بارداری از طریق IVF چقدر طول می کشد؟

How long does IVF process take

“یکی از دوستام میگه که هر کسی میتونه با IVF سریع بچه ­دار شه، درسته؟ خودتون میدونید که ما چقدر برای بچه­دار شدن تلاش کردیم، اگر حرف دوستم درست باشه، واقعا امید تازه­ای برای ما میشه.” چنین باورهای اشتباهی که در میان مردم عادی درباره IVF جا افتاده است، ثمرناآگاهی و نداشتن اطلاعات موثق است. درست است که مراحل اصلی IVF بین 3 تا 4 هفته طول میکشد اما این تکنیک، روش سریعی نیست و برای هر کسی نیز مثمر ثمر نخواهد بود.

در واقع، IVF یک درمان تک مرحله­ای نیست، بلکه مجموعه­ای از روشها برای درمان ناباروری است. آماده شدن برای انجام IVF نیز زمان می­برد، برای مثال، به مشاوره­ها، ویزیت­ها و آزمایش­ها و تصمیماتی که باید گرفته شوند، فکر کنید. علاوه بر این، این آمادگی­ها برای خانم­ها از هفته­ها یا ماهها قبل از مراحل اصلی شروع می­شود. خانم­ها باید از چند ماه قبل، شروع به اصلاح سبک زندگی خود کنند تا درصد موفقیت بارداری با IVF را بالا ببرند. تا انتهای این مقاله با طب مد توریسم همراه باشید تا بهتر بدانید که چه مدت زمانی برای بارداری از طریق IVF لازم است.

چه کسی به IVF نیاز دارد؟

روش­های کمک بارداری متعددی برای کمک به بچه­دار شدن زوج­های نابارور وجود دارد. هرچند IVF شانس موفقیت بیشتری نسبت به سایر روشهای کمک باروری دارد اما برای هر کسی مناسب نیست و هزینه سنگینی نیز دارد. باید بدانید که این تکنیک پیچیده کمک باروری، حلال مشکلات شما نیست! IVF محدودیت­ها و پیچیدگی­های خاص خود را دارد و تنها افراد به خصوصی می­توانند از آن بهره ببرند.

اگر روشهای درمان ناباروری ارزانتر و ساده­تری نظیر داروهای خوراکی کمک باروری، عمل جراحی و لقاح مصنوعی پاسخگو نباشند، پزشک پس از یک سری آزمایشات و تست­ها، ممکن است، شما را کاندید استفاده از IVF بداند. در ادامه به دلایلی می­پردازیم که باعث می­شود تا IVF به عنوان درمان ناباروری مورد استفاده قرار گیرد:

  • مشکلات شدید لوله فالوپ: لوله­های فالوپ نقش بسیار مهمی در پروسه بارداری ایفا می­کنند. زیرا آنها راهی برای ارتباط تخمدانها و رحم هستند. اگر به هر دلیل لوله فالوپ بسته باشد، تخمک­ها نمی­توانند از تخمدانها به رحم برسند و اسپرم­ها را ملاقات کنند. در نتیجه، بارداری امکان پذیر نخواهد بود.
  • مشکلات ناباروری آقایان: از جمله مشکلاتی که باعث نازایی در آقایان می­شوند، می­توان به تعداد کم اسپرم، حرکت ضعیف اسپرم­ها، تولید اسپرم نابهنجار یا مشکل بر سر رسیدن اسپرم­ها به مقصد، اشاره کرد.
  • اختلالات ژنتیکی: این مورد ربطی به ناباروری ندارد، زیرا این زوج­ها می­توانند به صورت طبیعی نیز باردار شوند. اما این زوج­ها از مشکلات ژنتیکی خود به خوبی آگاهی دارند و دوست ندارند تا این اختلالات به فرزندشان منتقل شود.
  • اندومتریوز شدید: زمانیکه بافت­هایی شبیه لایه داخلی رحم در سایر نقاط بدن نظیر تخمدان­ها، لوله فالوپ یا حتی مثانه شروع به رشد کنند، منجر به موقعیتی دردناک و گاها خطرناک خواهد شد. این مشکل، اندیومتریوز نام دارد و در موارد شدید، ممکن است باعث ایجاد زخم­هایی دائمی در لوله رحم یا حتی ایجاد کیست تخمدان شود، که بر باروری خانم­ها تاثیر خواهد گذاشت.
  • بستن لوله ­ها: عمل بستن لوله­ها، روشی دائمی برای جلوگیری از بارداری محسوب می­شود. اما اگر زوجی پس از انجام این عمل، تصمیم به بارداری بگیرد، دو راه پیش روی آنها خواهد بود: عمل باز کردن مجدد لوله­ها یا انجام IVF.
  • فریز کردن تخمک­ها برای بارداری پس از سرطان: برخی از عمل­های جراحی درمان سرطان یا داروهای مصرفی آن، یا حتی انجام شیمی درمانی و پرتو درمانی می­تواند بر بارداری افراد تاثیر بگذارد. بنابراین، برخی از بیماران سرطانی، قبل از شروع درمانهای رایج، تخمک­های خود را از طریق IVF فریز می­کنند تا بعدها از آنها استفاده کرده و باردار شوند.

همه افرادی که احتمالا می­توانند از IVF برای باردار شدن، استفاده کنند، باید از جزئیان این روش به خوبی آگاه باشند و فرصت این را داشته باشند تا از پزشک یا متخصصین سوالات خود را بپرسند. در ادامه، می­خواهیم جزئیات بیشتری از IVF و زمان مورد نیاز برای انجام هر مرحله را با شما در میان بگذاریم.

هزینه IVF در ایران چقدر است؟

جدول زمانبندی IVF

جدول زمانبندی IVF

باید بدانید که زمانبندی لازم برای باردار شدن از طریق IVF برای هر فرد متفاوت از دیگری است، زیرا هیچ دو نفری پیدا نخواهید کرد که شرایط مشابهی داشته باشند. با وجود چنین تفاوت­هایی، می­توان گفت که برای باردار شدن از این طریق، حدودا 4 ماه زمان نیاز دارید. شما باید قبل از آغاز مراحل اصلی IVF، بدن و روح خودتان را برای این روش درمانی آماده کنید، در نتیجه، زمان نهایی جواب دادن IVF طولانی­تر خواهد شد.

 

مراقبت­ های پیش از بارداری

قبل از آغاز روند IVF، زوج نابارور بااید مراقبت­های پیش از بارداری را شروع کنند تا شانس موفقیت بارداری خود را بالا ببرند. این مراقبتها که قبل از بارداری طبیعی نیز توصیه می­شوند، نوعی مراقبت شخصی سازی شده برای زوج­هایی است که قصد بارداری در آینده را دارند نقش اصلی این مراقبت خاص تشخیص و تغییر در ریسک فاکتورهای پزشکی، رفتاری و اجتماعی با انجام یکسری از کارها و مداخلات است.

با برداشتن چند قدم ساده قبل از بارداری، شانس باردار شدن سالم و کم ریسک افزایش خواهد یافت. اگر چند ماه قبل از شروع پروسه IVF تغییرات کوچکی در سبک زندگی و عادات تغذیه­ای خودتان بدهید، می­توانید به موفقیت IVF بیشتر امیدوار باشید.

بهترین زمان برای شروع این عادات و مراقبتها، سه ماه قبل از شروع مراحل درمانی IVF است. در این دوران باید ویتامین­های قبل از باردار شدن و داروهای تجویز شده را بخورید، بیشتر آب بنوشید و بدنتان را هیدراته نگه دارد، رژیمی سالم و متعادل داشته باشید، از الکل و سیگار اجتناب کنید و ورزش روزانه و سبک را در برنامه خود بگذارید تا بدنتان برای درمان پیش رو آماده باشد.

انجام یوگا و مراقبه و یا انجام عبادات و فرائض دینی نیز می­تواند به تقویت روحی زوج­ها کمک کند. علاوه بر این، دریافت حمایت روحی از دوستان و خانواده نیز به شما کمک خواهد کرد تا محکم­تر در این مسیر گام بردارید.

برخی از تستها و آزمایش­ها نیز باید قبل از اقدام به بارداری از طریق IVF، انجام شوند تا سلامت کلی بدن و قدرت باروری و مشکلات و اختلالات شما مشخص شوند. در واقع، پزشک تست­های زیر را برای زوج­های متقاضی IVF درخواست خواهد کرد:

  • آزمایش خون: برای ارزیابی سطح هورمون محرک فولیکول، یا ناهماهنگی میان گروه خوبی والدین.
  • سونوگرافی (برای بررسی رحم، لوله­ فالوپ و تخمدانها)
  • غربالگری بیماری­های عفونی نظیر HIV، هپاتیت و سفلیس
  • بررسی مایع منی و سایر تست­های مرتبط با باروری آقایان
  • بررسی لایه داخلی رحم
  • انجام عمل آزمایشی انتقال جنین

تمامی مراقبت­ها و تست­های که در بالا اشاره شد، حدود سه ماه طول می­کشند. سپس، در صورت صلاحدید پزشک، شما وارد مراحل اصلی IVF خواهید شد که نهایتا 6 هفته به طول خواهد انجامید.

اگر از عوارض IVF بیم دارید، این مقاله مخصوص شماست!

 

در طول IVF

بعد از به سرانجام رسیدن تست­های تشخیصی، مراحل IVF شروع خواهند شد:

قدم اول: داروهای خوراکی

شاید برایتان عجیب باشد که قبل از شروع IVF که روشی برای درمان ناباروری است، باید قرص­های ضدبارداری مصرف کنید. اما دلیلی پشت این کار عجیب وجود دارد. خانم­های متقاضی IVF باید در اولین روز شروع دوران قاعدگی خود (حدود 10 تا 14 روز قبل از شروع اولین تزریق)، شروع به خوردن قرص ضدبارداری تجویز شده کنند.

با خوردن این قرص­ها، تعداد تخمک­هایی که برای مرحله تخمک­کشی نیاز هستند، افزایش پیدا خواهند کرد. بعلاوه، این قرص­ها از سلامت تخمدان­ها در طول مراحل دیگر IVF حمایت خواهند کرد.

 

قدم دوم: تحریک تخمدان­ ها

داروهای تزریقی مرحله بعدی این روش درمانی هستند که برای 9 تا 11 روز ادامه خواهند داشت. در واقع، در روز بیست و یکم دوره پریودی، خانم­ها شروع به تزریق لوپرون می­کنند تا تخمدان­ها را تحریک کنند. در این مرحله، تخمدان­ها تعداد زیادی فولیکول بالغ تولید می­کنند.

شما باید مرتب به پزشک خود سر بزنید تا از طریق سونو واژینال و آزمایش خون، از رشد صحیح تخمک­ها و سایز آنها مطمئن شوید. زمانیکه پزشک تشخیص داد که فولیکول­ها به اندازه لازم رشد کرده­اند، نوبت عمل پانکچر میرسد.

آیا اهدای تخمک عواقبی در پی دارد؟ در بلاگ طب مد بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

 

قدم سوم: تخمک کشی

آخرین دوز تزریقی، 36 ساعت قبل از مرحله پانکچر تزریق می­شود تا تخمدان­ها تشویق به آزادسازی تخمک­ها شوند. زمانبندی صحیح این مرحله بسیار حیاتی است و تاثیر شگرفی بر موفقیت نهایی IVF خواهد داشت.

برای جمع آوری تخمک­های بالغ (قبل از اینکه تخمدان را ترک کرده و به لوله فالوپ بروند)، متخصص باروری یک جلسه عمل پانکچر برای شما فیکس خواهد کرد. البته باید نمونه مایع منی نیز در صبح عمل تخمک کشی در کلینیک حاضر باشد. توجه داشته باشید که از آنجا که اهدای اسپرم در ایران غیرقانونی است، خانم­ها فقط می­توانند از اسپرم شوهر خود برای بارداری استفاده کنند.

در حین تخمک کشی، شما تحت بیهوشی بسیار سبک قرار می­گیرید و پزشک با استفاده از یک سوزن باریک و از طریق واژن، اقدام به جمع آوری تخمک­های بالغ خواهد کرد. سپس، تخمک­های جمع آوری شده را به آزمایشگاه میفرستد تا توسط متخصصین دسته بندی و آزمایش شوند. در نهایت، تخمک­های سالم انتخابی به ظرف کشت انتقال داده شده و در انکیباتور گذاشته می­شوند.

 

قدم چهارم: بارور کردن تخمک

در بارداری طبیعی، زمانیکه اسپرم در لوله فالوپ به تخمک می­رسد، آن را بارور می­کند. اما در مورد زوج­های نابارور چنین اتفاقی (ملافات تخمک و اسپرم) در محیط آزمایشگاهی رخ می­دهد. در واقع، متخصصین آزمایشگاه تلاش می­کنند تا هر تخمک را با یک اسپرم بارور سازند.

بعد از پایان این مرحله، باید 2 تا 6 روز منتظر بمانید تا وارد مرحله انتقال جنین شوید. در واقع، اگرچه جنین در روز دوم هم آماده انتقال خواهد بود اما به تشخیص پزشک، ممکن است نیاز به آزمایش و تست جنین باشد تا بهترین جنین ممکن وارد مرحله انتقال به رحم شود.

در مورد اهدای تخمک در ایران چه می­دانید؟ خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

قدم پنجم: انتقال جنین

اگر مرحله تخمک کشی را “روز صفر” در نظر بگیریم، مرحله انتقال جنین در روز پنجم یا ششم اتفاق خواهد افتاد. عمل انتقال سریع و بدون درد است و نهایتا نیم ساعت طول خواهد کشید. در طول این عمل، پزشک با استفاده از یک لوله بلند و باریک و از طریق سونوگرافی، جنین­های انتخابی را درون رحم قرار می­دهد.

بارداری

بارداری

به نظر بسیاری از بیماران، انتظار کشیدن بعد از مرحله انتقال جنین، یکی از سخت­ترین مراحل IVF است. در واقع، شما باید برای 9 تا 10 روز منتظر بمانید تا متوجه شوید که جنین در داخل رحم لانه گزینی کرده است یا خیر. پیشنهاد ما این است که در این دوران با افرادی که وضعیت مشابه شما دارند در تماس باشید و از خانواده و دوستانتان تضاضای کمک روحی کنید.

پس از 10 روز، پزشک درخواست آزمایش hCG می­دهد و بعد از دریافت جواب مثبت، اولین سونو OB را انجام خواهد داد تا ساک حاملگی را در رحم مشاهده کند. بعد از این مراحل، بارداری تایید می­شود و شما رسما باردار اعلام خواهید شد. در این زمان، شما 5 هفته باردار هستید ولی هنوز هم باید به طور مرتب توسط پزشک ویزیت شوید و سونوگرافی انجام دهید تا اطمینان یابید که همه چیز به خوبی پیش می­رود.

IVF در ایران به چه صورت انجام می­شود؟ بیشتر بخوانید!

سخن پایانی

اگر قصد بارداری از طریق IVF را دارید، احتمالا سوالات زیادی درباره چگونگی انجام این روش درمانی در ذهن دارید. شما باید بدانید که IVF یک درمان سریع و تک مرحله­ای نیست، بلکه یک سری از درمان­ها و پروسه­های مختلف است که باید برای باردار شدن انجام دهید. درست است که مراحل اصلی IVF تنها 3 تا 4 هفته طول می­کشد اما نباید مراقبت­های پیش از بارداری را فراموش کنید. این مراقبت­ها را باید سه ماه قبل از شروع درمان با IVF شروع کنید و با تغییر در سبک زندگی خود، شانس بارداری موفق را افزایش دهید. در مجموع و با در نظر گرفتن مراحل مراقبتی قبل از IVF و مراحل اصلی آن، این تکنیک کمک باروری حدود 4 ماه طول خواهد کشید.

butterfly

کانال یوتیوب عصر طب بین الملل

شرکت عصر طب بین الملل با بهره مندی از پزشکان با تجربه و اساتید دانشگاهی، بالاترین کیفیت آی وی اف را با قیمتی مناسب و منطقی به شما ارائه می کند.

جهت مشاوره رایگان با پزشکان ما، لطفا با ما در ارتباط باشید:

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 00989032881930

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟