روشIVF چگونه می تواند به پیشگیری از بیماری های ژنتیکی کمک کند؟

روشIVF

روشIVF  چگونه می تواند به پیشگیری از بیماری های ژنتیکی کمک کند؟

ما معمولا در برهه ای از زندگی اشتیاق شدیدی به فرزندآوری خواهیم داشت. اکثر زوجین (حدود 85 درصد) در طی یک سال پس از اولین اقدام، به بارداری می رسند. بنابراین تعریف ناباروری می تواند ناتوانی در بارداری طی 12 ماه باشد. با این حال روش های مختلفی در درمان ناباروری وجود دارند تا به زوج هایی که به دنبال راه حلی برای بچه دار شدن هستند کمک کنند. لقاح آزمایشگاهی (IVF) یکی از تکنیک های مهم باروری است که به میلیون ها زوج در سراسر جهان کمک کرده و خواسته ی آنها را برای گسترش خانواده هایشان برآورده کرده است.

روشIVF چیست؟

 

 لقاح آزمایشگاهی (IVF) یکی از درمان های معروف ناباروری است که شامل چهار مرحله اصلی شامل تحریک تخمدان، بازیابی یا اخذ تخمک و اسپرم، لقاح و انتقال جنین است. روش IVF عمدتا یک راه حل بسیار موثر برای درمان ناباروری در هردو جنس است. اگرچه روشIVF برای معالجه زنانی که مبتلا به بیماری لوله رحم هستند طراحی شده، اما به آن دسته از زوج هایی که دیگر درمان های باروری را تجربه کرده اند و به نتیجه ای نرسیده اند نیز کمک کرده است.

butterfly

اختلالات ژنتیکی

اختلال ژنتیکی به بیماری گفته می شود که در اثر تغییر توالی DNA ایجاد می شود. اختلالات ژنتیکی می تواند به دلیل جهش در یک ژن (اختلال تک زایی) ، جهش در چندین ژن (اختلال وراثت چندعاملی) ، ترکیبی از جهش های ژنی و عوامل محیطی یا آسیب به کروموزوم ها (تغییر در تعداد یا کل ساختار) ایجاد شود.

برخی از بیماری های ژنتیکی ارثی است و می تواند از طریق والدین به نوزاد منتقل شود، در حالی که ممکن است برخی از آنها در خانواده کاملاً ناآشنا و غریبه باشد. این ناهنجاری های کروموزومی باعث بیش از 50 درصد سقط ها در سه ماهه اول بارداری می شود. زوجین در سنین باروری می توانند با 3 درصد خطر درمورد داشتن کودک غیر عادی مواجه شوند. نوزادانی که با اختلالات ژنتیکی متولد شده اند می توانند با درگیری های جسمی و روانی زیادی روبرو شوند و مجبورند با بیماری های مادام العمر کنار بیایند. از جمله اختلالات شایع ژنتیکی میتوان به تالاسمی ، سندرم داون ، اوتیسم ، فیبروز سیستیک ، آتروفی عضلانی نخاعی ، پارکینسون و هموفیلی اشاره کرد.

روند IVF شامل ترکیب تخمک و اسپرم در یک محیط آزمایشگاهی و تزریق جنین به رحم است. ایده درمان اختلالات ژنتیکی با استفاده از IVF از آنجا ناشی می شود که اکنون به لطف پیشرفت های تکنولوژی می توان اختلالات ژنتیکی را در مراحل اولیه تلقیح شناسایی کرده و هر گونه ژن مشکل ساز را به منظور داشتن نوزادان سالم از بین برد.

زوجینی که از اختلالات ژنتیکی فعال یا غیرفعال رنج می برند، خطر انتقال آنها را به نوزادان خود دارند. در این موارد به آنها توصیه می شود از روش IVF  به علاوه روش PGD  استفاده کنند تا مطمئن شوند که نوزادانشان اختلالات ژنتیکی آنها را به ارث نمی برند.

چگونه می توان با استفاده از روش IVF  از بیماری های ژنتیکی جلوگیری کرد؟

 

 والدین همیشه نگران سلامت فرزندان خود هستند و سعی دارند تا از صحت و سلامت نوزادان خود اطمینان حاصل کنند. امروزه با ظهور فناوری های جدید ژنتیکی، آنها تمام تلاش خود را می کنند تا از انتقال اختلالات ژنتیکی به فرزندشان جلوگیری کرده و کودک آینده سالمی داشته باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد، روشIVF  می تواند به زوجینی که با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند کمک کرده تا باردار شده و خانواده شان را بسازند. با این حال با ظهور روش PGD  (تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی) ، بسیاری از زوجین بدون داشتن هیچ مشکلی در باروری به منظور از بین بردن احتمال داشتن فرزند مبتلا به اختلال ژنتیکی، به استفاده از روشIVF  روی می آورند.

تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD)

PGD ​​یا PGT (آزمایش ژنتیکی قبل از لانه گزینی) فرایندی است که در آن جنین ها برای از بین بردن نقایص ژنتیکی توسط متخصصان ارزیابی می شوند تا جنین های ناسالم را از بین برده و درنهایت بچه ها سالم متولد شوند . این اختلالات ژنتیکی می تواند باعث شکست روشIVF ، سقط جنین و نقص مادرزادی شود. اختلالات ممکن است شامل کمبود یا اضافه بودن یک کروموزوم (مانند سندرم داون) ، اختلالات در یک ژن (مانند بیماری سیکل سل) یا بازآرایی ژن هایی باشد که می توانند باعث سقط جنین و نقایص مادرزادی شوند.

چه کسی می تواند از روش PGD  استفاده کند؟

همه حاملگی ها 2-4٪ خطر ابتلا به نقص مادرزادی یا اختلال ژنتیکی را دارند. فناوری PGD سعی می کند شانس انتخاب جنین سالم را افزایش داده تا درنهایت نوزاد سالم متولد شود. زوجینی که تحت درمان از طریق روش IVF  قرار می گیرند، ممکن است از  روش PGD  نیز استفاده کنند زیرا احتمالا مشکلات شدیدی در باروری مرد، نارسایی های مکررIVF ، سابقه خانوادگی در اختلالات ژنتیکی یا سن بالای مادر وجود داشته باشند. باید بدانیم که PGD ممکن است خطرات را بطور چشمگیری کاهش داده، اما همه آنها را از بین نمی برد، زیرا این روش به دنبال اختلالات ژنتیکی شناخته شده است و نه همه عناصر موثر بر سلامت جنین.

همانطور که قبلاً ذکر شد ، بسیاری از زوجین بدون داشتن مشکل باروری ممکن است از روش IVF برای از بین بردن احتمال فرزندآوری با اختلال ژنتیکی استفاده کنند. این روش می تواند تأثیری بسزا روی زوج هایی داشته باشد که نگران انتقال اختلالات ژنتیکی جاری در خانواده خود هستند، زیرا جنین قبل از کاشت در رحم با دقت ارزیابی می شود تا زوجین در آینده نیازی به تصمیم گیری برای ختم دادن به بارداری نداشته باشند.

انجام IVF در ایران یکی از بهترین گزینه ها برای درمان باروری شماست. اگر می خواهید اقدام به انجام روش  IVF + PGD  کنید، ما درشرکت عصر طب بین الملل اینجاییم تا شما را با معرفی بهترین مشاوران ژنتیک به صورت قدم به قدم راهنمایی کرده، تا بدانید انجام چه روشی برای خانواده تان مناسب است و به این طریق باعث شویم تا احساس آرامش بیشتری در مورد سلامتی کودک آینده خود داشته باشید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟