رژیم غذایی بیماران پیوند کلیه پس از جراحی چگونه است؟

رژیم غذایی بیماران پیوند کلیه

پس از هر عمل جراحی داشتن تغذیه مناسب کلید مهمی برای بهبود موفقیت آمیزاست، زیرا پس از هرگونه عمل جراحی، شما می بایست از پروتئین و کالری کافی برای بهبود سریعتر زخم های خود مصرف کنید. همچنین نیاز به داشتن تغذیه مناسب در بیماران پیوند عضو وجود دارد زیرا عوارض جانبی داروهای ضد رد پیوند می تواند نیاز به مواد مغذی را حتی بیش از پیش افزایش دهد.

پیوند کلیه یک عمل جراحی است که در آن کلیه ناکارآمد توسط یک کلیه اهدایی سالم جایگزین می شود. اما آیا رژیم غذایی بیماران پیوند کلیه با رژیم غذایی افراد معمولی متفاوت است؟ در این مقاله ما قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کرده تا بتوانیم به سوالات این گروه از بیماران پاسخ داده باشیم.

تغییر رژیم غذایی پس از پیوند کلیه

 

قبل از پیوند کلیه، شما ممکن است برخی محدودیت های غذایی و لیستی از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید داشته باشید. اما بعد ازعمل جراحی پیوند کلیه بسیاری از این محدودیت های غذایی ممکن است مورد نیاز نباشد و شما آزادی بیشتری در انتخاب غذای خود احساس کنید.

همچنین با توجه به مصرف داروهایی مانند پردنیزون، ممکن است اشتهای زیادی برای خوردن غذاهای مختلف داشته باشید که این مسئله می تواند شما را در خطر افزایش وزن بیش از حد قرار دهد. به همین دلیل افزایش وزن بیش از اندازه یک مساله رایج در بین بیماران پیوند کلیه است. بنابراین، ما برآنیم  تا به شما دستورالعملی را در خصوص رژیم غذایی سالم بعد از پیوند کلیه ارائه دهیم.

تاثیر داروها بر رژیم غذایی بیماران پیوند کلیه

 

رژیم غذایی شما می تواند تحت تأثیر داروهای ضد رد مانند استروئیدها، سیکلوسپورین، تاکرولیموس، آزاتیوپرین، مایکوفنولات و سیرولیموس قرار گیرد. این داروها ممکن است مانند سایر داروها عوارض جانبی داشته باشند. برخی از آنها می توانند اشتها، کلسترول و تری گلیسیرید، فشار خون، قند خون و پتاسیم را افزایش دهند، درحالیکه برخی از این داروها می توانند منیزیم و سایر مواد معدنی را کاهش دهند.

بنابراین، برای کنترل این تغییرات از طریق تنظیم رفتار مناسب در رژیم غذایی و برنامه روزانه تان باید با تیم پزشکی خود مشورت کنید.

یک برنامه غذایی برای دنبال کردن

 

بهتر است یک متخصص تغذیه در کنار خود داشته باشید تا بتواند برای شما به منظورکنترل وزنتان یک رژیم غذایی تهیه کند. این برنامه باید بر اساس وزن، داروها، عملکرد کلیه و نتیجه آزمایش خون شما تنظیم شود. ما در قسمت زیر درباره یک دستورالعمل کلی برای رژیم غذایی شما بعد از پیوند کلیه صحبت می کنیم. با این حال برای تهیه یک برنامه شخصی، باید با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

غذاهای “پرخطر” که باید از آنها اجتناب کرد

 

ایمنی غذا به دلیل سرکوب سیستم ایمنی در افرادی که پیوند کلیه انجام می دهند بسیار ضروری است. توصیه می شود از غذاهای فاسد، کپک زده یا غذاهایی که منقضی شده اند استفاده نکنید. همچنین سعی کنید از غذاهای لیست زیر اجتناب کنید:

  • گوشت خام یا نپخته، ماهی، مرغ، میگو، خرچنگ و غیره.
  • محصولات لبنی پاستوریزه مانند شیر، پنیر یا ماست
  • تخم مرغ نپخته یا کم پخته شده و هر محصول حاوی اینگونه تخم مرغ ها
  • گریپ فروت یا انار به خصوص اگر از داروی پروگراف استفاده می کنید
  • میوه یا سبزیجات شسته نشده
  • آب میوه های پاستوریزه نشده
  • غذای ناسالم یا غذاهایی که از کیفیت آنها مطمئن نیستید
  • جوانه هایی مانند یونجه یا جوانه لوبیا

فسفر و کلسیم

پس از پیوند کلیه، باید به سطح کلسیم و فسفر بدن خود دقت کنید، زیرا اگر مدت طولانی با بیماری کلیوی دست و پنجه نرم کرده باشید بدن شما ممکن است دارای منابع کافی کلسیم و فسفر نباشد. پس از پیوند کلیه  پزشک شما را بررسی می کند. شما می توانید در مورد بهترین راه های بازگرداندن توده استخوانی خود که ممکن است در طول بیماری کلیوی شما از بین رفته باشد با او صحبت کنید.

هر فرد بالغ نیاز به دو وعده لبنیات در روز دارد؛ با این حال پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از منابع کلسیم و فسفر بیشتری استفاده کنید و ممکن است مکمل هایی برای شما تجویز شود. در نظر داشته باشید که قبل از مصرف مکمل ها ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا آنها می توانند عضو پیوندی شما را درمعرض خطر قرار دهند.

پتاسیم

اگر پیوند به خوبی کار کند، شما می توانید نیازهای طبیعی پتاسیم را از غذای روزانه خود دریافت کنید. اگرچه برخی از داروهای پیوند می توانند سطح پتاسیم شما را به میزان قابل توجهی افزایش یا کاهش دهند. برای کنترل سطح پتاسیم خون خود باید از توصیه های متخصص تغذیه پیروی کنید. پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی، شیر و ماست از جمله غذاهایی هستند که سرشار از پتاسیم هستند.

سدیم یا نمک

پس از پیوند کلیه، بسیاری از افراد فشار خون بالا یا احتباس مایعات را تجربه می کنند. برای این مشکل  متخصص تغذیه ممکن است غذای کم نمک را به شما توصیه کند. احتمالاً داشتن رژیم غذایی حاوی غذاهای کم سدیم باید برای بقیه عمر بیماران رعایت شود.

چربی

برای حفظ وزن سالم و پیشگیری از بیماری های قلبی یا سایر مشکلات سلامتی، داشتن یک رژیم غذایی کم چربی همیشه توصیه می شود. دریافت کالری کمتر از 30 درصد از چربی توسط انجمن قلب آمریکا توصیه می شود؛ این به معنی استفاده از تقریبا 65 گرم چربی یا کمتر در روز است.

پروتئین

پس از انجام عمل پیوند کلیه، باید از میزان کافی پروتئین استفاده کنید، زیرا پروتئین باعث ساخت و ترمیم عضلات از دست رفته شده و به ترمیم زخم های شما کمک می کند. همچنین، برای غلبه بر ازکارافتادگی ماهیچه ها پس از دریافت دوزهای زیاد استروئیدها یا سایر داروهای مشابه، نیاز دارید که به منابع پروتئین دریافتی خود بیفزایید. برخی از غذاهای غنی از پروتئین عبارتند از:

  • گوشت، ماهی، مرغ
  • محصولات لبنی مانند شیر، ماست و غیره
  • تخم مرغ
  • لوبیا و نخود فرنگی
  • آجیل و خشکبار
  • محصولات سویا

کربوهیدرات ها

پس از پیوند کلیه، باید میزان متوسطی از کربوهیدرات ها را مصرف کنید زیرا هنگام مصرف داروهای استروئیدی، داشتن مقدار بیشتری کربوهیدرات می تواند منجر به افزایش سطح قند خون و دیابت شود. قندها و نشاسته ها منابع اصلی کربوهیدرات ها هستند. بنابراین برای کاهش عوارض جانبی داروهای استروئیدی، باید از کربوهیدراتهای غلیظ اجتناب کنید.

پیوند کلیه در ایران

 

پیوند کلیه یکی از خدمات جراحی حرفه ای در ایران است که به دلیل خدمات منحصر به فرد و کاربردی خود مشهور است و در مقاله قبلی “چرا ایران بهترین مقصد برای پیوند کلیه است؟” در مورد آن صحبت شد.

علیرغم همه مزایایی که پیوند کلیه نسبت به دیالیز دارد، نمی توان آن را در همه کشورها به روش ساده انجام داد. در برخی از کشورهای غربی مانند ایالات متحده، بیماران فقط می توانند کلیه را از یک فرد فوت شده شامل افرادی که سکته کرده اند یا توسط مرگ مغزی یا خودکشی فوت شده اند دریافت کنند، بنابراین، بیماران کلیوی برای دریافت کلیه متناسب با گروه خونی و بافتهای بدن خود، باید مدت زیادی در صف بمانند.

خوشبختانه پیوند کلیه در ایران وضعیت متفاوتی دارد و سالانه حدود 2500 پیوند کلیه انجام می شود. “اهداء کلیه زنده غیر خویشاوند ” (LURD)  یا  “مدل ایرانی پیوند کلیه زنده” یک روش پیوند کلیه است که کاملاً ایمن و قانونی است و از سال 1988 انجام شده است. طی این روش، بیمار به شخص اهدا کننده زنده متصل شده تا با گذراندن زمان انتظار معقول، یک کلیه سالم دریافت کند.

اگر می خواهید در مورد این روش بیشتر دانسته و بیاموزید که چگونه روند دریافت کلیه از ابتدا تا انتها پیش می رود، می توانید از طریق شماره های برنامه واتساپ ما (9120985010-98+ یا 9032881930-98+) با ما تماس گرفته یا فرم های درخواست خود را بصورت آنلاین پر کنید تا مشاوره ای رایگان در مورد انجام پیوند کلیه در ایران داشته باشید. ما شما را از انجام دیالیز و انتظار در صف های طولانی مدت به امید انجام جراحی بی نیاز می کنیم. سلامتی شما ماموریت ماست!

Author: Leila Nazari

Publisher and SEO specialist: beheshteh hadizadeh

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 1930 288 903 98+

آدرس: تهران – میدان هفت حوض -تقاطع هشت متری اول – پلاک 2 – واحد 6

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟