دوره نقاهت بعد از عمل پیوند کلیه

دوره نقاهت بعد از عمل پیوند کلیه

دوره نقاهت بعد از عمل پیوند کلیه

دوره نقاهت و میزان توجه به نکات و دستور العمل های پزشکان یکی از مهمترین مسائلی است که در میزان موفقیت تمامی عمل ها اعم از عمل های درمانی و زیبایی و بخصوص عمل پیوند کلیه نقش چشمگیر و قابل ملاحظه ای را ایفا می کند. بعضا مشاهده شده است که بعضی از بیماران مبالغ هنگفتی را صرف عمل های درمانی و یا غیر درمانی خود زیر نظر بهترین پزشکان و مجهز ترین بیمارستان ها می کنند ولی با بی توجهی به توصیه های پزشکان در دوران نقاهت باعث شدت گرفتن عوارض بعد از عمل و کاهش میزان موفقیت عمل می شوند. به عبارت دیگر هرگونه بی توجهی به توصیه های پزشک معالج می تواند عواقب بعضا جبران ناپذیری همچون عدم موفقیت عمل برای بیمار به همراه داشته باشد. طبیعی است هنگامی که پزشکان متوجه می شوند که نتیجه تلاش های آنان بخاطر بی توجهی بیمار با شکست روبرو شده است، شدیدا ناراحت می شوند. گویی خستگی بر تن ها به جای می ماند. عمل پیوند کلیه نسبت به دیگر عمل ها از حساسیت بیشتری برخوردار است. زیرا همانطور که در مقاله های پیشین عنوان کردیم کلیه ها نقش مهمی را در سلامت بدن انسان ها ایفا می کنند و اگر این پیوند با شکست روبرو شود بیمار جان خود را از دست خواهد داد. بنابراین بیمار باید به دستورات و نکاتی که توسط پزشکان گوشزد می شود به خوبی توجه کنند و نسبت به رعایت آن ها کوشا باشد.

butterfly

دوره نقاهت عمل پیوند کلیه

می توان گفت که دوره نقاهت پیوند کلیه معمولا بین 6-8 هفته زمان نیاز دارد و به دو قسمت تقسم می شود:

  1. دوره نقاهت در بیمارستان
  2. دوره نقاهت در منزل
دوره نقاهت بعد از عمل پیوند کلیه

1- دوره نقاهت در بیمارستان:

بعد از عمل پیوند مریض تقریبا 24- 48 ساعت در اتاق مراقبت های ویژه نگهداری می شود تا بتواند به حالات های طبیعی و نرمال حیاتی خود باز گردد. به طور کلی بیمار باید چند روز و حداکثر یک هفته بعد از عمل در بیمارستان بستری شود که کادر پزشکی و پرستاران بتوانند حالات ها و شرایط بیمار را ارزیابی کنند و دریابند که آیا عمل موفقیت آمیز بوده است یا خیر و آیا کلیه جدید به خوبی می تواند وظایف خود را در تصفیه خون انجام دهد؟ اگر عمل پیوند به درستی انجام شده باشد کلیه جدید فورا اقدام به تولید ادرار می کند ولی بعضا بخاطر عفونت و زخم ها ممکن است این امر چند روزی به طول بیانجامد. مدت بستری مریض در بیمارستان به عوامل مختلفی همچون نوع پیوند کلیه، میزان سازگاری بدن به کلیه جدید، شرایط عمومی بیمار، و کیفیت سیستم ایمنی بدن بیمار بستگی دارد.

2- دوره نقاهت در منزل:

بعد از گذشت چند روز که بیمار حالش کمی بهبود می یابد از بیمارستان مرخص می شود از الان نقش مهم و کلیدی بیمار در میزان موفقیت عمل با رعایت دستورالعمل های پزشکی در دوران نقاهت در منزل شروع می شود. بطوری که اگر بیمار نسبت به این دستور العمل ها به اندازه کافی و به خوبی توجه کند، می تواند در کمترین زمان ممکن به بهبودی کامل دست یابد.

دستور العمل ها و نکاتی که بیمار ملزم به رعایت آنها است چیست؟

  • مصرف داروهای تجویز شده به شکل دقیق و به موقع

قبل از ترخیص مریض از بیمارستان پزشکان و پرستاران دستور العمل های لازم و طریق مصرف داروها را به خوبی برای بیمار توضیح می دهند. داروهای تجویز شده برای بیماران پیوند کلیه به دو نوع تقسیم می شوند: داروهایی که خطر ابتلا بیماران را به عفونت کاهش می دهند و دیگر داروهایی که سیستم ایمنی فرد را افزایش می دهد. زیرا بدون شک بعد از عمل پیوند سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا می کند و فرصت برای هجوم عفونت ها و میکروب ها به بدن فراهم می شود و طبیعتا زمان بهبود به تاخیر خواهد می افتد. همچنین بیمار نباید بدون مشورت پزشک و خودسرانه اقدام به مصرف داروهای ضد التهاب، آنتی اسیدها یا آنتی هیستامین ها کند زیرا در عملکرد کلیه جدید اختلال ایجاد می کند. به طور کلی بهتراست که بیمار قبل از مصرف هر گونه دارویی که برای او تجویر نشده است و حتی داروهای گیاهی با پزشک معالج خود مشورت کند زیرا ممکن است مصرف بعضی از داروهای گیاهی اثر منفی بر عملکرد کلیه ها و نتیجه عمل پیوند بگذارد و مدت نقاهت و بهبودی را طولانی تر کند.

  • انجام بعضی از آزمایش ها بعد از عمل

برای اینکه پزشکان از درستی عملکرد کلیه های جدید اطمینان حاصل کنند نسبت به انجام بعضی از آزمایش های تکراری در یک جدول زمانی مشخص به مدت چند هفته تاکید می کنند . شایان ذکر است که اگر بیمار از بیماری دیابت رنج می برد باید علائم حیاتی خود را همچون درجه حرارت بدن، فشار خون، نبض و وزن و قند خون خود را چک کند و اگر با علایم خاص و غیر متداولی مواجه شد، فورا با پزشک معالج خود تماس بگیرد و هر هفته و یا 15 روز یک بار به مطب پزشک مراجعه کند و او را در جریان همه مشکلات خود قرار دهد.

  • رعایت نظافت

بعد از انجام هر گونه عمل بدن بیمار ضعیف تر و حساس تر می شود. از سوی دیگر میکروب ها بر روی تمامی سطوح وجود دارند و این مسئله ای خطرناک برای سلامت بیمار محسوب می شود. به همین دلیل بیمار باید بیش از پیش به رعایت نظافت خویش توجه کند و قبل از صرف غذا و بعد از آن، بعد از تماس با مواد غذایی و سطوح کثیف و استفاده از سرویس بهداشتی اقدام به شستشوی دست های خود کند و از تماس و نزدیک شدن به افرادی که نسبت به رعایت نظافت و شستشوی دست های خود بی توجه هستند، پرهیز کنند.

دوره نقاهت بعد از عمل پیوند کلیه
  • رژیم غذایی

رعایت رژیم غذایی نقش مهمی را در بهبودی بیماران پیوند کلیه ایفا می کند. به همین دلیل بیمار باید با مصرف مواد غذایی سالم به تقویت سیستم ایمنی خود بپردازد. اما یکی از نکات ضروری که باید در رژیم غذایی بیماران پیوند کلیه رعایت شود، عدم مصرف مواد غذایی همچون گوشت و مرغ و ماهی و تخم مرغ به صورت خام و نیم پز می باشد. زیرا بیماران معمولا بعد از عمل بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های معده قرار می گیرند. بنابراین باید نسبت به کیفیت غذا های خود اهمیت دهند و از مصرف غذاهای پر چربی و پرنمک و غیر بهداشتی اجتناب کنند. همچنین بیمار باید از سبزی ها و میوه ها در طول روز به غیر از گریپ فروت استفاده کند زیرا گریپ فروت با تاثیر بعضی از داروهایی که سیستم ایمنی بیمار را افزایش می دهد، در تعارض است. نکته قابل توجه دیگر اینکه بیمار باید به مصرف شیر و مشتقات آن بیشتر روی آورد زیرا آنها دارای مقادیر زیادی کلسیم و فسفر هستند. به طور کلی با مصرف مواد غذایی مملو از پروتئین می توان کاهش وزن و سیستم ایمنی بدن ناشی از عمل را تا حد زیادی جبران کرد اما به یاد داشته باشید که به هیچ وجه از داروها و مکمل های پروتئینی و غذایی چه به صورت داروهای شیمیایی و چه به صورت داروهای گیاهی استفاده نکنید.

  • انجام تمارین ورزشی

همیشه ورزش نقش بسیار خوب و موثری در بهبود بیماری ها داشته است. عمل پیوند کلیه نیز از این امر مستثنی نیست. انجام فعالیت های سبک ورزشی روزانه و به صورت منظم و هر بار به میزان 15-20 دقیقه در افزایش کیفیت عمل پیوند و بهبودی آن نقش موثری دارد ولی به یاد داشته باشید که انجام فعالیت های سنگین ورزشی و بلند کردن وزنه های سنگین در شش ماه اول بعد از عمل می تواند به کلیه ها فشار وارد و عملکرد آنان را مختل سازد.

  • پرهیز از مصرف کافئین

همانطور که می دانیم برای اینکه کلیه جدید بتواند به درستی وظایف خود را انجام دهد و به تولید ادرار بپردازد به مقدار کافی آب و مایعات و نوشیدنی های بدون کافئین نیاز دارد. زیرا مصرف کافئین باعث خشکی رطوبت بدن و یبوست می شود. بنابراین بیمار باید با مصرف کافی مایعات و پرهیز از کافئین و قهوه رطوبت بدن خود را حفظ کند.

دوره نقاهت بعد از عمل پیوند کلیه

توصیه پایانی:

قبل از انجام عمل پیوند کلیه سعی کنید پزشکی حاذق و بیمارستانی مجهز پیدا کنید. اما در طول درمان به پزشک معالج خود کاملا اطمینان و دستور العمل ها و توصیه های او را به صورت جدی رعایت کنید. از مصرف خودسرانه هرگونه دارو حتی گیاهی اجتناب کنید. بعضا کوچکترین اشتباه و تساهل باعث خسارت های جبران ناپذیری به سلامت فرد خواهد شد. شماره تلفن پزشک و بیمارستان خود را داشته باشید تا در صورت نیاز سوال های خود را از آنان بپرسید. همچنین به موقع به مطب دکتر خود مراجعه کنید.

با ما تماس بگیرید

مشاورین پزشکی ما در شرکت توریسم درمانی عصر طب بین الملل با مهربانی و سعه صدر آماده خدمت رسانی و پاسخ گویی به سوالات شما هستند و سعی دارند بهترین شرایط درمان را از نظر پزشکی و مالی برای بهبود سلامت شما مهیا سازند. بنابراین اگر از بیماری های کلیه و مجاری ادراری رنج می برید نگران نباشید و تنها با یکی از راههای ارتباط جمعی زیر با ما تماس بگیرید. ما در خدمت رسانی به شما آماده ایم.

برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله : عوامل و مراحل پیوند کلیه در ایران را مطالعه فرمایید.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟