تعیین جنسیت از طریق روش IVF

تعیین-جنسیت-از-طریق-روش--IVF

با کمک فناوری های مدرن باروری، اکنون پزشکان باروری می توانند جنسیت کودک را تعیین کرده  و سپس با استفاده از لقاح آزمایشگاهی (IVF)جنین را به رحم زن منتقل کنند.

امروزه فناوری های باروری به طور گسترده ای توسعه یافته اند، به طوری که با کمک یک آزمایش در آزمایشگاه می توان جنسیت جنین را در مراحل اولیه شناسایی کرد. تعیین جنسیت از طریق روش IVF با کمک تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) یا غربالگری ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGS) اتفاق می افتد و این امر به بیماران امکان انتخاب جنسیت کودک را می دهد.

دلایل تعیین جنسیت

افراد ممکن است به دلایل مختلف شخصی، پزشکی یا فرهنگی دست به تعیین جنسیت بزنند. برخی از زوجین به دلایل پزشکی از روش تعیین جنسیت استفاده می کنند. آنها برای جلوگیری از انتقال بیماری ژنتیکی که می تواند از طریق جنسیت خاصی ظاهر شود، به فناوری تعیین جنسیت نیاز دارند. به عنوان مثال هموفیلی، دیستروفی عضلانی و سندرم X شکننده برخی از بیماری های مرتبط با جنسیت هستند که با استفاده از روشIVF + PGD می توان از بروز آنها جلوگیری کرد. با استفاده از فناوری انتخاب جنسیت، والدین می توانند جنین های مونث یا جنین های مذکر سالم را به منظورکاهش خطر اختلالات ژنتیکی انتخاب کنند.

برخی از زوجین برای ایجاد تعادل در خانواده از روش تعیین جنسیت استفاده می کنند. آنها ممکن است از این فناوری برای تعادل بخشیدن به تعداد دختران و پسران در خانواده های خود استفاده کنند.

برخی دیگر ممکن است دلایل شخصی خود را داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است مادرانی را دیده باشید که عاشق دختردار شدن هستند و پدرانی که چشم به راه فرزند پسر هستند. در بعضی ملت ها داشتن جنسیت خاصی از فرزند، نوعی ارزش فرهنگی با خود به همراه دارد که ممکن است زوجین را به استفاده از فن آوری های تعیین جنسیت ترغیب کند.

همانطور که گفته شد استفاده از فناوری تعیین جنسیت می تواند به دلایل شخصی زیادی باشد که ما به همه آنها احترام می گذاریم.

روش های تعیین جنسیت

 

شما ممکن است توصیه های زیادی در خصوص تعیین جنسیت کودک خود از طریق رژیم غذایی، زمان مقاربت یا یک روغن جادویی که می تواند جنسیت کودک را تعیین کند شنیده باشید! اما اینها صرفا اظهاراتی غیر قابل اعتماد بوده و اساس درستی ندارند. تعیین جنسیت یک فناوری پزشکی است که فقط یک پزشک مرتبط می تواند شما را در این راه راهنمایی کند.

تنها روش های قابل اعتماد تعیین جنسیت از طریق روش IVFبا تقریباً 100 درصد نرخ موفقیت است که با آزمایش ژنتیک پیش از لانه گزینی یا تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی PGD)یا  (PGTهمراه می شود. در سال های گذشته، مرتب سازی اسپرم یکی دیگر از راه های تعیین جنسیت جنین بود که البته موفقیت آمیز بودن آن اثبات نشد و اکنون این روش در دسترس نیست.

تعیین جنسیت از طریق روش  IVF

تنها روش علمی اثبات شده برای تعیین جنسیت استفاده از IVF است. این فرایندی است که در آن والدین با آزمایش برخی از سلولهای جنین، جنسیت ژنتیکی کودک را انتخاب می کنند.

برای انجام این فرآیند، تخمک های زن اخذ شده و سپس توسط اسپرم های مرد در یک محیط آزمایشگاهی بارور می شوند. در صورت ضعف اسپرم این عمل را می توان از طریق تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (ICSI) انجام داد. به این ترتیب اسپرم به صورت مکانیکی به تخمک تزریق می شود. سپس کروموزوم های جنین از نظر وجود جفت های کروموزوم XX یا XY بررسی می شود. براساس ترجیح والدین، ​​جنین با جنسیت مورد نظر برای رشد به رحم زن منتقل می شود.

butterfly

سوالات متداول در مورد روش تعیین جنسیت

فناوری PGD / PGS در تعیین جنسیت چقدر دقیق است؟

 

باید بگوییم این فناوری از دقت بسیار بالایی برخوردار است. برخی مطالعات موفقیت بیش از 99 درصد را نشان می دهد. پزشکان می توانند دقت روند را با توجه به شرایط بیماران تخمین بزنند.

آیا تعیین جنسیت هزینه اضافی دارد؟

فناوری PGS می تواند هزینه اضافی به جز هزینه IVF داشته باشد. اما برای برخی از بیماران PGD بخشی از درمان غربالگری جنین برای اختلالات ژنتیکی بالقوه است. در این حالت نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای تعیین جنسیت نخواهد بود زیرا جنسیت جنین از طریق PGD مشخص می شود.

آیا می توان تعیین جنسیت را روی جنین های منجمد انجام داد؟

بله این امر میتواند صورت پذیرد. اما کلینیک های IVF کمتری ممکن است تعیین جنسیت را روی جنین های منجمد انجام دهد.

آیا با استفاده از روش IVF  به احتمال زیاد فرزندی با جنسیت خاص دارید؟

شما با استفاده از IVF حدود 3 تا 6 درصد احتمال بیشتری برای فرزند پسر دارید. استفاده از IVF احتمال پسردار شدن را از 51٪ به 56٪ افزایش می دهد. برخی از محققان در چین دریافتند دختران تشکیل شده با لقاح مصنوعی میزان بقا کمتری دارند در حالی که نقص رشد در آنها بالاتر است.

ملاحظات اخلاقی در مورد تعیین جنسیت

 

وقتی جنسیت فرزند خود را به دلایل پزشکی انتخاب می کنید، ممکن است هیچ ملاحظه اخلاقی برای شما وجود نداشته باشد. با این حال وقتی به دلیل ترجیحات شخصی یا متعادل سازی خانواده، فناوری تعیین جنسیت را دنبال می کنید، ممکن است با برخی نگرانی های اخلاقی روبرو شوید.

به عنوان مثال، با استفاده از روش تعیین جنسیت می توان یک جنسیت خاص را در جامعه ترویج داد و این امر ممکن است به عنوان تبعیض جنسیتی در نگاه دیگران تلقی شود. همچنین می تواند به عدم تعادل جنسیتی منجر شود، خصوصاً در میان کشورهایی که یک جنسیت را کم ارزش درنظر گرفته و جنسیت دیگر را شایسته می دانند.

هنگامی که جنینی را با جنسیت خاص انتخاب می کنید، درگیری های اخلاقی دیگری نیز در مورد جنین های استفاده نشده وجود خواهند داشت. برای حل این مسئله، می توانید جنین های باقی مانده را اهدا کرده، برای آینده ذخیره کنید یا می توانید آنها را کنار بگذارید. البته این تصمیمات می تواند برای بسیاری از زوجین بسیار سخت باشند. با پیش بینی این کشمکش ها، بهتر است کلینیک های باروری در مورد این موارد قبل از شروع فرآیند تعیین جنسیت از طریق روش IVF با بیماران صحبت کنند.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟