چه عواملی باعث عدم کارایی روشIVF می شود

چه-عواملی-باعث-عدم-کارایی-روشIVF--می-شود

روند IVF گاهی اوقات پس از صرف وقت و هزینه زیاد با شکست مواجه می شود که این امر باعث می شود تا احساس عصبانیت و شکست کنید. کمی احساس غم و اندوه برای مدتی کوتاه کاملاً طبیعی است اما نباید خود یا شریک زندگیتان را در مورد آن سرزنش کنید، زیرا دلایل بسیاری ممکن است منتهی به عدم کارایی روش  IVF شود و این امر گاهی اوقات از کنترل ما خارج است.

فرایند IVF روش پیچیده ای است و شامل متغیرهای زیادی می شود که نیاز دارند به منظور موفقیت آمیز بودن روند در شرایط ایده آل باشند. برای به دست آوردن یک نتیجه مناسب، اغلب به بیش از یک چرخه IVF نیاز است. پزشک متخصص به عوامل مرتبط نگاه می کند تا بداند چه اتفاقی افتاده و چه عواملی باید تغییر پیدا کنند تا احتمال موفقیت در اقدام بعدی افزایش یابد.

زنان جوان تری که زیر 35 سال هستند، اغلب شانس موفقیت بیشتری در روش IVF دارند که حدودا 40 درصد است. بر طبق یک بررسی، باردار شدن از طریق روش IVF به طور متوسط ​​3 دوره طول می کشد. روش IVF  بعد از 3 بار اقدام حدود 34 تا 42 درصد موفقیت آمیز است. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهینه سازی عوامل درگیر، این درصد می تواند حتی بالاتر برود.

ما در اینجا متداول ترین دلایل عدم موفقیت باروری را در شرایط آزمایشگاهی گردآوری کرده ایم.

چرا روش IVF شکست می خورد؟

سن تخمک:

افزایش سن روی تخمک ها تأثیر می گذارد. با بالا رفتن سن زنان، کیفیت تخمک های آنها کاهش می یابد. قدرت باروری یک زن در حدود 35 سالگی بدتر شده و این امر بر احتمال موفقیت IVF او نیز تأثیر می گذارد. برای زنان جوان زیر 35 سال، میزان موفقیت IVF حدود 45 درصد است. برای زنان مسن که بین 40 تا 42 سال دارند، میزان موفقیت می تواند حدود 15 درصد باشد. در انجام روشIVF ، سن تخمک از سن مادر احتمالاً مهمتر است. بنابراین زنان مسن می توانند با انجام مراحل اهدای تخمک و استفاده از تخمک های یک اهدا کننده جوان، شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند.

انتخاب جنین:

جنین ها که از طریق لقاح تخمک و اسپرم ایجاد می شوند، نیاز به انتخاب شدن و کاشته شدن در رحم دارند. جنین شناسان بر اساس سه معیار “مرحله سلولی، کیفیت و درجه جنین و همچنین میزان تقسیم سلولی” جنین را انتخاب می کنند.

مطالعات قبلی نشان می دهد که آن دسته از جنین هایی که حداقل به مرحله شش سلولی رسیده اند، شانس موفقیت بیشتری نسبت به آنهایی که دارای 5 سلول یا کمتر هستند خواهند داشت. همچنین جنین هایی که درجه بهتری دارند (درجه 1 یا 2) از جنین های درجه پایین تر (3 یا 4) برای کاشته شدن در رحم بهتر هستند. علاوه بر این جنینی که تا روز سوم به تدریج به مرحله 8 سلولی می رسد خیلی بهتر از جنینی است که رشد را تا پایان دوره به تأخیر انداخته است.

کیفیت جنین:

کیفیت جنین یکی از سرنوشت سازترین فاکتورهای روند IVF است، به طوری که جنین با کیفیت پایین باعث شکست فرایند IVF می شود. جنین شناس سعی می کند بهترین جنین ها را برای کاشت در رحم پیدا کند. حتی بعضی اوقات ممکن است جنین هایی که در آزمایشگاه خوب به نظر می رسند نقص هایی داشته باشند که در نهایت باعث از بین رفتن آنها شود. تقریباً در تمامی موارد، این نارسایی به دلیل کیفیت جنین است و به مشکلات رحم مربوط نمی شود.

مشکلات مربوط به اخذ تخمک و انتقال جنین:

در چرخهIVF ، اخذ تخمک و انتقال جنین برای موفقیت چرخه دارای اهمیت هستند. اخذ تخمک به میزان کمتر از آنچه که انتظار می رود یا حتی شکست در روند بازیابی می تواند از دلایل عمده عدم موفقیت روش IVF باشد. علاوه بر این در روند انتقال جنین، پزشک مربوطه باید جنین را در موقعیت صحیح خود قرار دهد. برای انجام این فرآیند باید پزشکان باتجربه ای را انتخاب کرد.

محیط آزمایشگاه :

IVF آزمایشگاه IVF  محیطی بسیار کنترل شده است که در آن هر آنچه در داخل رحم تجربه می شود شبیه سازی خواهد شد. کارکنان IVF باید فاکتورهای دخیل در محیط آزمایشگاه مانند غلظت اکسیژن و دی اکسید کربن، رطوبت، دما، نور و غیره را با دقت بررسی کنند. حتی وجود تفاوتی کم در محیط آزمایشگاه در مقایسه با آنچه جنین در محیط رحم تجربه می کند، می تواند منجر به مرگ جنین شود.

واکنش تخمدان ها:

تولید تخمک به میزان کافی ممکن است برای زنانی که بیش از 37 سال سن دارند یا سایر زنانی که هورمون تحریک کننده فولیکول(FSH)  بالا دارند دشوار باشد. تعداد تخمک ها و همچنین کیفیت و حساسیت آنها به داروهای تحریک کننده می تواند به موفقیت روش IVF کمک کند. با افزایش سن، فولیکول ها نسبت به هورمون های FSH که باعث تحریک رشدشان می شوند حساسیت کمتری پیدا می کنند. بنابراین با کاهش احتمال رشد تخمک ها، احتمال شکست روند IVF بیشتر خواهد بود. در این حالت، پزشک ممکن است تغییر داروها را به شما توصیه کند.

اختلالات کروموزومی:

جنین هایی که ناهنجاری های کروموزومی دارند، چه به طور طبیعی تلقیح شده باشند و چه در آزمایشگاه، می توانند منتهی به شکست شوند. هر تخمک و اسپرم معمولی دارای 23 کروموزوم است و بیشتر یا کمتر بودن این تعداد می تواند باعث بروز مشکلات شود. با بالا رفتن سن، احتمال بروز ناهنجاری های کروموزومی بیشتر می شود، به طوری که ممکن است این ناهنجاری ها در 75 درصد تخمک های زنی که در اواسط 40 سالگی است وجود داشته باشد. همچنین گاهی ناهنجاری هایی در اسپرم وجود دارند که این امر می تواند فاکتور مهمی برای عدم موفقیت روش IVF  باشد. با کمک روش   IVF+ تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) ، می توان این اختلالات ژنتیکی را در مراحل اولیه تشخیص داد.

اسپرم غیرطبیعی:

در چرخه IVF ، اسپرم نقش مهمی دارد. در روند لقاح باید اسپرم وارد تخمک شود. برای انجام این کار اسپرم ها باید تحرک داشته باشند، این بدین معنی است که باید دم اسپرم بتواند اسپرم را در امتداد دستگاه تناسلی زن به سمت تخمک هل دهد. وقتی اسپرم به تخمک می رسد، از خود نوعی آنزیم آزاد کرده تا در غشای خارجی تخمک یک سوراخ ایجاد کند، به این منظور که بتواند از طریق آن به داخل تخمک نفوذ کند. بنابراین اسپرم های غیرطبیعی از نظر کروموزومی نمی توانند تخمک را با موفقیت بارور کنند.

با اختراع تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی(ICSI) ، پزشکان می توانند به مردانی که تعداد کم اسپرم، تحرک ضعیف یا اسپرم طبیعی اما با تعداد کم دارند، کمک کرده تا به لقاح و بارداری برسند.

سبک زندگی:

شما باید قبل از شروع درمان های خود سبک زندگی سالمی داشته باشید. انجام یک ورزش روزمره، داشتن انواع مواد غذایی مغذی و مصرف ویتامین ها می تواند به سلامت عمومی و کیفیت نطفه ها کمک کند. زنانی که از چاقی رنج برده و دارای اضافه وزن هستند و همچنین زنانی که دارای کمبود وزن هستند احتمال موفقیت آمیزبودن چرخه IVF را کاهش می دهند. برای اینکه سعی در باردار شدن داشته باشید باید وزن مناسب خود را حفظ کنید. علاوه بر این شما باید حداقل 3 ماه قبل از شروع درمان سیگار را ترک کنید. سیگاری ها برای عمل لقاح به اقدامات دوبرابر برای انجام چرخه IVF نیاز دارند و احتمال سقط جنین در آنها  بالاتر است.

butterfly

آیا راه حلی وجود دارد؟

چرخه IVF یک فرایند پیچیده است که می تواند عوامل زیادی را درگیر کند. با این وجود هنوز برخی اقدامات در دسترس هستند تا بر روی نتیجه تأثیر بگذارند.

آزمایش ژنتیک یا (PGT) معمولاً قبل از شروع IVF انجام می شود تا از وجود ناهنجاری های کروموزومی مطلع شوید. داروی باروری و هورمون های مورد استفاده را می توان اصلاح کرده و دوزهای مصرف شان را تنظیم کرد تا بتوانند بهترین اثرات ممکن را داشته باشند. برای بهبود سلامت عمومی خود ممکن است لازم باشد سبک زندگیتان را تغییر دهید. حتی ممکن است برحسب  نیاز خود از اهداکنندگان یا مادر جایگزین استفاده کنید.

نکته مهم در طول این روند این است که شما نباید ناامید شوید. قبل از شروع باید پیشاپیش منتظر یک دوره آزمایش و خطا باشید. با درک آنچه در آخرین چرخه تان اتفاق افتاده است، می توانید برای دور بعدی برنامه ریزی کنید.

با وجود همه چالش ها، لقاح آزمایشگاهی (IVF) هنوز روشی بسیار موفق است. تحقیقات نشان داده که شانس موفقیت در چرخه IVF در 3 تلاش اول یکسان است. بنابراین اگر دو اقدام IVF شما با شکست روبرو شود، باز هم احتمال موفقیت در تلاش سوم زیاد است. اما پس از سه شکست در روش IVF، بهتر است سایر گزینه های درمانی را نیز در نظر بگیرید.

اگر درنظر دارید که مراحل IVF را طی کنید امید خود را بالا نگه دارید، زیرا ما در عصر طب بین الملل (TebMedTourism) بهترین بسته های درمانی را بر اساس نیازتان به شما ارائه خواهیم کرد. تیم ما می تواند با استفاده از کیفیت بالای فناوری های باروری، امکانات مجهز و پزشکان حرفه ای به همراه مقرون به صرفه ترین  هزینه ها، آسان ترین مسیر پدر و مادر شدن را به شما ارائه کند.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟