ترمیم نقص دیواره بین دهلیزی قلب (ASD) در ایران

نقص دیواره بین دهلیزی قلب

ترمیم نقص دیواره بین دهلیزی قلب (ASD): درمان با جراحی یا کاتتر

نقص دیواره بین دهلیزی قلب (ASD)، وضعیتی است که در آن، دیواره دهلیز قلب یک سوراخ دارد. این وضعیت مادرزادی موجب آسیب به قلب و ریه افراد می شود.

نقص دیواره بین دهلیزی کوچک ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و خودبخود بسته شود اما نقص دیواره بین دهلیزی قلب شدید باید با عمل جراحی درمان شود.

نقص دیواره بین دهلیزی قلب

نقص دیواره بین دهلیزی قلب چگونه عملکرد طبیعی قلب را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بطور معمول دو سمت قلب نقش متفاوتی را در بدن ایفا می کنند. سمت چپ قلب خون را به خارج از قلب و به سمت ارگان های بدن پمپاژ می کند درحالی که سمت راست قلب، خون را از قلب به سمت ریه ها پمپاژ می کند. در بیماران با نقص دیواره بین دهلیزی قلب، خون از طریق سوراخ بین دهلیزی از دهلیز چپ وارد دهلیز راست می شود. نقص دیواره بین دهلیزی قلب علاوه بر آسیب به ریه، موجب علائمی به شرح ذیل می گردد:

  • کوتاهی تنفس
  • تورم شکم، پاها یا دست ها
  • تپش قلب
  • صدای اضافی قلب
  • سکته مغزی
نقص دیواره بین دهلیزی قلب
نقص دیواره بین دهلیزی قلب

انواع نقص دیواره بین دهلیزی قلب شامل موارد زیر است:

  • نقص دیواره بین دهلیزی ثانویه: در بخش میانی دیواره بین دهلیزی رخ می دهد.
  • نقص دیواره بین دهلیزی اولیه: در بخش پایینی دیواره بین دهلیزی رخ می دهد.
  • نقص دیواره بین دهلیزی سینوس وریدی یا ونووس: در بخش فوقانی دیواره بین دهلیزی رخ می دهد.
  • نقص دیواره بین دهلیزی سینوس کرونری: در بین سینوس کرونری قلب رخ می دهد.

درمان ترمیمی نقص دریچه بین دهلیزی

درصورتی که سوراخ دیواره بین دو دهلیز قلب کوچک باشد، سبب مشکلات عملکردی قلب و ریه نمی شود و ممکن است بیمار در طول زندگی هیچ علامتی نداشته باشد. همچنین نقص دیواره بین دهلیزی کوچک ممکن است خودبخود با افزایش سن بسته شود. اما در صورتی که نقص دیواره بین دهلیزی بزرگ باشد، باید با جراحی باز قلب یا با کاتتر قلبی ترمیم گردد.

در درمان ASD با استفاده از کاتتر قلبی، نیازی به جراحی نیست. البته درصورتی که محل نقص دیواره بین دهلیزی در دسترس نباشد یا بیمار همزمان بیماری قلبی دیگری نیز داشته باشد، نمی توان از روش درمانی کاتتر قلبی استفاده کرد. اتصال غیر طبیعی وریدهای ریوی یکی از این بیماری های همزمان قلبی می باشد که نمی توان از کاتتر قلبی استفاده کرد.

ترمیم نقص دریچه بین دهلیزی با روش جراحی

پیشرفت های اخیر در رشته اینترونشنال قلب،  موجب کاهش استفاده از عمل جراحی باز برای ترمیم نقص دریچه بین دهلیزی شده است.

در ترمیم نقص دریچه بین دهلیزی با روش جراحی، جراح سوراخ دیواره بین دهلیزی قلب را با بخیه می بندد، البته اگر سوراخ بزرگ باشد، فلپ یا پچ مورد نیاز خواهد بود.

در ابتدا یک برش بر روی پوست و استخوان قفسه سینه نزدیک پستان ایجاد می شود. در طی عمل باید از یک دستگاه قلبی – ریوی مکانیکی استفاده شود تا جریان خون برقرار بماند.

سپس جراح سوراخ را با استفاده از بخیه  یا فلپ (پچ) می دوزد.

نقص دیواره بین دهلیزی قلب

فلپ یا پچ ممکن است از مواد مصنوعی ساخته شود یا از بافت پریکارد قلب استفاده گردد. جراح این پچ یا فلپ را روی سوراخ بین دیواره دهلیزی قرار می دهد و آن را در محل بخیه می کند. به مرور زمان، بافت جدید روی این پچ یا فلپ رشد می کند و آن را کامل می بندد.

وقتی نقص دریچه برطرف شد، جراح قلب را می بندد و دستگاه قلبی – ریوی مصنوعی را از آن جدا می کند.

ترمیم نقص جداره بین دهلیزی قلب با روش کاتتر قلبی

کاتتر یک لوله نازک و منعطف می باشد که وسیله ای را که قرار است سوراخ دیواره بین دهلیزی را بپوشاند حمل می کند. این وسیله یک ابزار تاشو می باشد که توسط کاتتر قلبی بطور دائمی و ثابت در محل نقص دیواره بین دهلیزی قرار داده می شود.

این وسیله در سایز و انواع مختلف در دسترس می باشد. بتدریج بافت دیواره قلب رشد می کند و وسیله را می پوشاند. جراح این وسایل را بر حسب موقعیت سوراخ بین دهلیزی و اندازه آن انتخاب می کند. ممکن است بر حسب محل و اندازه سوراخ دیواره بین دهلیزی، بیش از یک وسیله مورد نیاز باشد.

ترمیم نقص دیواره بین دهلیزی با روش کاتتر قلبی با بی هوشی عمومی انجام می شود. جراح کاتتر قلبی را وارد یک رگ خونی می کند تا آن را به سوی قلب هدایت کند. وقتی کاتتر به دهلیز قلب رسید، وسیله باز می شود تا سوراخ دیواره بین دهلیزی را بپوشاند. حال جراح وسیله را در محل صحیح تنظیم می کند. این وسیله بطور ثابت و دائمی داخل قلب باقی می ماند اما وقتی وسیله به جدار دیواره دهلیزها چسبانده شد، کاتتر خارج می شود. به مرور زمان، بافت قلب رشد می کند و روی وسیله را می پوشاند و سوراخ بین دهلیزها بسته می شود.

ترمیم نقص دیواره قلب به روش کاتتر قلبی کم تهاجمی تر از ترمیم نقص دیواره بین دهلیزی قلب با جراحی باز می باشد.

نقص دیواره بین دهلیزی قلب
طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن:

5010 098 912 98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟