چرا پیوند کلیه بهتر از دیالیز است؟

چرا پیوند کلیه بهتر از دیالیز است؟

پیوند کلیه و دیالیز دو روش درمانی برای افرادی است که اغلب در مرحله نهایی بیماری کلیوی یا در مرحله 5 بیماری مزمن کلیه از نارسایی شدید کلیه رنج می‌برند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که بیمارانی که به طور معمول روند پیوند کلیه را انجام داده اند نسبت به افرادی که تحت دیالیز قرار دارند دارای کیفیت زندگی بهتر و طول عمر بیشتری هستند.

در این مقاله قصد داریم این دو شیوه درمان و مزایا و معایب آنها را بررسی کرده و در مورد اینکه چرا پیوند کلیه بهتر از دیالیز است صحبت کنیم.

نارسایی کلیه چیست؟

کلیه‌ها عملکرد مهمی در بدن ما دارند. کلیه با تصفیه خون ما، تمام مواد زائد را خارج کرده و آن‌ها را به ادرار تبدیل می‌کند تا از بدن ما تخلیه شوند. کلیه همچنین فشار خون را تنظیم کرده و به ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. هنگامی که کلیه به اندازه کافی خوب عمل نمی کند، به این معنی است که کلیه از کار افتاده است.

هنگامی که نارسایی کلیه دارید، حدود 85-90 درصد عملکرد کلیه شما از بین می رود که این میزان عملکرد نمی تواند شما را زنده نگه دارد. متأسفانه هیچ درمان قطعی برای نارسایی کلیه وجود ندارد، گرچه می توان از برخی روش های درمانی برای کنترل آن استفاده کرد.

دلایل نارسایی کلیه

آسیب جسمی یا برخی بیماریها مانند دیابت و فشار خون بالا می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. باید بدانید که نارسایی کلیه یک شبه رخ نمی دهد و به تدریج پیشرفت می کند.

بیماری کلیوی اولیه هیچ علامتی ندارد، بنابراین برخی از بیماران حتی نمی دانند که در عملکرد کلیه های آنها مشکلی وجود دارد تا زمانی که آنها از کار می افتند. بیماران معمولاً در مراحل پایانی بیماری شروع به یافتن علائم می کنند.

علائم نارسایی کلیه

هنگامی که کلیه از کار می‌افتد، مواد زائد بدن و مایعات اضافی در خون باقی مانده که این امر می‌تواند شما را بیمار کند. علائم زیر در بین این نوع بیماران شایع است:

  • حالت تهوع
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • ضعف
  • اشتهای کم
  • مشکلات خواب
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • تورم در پاها
  • کم خونی
  • کاهش وزن
  • خارش
  • گرفتگی عضلات

پس از شروع درمان علائم کاهش یافته و احساس خیلی بهتری پیدا خواهید کرد.

درمان نارسایی کلیه

برای نارسایی کلیه دو نوع درمان می‌تواند استفاده شوند. دیالیز و پیوند کلیه

  • در صورت عدم عملکرد کلیه، دیالیز به عنوان راهی برای تصفیه خون عمل می کند.

دیالیز شامل دو نوع همودیالیز یا دیالیز صفاقی است.

  • پیوند کلیه عملی است که در آن کلیه اهدایی سالم جایگزین کلیه بیمار می شود.

جوانب مثبت و منفی دیالیز

همانطور که در قسمت قبل صحبت شد، دو نوع دیالیز وجود دارد. در همودیالیز، خون شما توسط دستگاه دیالیز پمپاژ شده تا مواد زائد و مایعات اضافی را از خون شما خارج کند. همودیالیز را می توان در مرکز دیالیز یا در خانه استفاده کرد. هنگامی که همودیالیز در مرکز دیالیز انجام می شود، اغلب سه بار در هفته به مدت حدود 3 تا 5 ساعت در هر جلسه انجام می شود. دیالیز در خانه معمولاً 3 تا 6 بار در هفته اتفاق می افتد.

فشار خون پایین، تنگی نفس، گرفتگی شکم، حالت تهوع یا استفراغ در طول درمان می تواند شایع ترین عوارض بیماران باشد. متأسفانه بسیاری از بیمارانی که در یک مرکز دیالیز تحت درمان قرار می گیرند ممکن است به دلیل زمان مورد نیاز برای درمان دیالیز قادر به کار کردن نباشند. با این حال دیالیز شبانه می تواند کار بیماران را آسان کند.

دیالیز صفاقی معمولاً در خانه و با استفاده از دستگاهی به نام cycler انجام می شود و می توان از آن در طول شب یا 4 تا 5 بار در روز استفاده کرد. با استفاده از دیالیز صفاقی، ممکن است زمان بیشتری برای کار و فعالیت های اجتماعی خود داشته باشید. با این حال، شما باید نحوه کار با تجهیزات را بدانید. عیب استفاده از این روش افزایش خطر فتق به دلیل فشار مایع داخل حفره شکمی است. همچنین شما ممکن است در طول درمان وزن اضافه کنید.

مزایا و معایب پیوند کلیه ؛ چرا پیوند کلیه بهتر از دیالیز است؟

 

پیوند کلیه می تواند بهترین گزینه برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی تلقی شود، زیرا باعث افزایش کیفیت زندگی در بین بیماران و افزایش طول عمر می شود. علاوه بر این، افرادی که پیوند کلیه انجام می دهند نیازی به صرف ساعت ها برای درمان دیالیز ندارند. واقعیت غم انگیز کمبود دسترسی به کلیه اهدایی است. بسیاری از بیماران در سراسر جهان در لیست انتظار دریافت کلیه اهدایی هستند.

دو منبع برای دریافت کلیه اهدایی وجود دارد: استفاده از کلیه اهدایی از یک فرد فوت شده یا از یک اهدا کننده زنده.

اهدا کننده زنده می تواند در میان بستگان یا اعضای خانواده باشد، به این علت که ما می توانیم با وجود تنها یک کلیه نیز زنده بمانیم. کلیه ای که از اهداکننده زنده گرفته می شود می تواند بهتر و برای مدت زمان بیشتری کار کند.

با این حال برخی از افراد مبتلا به نارسایی کلیوی کاندیدهای مناسبی برای پیوند کلیه نیستند. داشتن سن بالا یا بیماری شدید قلبی یا عروقی ممکن است خطرات پیوند را افزایش دهد. برخی دیگر از شرایطی که ممکن است بیمار را برای عمل پیوند کلیه فاقد صلاحیت کند عبارتند از:

  • سرطان فعال یا اخیراً درمان شده
  • سوء مصرف مواد مخدر یا الکل
  • داشتن BMI بالاتر از 40
  • نداشتن بیمه درمانی و توان مالی
  • اختلالات روانی کنترل نشده
  • سابقه عدم مصرف داروهای لازم
  • سیستم پشتیبانی نامناسب، و غیره

اگرچه پیوند کلیه مانند سایر عمل های جراحی ممکن است خطراتی مانند عفونت، رد عضو و خونریزی داشته باشد، اما مشکلات انجام روتین دیالیز را برطرف می کند. با این حال، شرایط پزشکی بیماران باید جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا پیوند کلیه بهترین گزینه است یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، می توانید مزایا و معایب پیوند کلیه را مطالعه کنید.

پیوند کلیه در ایران

 

ما پیش از این مفصلا در مورد موضوع چرا ایران بهترین مقصد برای پیوند کلیه است؟ صحبت کردیم. ایران یکی از بهترین و سریعترین خدمات پیوند کلیه را به بیماران کلیوی در سراسر جهان ارائه می دهد. بیماران با استفاده از روش “پیوند کلیه از طریق اهداکننده زنده” می توانند شانس بیشتری برای پیوند موفقیت آمیز با کیفیت عملکرد بالاتر داشته باشند.

بیماران خارجی که اهدا کننده زنده به همراه خود داشته باشند، دیگر نیازی به صبرکردن ندارند. آنها می توانند با گذراندن زمان انتظار معقول و با قیمتی مقرون به صرفه عمل پیوند را انجام داده و با کیفیت بالاتری زندگی کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیوند کلیه در ایران، در تمام طول هفته به صورت رایگان با کارشناسان ما در TebMedTourism تماس بگیرید.

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟