زندگی بعد از اهدای کلیه

زندگی بعد از اهدای کلیه

حدود 100 هزار نفر در لیست انتظار هستند، به این امید که نوبت آنها برای دریافت کلیه اهدایی فرا برسد. متأسفانه با اینکه تقاضای زیادی برای دریافت کلیه های اهدایی وجود دارد، اما تعداد کلیه های اهدایی موجود کم است. هرچند که افراد می توانند با اهدای کلیه خود، جان یک شخص را نجات دهند.
شما ممکن است به دلایلی در حال اهدای کلیه خود باشید. این دلیل می تواند یک دلیل اقتصادی یا یک هدف انسان دوستانه باشد. صرف نظر از اینکه دلیل تصمیمتان چیست، همیشه نگرانی هایی در مورد زندگی با یک کلیه پس از اهدا وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد برخی از نگرانی های رایج مربوط به زندگی بعد از اهدای کلیه صحبت کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما باشید.

دوره نقاهت

برای اهداکنندگان بستری شدن در بیمارستان بعد از پیوند کلیه بسته به میزان بهبودی فرد و نحوه عمل متفاوت است، اما معمولاً 4 تا 6 روز طول می کشد. پس از ترک بیمارستان، ممکن است کمی درد و خارش را در حین بهبود زخم احساس کنید. تا حدود 6 هفته پس از جراحی، بلند کردن اجسام سنگین – از جمله فرزندتان – توصیه نمی شود. اگر شغل شما از نظر فیزیکی شغلی سخت است، بهتر است برای حدودا یک ماه و نیم کار نکنید.
علاوه بر این، بهتر است از ورزشهای تماسی مانند فوتبال، بوکس و کشتی اجتناب کنید تا ریسک به خطر انداختن کلیه موجودتان را کاهش دهید. شما باید با پزشک خود مشورت کرده تا بهترین راه ها را برای بازگشت به حالت عادی در اسرع وقت پیدا کنید. باید بدانید که ممکن است جای زخم برش جراحی بر روی پوست شما باقی بماند.

اهدای کلیه چگونه بر زندگی اهدا کننده تأثیر می گذارد؟

اگر سلامت افراد قبل از اهدای خون به طور کامل ارزیابی شود، می توانند به طور طبیعی با یک کلیه زندگی کنند. وقتی یک کلیه اهدا می شود، دیگری بزرگ می شود تا کار کلیه اهدا شده را جبران کند.
ورزش منظم برای سلامتی شما مفید است. با این حال، توصیه می شود از ورزش های سخت خودداری کنید تا کلیه خود را ایمن نگه دارید. اهداکنندگان کلیه باید سالیانه معاینات پزشکی شامل آزمایش ادرار، تست فشار خون و آزمایش خون برای ارزیابی عملکرد کلیه (GFR)را انجام دهند.

امید به زندگی

میزان امید به زندگی تحت تأثیر اهدای کلیه قرار نمی گیرد. همچنین، به نظر نمی رسد که این اهدا خطر ابتلا به نارسایی کلیه را افزایش دهد. اکثر افرادی که یک کلیه سالم دارند، معمولاً با مشکل جدی روبرو نخواهند شد. برخی مطالعات گزارش داده اند که احتمال افزایش فشار خون، پروتئینوری و کاهش عملکرد کلیه در اهداکنندگان بیشتر است. بنابراین شما باید با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد خطرات احتمالی سلامتی در آینده مشورت کنید.

وضعیت روحی پس از اهدای کلیه

پس از اهدای کلیه، شما ممکن است احساسات مختلفی مانند اضطراب و افسردگی را تجربه کنید. به طور کلی، اهداکنندگان زنده تجربه خود را یک تصمیم مثبت توصیف می کنند، اگرچه ممکن است هنوز نگران نتایج پیوند و بهبودی خود باشند. حتی زمانی که وضعیت هردوی گیرنده و اهدا کننده خوب هستند، تا حدودی تجربه کردن افسردگی غیر معمول نیست.
برای غلبه بر اضطراب و افسردگی، با خانواده و تیم پیوند خود در مورد احساساتتان صحبت کنید. در صورت لزوم، از توصیه های یک مشاور استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید از حمایت اهدا کننده دیگری که احساسات مشابهی را پشت سر گذاشته و به زندگی عادی خود بازگشته است استفاده کنید.

محدودیت های غذایی پس از اهدای کلیه

محدودیت های غذایی پس از اهدای کلیه

اگر از نظر سلامتی وضعیت خوبی دارید، ممکن است نیازی به پیروی از رژیم غذایی خاصی نداشته باشید. با این حال، از آنجا که تیم پیوند شما وضعیت سلامت شخصی شما را بهتر می دانند، باید نظر آنها را در مورد رژیم غذایی خود جویا شوید.

بارداری بعد از اهدای کلیه

آیا پیوند کلیه بر بارداری تأثیر می گذارد؟ امکان بارداری بعد از اهدای کلیه وجود دارد، اما این امر اغلب برای حداقل 6 ماه توصیه نمی شود. قبل از بارداری، باید با تیم پیوند خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که از شرایط جسمی مناسبی برای حمل فرزند برخوردار هستید. اگرچه اهداکنندگان به طور معمول بارداری را به خوبی پشت سر می گذارند، اما ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بالا در بارداری، داشتن پروتئین در ادرار و پره اکلامپسی افزایش یابد. اهدا کنندگان باردار باید از نظر این عوارض احتمالی تحت نظر باشند.

چند توصیه برای اهداکنندگان کلیه

با تیم پزشکی خود در تماس باشید: پس از اهدای کلیه، تیم پیوند شما یک برنامه پیگیری درمان را برای شما ترتیب داده که معمولاً چند هفته پس از عمل شروع می شود. این قرارملاقات ها مهم هستند، بنابراین مراقب باشید که جلسات را نادیده نگیرید و یا آنها را به تاخیر نیندازید.
علاوه بر این، شما باید چکاپ های سالانه داشته باشید تا ادرار و خونتان را مورد آزمایش قرار داده، تا ببینید که آیا کلیه شما به خوبی کار می کند یا خیر. در صورت مشاهده خون در ادرار یا تورم غیر معمول پزشک خود را مطلع کنید زیرا این موارد ممکن است نشانه این باشد که کلیه شما خوب کار نمی کند.

سبک زندگی سالم داشته باشید: شما باید تمام تلاش خود را در جهت حفظ یک سبک زندگی سالم با کمک داشتن یک رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و ترک استفاده بیش از حد از نوشیدنی های الکلی انجام دهید. علاوه بر این سعی کنید آب زیاد بنوشید، زیرا آب باعث می شود کلیه شما درست کار کند.
اگر ورزش می کنید، در مورد ورزش های تماسی احتیاط کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب احتمالی به کلیه شما شوند. اگر به این نوع ورزش ها علاقه دارید، می توانید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. آنها ممکن است پیشنهاد کنند تا از جلیقه محافظ استفاده کنید.

به طور کلی، اهدای کلیه یک هدیه بی قیمت برای انسانی دیگر است، که به او اجازه داده تا زنده بماند و به زندگی سالمی که مدت ها از آن محروم بوده برگردد. بنابراین، اهدای کلیه برای اهداکنندگان نیز می تواند رضایت بخش باشد.

برای اطلاعات بیشتر: مراحل گام به گام انجام عمل پیوند کلیه در ایران را مطالعه نمایید.

Author: Leila Nazari

Publisher and SEO specialist: beheshteh hadizadeh

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 1930 288 903 98+

آدرس: تهران – میدان هفت حوض -تقاطع هشت متری اول – پلاک 2 – واحد 6

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟