنند.

بهترین کشورها برای بارداری  به روش IVF

 

بسیاری از کشورها در حال انجام فناوری IVF هستند، از جمله ایالات متحده آمریکا ، کانادا ، انگلستان و غیره. علاوه بر کیفیت خدمات IVF، یکی از مهمترین عواملی که باید در هنگام انتخاب بهترین مقصد درمانی برای شما در نظر گرفته شود، هزینه های درمان است. این امر به این دلیل است که روند IVF می تواند روندی گران باشد، حتی ممکن است برای گرفتن نتیجه موردنظر لزوم به انجام چندین دوره IVF باشد. این واقعیت می تواند باعث شود که بسیاری از زوجین درمان خود را ادامه ندهند زیرا که انجام آن از بودجه آنها خارج است.

ایران از لحاظ کیفیت و هزینه درمان یکی از بهترین کشورها برای انجام مراحل IVF است. ما در شرکت TebMedTourism ، بالاترین کیفیت خدماتIVF ، بهترین پزشکان و مقرون به صرفه ترین هزینه ها را در قالب بسته های مختلف درمانی ارائه می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، می توانید هم اکنون با ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان داشته باشید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟