دلایل سقط مکرر جنین

سقط جنین

در ابتدا بهتر است بدانید که بین سقط غیر عمدی و سقط عمدی تفاوت وجود دارد. سقط غیرعمد به از دست دادن خود به خود حاملگی قبل از هفته 20 یا دفع جنین زیر 500 گرم اشاره دارد، در حالیکه سقط عمدی یا کورتاژ به پایان دادن عمدی حاملگی با استفاده از داروها یا جراحی اشاره می کند که طبق آمار WHO، در حدود 40 تا 50 میلیون بار در سال اتفاق می افتد.

تجربه داشتن یک سقط جنین می تواند برای زوجین بسیار مخرب و آسیب زا باشد. اما هنگامی که در مورد دو یا چند سقط پشت سر هم حرف می زنید، شما در مورد تجربه ای دردناک صحبت می کنید که تحمل آن بسیار دشوار است. سقط جنین می تواند در 15 تا 20 درصد بارداری ها اتفاق بیفتد که اغلب در سه ماهه اول بارداری خواهد بود.

در بیش از نیمی از موارد این افراد می توانند باردار شده و پس از مدتی بدون داشتن هیچ گونه کمک پزشکی فرزندی سالم داشته باشند. با این حال، دلایل سقط باید پیدا شده و درمان شود؛ به خصوص هنگامی که دو یا سه بار اتفاق می افتد. اما نکته مهم این است که اگر سقط جنین را تجربه کرده اید نباید خود و دیگران را در این زمینه سرزنش کنید. سعی داشته باشید تا در مورد احساسات خود با شریک زندگیتان صحبت کرده و در صورت لزوم با یک مشاور درمانگر مشورت کنید.

سقط مکرر چیست؟

 

سقط مکرر زمانی اتفاق می افتد که تجربه سقط را برای سه مرتبه یا بیشتر به صورت پشت سر هم داشته باشید. این یک اتفاق معمولی نیست و فقط در 1 درصد زوجین اتفاق می افتد. با این حال در حدود 50٪ موارد، ممکن است علت سقط های مکرر پیدا نشود که این امر خود می تواند منجر به ناامیدی و استیصال در زوجین شود.

butterfly

انواع سقط مکرر

 

از دست دادن بارداری معمولاً دو نوع دارد: سقط های مکرر زودهنگام و سقط های دیرهنگام.

سقط های مکرر زودهنگام می توانند به دلیل مشکلات ژنتیکی اتفاق بیفتند. جنین هایی که تعداد کروموزوم غیرطبیعی دارند، می توانند 50 تا 80 درصد خطر سقط جنین داشته باشند. این امر همچنین می تواند به دلیل مشکلات ساختاری رحم رخ دهد.

سقط های مکرر دیررس ممکن است به دلیل مشکلات رحم، ناکارآمدی دهانه رحم، زایمان زودرس یا مشکلات خودایمنی در بدن اتفاق بیفتد.

سقط مکرر چگونه ارزیابی می شود؟

 

هنگامی که سقط های مکرر اتفاق می افتند، بیماران اغلب تجزیه و تحلیل جامعی را به منظور یافتن دلایل از دست دادن بارداری پشت سر می گذارند. زمان سقط و ویژگی های اساسی بارداری قبل از سقط باید با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. زوجین باید با انجام یک سری از آزمایشات مانند آزمایش خون، ارزیابی رحمی از طریق سونوگرافی به منظور جستجوی فیبروم، بافت دارای اسکار یا پولیپ و همچنین آزمایشات دیگر مانند ارزیابی آندومتر، تجزیه و تحلیل اسپرم، بررسی عفونت ها، و غیره از نظر فیزیکی و ژنتیکی مورد بررسی قرار گیرند. اگر بافتی از بارداری های قبلی باقی مانده باشد، می توان از آن برای انجام معاینه ژنتیکی به منظور پیدا کردن دلایل سقط جنین استفاده کرد، تا برای بارداری بعدی آنها را برطرف کرده یا حداقل به دقت تحت کنترل قرار داد.

بیش از 20٪ از بیماران درگیر با سقط های مکرر دلیل خاصی برای از دست دادن جنین ندارند. در این گونه موارد  هیچ نوع توصیه کلی برای درمان مشکلات آنها  نمی تواند وجود داشته باشد. با این حال، بیش از نیمی از این موارد بدون هیچ گونه مداخله ای قابل درمان هستند. اگر دلایلی وجود داشته باشد که غیرقابل توضیح باقی مانده باشد، حمایت عاطفی اعضای خانواده و مشاوره تیم پزشکی می تواند کمک ارزنده ای برای زوجین مغموم باشد.

علل سقط مکرر

سقط مکرر جنین

اگرچه دلایل از دست دادن مکرر بارداری ممکن است اغلب ناشناخته باقی بماند، اما هنوز هم 65٪ احتمال بارداری سالم پس از دو سقط وجود دارد. حضور یک پزشک متخصص به شما کمک می کند تا ریشه مشکلات بارداری خود را شناسایی کنید. اما مشکلات رایجی وجود دارند که ممکن است منجر به سقط مکرر شوند.

مشکلات رحمی: ناهنجاری های رحم می تواند خطر سقط مکرر یا زایمان زودرس را افزایش دهد. با استفاده از فناوری سونوگرافی می توان این ناهنجاری ها را تشخیص داد. برخی از زنان ممکن است در هنگام تولد دارای رحم غیرطبیعی باشند، در حالیکه برخی دیگر با گذشت زمان دچار ناهنجاری در رحم خود شده اند. داشتن فیبروم، پولیپ، زخم های رحمی و خون رسانی ضعیف می توانند به عنوان مشکلات شایع رحمی که ممکن است باعث از دست دادن بارداری در زنان شود نامیده شوند. با این حال بیشتر این مسائل را می توان قبل از لقاح حل کرد تا احتمال بارداری سالم افزایش یابد.

مشکلات غدد درون ریز: این مشکلات می توانند شامل بیماری های مرتبط با غده تیروئید و هیپوفیز، دیابت یا سندرم تخمدان پلی کیستیک باشند.

علت ژنتیکی: در بعضی موارد، ممکن است یکی از والدین یا هر دوی آنها کروموزومی غیرطبیعی داشته باشد و به جنین منتقل شود. این ناهنجاری ها می تواند باعث حدود 50-80 درصد سقط های جنین در سه ماهه اول باشد. اگرچه گاهی اوقات خود والدین اندکی ناهنجاری ژنتیکی دارند، اما فرزندان آنها ممکن است به شدت تحت تأثیر قرار بگیرند و در نهایت این امر موجب سقط جنین شود. اگر این مشکل شماست، می توانید آزمایش کاریوتیپ انجام دهید تا خون یا مایعات بدن شما مورد بررسی قرار گیرد. انجام لقاح آزمایشگاهی به همراه تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (IVF + PGD)، می تواند با یافتن جنین های دارای ناهنجاری های ژنتیکی و کنار گذاشتن آنها به منظور انتقال جنین های سالم به رحم، بسیار کمک کننده باشد.

ضعف دهانه رحم: ممکن است به دلیل ضعف دهانه رحم تجربه سقط دیرهنگام داشته باشید. در این حالت می توانید طول دهانه رحم خود را از هفته 14 ارزیابی کنید. همچنین ممکن است به شما توصیه شود که سرکلاژ گردن رحم داشته باشید.

بیماری های خود ایمنی: در این حالت مادر آنتی بادی تولید می کند که منجر به لخته شدن خون در رگ هایی می شود که جنین را تغذیه می کنند، به طوری که جنین اکسیژن و تغذیه دریافت نمی کند و در نهایت می میرد. به این مسئله سندرم آنتی فسفولیپید گفته می شود. انجام آزمایش خون می تواند به تشخیص این مسئله کمک کند. ممکن است پزشک برای جلوگیری از لخته شدن خون، دوز روزانه آسپرین یا هپارین را تجویز کند.

دیگر عوامل: عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی، داروها، آلودگی ها، انتشار اشعه ایکس، استفاده بیش از حد از الکل، سیگار کشیدن و غیره نیز ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. چاقی یکی دیگر از عواملی است که می تواند در نتیجه بارداری اثرگذار باشد. همچنین به علت کیفیت پایین نطفه ها در زنان بالای 35 سال و مردان بالای 40 سال، می توان گفت که سن بالای زوجین بر بارداری تأثیر گذار است.

درمان سقط مکرر

 

درمان سقط باید بر اساس دلیل از دست دادن بارداری انتخاب شود. باید بدانید فارغ از اینکه دلیل سقط جنین چیست، احتمال بارداری در آینده هنوز زیاد است. اگر نتایج نهایی بررسی ها وجود هیچ گونه ناهنجاری را نشان ندهد، 77٪ احتمال موفقیت بارداری در آینده وجود دارد و اگر بررسی ها ناهنجاری را پیدا کند، در آن صورت احتمال موفقیت در آینده 71٪ خواهد بود.

استفاده از فناوری PGD از طریق IVF می تواند مشکل ناهنجاری های ژنتیکی را حل کند. در صورت وجود ناهنجاری در رحم، بهترین گزینه انجام عمل جراحی است. همچنین داروهای خاص می توانند به سندرم آنتی فسفولیپید کمک کنند تا از لخته شدن خون جلوگیری شود. اگر دیابت یا اختلال عملکرد تیروئید دلایل سقط مکرر باشند، در این صورت می بایست داروهای تجویز شده خود را به منظور درمان مصرف کنید.

Author: Leila Nazari

Publisher and SEO specialist: Beheshteh Hadizadeh

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 1930 288 903 98+

آدرس: تهران – میدان هفت حوض -تقاطع هشت متری اول – پلاک 2 – واحد 6

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟