عمل جراحی دیسک ستون فقرات در ایران

جراحی دیسک

بیرون زدگی دیسک یا فتق دیسک ستون فقرات چیست ؟

ستون فقرات متشکل از مجموعه ای از استخوانهایی به نام مهره میباشد که در کنار هم ،ستون فقرات را شکل می دهند. دیسکی که بین مهره ها قرار میگیرد، دیسک بین مهره ای نام دارد . نقش اصلی این دیسک بین مهره ای، محافظت از ستون فقرات وحذف ضربات و شوک بین مهره ای می باشد .(جراحی دیسک)

هر شخصی 23دیسک بین مهره ای در ستون فقرات دارد که هر دیسک از 3 جزء تشکیل شده است :

– فیبروز آنولار: لایه سخت بیرونی دیسک که نوکلئوس پولپوس را می پوشاند .

– نوکلئوس پولپوس: لایه داخلی ژله ای دیسک که موجب انعطاف پذیری و کش آمدن ستون فقرات میگردد.

– صفحه اصلی غضروفی: بخش غضروف دیسک که بین بخش مرکزی دیسک ومهره ها قرار می گیرد.

القرص المنفتق

فتق دیسک ستون فقرات یا بیرون زدگی دیسک ستون فقرات به دلیل فیبروز یا پارگی اجزاء ستون فقرات ایجاد می شود .

این آسب به بخشهایی از نوکلئوس پولپوس اجازه می دهد که به داخل کانال ستون فقرات وارد شده و بر اعصاب نخایی فشار وارد کرده وموجب علائمی نظیر درد یا اختلالات حرکتی در بیمار گردد .

عمل جراحی دیسک چیست ؟

بیرون زدگی دیسک یا پارگی دیسک (جابه جایی دیسک)، قسمتی از بخش مرکزدیسک میباشد که به دلیل پارگی یا جابه جایی از محل اصلی خارج شده وموجب وارد کردن فشار به اعصاب نخایی میشود. بیرون زدگی دیسک معمولا مراحل اولیه تخریب ستون فقرات می باشد .

کانال ستون فقرات فضای محدودی دارد که برای اعصاب نخایی در نتیجه بیرون زدگی وجابه جایی دیسک ناکافی میباشد.

القرص المنفتق

در این حالت در صورتی که درمانهای نگهدارنده نظیر داروها یا فیزیوتراپی نتواند درد کاهش دهد ، توصیه به عمل جراحی دیسک می گردد .

جراح در مورد انواع روشهای جراحی نخاع با بیمار صحبت میکند وکمک میکند تا با توجه به شرایط خاص هر فرد ، تصمیم نهایی مناسب گرفته شود. بیرون زدگی دیسک یا پارگی دیسک ممکن است در هر نقطه ای از ستون فقرات رخ دهد . اما در ناحیه ستون فقرات کمر وگردن شایعتر است. محل درد بستگی به محل درگیری در ستون فقرات دارد . مزایای عمل جراحی دیسک باید به دقت با خطرات احتمالی عمل مقایسه شود تا در نهایت تصمیم درست گرفته شود.

انواع عمل جراحی دیسک:

عمل جراحی دیسک کمر :

لامینکتومی دیسک کمر روش شایع برای کاهش درد پا ناشی از درگیری عصب سیاتیک در اثر بیرون زدگی دسیک میباشد. این روش عمل بایک برش در بخش مرکزی تحتانی ستون فقرات در محل دیسک پاره شده میباشد .

در این عمل ممکن است بخشی از لامینای مهره کمری خارج شود. وقتی برش روی پوست انجام می شود، عضلات کنار زده می شود تا جراح بخش خلفی مهره ها را رویت کند. برای دسترسی به دیسک پاره شده، حفره کوچکی بین دو مهره ایجاد می شود. بعد از خروج دیسک به روش دیسککتومی، ستون فقرات فیکس می شود. فیوژن و جوش دادن ستون فقرات با اتصال لامینای مهره ها انجام می شود. در موارد شدید، لامینکتومی هم ممکن است انجام شود. در این حالت موارد زیر انجام می شود:

جراحی دیسک

در یک عمل جراحی دیسک مصنوعی، یک برش از طریق شکم داده می شود و دیسک تخریب شده خارج و جایگزین می گردد. فقط درصد کمی از بیماران مجاز به انجام این روش جراحی هستند. بیمار فقط باید در دیسک بین مهره های 4 و 5 کمری یا دیسک بین مهره ای 5 کمری و مهره 1 ساکرال تخریب داشته باشد.

بعد از عمل، بیمار بهتر است حداقل 6 ماه درمان کمکی نظیر فیزیوتراپی، استفاده از داروهای تسکین درد و یا بریس کمری استفاده نماید. بیمار باید حال عمومی خوب داشته باشد، یعنی علایم عفونت، پوکی استخوان، و یا آرتریت نداشته باشد. اگر تخریب دیسک در سطح بیش از یک دیسک باشد، و یا درد خیلی شدید پا داشته باشد، مجاز به انجام عمل جراحی دیسک مصنوعی نخواهد بود.

جراحی دیسک
جراحی دیسک
القرص المنفتق

عمل جراحی دیسک گردن:

انجام عمل جراحی دیسک گردن از پشت گردن یا جلو گردن بستگی به محل دقیق دیسک بیرون زده، تجربه و مهارت پزشک جراح و ترجیح نوع جراحی پزشک جراح دارد. بخشی از لامینا ممکن است از طریق لامینوتومی و دیسکوتومی برداشته شود. بعد از برداشتن دیسک، نیاز به تثبیت ستون فقرات است که بوسیله یک صفحه فلزی در محل مهره های گردنی و یا با تصال مهره ها به یکدیگر انجام می گیرد.

بعد از عمل جراحی دیسک، پزشک یکسری دستورالعمل های الگوی زندگی و نیز داروهای ضد درد تجویز می کند. پزشک در خصوص تعیین زمان مناسب برای شروع فعالیت های روزمره نظیر زمان بازگشت به محل کار، رانندگی و ورزش راهنمایی خواهد کرد. ممکن است برای برخی بیماران نرمش های خاص و یا فیزیوتراپی بعد از عمل توصیه گردد. وقتی شما مجددا به فعالیت های روزمره بر می گردید، وجود درد می تواند علامتی هشداردهنده باشد که باید شدت فعالیت را کمتر کنید.

چه کسانی ممکن است به بیرون زدگی دیسک  ستون فقرات مبتلا شوند ؟

بیرون زدگی دیسک ستون فقرات ممکن است در هر بخشی از ستون فقرات رخ دهد اما در ناحیه کمر وگردن شایعتر است. هر ساله بین 2-50 نفر از هر 1000 نفر که در سنین بین 20 تا 49 سال هستند ، مبتلا به فتق دیسک ستون فقرات یا بیرون زدگی دیسک فقرات می شوند.

استئصال القرص

چه کسانی نیاز به جراحی فتق دیسک ستون فقرات یا بیرون زدگی دیسک ستون فقرات دارند ؟

در بیشتر افراد مبتلا به فتق دیسک ستون فقرات یا بیرون زدگی دیسک ستون فقرات نیاز به جراحی وجود ندارد . بطور معمول علائم بیماران در طی یک یا چند روز بدون نیاز به جراحی رفع می گردد . حتی برخی افراد با فتق یا بیرون زدگی دیسک ستون فقرات هیچ گونه علامتی ندارند .

هر چند اگر  فشار به ریشه های عصبی نخایی وارد شود ، دردناک شده و ممکن است فعالیتهای روزانه فرد را مختل کند . این درد ممکن است با بی حسی و ضعف و گز گز بخشی از بدن که اعصابش در گیر شده همراه باشد. در این صورت ، پزشک در ابتدا از درمانهای حمایتی نظیر فیزیوتراپی و داروهای مسکن وضد التهابی استفاده خواهد کرد . در موارد شدید وبسته به محل وشدت ناتوانی و درد، ممکن است پزشک توصیه به جراحی فتق دیسک ستون فقرات یا بیرون زدگی دیسک ستون فقرات نماید .

خطرات و عوارض احتمالی بعد از عمل جراحی بیرون زدگی دیسک یا فتق دیسک چیست؟

احتمال رخداد بعد از عمل جراحی بیرون زدگی دیسک یا فتق دیسک پایین است.

هر چند در برخی موارد نادر ممکن است عوارض به شرح زیل رخ دهد :

-عفونت

– خونریزی

– آسیب عصبی

-آسیب به لایه محافظتی ستون فقرات

القرص المنفتق

دوره نقاهت بعد ازعمل جراحی بیرون زدگی دیسک ستون فقرات یا فتق دیسک ستون فقرات چقدر زمان میبرد ؟

معمولا بعد از عمل جراحی بیرون زدگی دیسک دوره بهبودی کوتاه مدت خواهد بود. بیشتر بیماران در طی 24 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص میشوند.

برخی دستور العملها بعد از عمل به شرح ذیل میباشد :

  • خم نشوید
  • وسایل سنگین بلند نکنید
  • از رانندگی یا نشستن طولانی مدت بپرهیزید

بعد از عمل جراحی بیرون زدگی دیسک، پاره ای ورزشها توصیه میشود ، هر چند بهتر است قبل از نرمش ، با پزشکتان در این خصوص مشورت کنید.

القرص المنفتق

آیا بعد از عمل جراحی بیرون زدگی دیسک یا فتق دیسک نیازی به انجام فیزیوتراپی است ؟

بعد از عمل جراحی بیرون زدگی دیسک یا فتق دیسک، علائمی نظیر ضعف و خستگی شایع است. برای رفع این علائم،  فیزیوتراپی می تواند در بدست آوردن سریعتر سلامتی بیمار مفید باشد .

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟