نقش تغذیه در تعیین جنسیت جنین

نقش-تغذیه-در-تعیین-جنسیت-جنین01

قرن‌هاست که افراد برای تعیین جنسیت جنین از روش‌های طبیعی استفاده می‌کنند اما درباره کارایی و تاثیر این روش‌ها هنوز بحث وجود دارد.سال‌های سال والدین روش‌های بسیاری را برای تعیین جنسیت جنین در پیش گرفتند. روش‌هایی مثل استفاده از گیاهان دارویی یا رژیم‌های خاص تا جنسیت جنین را انتخاب کنند.علوم پزشکی چنین تاثیر مستقیمی را انکار می‌کنند اما در سال‌های اخیر تحقیقاتی صورت گرفته که روی این موضوع تمرکز کرده‌اند.

اگرچه امروزه ممکن است نگرانی درباره جنسیت بچه موضوعی قدیمی و بی‌معنا تلقی ‌شود، اما هنوز خانواده‌هایی هستند که ترجیحاتی درباره جنسیت فرزند دارند. به عنوان مثال خانواده‌هایی که دختر یا پسر دارند و می‌خواهند فرزندی از جنس دیگر هم داشته باشند.در این مقاله تاثیر رژیم مادر روی جنسیت جنین بررسی می‌شود تا ببینم چقدر این موضوع بر اساس شواهد علمی توجیه پذیر است و چقدر شایعات است.رژیم غذایی در زمان لقاح می‌تواند روی جنسیت تاثیر بگذارد اما رژیم حین حاملگی هیچ تاثیری روی آن ندارد.

butterfly

شواهد علمی

یک پژوهش در سال 2001 صورت گرفت تا تاثیر رژیم غذایی مادر را بررسی کند. در این مطالعه، رژیم غذایی با میزان سدیم – پتاسیم پایین و کلسیم – منیزیم بالا به مادران داده می شد تا احتمال دختر شدن جنین را بررسی نماید.در یک دوره از سال 2001 تا 2006، در مجموع 172 زوج که ترجیح می‌دادند دختر داشته باشند در این پژوهش شرکت کردند.آن‌ها یک درمان طبیعی پیش از لقاح را با مشورت یک موسسه هلندی در پیش گرفتند.شرکت کنندگان یک رژیم طراحی شده دقیق و خاص را دنبال می‌کردند تا تاثیر این رژیم روی جنسیت مشخص شود.از آنجایی که شواهدی مبنی بر تاثیر رژیم غذایی پدر روی جنسیت بچه وجود ندارد، رژیم تنها برای مادران طراحی شده بود.

اما بعضی از پدرها برای همراهی همسرشان رژیم غذایی را دنبال می‌کردند. در در این رژیم غذایی تقریبا نمک وجود نداشت و حجم مصرف روزانه لبنیات 500 گرم تعیین شده بود.نتیجه 28 شرکت کننده اولی که درمان را تکمیل کردند(گروه ارجاع) برای استخراج قانون پیش بینی و نتایج گروه جایگزین(گروه تایید) برای تایید قانون استفاده شد.مصرف سیب زمینی به خاطر حجم پتاسیم بالا محدود شده بود. تاثیر رژیم با مصرف روزانه مکمل‌هایی مثل منزیم، کلسیم و ویتامین دی بیشتر شده بود.

نقش-تغذیه-در-تعیین-جنسیت-جنین03

رژیم در یک دوره حداقل نه هفته‌ای قبل از لقاح رعایت می‌شد تا زمانی که یک تست خانگی بارداری را تایید می‌کرد. بعد از آزمایش خونی که نشان می‌داد بارداری آغاز شده، شرکت کنندگان می‌توانستند رژیم را متوقف کنند.آزمایش 47% شرکت کنندگان با موفقیت به پایان رسید 78 شرکت کننده‌ای که دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کردند و تا انتهای پژوهش همراهی کردند، 37 دختر و 41 پسر باردار شدند.

هلندی‌ها به عقاید لیبرالشان معروفند اما علاقه نشان دادن به جنسیت خاص هنوز از تابوهای بزرگ فرهنگی‌ است. انتخاب جنسیت در کلینیک با دلایل غیرپزشکی از سال 1998 توسط قانون ممنوع شد.بیشتر شرکت کننده‌ها ترجیح دادند درباره درمانشان با دوستان، خانواده و یا حتی پزشک خانوادگی‌شان صحبت نکنند.

به هر حال زوج‌هایی که فقط فرزندی از یک جنسیت دارند یا جنسیتی خاص را ترجیح می‌دهند، نگاه مثبتی به تعیین جنسیت دارند.به خاطر پیچیدگی و تابوهای این موضوع، این پژوهش توسط کمیته پژوهش اخلاقی دانشگاه ماستریخت هلند تایید شد.

با چه رژیمی دختردار شویم؟

گفته می‌شود بعضی غذاهای خاص شانس دختردار شدن را افزایش می‌دهند.

  • غذاهای دریایی به خصوص ساردین و سالمون کنسرو شده
  • بادام
  • برگ‌های سبز
  • بروکلی
  • محصولات لبنی مثل شیر، پنیر و ماست
  • انجیر
  • توفو
  • خانواده توت‌ها
  • مرکبات
  • تخم مرغ
  • سیب
  • کدو حلوایی و چیا
  • کره بادام زمینی
  • اسفناج
What-is-the-right-diet-to-conceive-a-girl02

راز این غذاها چیست؟

یک پژوهش در سال 2008 روی 740 زن انجام شد که نشان می‌داد وقتی مادر دریافتی کالری بیشتری داشته باشد و در صبحانه غلات صبحانه یا “سیریل” بخورد، احتمال بیشتری دارد که فرزندش پسر باشد.محققین حدس می‌زنند علت این امر سطح بالای گلوکز خون است.اما بعضی وقت‌ها این توصیه‌ها برعکس هم هستند چنانکه تحقیق دیگری نشان می‌دهد غلات صبحانه یا “سیریل” شانس دختردار شدن را افزایش می‌دهد.

معلوم نیست غلات صبحانه یا “سیریل” ها چنین قابلیت جادویی‌ای دارند یا خیر اما بالا بردن مصرف قند خطرات خودش را دارد. در عمل به این توصیه‌ها باید نکات جانبی را نیز رعایت کرد.اگرچه اثبات علمی‌ای وجود ندارد که تغییر رژیم شما بتواند شما را پسردار کند اما بسیاری طرفداران درمان‌های خانگی و سنتی این باور را دارند.یکی از معروف‌ترین توصیه‌های قدیمی‌ها این است که اگر پسر می‌خواهید محیط بدنتان را قلیایی‌تر کنید.

این توصیه اثبات نشده می‌گوید افراد قلیایی‌تر با PH بالا، بیشتر احتمال دارد پسر دار شوند. این روش توصیه می‌کند:

  • مصرف سبزی و میوه‌های تازه را افزایش دهید.
  • مصرف غذاهای پتاسیم دار مثل موز، سالمون و آووکادو را بیشتر کنید.
  • مصرف مرکبات، ریشه سبزیجات و آجیل را افزایش دهید.
  • از لبنیات دوری کنید.

این کروموزوم‌ها هستند که جنسیت بیولوژیک فرد را تعیین می‌کنند. تخمک یک کروموزم X و اسپرم یک کروموزم X یا یک کروموزوم Y است. احتمال اینکه هنگام لقاح، اسپرم دارای کروموزوم X یا اسپرم دارای کروموزوم Y وارد تخمک شود، مساوی است.بسیاری از تحقیقات در این حوزه تاکنون روی سایر پستانداران از جمله گاو یا خفاش صورت گرفته‌اند. در نتیجه حقایق علمی قابل ارجاع اندکی وجود دارد و حتی آن حقایق در همه موارد یکسان عمل نمی‌کنند.پیش از آن که بتوانیم با قطعیت بگوییم و تعیین کنیم چه غذاهایی به فرزند دختر و چه غذاهایی به فرزند پسر ختم می‌شود، نیاز به تحقیقات انسانی بیشتری هست.

آیا رژیم پدر روی جنسیت جنین اثرگذار است؟

تا کنون ثابت نشده رژیم پدر تاثیری روی جنسیت فرزند داشته باشد. اگر ارتباطی میان رژیم غذایی و جنسیت بچه وجود داشته باشد، این ارتباط حاصل تاثیر رژیم مادر است.اما یک حقیقت قطعی این است که اسپرم سالم احتمال لقاح موفق را افزایش می‌دهد و با رژیم غذایی مناسب می‌توان کیفیت اسپرم را افزایش داد.

روش‌های دیگر

روش‌های ادعاشده دیگری غیر از رژیم هستند که شانس داشتن بچه‌ای با جنسیت دلخواه را بالا می‌برند.در مورد این روش‌ها هم واقعیت‌های علمی اثبات شده وجود ندارد اما تغییر رژیم شما یا زمانبندی رابطه جنسی می‌تواند کمک کند.گذشته از رژیم، سایر روش‌ها بیشتر روی زمانبندی رابطه جنسی برای بالا بردن شانس دختر/پسردار شدن تمرکز کرده‌اند.در نظر گرفتن سیکل تخمک گذاری هم روش دیگری است.روش شتلز می‌گوید رابطه جنسی دو تا چهار روز قبل از تخمک گذاری شما را دختردار می‌کند.

روش شتلز برای بارداری چیست؟

روش شتلز روشی برای تعیین جنسیت جنین است. این روش می‌گوید زمانبندی رابطه جنسی نسبت به سیکل تخمک گذاری کلید اصلی دختر یا پسردار شدن است.این روش اولین بار سال 1960 بیان شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بسیار محبوب شد. بنیان‌گذار این روش شتلز، پزشکی ساکن آمریکاست.شتلز روی اسپرم، زمانبندی رابطه جنسی و سایر فاکتورهای تاثیرگذار مطالعات دقیقی انجام داد تا مشخص کند دقیقا چه چیز روی لقاح موفق تاثیرگذار است.اسپرمی که تخمک را باردار می‌کند، تعیین کننده جنسیت بچه است. شتلز روشی پایه گذاری کرد که همه فاکتورها را در برمی‌گرفت.

نقش-تغذیه-در-تعیین-جنسیت-جنین04

او توضیح داد زوج‌هایی که می‌خواهند فرزند پسر داشته باشند نباید در دوره بین قاعدگی و روزهای قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی برقرار کنند.آنها باید در روز تخمک گذاری و دو تا سه روز بعد رابطه جنسی داشته باشند.اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نبوده اما اگر دختر می‌خواهید، شروع یک رژیم غذایی مبتنی بر افزایش کلسیم و منیزیم به شما آسیبی نخواهد زد.و اگر پسر می‌خواهید کالری دریافتی‌تان را افزایش دهید.

حواستان به وزنتان باشد!

تنها راه قطعی تعیین جنسیت IVF و PGD است. سایر راه‌ها لزوما به آنچه شما می‌خواهید ختم نخواهد شد.اگر اطلاعات بیشتر می‌خواهید و یا به مشاوره نیاز دارید کافی است تماس بگیرید.متخصصان عصر طب بین الملل همیشه آماده پاسخگویی به شما هستند.

برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله : همه چیز درباره رحم اجاره ای ( رحم جایگزین) در ایران را مطالعه فرمایید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟