علائم رد پیوند کلیه

کلیه30

کلیه ها نقش مهمی در بدن ما دارند. آنها خون ما را از مواد سمی فیلتر کرده و به ادرار تبدیل می کنند تا از بدن ما خارج شود. در صورت ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا، احتمال ابتلا به بیماری کلیوی بیشتر است. وقتی بیماری کلیوی رخ می دهد، به این معنی است که کلیه شما نمی تواند آنطور که باید عمل کند. بیماری مزمن کلیوی پیشرفته می تواند باعث ایجاد مواد سمی و زائد در بدن شما شود، به طوری که بدون کمک دیالیز یا پیوند کلیه نمی توانید زنده بمانید.

با مقایسه این دو روش درمانی، به نظر می رسد پیوند کلیه گزینه بهتری نسبت به دیالیز است. در کنار مزایای این روش، روند پیوند کلیه ممکن است خطرات زیادی نیز داشته باشد. رد پیوند کلیه اصلی ترین خطری است که ممکن است کلیه شما را تهدید کند. با این حال، دانستن علائم رد می تواند از آسیب جدی به کلیه جلوگیری کرده و به درمان آن کمک کند. اما در ابتدا اجازه دهید در مورد علائم رد صحبت کنیم و آنها را بهتر بشناسیم.

رد پیوند کلیه چیست؟

سیستم ایمنی با حمله به مزاحمان از بدن ما دفاع می کند. هنگامی که پیوند کلیه انجام می دهید، سیستم ایمنی بدن اندام پیوند شده شما را به عنوان بافت خارجی تشخیص داده و برای محافظت از بدن به آن حمله می کند! واکنش سیستم ایمنی باعث نارسایی کلیه یا حداقل آسیب به پیوند کلیه می شود. خوشبختانه با تشخیص رد شدن در مراحل اولیه، کلیه شما درمان می شود. بسیار مهم است که داروها را به موقع و قبل از ایجاد آسیب طولانی مدت مصرف کنید.

علائم رد شدن پیوند کلیه

عمدتا رد پیوند کلیه در 6 ماه اول پس از عمل پیوند اتفاق می افتد. با گذشت زمان، خطر رد پیوند کلیه کاهش یافته اما همچنان امکان پذیر است. بسیاری از تجربیات رد شدن فقط با آزمایش خون قابل تشخیص است. با این حال، دانستن شایع ترین علائم و نشانه های مربوط به رد پیوند کلیه بسیار حیاتی است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بلافاصله با تیم پیوند خود تماس بگیرید:

  • تب بالاتر از 100 درجه فارنهایت
  • حساسیت و درد در محل پیوند کلیه
  • علائم آنفولانزا مانند لرز، تهوع، استفراغ، اسهال، بدن درد و سردرد
  • تورم
  • افزایش وزن ناگهانی بیش از 2 تا 4 پوند در 24 ساعت
  • افزایش کراتینین سرم
  • کاهش قابل توجه خروجی ادرار
  • فشار خون بسیار بالا
  • خستگی

علائم دیگری نیز وجود دارد که می توان از طریق آزمایش خون تشخیص داد. بنابراین، انجام آزمایش خون مکرر به ویژه در روزهای بستری در بیمارستان ضروری است.

تشخیص رد پیوند کلیه

تیم پیوند شما می تواند از طریق سه پروتکل تشخیص دهد که آیا رد پیوند اتفاق می افتد:

  1. کار مکرر خون
  2. سونوگرافی کلیه به منظور بررسی جریان خون به کلیه
  3. بیوپسی کلیه

برای چندین هفته پس از پیوند، لازم است که هفته ای دوبار آزمایش خون بدهید. با تثبیت عملکرد کلیه، تعداد آزمایشات خون کاهش می یابد. بیوپسی کلیه 3 تا 6 ماه پس از پیوند و مجددا پس از یک سال انجام شده تا بررسی شود که آیا علائم رد پیوند کلیه را تجربه می کنید یا خیر.

بیوپسی کلیه چیست؟

بیوپسی کلیه

بیوپسی کلیه به معنای گرفتن یک نمونه کوچک از بافت کلیه به منظور آزمایش و مشخص کردن احتمال رد شدن آن است. انجام آزمایش بیوپسی یک عمل سرپایی است که می تواند توسط یکی از پزشکان تیم پیوند یا یک رادیولوژیست (پرتوشناس) مداخله ای انجام شود.

روش بیوپسی اغلب بین 20 تا 30 دقیقه به طول می انجامد. برای انجام آزمایش بیوپسی، محل کلیه شما بی حس شده و یک برش کوچک روی پوست ایجاد می شود، به طوری که اجازه دهد تا یک سوزن کوچک به کلیه شما برسد. یک نمونه بافتی کوچک از کلیه جمع آوری می شود. سپس نمونه زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفته تا مشاهده کرد که آیا کلیه در معرض خطر رد شدن قرار دارد یا خیر. پس از انجام عمل، برای جلوگیری از خونریزی باید به مدت دو ساعت دراز بکشید.

درمان رد پیوند کلیه

اکثر ردها خفیف بوده و با تغییر دوز داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی به راحتی قابل درمان هستند. در صورت تشخیص رد پیوند کلیه، پزشک برای جلوگیری از ادامه رد و درمان آن داروهایی را تجویز می کند. ممکن است لازم باشد 3-5 روز در بیمارستان بستری شده و یا به صورت سرپایی درمان شوید.

برحسب شدت رد، پزشک نوع درمان را برای شما تعیین می کند. برای این منظور، آنها اغلب دوز داروهای ضد رد را افزایش می دهند. هرگز سعی نکنید داروهای خود را تغییر داده یا آنها را تعدیل کنید. با تیم پیوند خود در مورد داروها و نحوه استفاده از آنها صحبت کنید، زیرا آنها ممکن است به ویژه در سال اول تغییر کنند.

برای اطلاعات بیشتر: هزینه پیوند کلیه در ایران را مطالعه نمایید.

Author: Leila Nazari

Publisher and SEO specialist: beheshteh hadizadeh

طب مد توریسم tebmedtourism

شرکت طب مد توریسم

طب مد توریسم یک شرکت تسهیلگر درمان بیماران بین المللی واقع در ایران (تهران) است. با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های فراوان موجود در ایران، در زمینه گردشگری سلامت، ما فعالیت خود را جهت بهره برداری و شکوفاسازی این استعدادها آغاز نمودیم. ما با آغوش باز پذیرای بیماران و میهمانان از سراسر جهان هستیم و آمادگی داریم تا آنها را از خدمات درمانی با کیفیت و پزشکان حاذق ایران بهره مند سازیم.

طب مد توریسم در حال حاضر با بیش از 40 مرکز درمانی بین المللی، 140 بیمارستان ملی و 300 مرکز تخصصی، 430 پزشک متخصص و فوق تخصص، 112 هتل و نیز ایرلاین های داخلی و بین المللی، همکاری دارد و ارائه خدمات گسترده در سراسر ایران را برای ما ممکن می سازد.

تیم ما پکیج های کامل درمانی و زیبایی به همراه کلیه خدمات مسافرتی -گردشگری لازم را برای شما فراهم می آورد.

تیم با تجربه طب مدتوریسم پروسه درمان را به نحوی مدیریت می کند تا شما با آرامش کامل صرفا روی درمان خود متمرکز شوید.

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 1930 288 903 98+

آدرس: تهران – میدان هفت حوض -تقاطع هشت متری اول – پلاک 2 – واحد 6

ایمیل: [email protected]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top
بدء محادثة
ارید إستشارة . كيف يمكننا مس
شركة عصرطب الدولیة
سلام عليكم. ارید إستشارة .
كيف يمكننا مساعدتك؟