پیشگیری از سقط جنین متعدد از طریق فناوری PGD/PGS در سه ماهه اول بارداری

پیشگیری-از-سقط-جنین-متعدد-از-طریق-فناوری--PGD-PGS-در-سه-ماهه-اول-بارداری

سقط جنین می تواند از نظر روحی و جسمی برای هر زوجی سخت و دردناک باشد. متأسفانه حدود 10 تا 15 درصد از حاملگی ها به سقط ختم می شوند و حدود 80 درصد از موارد سقط در سه ماهه اول (12 هفته اول) اتفاق می افتند. با پیشرفت دوره بارداری، احتمال سقط جنین کمتر است به طوری که خطر سقط جنین پس از 20 هفته به 2 درصد کاهش می یابد. به همین دلیل، برخی از زوج ها منتظر مانده و بارداری خود را اعلام نمی کنند تا سه ماهه اول به پایان برسد و خطر سقط جنین کمتر شود.

پیشگیری از سقط جنین متعدد از طریق فناوری PGD/PGS می تواند هدیه ای ارزشمند برای بسیاری از زوج هایی باشد که روش های مختلفی را با منظور جلوگیری از سقط  نوزاد خود امتحان کرده اند. در این مقاله، قصد داریم تا در مورد سقط جنین در سه ماهه اول بارداری و بهترین راه پیشگیری از آنها از طریق فناوری PGD/PGS صحبت کنیم.

علائم سقط جنین

 

شایع ترین علامت سقط، لکه بینی و خونریزی واژن است. خونریزی سقط جنین اغلب دارای لخته یا دفع بافت های بیشتری نسبت به قاعدگی معمولی است. با این حال خونریزی لزوماً نشانه سقط جنین نیست و ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد، به ویژه هنگامی که سنگین نیست و فقط یک یا دو روز طول می کشد. گرفتگی شکم یکی دیگر از علائم شایع سقط جنین است. وقتی گرفتگی شدید است یا بیشتر در یک طرف لگن اتفاق می افتد، بهتر است با پزشک تماس بگیرید.

برخی از زنان ممکن است در مورد عدم احساس بارداری صحبت کنند. آنها ممکن است ناگهان علائم بارداری مانند حساسیت سینه ها یا حالت تهوع را از دست بدهند.

butterfly

علل سقط جنین در سه ماهه اول بارداری

 

زنان ممکن است نگران سقط های مکرر معمولاً بعد از وقوع یک سقط جنین باشند. با این حال، خطر سقط مکرر بسیار پایین بوده و فقط در حدود 1 درصد است. عوامل متعددی از جمله سن بالا و سایر دلایل پزشکی می توانند باعث سقط جنین شوند.

ناهنجاری های کروموزومی:

 

سقط جنین در سه ماهه اول اغلب به دلیل ناهنجاری های کروموزومی جنین رخ می دهد. کروموزوم ها DNA ما را می سازند. آنها حاوی تمام داده های بدن از جمله رشد سلول ها تا رنگ چشم ما هستند.

گاهی اوقات در مرحله لقاح، اشتباهی در تقسیم سلول ها اتفاق می افتد و جنین کروموزوم های کمتر یا بیشتری دریافت می کند که باعث ایجاد اختلال ژنتیکی در جنین و در نهایت سقط جنین می شود. دلایل مشکلات کروموزومی اغلب روشن نیست، اما می تواند منجر به سقط جنین شود. با این وجود، این امر بسیار بعید است که به طور مکرر رخ دهد.

مشکلات جفتی:

 

اندامی که خون مادر را به بدن او پیوند می دهد جفت است. اگر مشکلی در رشد جفت ایجاد شود، این امر می تواند باعث سقط جنین شود.

سایر عوامل:

 

سقط جنین زود هنگام می تواند به طور تصادفی اتفاق بیفتد، اما با این حال دلایلی وجود دارد که می تواند باعث افزایش خطر شود. یکی از این عوامل سن مادر است. 2 مورد از 10 بارداری در بین زنان 35 تا 39 ساله با سقط جنین به پایان رسیده و بیش از 5 مورد از 10 بارداری در زنان بالای 45 سال منتهی به شکست می شود.

چاقی، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، استفاده از مواد مخدر و مصرف زیاد کافئین را می توان از جمله عوامل احتمالی دیگر سقط زودرس ذکر کرد. صرف نظر از اینکه دلیل سقط جنین شما چیست، نباید خود و یا دیگران را به خاطر آن سرزنش کنید، زیرا بیشتر اوقات سقط ها از کنترل شما خارج هستند.

استفاده از فناوری PGD/PGS برای پیشگیری از سقط

 

کلمه “سقط جنین” می تواند از نظر عاطفی برای زوجین و به ویژه زنان بسیار دردناک باشد. در دهه های گذشته، تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) و غربالگری ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGS) همراه با لقاح آزمایشگاهی (IVF) خطر سقط جنین را بسیار کاهش داده است.

از فناوی IVF+PGD برای تشخیص ناهنجاری های کروموزومیDNA   که باعث سقط جنین در سه ماهه اول بارداری می شود استفاده می شود. از آنجا که همه ناهنجاری های کروموزومی در فراوانی یکسانی اتفاق نمی افتد، آزمایش PGD اغلب سعی می کند ناهنجاری های شایع را که منجر به سقط جنین در اکثر موارد می شود پیدا کند. این فناوری می تواند خطرات سقط جنین در سه ماهه اول را کاهش دهد.

هر سلول دارای 23 جفت کروموزوم است. یک مجموعه کروموزوم از طرف پدر و دسته دیگر از طرف مادر به ارث میرسد. جنین هایی که تعداد کروموزوم های آنها کمتر یا بیشتر از عدد 46 است غیر طبیعی تلقی می شوند و آنئوپلوئید نامیده می شوند. به نظر می رسد که برخی از کروموزوم های خاص مانند کروموزم شماره 13،18 یا 21 بیشتر در معرض خطر ناهنجاری هستند.

ارزیابی کروموزومی در حین لقاح آزمایشگاهی (IVF) اتفاق می افتد. در این فرایند، نمونه کوچکی از آنها از سطح خارجی جنین گرفته شده تا به منظور شمارش تعداد کروموزوم ها و یافتن نقایص آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

در طول آزمایشPGD ، سه نتیجه احتمالی ممکن است ظاهر شود. اگر تعداد کروموزومهای نمونه درست باشد، نام آن را یوپلوئید می نامند. اگر حاوی شمارکروموزومی نادرست باشد، آنئوپلوئیدی نامیده می شود، و اگر نمونه حاوی سلول هایی باشد که برخی از آنها دارای تعداد صحیح کروموزوم هستند در حالیکه دیگر کروموزم ها این ویژگی را ندارند، به آنها نمونه موزاییک می گویند. به هر حال نتیجه هر چه باشد، معمولاً دارای دقتی بیش از 97 درصد است.

اگر جنین دارای نقایص کروموزومی باشد، سه نتیجه احتمالی ممکن است رخ دهد. بسیاری از این جنین های معیوب هرگز در رحم کاشته نمی شوند تا به حاملگی تبدیل شوند. جنین هایی که در رحم کاشته می شوند در سه ماهه اول بارداری از بین می روند و یا در صورت عدم سقط جنین به همراه اختلالات ژنتیکی متولد می شوند. بنابراین پزشکان سعی بر این دارند تا جنین اوپلوئید را که احتمال سقط و نقایص ژنتیکی در آنها به میزان قابل توجهی کمتر است به رحم منتقل کرده و کشت دهند. امروزه پیشگیری از سقط جنین متعدد از طریق فناوری  PGD/PGS می تواند برای آن دسته از زوج های باشد که چشم انتظار فرزند هستند هدیه ای ارزشمند باشد.

tebmed
طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره های تلفن: 537 177 88 (21)98+

76 44 51 88 (21)98+

آدرس: تهران- سهروردی شمالی- بین کوچه آزادی و باغ – پلاک 270 – طبقه اول – واحد1

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟