عمل جراحی تیروئید در ایران

عمل جراحی تیروئید

عمل جراحی تیروئید

عمل جراحی تیروئید نوعی عمل جراحی است که با هدف برداشتن کامل یا بخشی از تیروئید انجام می شود. این عمل وقتی انجام می شود که تیروئید اختلال عملکردی داشته باشد. بیماری های تیروئیدی ممکن است موجب اختلال در تنفس یا بلع گردد و متابولیسم طبیعی بدن را دچار مشکل کند. همچنین درصورت رخداد کانسر یا سرطان تیروئید نیز عمل جراحی تیروئید انجام می شود. عمل جراحی تیروئید به روش های مختلفی انجام می شود.

عمل جراحی تیروئید

تیروئید چیست؟

تیروئید یک غده در بخش قدامی گردن است. تیروئید پروانه ای شکل می باشد. نقش تیروئید تولید هورمون برای تنظیم متابولیسم بدن می باشد. اغلب جنبه های متابولیسم بدن از ضربان قلب تا سوخت و ساز کالری توسط هورمون های تیروئیدی تنظیم می گردد.

غده تیروئید ممکن است بیماری های مختلفی نظیر کانسر یا سرطان، بزرگی غیر سرطانی تیروئید یا گواتر، پرکاری تیروئید یا هیپرتیروئیدیسم و یا ندول های تیروئیدی داشته باشد. گواتر موجب تورم در جلوی گردن می شود و ممکن است موجب اختلال تنفس یا اختلال بلع ایجاد کند. پرکاری تیروئید یا هیپرتیروئیدی موجب افزایش فعالیت تیروئید و در نتیجه افزایش مصرف اکسیژن و سایر مواد غذایی بدن گردد.

عمل جراحی تیروئید
عمل جراحی تیروئید

در این موارد، تیروئیدکتومی یا عمل جراحی برداشتن تیروئید توصیه می گردد. بسته به نوع بیماری، همه یا بخشی از تیروئید برداشته و خارج می شود. درصورتی که فقط بخشی از تیروئید طی عمل جراحی تیروئید برداشته شود، بعد از عمل، تیروئید عملکرد طبیعی خود را حفظ خواهد کرد. اما درصورتی که کل تیروئید خارج شود، بیمار نیاز به درمان مداوم و روزانه با داروهای هورمونی تیروئید خواهد داشت. این داروها برای جایگزینی هورمون های تیروئیدی انجام می شود.

البته عمل جراحی تیروئید مانند هر عمل دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد، بنابراین فقط در موارد الزام و توصیه قطعی پزشکتان باید انجام شود.

انواع عمل جراحی تیروئید

3 روش مختلف برای عمل جراحی تیروئید وجود دارد:

  1. روش مرسوم عمل جراحی تیروئید:

در این روش، برش در سطح قدامی گردن داده می شود و در نتیجه جراح بطور مستقیم می تواند به غده تیروئید دسترسی پیدا کند. این روش در مقایسه با سایر روش های درمانی طرفداران بیشتری دارد.

عمل جراحی تیروئید
عمل جراحی تیروئید
  1. عمل جراحی تیروئید از راه دهان:

در این روش، برش در داخل حفرا دهان داده می شود و در ناحیه گردن برشی داده نمی شود.

  1. عمل جراحی تیروئید با استفاده از آندوسکوپی:

در این روش برش های کوچکی در ناحیه گردن ایجاد می شود. جراح از طریق این برش های کوچک، یک دوربین کوچک و وسایل جراحی را وارد می کند. این دوربین به جراح کمک می کند تا ناحیه عمل را در مانیتور مشاهده کرده و عمل را انجام دهد.

توصیف پروسه عمل جراحی تیروئید

عمل جراحی تیروئید با بی هوشی عمومی انجام می شود. وقتی شما بی هوش شدید، جراح ناحیه عمل را برش می دهد. محل برش بستگی به شیوه عمل دارد. نکته بسیار مهم در حین عمل جراحی تیروئید این است که جراح تیروئید را به دقت از بافت های اطراف و غده پاراتیروئید که روی تیروئید قرار دارد، جدا کند و آسیبی به غدد پاراتیروئید وارد نشود. ممکن است حین عمل غدد پاراتیروئید آسیب ببینند یا خارج شوند. غدد پاراتیروئید سطح کلسیم خون را تنظیم می کنند. البته ممکن است غدد پاراتیروئید تا چند هفته بعد از عمل تیروئید، دچار اختلال موقتی در عملکرد گردند. بنابراین سطح کلسیم خون بعد از افت، دوباره به سطح نرمال بازمی گردد.

عمل جراحی تیروئید
عمل جراحی تیروئید

ممکن است شما نیاز به مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D داشته باشید، بویژه درصورتی که هر دو لوب تیروئید خارج شده باشند. البته شما نیازی به مصرف این مکمل ها بعد از چند هفته که عملکرد پاراتیروئید به وضعیت نرمال برگشت نخواهید داشت. درصورتی که هردولوب تیروئید شما خارج شده باشد، شما باید تا آخر عمر قرص های هورمون های تیروئید را استفاده کنید.

در حین عمل جراحی تیروئید، جراح شریان خونرسان آن بخش از تیروئید را که باید خارج شود مسدود می کند. سپس بخش مورد نظر را خارج خواهد کرد. حجم بخش خارج شده بستگی به بیماری زمینه ای تیروئید دارد. درصورتی که بیماری سرطان تیروئید باشد، نیاز است که علاوه بر خروج تیروئید، غدد لنفاوی اطراف تیروئید نیز بررسی و درصورت نیاز خارج شود.

ممکن است جراح قبل از بستن محل برش جراحی، در محل یک درن (لوله لاستیکی کوچک و منعطف برای خارج شدن مایعات داخل زخم به بیرون) تعبیه کند. سپس محل زخم را با بخیه می بندد.

عمل جراحی تیروئید بین 1 تا 2 ساعت طول می کشد. البته این زمان بسته به وسعت جراحی ممکن است بیشتر یا کمتر شود.

عمل جراحی تیروئید
طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟