آیا پیوند کلیه بر بارداری تأثیر گذار است؟

پیوند کلیه

پس از انجام پیوند کلیه، یک بارداری موفق برای هر دوی گیرندگان زن و مرد رایج است. اما به دلیل مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد ردعضو، این اقدام می تواند برخی خطرات را به همراه داشته باشد. بنابراین، برای بررسی همه مشکلات و خطرات احتمالی برای والدین و جنین، نیاز جدی به مشاوره پزشکی وجود دارد.

آیا زنی که پیوند کلیه انجام داده است می تواند باردار شود؟

 

اگر پیوند کلیه انجام داده اید، به احتمال زیاد چرخه های قاعدگی منظم دارید، علاوه بر این احتمالاً از سلامت عمومی نیز برخوردار هستید. بنابراین پس از دریافت پیوند کلیه می توانید باردار شوید.

حاملگی می تواند در طول دوران دیالیز در معرض محدودیت قرار گیرد. در دیالیز اکثر زنان از دست دادن میل جنسی، سطح بالای پرولاکتین و خونریزی بدون تخمک گذاری را تجربه می کنند. بنابراین احتمال بارداری در این زنان بسیار کم است و از 200 بیمار بیش از یک مورد اتفاق نمی افتد. اما باروری و عملکردهای جنسی پس از پیوند کلیه بازیابی می شود.

پس از پیوند کلیه حتی اگر کلیه شما به خوبی کار می کند، نباید برای حداقل یک سال باردار شوید، زیرا برخی از داروهایی که بعد از پیوند کلیه مصرف می کنید می توانند بر رشد جنین تأثیر گذار باشند. اگر خطر از دست دادن کلیه پیوندی یا هر گونه خطری برای نوزاد وجود داشته باشد، بارداری توصیه نمی شود. شما باید با پزشک خود در این باره مشورت کرده تا شما را در دوران بارداری راهنمایی کند.

استفاده از روش های پیشگیری از بارداری ضروری است تا زمانی که پزشک شما موافقت کند که بارداری برای شما بی خطر است. با این حال، گاهی اوقات بارداری های ناخواسته اتفاق می افتد. در اینگونه موارد به دلیل خطر بالای سقط جنین پس از استفاده از داروهای بالقوه تراتوژنیک، باید تحت نظر و مشاوره دقیق پزشک باشید.

آیا یک مرد می تواند بعد از پیوند کلیه پدر شود؟

 

مردانی که پیوند کلیه انجام داده اند یا حتی کسانی که تحت دیالیز هستند می توانند بچه دار شوند. اگر بعد از یک سال تلاش مشکلی در بارداری دارید، می توانید با یک پزشک باروری صحبت کنید. اگرچه برخی از داروهایی که پس از پیوند استفاده می شوند ممکن است توانایی بچه دار شدن را در مردان کاهش دهد. بهتر است در مورد داروهایتان با پزشک خود مشورت کنید.

زمان بارداری پس از پیوند کلیه

پیوند کلیه

قبل از هرگونه اقدامی برای بچه دار شدن، منطقی است است که حداقل یک سال پس از پیوند صبر کنید تا مطمئن شوید که داروی شما تثبیت شده و کلیه پیوندی شما به خوبی کار می کند. در اروپا، منتظر ماندن تا 2 سال توصیه می شود. اگرچه بارداری در زمان زودتر امکان پذیر است، اما خطرات بارداری نیز بیشتر است. با پزشک خود مشورت کرده تا در مورد بهترین زمان بارداری بحث کنید.

چگونه داروهای بیماران پیوندی می تواند بر نوزاد تأثیر بگذارد؟

 

بسیاری از داروهای ضد رد که توسط بیماران پیوندی استفاده می شود هم برای مادر و هم برای جنین بی خطر است، اما برخی از انواع آنها می توانند بر بارداری تأثیر بگذارند. این نوع داروها باید حداقل شش هفته قبل از بارداری قطع شوند. همچنین برای اطلاع از زمان مناسب برای بارداری ایمن یا تغییر داروهایتان ، شما نیاز به نظارت دقیق پزشک دارید. علاوه بر این در دوران بارداری ممکن است دوز داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی شما تغییر کند. در تعداد کمی از زنان باردار رد اعضای پیوندی اتفاق افتاده است، بنابراین آنها می بایست توسط متخصصان زنان و زایمان پر خطر کنترل شوند.

روش های توصیه شده جلوگیری از بارداری برای بیماران پیوندی

برای پيشگيری از بارداری در بيماران پيوندی، انواع مختلفی از روش های جلوگیری از بارداری ممكن است استفاده شود. زنانی که فشار خون بالایی دارند نباید از قرص های ضد بارداری خوراکی استفاده کنند، زیرا استفاده از آن باعث افزایش فشار خون و خطرات لخته شدن خون می شود. استفاده از آیودی  (IUD) به عنوان یکی از روش های جدید پیشگیری از بارداری توصیه می شود. علاوه بر این دیافراگم، اسفنج و کاندوم از دیگر وسایل قابل قبول پیشگیری از بارداری هستند که می توانند توسط بیماران پیوندی استفاده شوند.

آیا نوزادان متولد شده از گیرندگان عضو با مشکل روبرو می شوند؟

زنانی که پیوند عضو داشته اند سه برابر بیشتر در معرض خطر تولد نوزادان نارس در مقایسه با سایر زنان هستند. با این حال، خطر بروز نقایص مادرزادی در فرزندان آنها مانند سایر زنان است مگر اینکه آنها از داروهای CellCept®، Myfortic® یا سایر اشکال آنها مصرف کرده باشند. در صورت مصرف این داروها، احتمال سقط جنین و نقایص مادرزادی زیاد است. متأسفانه ما اطلاعات محدودی در مورد داروهای جدیدتر مانند سیرولیموس، اورولیموس و بلاتاسپت و تأثیرات آنها بر بارداری داریم. قبل از بارداری، باید با پزشک خود در مورد همه خطرات صحبت کرده و در صورت لزوم زیر نظر تیم پزشکی خود داروهایتان را تغییر دهید.

آیا در بیماران پیوند کلیه عمل سزارین لازم است؟

پیوند کلیه بر روی زایمان طبیعی تأثیر گذار نیست و معمولاً انجام عمل سزارین توصیه نمی شود. در صورت نیاز به عمل سزارین، پزشک مربوطه باید از وضعیت مطلع شده تا در حین عمل بیشتر مراقب باشد و به حالب کلیه که می تواند جلوی شریان رحم باشد آسیبی نرساند.

تغذیه با شیر مادر در بیماران پیوند کلیه

در 6 ماه اول زندگی، تغذیه با شیر مادر توصیه می شود و انجمن پیوند آمریکا با این اقدام مخالفتی ندارد. چندین مطالعه نشان داده است که مزایای تغذیه با شیر مادر بیشتر از معایب احتمالی آن است. علیرغم وجود سطوح پایین متابولیت های دارویی در شیر مادر، استفاده از تاکرولیموس، آزاتیوپرین و پردنیزون در دوران شیردهی بی خطر تلقی می شود.

درمان باروری و پیوند کلیه در ایران

امروزه ایران یکی از بهترین کشورهای جهان است که در آن خدمات پیوند کلیه و درمان باروری برای همه بیماران فراهم است. با استفاده از روش “اهدای کلیه زنده غیر خویشاوند”(LURD) ، روش پیوند کلیه به دلیل استفاده از اهداکنندگان زنده بسیار آسانتر و سریعتر انجام می شود. با این روش، نیازی نیست مدت زمان زیادی را در صف انتظار به امید دریافت کلیه صرف کنید. شما می توانید با یک اهدا کننده زنده در تماس باشید تا با صرف دوره زمانی معقول به آنچه که نیاز دارید برسید.

ایران همچنین یکی از برترین کشورها برای درمان های باروری است که در آن مدرن ترین فناوری های باروری مانند IVF ، IVF+PGD و رحم اجاره ای برای همه بیماران در سراسر جهان فراهم شده است. شما می توانید با استفاده از فناوری PGD جنین خود را غربالگری کرده تا از نقایص مادرزادی ناشی از متغیرهای مختلف مانند داروهای پس از پیوند جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همین حالا با ما تماس گرفته و به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

” عصر طب بین الملل” ؛ اولین، بهترین، همیشه…

Author: Leila Nazari

Publisher and SEO specialist: beheshteh hadizadeh

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 1930 288 903 98+

آدرس: تهران – میدان هفت حوض -تقاطع هشت متری اول – پلاک 2 – واحد 6

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟